D
P pmd skrev:
Skolan kanske kan bli effektivare?
Det börjar nu svänga av en del från trådens ämne …
Kanske så, frågan blir ju då hur och det är en längre diskussion, som i första hand börjar i föräldraskapet. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Det är ju därför elnätsbolagen reagerade mot effektavgifterna, det var en modell som avsåg att avskräcka från elanvändning, man gjorde det svårare att förstå och då drar folk öronen åt sig, man säljer mindre.
Men stämmer den bilden? Effektavgift har ju funnits länge, på högre effekter, och några bolag har haft det länge även för privatpersoner. EON var väl tveksamma vill jag minnas, men i övrigt?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Men stämmer den bilden? Effektavgift har ju funnits länge, på högre effekter, och några bolag har haft det länge även för privatpersoner. EON var väl tveksamma vill jag minnas, men i övrigt?
Ja, så uppfattade jag det, det fanns såklart röster över hela spektrat men jag tycker nog att motståndet var större. Att kommersiella kunder har andra villkor är mer vanligt än ovanligt, det gäller de flesta avtal och har väldigt tydliga anledningar, de köper varor och tjänster i helt andra syften än en privatperson.

D djac skrev:
Ja, så uppfattade jag det, det fanns såklart röster över hela spektrat men jag tycker nog att motståndet var större. Att kommersiella kunder har andra villkor är mer vanligt än ovanligt, det gäller de flesta avtal och har väldigt tydliga anledningar, de köper varor och tjänster i helt andra syften än en privatperson.
Jag uppfattade inte motståndet som större. Det var de som hördes, men det var ju många fler som var tysta...

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag uppfattade inte motståndet som större. Det var de som hördes, men det var ju många fler som var tysta...
Ja såklart, det finns rätt många och även om alla hade velat synas och höras, så hade media fått sortera bort de flesta. Jag uppfattar det som att de som var emot vägde tyngre, de var större och kunde motivera varför, på ett i mina öron trovärdigt sätt (biased såklart), de som var emot upplevde jag som antingen bara giriga eller lite mindre, med lite andra förutsättningar.

pacman42 pacman42 skrev:
En liten fablrik varier väl inte så mkt i effekt som ett hushåll kan göra.

K karlmb skrev:
En liten fablrik varier väl inte så mkt i effekt som ett hushåll kan göra.
Jodå, det kan den mycket väl göra. Se på ett bageri exempelvis...

pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, det kan den mycket väl göra. Se på ett bageri exempelvis...
Jag menade, möjlgit att flytta. Bageriet kan inte direkt flytta gräddningen till kl 22.00..

K karlmb skrev:
Jag menade, möjlgit att flytta. Bageriet kan inte direkt flytta gräddningen till kl 22.00..
Jo, det kan de. Se på Polarbröd, de har jämn last dygnet runt.

Fairlane Fairlane skrev:
Hej Fairlane

Jag håller med dig

Elinstallatören har en artikel ”Effektavgift: Så tycker Eon och Vattenfall om en gemensam Sverigetariff” Där de talat med några elnätsbolag.
https://www.elinstallatoren.se/2026...-och-vattenfall-om-en-gemensam-sverigetariff/

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Lär av Finland:
https://www.svd.se/a/5ppJl6/finland-gor-effektavgifterna-frivilliga-for-kunderna

Enligt honom var det ett lätt beslut, särskilt med tanke på att rapporter från bland annat svenska Energiforsk visat att avgifterna inte innebär en speciellt stor nytta för elnätet. Många gånger straffas en kund trots att elnätet inte alls är högt belastat.

– Man frågar sig hur mycket ska man satsa på någonting som har en så begränsad nytta. Hur mycket ska du reta upp kunderna för det?
Något som enligt David Karlsson blir mycket svårt att förklara för kunderna är att systemet med effekttariffer kan leda till motstridiga prissignaler.

– Du kanske passar på att ladda bilen när spotpriset på el är lågt, men om du då orsakar en effekttopp får du betala en avgift för det i stället. I värsta fall blir resultatet att du förlorar pengar på att utnyttja ett tillfälle med låga elpriser.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S
Citat från dagens SvD. Huvudet på spiken. Så sant, så klokt.

Finland gör effektavgifterna frivilliga för nätägarna. På Åland har det lokala elbolaget valt att inte alls införa avgifterna. ”Det är något fundamentalt fel om du måste vara väldigt kunnig för att vara elkund”, säger företagets vd.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lär av Finland:
[länk]
Hej karlmb

Målet med effektavgifterna är framåtsträvande, att hålla nere behovet av att bygga om de redan byggda elnäten, och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna gällande elnäten för elanvändarna.

Menar du att den metod som Finland tänker tillämpa är bättre i det avseendet än det svenska upplägget?

Förklara gärna!

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Jag håller med dig

Elinstallatören har en artikel ”Effektavgift: Så tycker Eon och Vattenfall om en gemensam Sverigetariff” Där de talat med några elnätsbolag.
[länk]
Perfekt, där blir det lite tydligare:
"Bolagen överens om att effekttariffer är bättre än säkringsavgift" överensstämmer dåligt med att de tyckte att det var en dålig idé.

Den här delen var också intressant, stämmer väldigt bra överens med hur jag tänker. Stämmer sämre överens med hur de som vill att elnätsbolagen ska ändra modell igen om de redan inför effektavgifter:

Ellevio efterfrågar långsiktighet
– Vi välkomnar tydlighet och efter energiministerns utspel har vi påbörjat en dialog med Energimarknadsinspektionen (Ei) samt andra branschföreträdare. Vi måste ha långsiktighet i det här, så om vi ska göra en justering, måste vi veta att det är hållbart, säger Jesper Liveröd, presschef på Ellevio.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Eller så är det ett påhittat problem generellt sett.
Vad finns det för anledning att tro det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.