P
S Sigge McKvack skrev:
Konsensus i tråden tycks ju vara att det är elbilarna som kommer knäcka elnätskamelens rygg. Det känns ju rimligare i så fall att elbilsladdarna för privatperson begränsas i effekt eller får en obligatorisk teknisk lösnig från fabrik som synkar med elnätsbelastningen istället för att effektavgifter ska lösa biffen.
Det finns andra faktorer att ta hänsyn till när det gäller möjligheten att köra elbil. Man minskar rimligen utsläppen av växthusgaser. Därför tycker jag att det är olämpligt att göra det besvärligare att ladda elbilar hemma.
Den tekniska lösningen du föreslår tror jag blir för komplicerad för att kunna fungera bra. Den kräver för det första kommunikation mellan hemmaladdningsinfrastrukturen och elnätbolagen, vilket öppnar en helt ny maskburk.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
S Sigge McKvack skrev:
Jo vid första anblick förstår jag det men om man betänker att det är ju ett ytterst marginellt antal timmar det rör sig om i de flesta elnät och 75% på en 20A säkring blir 10,5 kW. Det räcker ganska långt. Är inte min ide utan jag snodde det från någon i en annan tråd men tror svaret var att det var inte möjligt. Men EI krav 7 på elmätare "Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans." Borde ju ändå kunna bli en bättre lösning rent samhällsekonomiskt och om det kan sänka nätavgifterna och folk behöver inte göra det här optimeringsarbetet själva. Men det är klart jag är ju inte elkraftskunnig så...
Jag reagerade mest på "därmed kommer hushåll som går över 75% effektuttag att kopplas från 30 minuter åt gången". Den politiker som stödjer införandet av en sådan regel kommer i praktiken att begå politisk seppuku.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag reagerade mest på "därmed kommer hushåll som går över 75% effektuttag att kopplas från 30 minuter åt gången". Den politiker som stödjer införandet av en sådan regel kommer i praktiken att begå politisk seppuku.
Inte helt olikt hur det är i Frankrike....

Som kund väljer du en fast effektnivå (t.ex. 6, 9 eller 12 kVA). Om du överstiger denna effekt slår den smarta mätaren Linky ifrån. Du betalar alltså för den "kapacitet" du reserverar i nätet.
Detta liknar hur Göteborg Energi gör. De tar dock bort dig från den prismodell en istället.
Införandet av effekttariffer har underlättats enormt av den smarta mätaren Linky, som nu finns i nästan alla franska hem.
Frankrike har länge använt ett system med höglast- och låglasttimmar.

P pmd skrev:
Vad blir konsekvenserna om inte alla nätbolag inför effektavgifter?
Högre avgifter/kostnader för elnäten. Precis så som är förklarat av EI.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag tror det är svårt för de flesta att avgöra vad som är bäst. Vad innebär egentligen högre priser?

Jag hade personligen utan problem kunnat tänka mig att lägga 500 sek i månaden för att själv bestämma hur jag använder elen hemma. Jag tror att jag hade slagit i taket i början på månaden och sedan bara kört på, då jag prioriterar bekvämlighet.

Jag hade behövt en uppskattning för hur mycket det skulle kosta för att kunna ta ställning i frågan.
Det är precis så majoriteten resonerar när de väljer bort timpris på elen.

K karlmb skrev:
Det är precis så majoriteten resonerar när de väljer bort timpris på elen.
Vad menar du med att de "väljer bort"? De flesta väljer ju inte alls utan fortsätter med samma bolag och avtal som de alltid har haft. Att inte göra ett val är iofs också ett val, men det,är inte att "välja bort".

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte helt olikt hur det är i Frankrike....

Detta liknar hur Göteborg Energi gör. De tar dock bort dig från den prismodell en istället.
Men vad bra! Då finns det ju även en enkel metod att koppla bort delar av lasten. En smart mätare i Frankrike kan styra en kontsktor och tex koppla bort en vvb!
Du har påstått att detta är mkt oklart och att den bästa vägen ändå är breda effekttarriffer.

pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du med att de "väljer bort"? De flesta väljer ju inte alls utan fortsätter med samma bolag och avtal som de alltid har haft. Att inte göra ett val är iofs också ett val, men det,är inte att "välja bort".
Vad vet du om det? Tror nog en majoritet iaf har sett att möjligheten finns.

K karlmb skrev:
Men vad bra! Då finns det ju även en enkel metod att koppla bort delar av lasten. En smart mätare i Frankrike kan styra en kontsktor och tex koppla bort en vvb!
Du har påstått att detta är mkt oklart och att den bästa vägen ändå är breda effekttarriffer.
Den kopplar bort all el i hela bostaden...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad vet du om det? Tror nog en majoritet iaf har sett att möjligheten finns.
Och jag tror att bara för att man vet att man kan byta bil så gör man det inte.

Jag tror inte att folk väljer bort timpriser, jag tror man väljer bort arbetet med att sätta sig in i om de är bra för hushållet eller inte. Man vet vad man har.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den kopplar bort all el i hela bostaden...
Och så behöver det ju inte utföras i ett civiliserat land. Eller hur?

pacman42 pacman42 skrev:
Och jag tror att bara för att man vet att man kan byta bil så gör man det inte.

Jag tror inte att folk väljer bort timpriser, jag tror man väljer bort arbetet med att sätta sig in i om de är bra för hushållet eller inte. Man vet vad man har.
De som skaffar elbil gör nästan garanterat det iaf. Liksom de med solceller. Så större delen av "problemgrupoen" enligt elnätslobbyn.

K karlmb skrev:
Och så behöver det ju inte utföras i ett civiliserat land. Eller hur?
Det får stå för dig att Frankrike inte är civiliserat.

Som jag har förklarat flera gånger tidigare för dig så är det inte så enkelt att bara koppla bort enskilda produkter. Det finns alltid mängder med undantag som man måste kunna hantera.

Om man skall göra detta så blir det jag som kund som måste äga beslutslogiken och inte som i Tyskland att elnötsbolaget plötsligt stänger av laddningen den dag jag behöver el i bilen. Eller att jag åker på att duscha kallt.

Att jag styr och att jag tar konsekvenserna för mina beslut är alltid den rätta lösningen om bägge alternativen finns.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De som skaffar elbil gör nästan garanterat det iaf. Liksom de med solceller. Så större delen av "problemgrupoen" enligt elnätslobbyn.
Jag känner flera som inte har kvartspriser trots elbil, så det argumentet håller inte. En del av dem vill kunna ladda när de vill utan att behöva bry sig, andra orkar inte sätta sig in i om det lönar sig.

Och jag känner även personer med solpaneler som inte bryr sig om elpriset när de laddar, trots att de har kvartspriser.

Många väljer bort att sänka elkostnaderna. När då samhället (EI) påtvingar dem detta via elbolagen, då blir de irriterade för då måste de betala ännu mer för att de inte bryr sig eller orkar sätta sig in i det. Min fru hade garanterat varit en av dessa. Hon blir irriterad över kostnaderna, men hon är inte beredd att göra (det lilla) jobbet för att sänka dem. Min syster är likadan, men hennes man har koll. Min andra syster med man har noll koll och de betalar utan att blinka ens. De orkar inte bry sig, de betalar för att slippa.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner flera som inte har kvartspriser trots elbil, så det argumentet håller inte. En del av dem vill kunna ladda när de vill utan att behöva bry sig, andra orkar inte sätta sig in i om det lönar sig.

Och jag känner även personer med solpaneler som inte bryr sig om elpriset när de laddar, trots att de har kvartspriser.

Många väljer bort att sänka elkostnaderna. När då samhället (EI) påtvingar dem detta via elbolagen, då blir de irriterade för då måste de betala ännu mer för att de inte bryr sig eller orkar sätta sig in i det. Min fru hade garanterat varit en av dessa. Hon blir irriterad över kostnaderna, men hon är inte beredd att göra (det lilla) jobbet för att sänka dem. Min syster är likadan, men hennes man har koll. Min andra syster med man har noll koll och de betalar utan att blinka ens. De orkar inte bry sig, de betalar för att slippa.
Ja hela argumentationen är lite av "så här gör jag, så alla andra gör förmodligen likadant".

Tidigare var argumentet att om man inte körde rörligt så skulle man inte anpassa något efter effektavgifter. Något konstigt tänk med att om .an inte optimerar så man betalar absolut minsta tänkbara så bryr man sig inte om att styra om enkla saker så att man slipper betala några hundralappar varje månad.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.