Fairlane Fairlane skrev:
Nej, eftersom införandet av effektavgift inte för öka intäkten så blir det Y=X om du vill kalla det så.

Sen vet jag att man ibland höjer intäkten i samband med att man inför effektavgiften, men ska då vara en höjning som hade skett ändå, till exempel en årlig uppräkning.
Hur kan man veta hur mkt Y blir när man inte vet hurpass bra folk kommer att undvika effektavgiften?

K karlmb skrev:
Hur kan man veta hur mkt Y blir när man inte vet hurpass bra folk kommer att undvika effektavgiften?
Det justerar man till nästa år. Det behöver inte vara X=Y för varje enskilt år, men i snitt skall man hamna där.

G Guzzen1 skrev:
Jag fattar men har inte elbil och kommer aldrig att skaffa en. Jag ser ingen som helst anledning till det, möjligen en laddhybrid som kan gå på multibränsle, men det ligger långt fram.
Diesel 25 kr/litern…

Betalar gärna tre-fem kr/mil för elen, inkl allt.

Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att alla slår på en tung förbrukare vid en viss tidpunkt, när effektavgiften inte längre beräknas?
Ja, då blir det förmodligen inte helt bra och modellen får justeras, men att modellen ska justeras löpande är både fullt naturligt och i enlighet med plan.
Varför skulle alla optimera lika bra? Det lär ju inte hända. En del kommer inte att göra ngt alls (de flesta).

pacman42 pacman42 skrev:
Det justerar man till nästa år. Det behöver inte vara X=Y för varje enskilt år, men i snitt skall man hamna där.
Och efter några år vet ingen vad kostnaden skulle varit med det gamla systremet. Voila!

K karlmb skrev:
Och efter några år vet ingen vad kostnaden skulle varit med det gamla systremet. Voila!
Vad det får kosta är ju relaterat till de kostnader elbolaget har, det har inget med hur man tar ut pengarna med olika modeller att göra.

Jag trodde vi hade rett ut detta för länge sedan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför skulle alla optimera lika bra? Det lär ju inte hända. En del kommer inte att göra ngt alls (de flesta).
@Fairlane skrev att alla kan slå på något samtidigt, inte att de optimerar lika bra. Det är ju inte helt orimligt att många börjar ladda bilen just vid midnatt exempelvis.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad det får kosta är ju relaterat till de kostnader elbolaget har, det har inget med hur man tar ut pengarna med olika modeller att göra.

Jag trodde vi hade rett ut detta för länge sedan.
Det stämmer ju inte, dels ska intäktsramen ge "rimlig avkastning på investerat kapital" Dvs vad ett nytt nät skulle kosta uppdelat på, var det 3 år?
Dels vad man beräknar att göra för uppgraderingar den kommande perioden
Och dels på vilka utgifter man kan visa att man har i övrigt, drift, personal, etc.
Sedan görs ngn form av avstämning av föregående period, men den är jag osäker på.
Om man tex inte kan visa upp att man faktiskt gjorde alla de uppgraderingar som man prognostiserade föregående period, blir man återbetalningsskyldig då?

K karlmb skrev:
Det stämmer ju inte, dels ska intäktsramen ge "rimlig avkastning på investerat kapital" Dvs vad ett nytt nät skulle kosta uppdelat på, var det 3 år?
Dels vad man beräknar att göra för uppgraderingar den kommande perioden
Och dels på vilka utgifter man kan visa att man har i övrigt, drift, personal, etc.
Sedan görs ngn form av avstämning av föregående period, men den är jag osäker på.
Om man tex inte kan visa upp att man faktiskt gjorde alla de uppgraderingar som man prognostiserade föregående period, blir man återbetalningsskyldig då?
Du rör ihop det väldigt mycket. Man har inkomster, man har utgifter och man har avkastning. Det är det enda EI behöver bry dig om och därför är det det enda du behöver bry dig om här. Hur nätbolagen sätter samman avgifterna har varierat stort sedan länge. En del har haft höga fasta avgifter, en del har haft höga rörliga avgifter och en del har sedan länge haft effekttariffer. Det spelar dock ingen roll då det är vad som står på sista raden i beräkningen av intäkterna som betyder något.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du rör ihop det väldigt mycket. Man har inkomster, man har utgifter och man har avkastning. Det är det enda EI behöver bry dig om och därför är det det enda du behöver bry dig om här. Hur nätbolagen sätter samman avgifterna har varierat stort sedan länge. En del har haft höga fasta avgifter, en del har haft höga rörliga avgifter och en del har sedan länge haft effekttariffer. Det spelar dock ingen roll då det är vad som står på sista raden i beräkningen av intäkterna som betyder något.
Knappast sant. Det måste redovisas en rad olika uppgifter till EI innan man får sin intäktsram.
Vad får du allt ifrån? Har du en granne på elnätsbolag som matar dig?

• Haha
pacman42
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Nätbolagen säljer ju inte el. De säljer elöverföring. De kan inte sälja på sina kunder mer elöverföring än vad kunderna har köpt el av elhandelsbolagen.

Finns det kryphål i ellagen, alltså?
Det är såklart riktigt i teorin, i praktiken kan de inte skiljas åt, dvs de kan inte sälja överföring utan el, det betyder samma sak, de kunder som köper mycket betalar mer än de som köper lite, så det ligger i deras intresse att stimulera elanvändning. De har heller inga marginalkostnader, när kabeln väl är lagd så gäller det att sälja så mycket det bara går, kostnaden är redan tagen.

Alla lagar som reglerar myndigheters leverans till medborgare hanteras slappt, om du känner sakkunniga inom skolan, eller omvård, så vet du att det bryts mot dessa dagligen, i varenda skola i hela Sverige. Sen kan man kanske, med viss fog, hävda att så som saker arrangerats så är den i princip omöjlig att uppfylla, men det ändrar inte på saken. Vi medborgare förväntas dock leva upp till våra lagstadgade åtaganden, även om det ibland krävs ansträngningar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, det beror ju på vad man menar. Ellevio är ju rätt stora, men uppfyller inte de kriterierna.

Men det är rätt, 2 bolag av ~170. Skellefteå Kraft går vi kanske räkna in också.
Oops, jag ser var detta kommer ifrån :)

Jo, det finns många elnätsbolag och man kan hitta skillnader mellan dessa, jag väljer att generalisera och då i första hand kika på de största, där de flesta av Sveriges abonnenter är kunder, dessa är också tonsättande, de har stor, dyr och väloljad lobbyverksamhet, ovanpå detta massor av jurister, och med detta kan de bryta ny mark, de mindre följer efter.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Men det är ju inte gripet ur luften, det är de exakta siffrorna, som är gripna ur luften, inte modellen.
Det är som att jag skriver "Vi antar att bensinen kostar 14 kr och så höjs den till 14.50, då innebär det att det kommer kosta mer att framföra samma bil" och så klagar du på att bensinen minsann inte alls kostar 14 kr.

Om du tycker det är knepigt att räkna med variabler och måste ha siffror så säg det isåfall.

Men du behöver väl inte räkna på hur du ska optimera för alla tänkbara fall? Det finns ungefär 170 elnätsbolag, med egna modeller. Varför måste man räkna på mer än sitt eget?

?

Ja, det ska vara kostnadsneutralt för kundkollektivet, inte för den enskilde kunden. Om X skiljer sig från Y så är det inte kostnadsneutralt.
Dock är det ju lite fel att jämföra pris utan effektavgift från ett år med pris med effektavgift från ett annat år, om det är årliga uppräkningar av priserna, vilket det ofta är.
Jag har lite svårt att avgöra om du på riktigt ligger på den här nivån eller om du försöker göra någon billig poäng.

Om vi diskuterar huruvida något blivit dyrare eller inte så måste vi använda oss av verkliga siffror. Eller konsekvensen av en icke optimal optimering så kan man inte gripa siffror ur luften och säga, titta här det blir nästan ingen skillnad. Fast även med dina luftsiffror blev det en skillnad på 23,8%. Eller för den skull diskuterar vad kostnaden för införandet av effektavgifterna varit. Jag tror det inte kostat så mycket, vi säger 250kr per bolag.

Tråden gäller väl ändå stoppandet av effektavgifterna och dess konsekvenser. Alltså är det tämligen relevant räkna på alla 170 bolagen. Om du läste vad jag skrev så var det ett argument för att det förarbete som borde genomförts innan införandet inte utförts tillräckligt noga. Det hade inget med enskild kunds beräkningar att göra.

För att effektavgiften ska teoretiskt fungera som hävdats, dvs att en fördyring för kunden medför minskning av topplasterna under de ytterst få timmar det handlar om så måste det bli dyrare för en kritisk massa av kundkollektivet.

Jag tycker det är betydligt mer rättvisande att jämföra direkt mellan föregående år eller för den skull innevarande år när modellbyte skett under räkenskapsåret utan att hitta på en uppräkning som kanske eller kanske inte skulle skett och av okänd storlek. Det hade ju också kunnat bli en sänkning. Men räknar du upp totalen (vilket inte blir helt rätt men fördelaktigt för din ståndpunkt) med KPI för 2025 som blev 1,8% om jag inte läst fel så blir skillnaden ändå 6% i BTEA exemplet ovan, vilket var lågt räknat från början. Eller om man så vill en 300% större ökning än gamla modellen uppräknat för inflation.

• Gilla
KTMLarsen och 2 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Sigge McKvack

Jag har många gånger nu framfört att det saknas elkraftkunskap i samhället, detta även när effektavgifterna diskuteras.

Den som t.ex. har lärt sig hur de nuvarande elnäten är dimensionerade, enligt Velanders formler, förstår vad det förändrade användningssättet av elnäten, de senaste åren, med till exempel timvis elmätning och styrning av effektuttaget samt elbilar, värmepumpar som behöver stöd av direktel och solceller på villataken med omvänd effektriktning innebär, t.ex. gällande spänningsvariation och spänningsreglering.

Effektavgiften som är framåtblickande vill då i god tid börja arbetet med att utjämna effektflödet i elnäten, och innan stora mängder av kostsamma nätförstärkningar och ombyggnationer har behövt ske, kostnader som skall betalas av oss elanvändare.

Du skriver; ”Det finns ingen intellektuell ärlighet i att framföra allmänna argument gripna ur luften.”

Om de som inte har elkraftkunskap, sedan argumenterar för att effektavgiftens framåtblickande mål inte behövs för att hålla nere framtida ökningar av elnätskostnaden, kan man inte om dessa, snarare säga; ” Det finns ingen intellektuell ärlighet i att framföra allmänna argument gripna ur luften.”
Vi har förstått att det här med elkraftskunskap är något du vurmar för men borde inte en saklig diskussion baserad på faktiska och inte påhittade siffror gynna spridningen av den kunskapen?

Sedan undrar jag, vilka är dem här människorna med elkraftskunskap och vem bestämmer vad som är godkänd nivå? Har du elkraftskunskap, har jag det, har Fairline det, karlmb? Har de proffesorer som debaterar elnätet men som inte är överens elkraftskunskap? Finns det någon certifierande kurs att gå?

Exakt vad tror du Velanders formel gör i förhållande till elnätet? Elnätet har en viss dimension, vilken formel som använts vid beräkningen av det är irrelevant. Sedan belastas belastas elnätet med summan av kundkollektivet. Hur stor den förväntade belastningen blir och storleken på svängningarna kan sedan beräknas med Velanders formel eller med någon annan formel. Använder vi Velanders formel så bör kundkonstanterna löpande uppdateras för saker som elbilar, solceller etc. Om det arbetet genomförts av elbolagen så borde de också tagit höjd för det i sina investeringar, dvs ett framåtblickande arbete.

Du får gärna svara på frågan jag ställt upprepade gånger. Hur stor påverkan på topplasterna förväntades effektavbgifterna medföra innan de infördes?

Du tar återkommande upp solceller på villa. Ellevio beskriver sådana installationer som fördelaktiga då de anser att de minskar överföringsförlusterna. Har Ellevio elkraftskunskap?

Trähandtag har ovan visat att topplasterna är sjunkande i elnätet, har han elkraftskunskap?

Intellektuel ärlighet är ett vedertaget begrepp inom akademin och avser att man hittar inte på siffror som inte är verklighetsbaserade för att stödja sin argumentation, fultolkar inte sin motparts argument osv. I händelse att den ene av två debatörer sitter på mer kunskap än den andre bör det inte vara några problem att bemöta argument tagna ur luften för den med gedigen kunskap.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Sigge McKvack

När det gäller att utjämna effektflödet fokuserar de flesta på hur den egna ”elkonsumtionen gå att flytta tidsmässigt”, och glömmer bort den faktor som är nog så viktigt, att välja teknik som håller nere effekttopparna. Då blir utjämningen mer eller mindre automatisk.

När det gäller uppvärmning så skall man undvika att värmekällan behöver elspets när det är som kallast.

Man skall även se till att värmen till huset gör en paus när varmvatten produceras och att undvika att varmvatten produceras via direktel.

Man väljer vitvaror för diskmaskin och tvätt som har sparprogram som genomför sitt arbete under längre tid med lägre effekt.

Man väljer kyl- och frysutrustningar som har varvtalsstyrning sim innebär att effekttopparna hålls nere.

Sedan kan även man införa att värmesystemet automatiskt kan dra ner eleffekten när man till exempel lagar mat.

Denna förändring borde naturligtvis ha påbörjats till exempel redan när vågen av värmepumpar såldes med argumenten att de inte behövde klara mer än 80–90 % av effektbehovet till oss elanvändare. Tyvärr gick det då inte att få gehör för att värmepumpen bör klara hela husets effektbehov och inte bara minska det ärliga elenergibehovet.
Det där är ju också exempel på tidsförskjutning. Ska vi uppnå det där får vi nog höja effektavgifterna betydligt mer för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Åtgärderna borde också kvalificera för att benämnas "extrema konsekvenser".

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.