85 945 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Nu har jag timpris.pacman42 skrev:
Än en gång, hur bra behöver du optimera. Jag antar att effektavgiften är dyrare än elens variation på månadsbasis och därmed så är det väldigt enkelt att optimera. Jag sätter medeleffektens tredje högsta timme som det jag styr emot och sedan optimerar jag elpriserna med detta bivillkor. Inte svårt alls.
Nätbolagen säljer ju inte el. De säljer elöverföring. De kan inte sälja på sina kunder mer elöverföring än vad kunderna har köpt el av elhandelsbolagen.D djac skrev:
Finns det kryphål i ellagen, alltså?D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Det är inte nätbolagen som bestämt när du ska ha rent,B Boende45 skrev:Nej, varför skulle jag det?
Däremot gillar jag inte att Ellevio ska bestämma när vi ska ha rent hemma.
Värme inomhus tycker jag är ett baskrav i en industrination och till exempel första veckan i mars var det väldigt låga utomhustemperaturer. Dessutom är inte varmvattenberedaren avstängd mellan kl 06-22 pga legionellarisken.
VVB kör igång slumpmässigt även när ingen använder varmvatten.
Vi använder ca 500 kWh totalt i mars, vilket är rimligt för ett välisolerat hus i södra mellansverige.
Break-even ligger då på avgift för 2,46 kW effekttopp i medelvärde, dvs ger plusminusnoll jämfört med innan införandet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg