85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Är det E.ON Energidistribution AB som driver den kampanjen?D djac skrev:Tja, de gör mycket reklam för sig redan men mest handlar det nog i handling om att göra det lätt att använda el, exempelvis gör EON kampanjer med sin elbilsladdlössning som ska underlätta övergången och detta ökar försäljningen, det har genom åren varit ganska många elektrifieringskampanjer, där man framhåller el som bra energi.
Berätta mer om det! Vilka elnätsbolag var motståndare till effektavgifter?D djac skrev:
Har du gjort en genomgång av bolagens årsredovisningar som stödjer din tes?D djac skrev:
Hur beskådar jag det lämpligen "in the wild"? Jag har varken tid eller möjlighet att besöka alla elbolag för att se vad de gör.
Det är inte ett dugg konstigt, men det vore lite konstigt om alla elbolag konstant bryter mot lagen.D djac skrev:
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag fick en snilleblixt. Om man bygger nätet i spänningslöst tillstånd kan man använda vanliga grovarbetare, kanske någon med körkort om man behöver frakta något på allmän väg. Sen kan nån elkraftsingenjör kolla att man kopplat rätt innan man slår på strömmen bara.pacman42 skrev:
Ja. Behovet att göra något alls under effekter på 8 kW är minimalt.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Målet med effektavgifterna är framåtsträvande, att hålla nere behovet av att bygga om de redan byggda elnäten, och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna gällande elnäten för elanvändarna.
Menar du att den metod som Finland tänker tillämpa är bättre i det avseendet än det svenska upplägget?
Förklara gärna!
Det framgår bra i artikeln vad min åsikt om det svenska systemet är.
Har elektrifieringen börjat gå bakåt/neråt?K karlmb skrev:
Det vore intressant att se en undersökning av toppbelastningen för de olika elnäten i landet.
Jag misstänker (utan att ha något på fötterna alls, utom tofflor) att den varierar en del. Det rimliga vore väl att varje elnätbolag självt får avgöra om det behövs en effektavgift?
Som det är nu är kravet centralstyrt från EU.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Elenergi är alltför värdefull kraftkälla för att använda till direktel för uppvärmning
Värme finns många sätt att åstadkomma men för belysning, motordrift, datorer, kommunikation etc. så är många gånger elkraften svår att ersätta.
Den elgenerering som har låg ”bränslekostnad”, som sol och vind, är inte styrbar och kan därför inte ta för stor del i mixen av elgenerering
Lagring av genererad el är dessutom fortfarande kostsam och därför betydligt begränsad i volym. Däremot så kan vatten i form av lägesenergi lagras i vattenmagasin före elgenerering. Denna elgenerering är då styrbar.
Vi måste därför noga välja vad vi använder elkraften till då samhället har utvecklats till att vara alltmer beroende av att elkraftförsörjningen är pålitlig och tillräcklig
För vissa är det så. Om jag hade råd skulle jag definitivt börja använda elradiatorerna som sitter i varje rum i vårt hus. Det vore mycket värdefullt för mig då.M Martin Lundmark skrev:
Och det utan att planera för mer styrbar elgenerering, tyvärr.M Martin Lundmark skrev: