S Sigge McKvack skrev:
Jag är väl medveten om den problematiken.

Då tar jag det som att svårigheten i att få tillgång till lämpligt referensmaterial omöjliggör mer konkretiserade svar på mina frågor. Därmed tror jag vi inte kommer så mycket längre utan att gå i cirklar. Vi får helt enkelt enas i att vi är oense huruvida effektagifter är den bästa metoden. Samt vilka faktorer som primärt bör påverka effektavgiftens utformning och effektivitet, att de besluten bör baseras i en solid kunskapsgrund är vi dock helt eniga i.

Jag får därmed tacka för den intellektuella stimulansen, frustrerande men givande.

Det är sant, skall ha det i åtanke.

Jag får väl lägga till en kort anektdot utan egentlig relevans. Vid ett ytterst begränsat studentarbete för sådär 20 år sedan fann vi att en korrekt dimensionerad värmepump (berg, jord eller vatten) borde kunna täcka en normal villas värmebehov. Det ifrågasattes kraftigt vid presentationen, som du påpekat var väl normen då cirkus 70% och därefter tillskott.
Hej Sigge McKvack

När jag 1994 köpt huset så uppvaktades jag flera gånger av villaägareföreningen att bli medlem. Eftersom de då till villaägare över hela Sverige uppmanade att köpa luftvärmepumpar, även de i det som nu heter elprisområde ett. Och att man även vid installation av bergvärmepump inte behövde mer än 80-90 % effekttäckning så protesterade jag mot tankegången och vägrade bli medlem.

Jag hade flertalet diskussioner både med de centralt i Stockholm och de som jag träffade på mässor i Norrland.

Jag är fortfarande inte medlem och besviken på hur de har vilselett villaägare.

Redigerat:
P
S Sigge McKvack skrev:
Det blir i samanhanget också ytterst mäkligt att hävda att det är vämepumpar som inte 100% täcker engibehovet utan tillskott och varmvattenberedare som är problemet. Det blir ju betydligt mer logiskt att argumentera för att el är en för värdefull energikälla för att ladda bilar med och/eller att toppeffekten för elbilsladdare för privat bruk bör begränsas.
Hur kommer du fram till slutsatsen?

P
S Sigge McKvack skrev:
Behovet av max effekt är styrt av behov, en effektavgift kommer få marginell påverkan på det, viket finnarna har fattat.
I Sverige är våra härskare vana vid att kunna styra folkets beteenden genom regleringar. Det kanske inte är lika lätt i Finland?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
S Sigge McKvack skrev:
Om vi effektavgifterna syftar till att hålla nere behovet att bygga om elnäten och skjuta det på framtiden (varför det nu skulle vara önskvärt) så behöver ju effektavgifterna i första läget få en akut effekt och då återkommer vi till frågorna som fortfarande är obesvarade:
Effektavgifter ska, såsom jag har uppfattat diskussionen, införas i alla EU-länder enligt en EU-förordning eller ett EU-direktiv (det förra blir lag direkt, medan det senare ska "omarbetas" till svensk lag på något vis).

Om ovanstående stämmer efterlyser jag en EU-utredning som visar hur effektavgifter skulle avhjälpa nätrelaterade problem i samtliga EU-länder. Finns det en sådan?

Jag ser det inte som omöjligt att effektavgifter skulle minska överbelastning på det svenska elnätet, men någon borde väl ha utrett det åt EU?

P
S Sigge McKvack skrev:
Vad jag kan förstå från kravspecifikationen från EI så finns det inget tekniskt hinder för elnätsägaren att säga att den kommande timmen är vi nära max kapacitet därmed kommer hushåll som går över 75% effektuttag att kopplas från 30 minuter åt gången. Eller en variation därav.
Det skulle säkert bli ännu mer populärt än effektavgifter.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S Sigge McKvack skrev:
Du läser det där ur sitt sammanhang. Jag är helt med på att en felaktig beräkning får konsevenser, det är lite min poäng. Elnätet självt är dock inte medvetet om vilken formel som användes vid ursprungsberäkningen eller för den skull så för att beräkna max och min scenario idag (förutsatt förändringar i användningen) så kommer ursprungsformeln inte påverka en uppdaterad beräkningsmodell.
Hur bör dimensioneringsmodellen uppdateras, tycker du?

Jag kan mycket väl tänka mig att det är meningsfullt att modifiera modellen med tanke på ökad och annorlunda elanvändning med tiden, men hur det ska göras har jag föga aning om. Jag är dock medveten om att Velanders formel är lite ifrågasatt av en del när det gäller dimensionering av ett modernt elnät.

S
P pmd skrev:
Hur kommer du fram till slutsatsen?
Det är egentligen en parafrasering på resonemang och svar Lundmark skrivit till bland annant mig men har man inte läst de inläggen i följd blir det vanskligt hänga med.

Nu är det kanske inte vad jag spontant tycker personligen i frågan men boverket reglerar max installerad effekt för uppvärmning vid nybyggnation, landar under 6kW för en normal villa i norrland grovt räknat. Dammsugarnas märkeffekt är begränsad i EU-förordning, energiklassninar på övriga vitvaror osv. Men elbilsladdning 11kW i varje villa, inga problem. Konsensus i tråden tycks ju vara att det är elbilarna som kommer knäcka elnätskamelens rygg. Det känns ju rimligare i så fall att elbilsladdarna för privatperson begränsas i effekt eller får en obligatorisk teknisk lösnig från fabrik som synkar med elnätsbelastningen istället för att effektavgifter ska lösa biffen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Effektavgifter ska, såsom jag har uppfattat diskussionen, införas i alla EU-länder enligt en EU-förordning eller ett EU-direktiv (det förra blir lag direkt, medan det senare ska "omarbetas" till svensk lag på något vis).

Om ovanstående stämmer efterlyser jag en EU-utredning som visar hur effektavgifter skulle avhjälpa nätrelaterade problem i samtliga EU-länder. Finns det en sådan?

Jag ser det inte som omöjligt att effektavgifter skulle minska överbelastning på det svenska elnätet, men någon borde väl ha utrett det åt EU?
Det är ju det här jag efterfrågar också, på vilka beräkningsmodeller vilar det här på? Någon kanske kommer ge oss ett svar men jag tvivlar.

S
P pmd skrev:
Det skulle säkert bli ännu mer populärt än effektavgifter.
Jo vid första anblick förstår jag det men om man betänker att det är ju ett ytterst marginellt antal timmar det rör sig om i de flesta elnät och 75% på en 20A säkring blir 10,5 kW. Det räcker ganska långt. Är inte min ide utan jag snodde det från någon i en annan tråd men tror svaret var att det var inte möjligt. Men EI krav 7 på elmätare "Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans." Borde ju ändå kunna bli en bättre lösning rent samhällsekonomiskt och om det kan sänka nätavgifterna och folk behöver inte göra det här optimeringsarbetet själva. Men det är klart jag är ju inte elkraftskunnig så...

S
P pmd skrev:
Hur bör dimensioneringsmodellen uppdateras, tycker du?

Jag kan mycket väl tänka mig att det är meningsfullt att modifiera modellen med tanke på ökad och annorlunda elanvändning med tiden, men hur det ska göras har jag föga aning om. Jag är dock medveten om att Velanders formel är lite ifrågasatt av en del när det gäller dimensionering av ett modernt elnät.
Där slutar mina kunskaper. Jag har tappat bort referensen nu men jag hittade en studie där det i bakgrunden beskrevs hur de olika elnätsbolagen gör de här beräkningarna och det var lite olika. Vissa körde i princip på gamla Velanders, andra på Velanders med uppdaterade konstanter och vissa hade tydigen helt andra modeller om jag kommer ihåg rätt.

Egentligen är det väl inte modellen som sådan jag efterfrågar utan svaret på frågan under de kritiska timmarna på året det handlar om hur nära bristningsgränsen är vi och motsvarar svängningarna i topplasterna vi ser på daglig basis modellen som används eller ligger vi i praktiken utanför? Dvs svänger det enligt Velanders eller inte och är svängningarna inom toleransen för nätet.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Martin är nog den främsta experten vi har i forumet rörande detta...
Det har du förmodligen rätt i, men argumentation bygger inte på formella meriter, utan på hur man lägger fram sin sak med fakta och resonemang.

P
S Sigge McKvack skrev:
Jag tycker tompaah uttryckte det fint här ovan "När något når den digniteten i samhällsdebatten anser jag att man måste försöka förstå saken ur majoritetens perspektiv även om man själv leviterar på kunskapens kudde."
Man kanske ska försöka förstå det på det viset, men bara lite i början. Sen ska man berätta för de som ser "saken ur majoritetens perspektiv" hur det är i verkligheten. Bara med grundläggande fakta kan man få någon att förstå. Kanske.

Verkligheten beror inte på "majoritetens perspektiv" utan på grundläggande fysikaliska fenomen. Åtminstone i det här sammanhanget.

"Science does not emerge from voting, party politics, or public debate" – Mark Crispin

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M Martin Lundmark skrev:
Vi behöver mer elkraftkunskap i samhället.
Framförallt behöver vi färre politiker som tror att elförsörjningen främst är en politisk fråga.

Redigerat:
P
Fairlane Fairlane skrev:
Är de? Ellevio har redovisat siffror där 75% fick samma eller lägre avgifter.
Ellevio ingår väl i det el-politisktindustriella komplexet? Kan man lita på sådana bolag?
😉

P
S Sigge McKvack skrev:
Du vet varken vilken varan är eller vad priset före och efter är, men det går att avgöra om priset ökat eller inte?
I Fairlanes exempel vet man att priset på varan efter är högre än priset på varan före, men man vet inte vad varan kostar före respektive efter.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.