D
P pmd skrev:
Vilka elnätsbolag säljer el?
Gäller inte ellagen 3 kap. 12 § längre?
Jag menade faktiskt vad jag skrev, ju fler kWh de lyckas sälja på sina kunder ju mer pengar får de in, sen sitter ju de stora bolagen på alla stolar, de producerar och handlar med el, samtidigt som de äger lokalnät.

Fairlane
D djac skrev:
sen sitter ju de stora bolagen på alla stolar, de producerar och handlar med el, samtidigt som de äger lokalnät.
Vattenfall och EON, någon mer du räknar in?

pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, hur bra behöver du optimera. Jag antar att effektavgiften är dyrare än elens variation på månadsbasis och därmed så är det väldigt enkelt att optimera. Jag sätter medeleffektens tredje högsta timme som det jag styr emot och sedan optimerar jag elpriserna med detta bivillkor. Inte svårt alls.
Nu har jag timpris.

K karlmb skrev:
Nu har jag timpris.
Jag har kvartspris

D
Fairlane Fairlane skrev:
Vattenfall och EON, någon mer du räknar in?
Det är väl de stora?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kvartspris
Och varför optimerar du då mot månadspris?

K karlmb skrev:
Och varför optimerar du då mot månadspris?
Det gör jag inte, jag optimerar mot effekttariffen på månadsbasis och mot kvartar på elpriset.

Jag visste förresten inte att det fanns timpriser fortfarande (du skrev att du har timpris).

pacman42 pacman42 skrev:
Det gör jag inte, jag optimerar mot effekttariffen på månadsbasis och mot kvartar på elpriset.

Jag visste förresten inte att det fanns timpriser fortfarande (du skrev att du har timpris).
Ok. Nja, jag har väl också kvartspriser numera.

P
D djac skrev:
Jag menade faktiskt vad jag skrev, ju fler kWh de lyckas sälja på sina kunder ju mer pengar får de in,
Nätbolagen säljer ju inte el. De säljer elöverföring. De kan inte sälja på sina kunder mer elöverföring än vad kunderna har köpt el av elhandelsbolagen.
D djac skrev:
sen sitter ju de stora bolagen på alla stolar, de producerar och handlar med el, samtidigt som de äger lokalnät.
Finns det kryphål i ellagen, alltså?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
B Boende45 skrev:
Jag hade för mig att du inte var dum huvudet

Jag hade fel
Åter igen ett missförstånd. Det är tyvärr uppenbart att du antingen letar orationella argument för att du har emotionella åsikter i frågan eller att du inte förstår hur det fungerar.

Fairlane
D djac skrev:
Det är väl de stora?
Tja, det beror ju på vad man menar. Ellevio är ju rätt stora, men uppfyller inte de kriterierna.

Men det är rätt, 2 bolag av ~170. Skellefteå Kraft går vi kanske räkna in också.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, det beror ju på vad man menar. Ellevio är ju rätt stora, men uppfyller inte de kriterierna.

Men det är rätt, 2 bolag av ~170. Skellefteå Kraft går vi kanske räkna in också.
Skellefteå Kraft har runt 1% av Sveriges hushåll på nätsidan...

B Boende45 skrev:
Nej, varför skulle jag det?

Däremot gillar jag inte att Ellevio ska bestämma när vi ska ha rent hemma.

Värme inomhus tycker jag är ett baskrav i en industrination och till exempel första veckan i mars var det väldigt låga utomhustemperaturer. Dessutom är inte varmvattenberedaren avstängd mellan kl 06-22 pga legionellarisken.
VVB kör igång slumpmässigt även när ingen använder varmvatten.

Vi använder ca 500 kWh totalt i mars, vilket är rimligt för ett välisolerat hus i södra mellansverige.

Break-even ligger då på avgift för 2,46 kW effekttopp i medelvärde, dvs ger plusminusnoll jämfört med innan införandet.
Det är inte nätbolagen som bestämt när du ska ha rent,

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Skellefteå Kraft har runt 1% av Sveriges hushåll på nätsidan...
Ja, men det är ändå ett bolag som uppfyller de kriterier som ställdes upp, möjligen inte kravet på stora. Så då är vi tillbaks på 2 av 170, låter inte helt övertygande.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det är ändå ett bolag som uppfyller de kriterier som ställdes upp, möjligen inte kravet på stora. Så då är vi tillbaks på 2 av 170, låter inte helt övertygande.
Dock har de 2 bolagen tillsammans ca 1,9 miljoner av Sveriges elnätskunder 🫤

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.