85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Hej Sigge McKvackS Sigge McKvack skrev:Du har upprepade gånger skrivit olika variationer på "Målet med effektavgifterna är framåtsträvande, att hålla nere behovet av att bygga om de redan byggda elnäten, och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna gällande elnäten för elanvändarna. Det handlar om ett flerårigt arbete som bland annat innefattar val av uppvärmning och vitvaror när dessa byts ut."
Om vi effektavgifterna syftar till att hålla nere behovet att bygga om elnäten och skjuta det på framtiden (varför det nu skulle vara önskvärt) så behöver ju effektavgifterna i första läget få en akut effekt och då återkommer vi till frågorna som fortfarande är obesvarade:
- I vilken omfattning behöver topplasterna minska?
- Hur stor påverkan bedömdes effektavifterna ge på topplasterna utifrån beräkning innan införandet?
Tyvärr går arbete på elkraftområdet långsamt, det är mängder av regler och ombyggnationer tar tid och får inte ske proaktivt, utan när det finns väl underbyggda prognoser.
Tyvärr så kan, till exempel politike,r som har mandatperioder på 4 år plötsligt inför val införa ”valfläsk” och subventioner som kan späka till det långsiktiga arbetet. Som till exempel att vi skulle placera solceller på hustak och producera mer än husets behov, i ett elnät byggt för bara en effektriktning.
Vi har ca 150 olika elnätsföretag där var och ett är unikt gällande storlek, kundunderlag, ålder etc. så det finns rimligen många och olika svar på dessa frågor. Därför påpekar jag att samma effekt tariffer rimligen inte är ”bäst” för alla elnätsbolagen.
Jag har inte deltagit i sådant arbete men är däremot medveten om hur våra elnät är uppbyggda och hur vi idag använde elnäten på ett förändrat sätt genom timpriser och styrning därefter, elbilsladdning, solceller etc.
Men huruvida elnätsbolagen överdebiterar har inget med effekttariffen att göra. Det är två helt olika frågorS Sigge McKvack skrev:"...eller som elanvändare," Således får elnätsbolaget uppgradera nätet vid nyanslutning. Då landar vi tillbaka i "Elnätsägaren...behöver alltså aktivt justera beräkningsmodellen utefter förmodad framtida förändrad användning i kundkollektivet när de beräknar nyinvesteringar och nyanslutningar och nyanslutningsavgifter." Som du själv säger så förändras ju inte diametern på kopparkabeln om vi byter beräkningsmodell. Men du måste väl ändå hålla med om att för att beräkna konsekvenserna av, kostnaden för och utrymmet för nyanslutningar så behöver modellen reflektera hur kundkollektivet faktiskt beter sig idag och inte 1952?
Jag är helt med på att de som är anslutna bekostar kalaset, det är tydligt i slutet av månaden. Det som däremot ifrågasätts är huruvida elnätbolagen genomfört en alltför stor förtätning och samtidigt ett för stort vinstuttag i förhållande till investeringsbehovet. Till och med EI själva menar ju att bolagen överkompenseras [länk] Samt utöver det effekttarriffens faktiska möjlighet till att påverka invsteringsbehovet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Då känner vi rätt lika, jag ger upp, du vill inte förstå.S Sigge McKvack skrev:
Vilken andra tråd? Jag skriver och har skrivit i många.S Sigge McKvack skrev:
På tal om att belägga påståenden, kan du belägga det här?
"Och hur avgör du huruvida varan blivit billigare, dyrare eller oförändrad? Variabler tenderar att behöva anta ett faktiskt värde vid praktisk tillämpning."
Här är både varan en variabel och pris före/efter. Utan att veta ett smack om vilkan varan är eller vad X är kan man avgöra det.
Jag uttryckte mig felaktigt, jag ber om ursäkt. Det var inte granskningen i själva disputationsprocessen jag efterfrågade utan publicering i facktidskrift, inom mitt fält så benämns det lite slarvigt som peer review.M Martin Lundmark skrev:Sigge McKvack
En licentiatavhandling är en del av ett doktorandarbete som består av forskningartiklar som genomgår ”Peer reviewed” och slutlig granskning sker igen när den som presenterar en doktorsavhandling offentligt försvarar avhandlingen.
Jag plockade fram licentiatavhandling eftersom den ingår i underlaget till att vi idag framåtblickande studera vad elbilsladdning i befintliga distributionsnät innebär till exempel gällande spänningsvariationer och för spänningsregleringen, och ingår där bland annat i dialogen jag har med andra elkraftskunniga.
Effektavgifter är framåtblickande och genom denna typ av framåtblickande forskning får man en förståelse vad effektavgiften kan betyda för att hålla nere dessa spänningsvariationer genom att jämna ut effektvariationerna i distributionsnäten.
Fortsatt forskning kommer att ske på området och publicerats bland annat på forskningskonferenser.
Men då förstår jag det som att du är väl inläst på artikeln i fråga så då får du hemskt gärna bemöta de mer konkreta synpunkterna jag framförde. I synnerhet det att du nu upprepar att den skulle vara ett gott argument för att effektavgiften skulle vara en lösning på problemet som målas upp i artikeln, jag ser inte att det varit en del av modellen?
Du vet varken vilken varan är eller vad priset före och efter är, men det går att avgöra om priset ökat eller inte?Fairlane skrev:
Då känner vi rätt lika, jag ger upp, du vill inte förstå.
Vilken andra tråd? Jag skriver och har skrivit i många.
På tal om att belägga påståenden, kan du belägga det här?
"Och hur avgör du huruvida varan blivit billigare, dyrare eller oförändrad? Variabler tenderar att behöva anta ett faktiskt värde vid praktisk tillämpning."
Här är både varan en variabel och pris före/efter. Utan att veta ett smack om vilkan varan är eller vad X är kan man avgöra det.
Hej Sigge McKvackS Sigge McKvack skrev:"...eller som elanvändare," Således får elnätsbolaget uppgradera nätet vid nyanslutning. Då landar vi tillbaka i "Elnätsägaren...behöver alltså aktivt justera beräkningsmodellen utefter förmodad framtida förändrad användning i kundkollektivet när de beräknar nyinvesteringar och nyanslutningar och nyanslutningsavgifter." Som du själv säger så förändras ju inte diametern på kopparkabeln om vi byter beräkningsmodell. Men du måste väl ändå hålla med om att för att beräkna konsekvenserna av, kostnaden för och utrymmet för nyanslutningar så behöver modellen reflektera hur kundkollektivet faktiskt beter sig idag och inte 1952?
Jag är helt med på att de som är anslutna bekostar kalaset, det är tydligt i slutet av månaden. Det som däremot ifrågasätts är huruvida elnätbolagen genomfört en alltför stor förtätning och samtidigt ett för stort vinstuttag i förhållande till investeringsbehovet. Till och med EI själva menar ju att bolagen överkompenseras [länk] Samt utöver det effekttarriffens faktiska möjlighet till att påverka invsteringsbehovet.
När det gäller mitt eget agerande sedan jag köpte huset 1994 gällande att minska på elenergikostnaderna genom ett mindre årsenergibehov (nere vid ca 30 %) så har jag där nyttjat mena elkraftkunskaper och då samtidigt minskat effekttopparna väl medveten om att elnätet kostar minst vid ett jämt effektflöde.
Detta stämmer idag bra med målet med effektavgifterna, det är därför jag rekomenderar denna metod långsiktigt.
När man idag ser hur den förändrade elanvändningen riskerar en kraftig ökning av ombyggnadsbehovet i de redan byggda elnäten så framstår effektavgifter som en bra metod.
Vi har de senaste åren vid byte av uppvärmningsutrustning för bostad och varmvatten och t.ex. byte av vitvaror sänkt årsenergibehovet men inte brytt oss om att hålla nere toppeffekten som jag strävat efter.
Vi borde ha infört effektavgifter för säg 10–20 år sedan och då rimligen erbjudits metoder för uppvärmning etc. som även hållit ner effekten g4enom elnätet och inte bara årsenergin.
Hej Sigge McKvackS Sigge McKvack skrev:Jag uttryckte mig felaktigt, jag ber om ursäkt. Det var inte granskningen i själva disputationsprocessen jag efterfrågade utan publicering i facktidskrift, inom mitt fält så benämns det lite slarvigt som peer review.
Men då förstår jag det som att du är väl inläst på artikeln i fråga så då får du hemskt gärna bemöta de mer konkreta synpunkterna jag framförde. I synnerhet det att du nu upprepar att den skulle vara ett gott argument för att effektavgiften skulle vara en lösning på problemet som målas upp i artikeln, jag ser inte att det varit en del av modellen?
Jag har inte som pensionär specialstuderat artikeln (men den har kommit upp i dialogen med andra elkraftkunniga) eller andra arbeten som forskarna idag gör gällande effektavgiften.
Då tyvärr många av dessa forskningsdokument bara är åtkomliga för aktiva forskare.
Något som jag starkt beklagar men det handlar bland annat om kostnader för publicering som måste betalas.
Du skulle ju kunna ta reda när den som skrivit avhandlingen disputerar och då delta och ställa dina frågor Det är ju även öppet för allmänheten
Redigerat:
Elnät är naturliga monopol. Då är det naturligt(!) att sätta samhällsintresset främst, men det innebär inte att varje individuell elkonsument bör prioriteras framför elnätbolagen.T tompaah7503 skrev:
Elproducenterna är bara perifert inblandade i det här.
Fast det får ju en relevans om intäktsramen är för stor så kommer det ju kunna medföra att effektavgiften blir onödigt hög och om elnätbolagen väljer en modell där mätvärden etc är utformade för max avkastning och inte max påverkan på toppeffekterna.pacman42 skrev:
Man kan också tänka sig ett scenario där elnätbolagen struntar i effektavgifter. Det är, trots allt, ganska få elnätbolag som har infört effektavgifter på eget initiativ (såvitt jag har förstått, men jag kan förvisso ha förstått fel).Fairlane skrev:
Sen väntar vi och ser vad som händer …
M Martin Lundmark skrev:
Jag är väl medveten om den problematiken.M Martin Lundmark skrev:
Då tar jag det som att svårigheten i att få tillgång till lämpligt referensmaterial omöjliggör mer konkretiserade svar på mina frågor. Därmed tror jag vi inte kommer så mycket längre utan att gå i cirklar. Vi får helt enkelt enas i att vi är oense huruvida effektagifter är den bästa metoden. Samt vilka faktorer som primärt bör påverka effektavgiftens utformning och effektivitet, att de besluten bör baseras i en solid kunskapsgrund är vi dock helt eniga i.
Jag får därmed tacka för den intellektuella stimulansen, frustrerande men givande.
Det är sant, skall ha det i åtanke.M Martin Lundmark skrev:
Jag får väl lägga till en kort anektdot utan egentlig relevans. Vid ett ytterst begränsat studentarbete för sådär 20 år sedan fann vi att en korrekt dimensionerad värmepump (berg, jord eller vatten) borde kunna täcka en normal villas värmebehov. Det ifrågasattes kraftigt vid presentationen, som du påpekat var väl normen då cirkus 70% och därefter tillskott.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Givetvis.S Sigge McKvack skrev:
Om en vara ökar i pris med 10%, måste du veta vilken vara det rör sig om, eller pris före och efter för att kunna avgöra om priset gått upp, ner eller är oförändrat?
Jag klarar det utan att veta vilken vara det är och utan att veta något om priset före eller efter. Jag tror de flesta klarar det, men är det för svårt för dig, så säg till så kan du få svaret.
Om du klarar av svara på frågan ovan så bör du klara av att lista ut om priset på en okänd vara Y ökat, minskat eller är oförändrat om priset innan prisjustering är X och efter prisjustering är 1,1X, om X>0.
Om du inte klarar det så är det också ok, många tycker matematik är svårt, särskilt om det är med variabler.