85 949 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Det är inga problem, det är ytterst sällan det behövs annat än just när man lagar matS Sigge McKvack skrev:
Hej Sigge McKvackS Sigge McKvack skrev:Jag tror du fattar egentligen. Det finns ingen intellektuell ärlighet i att framföra allmänna argument gripna ur luften. Det faktum att det blir för svårt att räkna på för att det är för många modeller tyder ju på att det beräkningsarbete som borde företagits innan modellerna infördes inte genomförts. Det tog väl slut på miljonerna det kostar att ändra beräkningsformeln för fakturagenerering i databasen innan de fick ihop något vettigt.
Jag har många gånger nu framfört att det saknas elkraftkunskap i samhället, detta även när effektavgifterna diskuteras.
Den som t.ex. har lärt sig hur de nuvarande elnäten är dimensionerade, enligt Velanders formler, förstår vad det förändrade användningssättet av elnäten, de senaste åren, med till exempel timvis elmätning och styrning av effektuttaget samt elbilar, värmepumpar som behöver stöd av direktel och solceller på villataken med omvänd effektriktning innebär, t.ex. gällande spänningsvariation och spänningsreglering.
Effektavgiften som är framåtblickande vill då i god tid börja arbetet med att utjämna effektflödet i elnäten, och innan stora mängder av kostsamma nätförstärkningar och ombyggnationer har behövt ske, kostnader som skall betalas av oss elanvändare.
Du skriver; ”Det finns ingen intellektuell ärlighet i att framföra allmänna argument gripna ur luften.”
Om de som inte har elkraftkunskap, sedan argumenterar för att effektavgiftens framåtblickande mål inte behövs för att hålla nere framtida ökningar av elnätskostnaden, kan man inte om dessa, snarare säga; ” Det finns ingen intellektuell ärlighet i att framföra allmänna argument gripna ur luften.”
Redigerat:
Jag hade för mig att du inte var dum huvudetF fsn skrev:Och då är inte heller effektaviften en faktor för dammsugning. Ingen bestämmer när du skall ha rent hemma, det är bara du som sätter ett pris på vad det är värt att göra exakt allt samtidigt.
Det är inte högre risk för legionella mellan 06-22, det är antagligen ett missförstånd från din sida eller helt enkelt okunskap hur en legionella utvecklas…. Jag tror mest på det senare. Dina argument är ungefär jämförbara med de som pratar emot elbilar.
Jag hade fel
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Men det är ju inte gripet ur luften, det är de exakta siffrorna, som är gripna ur luften, inte modellen.S Sigge McKvack skrev:
Det är som att jag skriver "Vi antar att bensinen kostar 14 kr och så höjs den till 14.50, då innebär det att det kommer kosta mer att framföra samma bil" och så klagar du på att bensinen minsann inte alls kostar 14 kr.
Om du tycker det är knepigt att räkna med variabler och måste ha siffror så säg det isåfall.
Men du behöver väl inte räkna på hur du ska optimera för alla tänkbara fall? Det finns ungefär 170 elnätsbolag, med egna modeller. Varför måste man räkna på mer än sitt eget?S Sigge McKvack skrev:
?S Sigge McKvack skrev:
Ja, det ska vara kostnadsneutralt för kundkollektivet, inte för den enskilde kunden. Om X skiljer sig från Y så är det inte kostnadsneutralt.S Sigge McKvack skrev:Nu skrev pacman kostnadsneutralt för kundkollektivet, vilket var vad jag svarade på från början och där logiken fallerar om vi ska prata om optimering. Sedan kommer ju intäkten bli en funktion av det såklart. Men huruvida sannolikheten för X=Y eller X<Y så har det redan diskuterats och besvarats ovan i tråden.
Dock är det ju lite fel att jämföra pris utan effektavgift från ett år med pris med effektavgift från ett annat år, om det är årliga uppräkningar av priserna, vilket det ofta är.
Man kan fråga sig om elnätbolagen har förstått Velanders formel …M Martin Lundmark skrev:Den som t.ex. har lärt sig hur de nuvarande elnäten är dimensionerade, enligt Velanders formler, förstår vad det förändrade användningssättet av elnäten, de senaste åren, med till exempel timvis elmätning och styrning av effektuttaget samt elbilar, värmepumpar som behöver stöd av direktel och solceller på villataken med omvänd effektriktning innebär, t.ex. gällande spänningsvariation och spänningsreglering.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du menar att alla slår på en tung förbrukare vid en viss tidpunkt, när effektavgiften inte längre beräknas?P pmd skrev:
Ja, då blir det förmodligen inte helt bra och modellen får justeras, men att modellen ska justeras löpande är både fullt naturligt och i enlighet med plan.
Hej Sigge McKvackS Sigge McKvack skrev:För att det ekonomiska styrmedlet ska fungera så måste elkonsumtionen gå att flytta tidsmässigt. Vad jag förstått hittils påverkar inte effektavgifterna varken utetemperatur, solinstrålning, årstid eller arbetstider. Sedan kanske eller kanske inte samverkar de med elpriserna men den diskussionen överlåter jag till övriga i tråden.
När det gäller att utjämna effektflödet fokuserar de flesta på hur den egna ”elkonsumtionen gå att flytta tidsmässigt”, och glömmer bort den faktor som är nog så viktigt, att välja teknik som håller nere effekttopparna. Då blir utjämningen mer eller mindre automatisk.
När det gäller uppvärmning så skall man undvika att värmekällan behöver elspets när det är som kallast.
Man skall även se till att värmen till huset gör en paus när varmvatten produceras och att undvika att varmvatten produceras via direktel.
Man väljer vitvaror för diskmaskin och tvätt som har sparprogram som genomför sitt arbete under längre tid med lägre effekt.
Man väljer kyl- och frysutrustningar som har varvtalsstyrning sim innebär att effekttopparna hålls nere.
Sedan kan även man införa att värmesystemet automatiskt kan dra ner eleffekten när man till exempel lagar mat.
Denna förändring borde naturligtvis ha påbörjats till exempel redan när vågen av värmepumpar såldes med argumenten att de inte behövde klara mer än 80–90 % av effektbehovet till oss elanvändare. Tyvärr gick det då inte att få gehör för att värmepumpen bör klara hela husets effektbehov och inte bara minska det ärliga elenergibehovet.
Vad har du för verktyg (mjukvara och hårdvara) för att göra det?pacman42 skrev:
Det låter som att måste skaffa en massa ny utrustning för att fixa det!M Martin Lundmark skrev:Hej Sigge McKvack
När det gäller att utjämna effektflödet fokuserar de flesta på hur den egna ”elkonsumtionen gå att flytta tidsmässigt”, och glömmer bort den faktor som är nog så viktigt, att välja teknik som håller nere effekttopparna. Då blir utjämningen mer eller mindre automatisk.
När det gäller uppvärmning så skall man undvika att värmekällan behöver elspets när det är som kallast.
Man skall även se till att värmen till huset gör en paus när varmvatten produceras och att undvika att varmvatten produceras via direktel.
Man väljer vitvaror för diskmaskin och tvätt som har sparprogram som genomför sitt arbete under längre tid med lägre effekt.
Man väljer kyl- och frysutrustningar som har varvtalsstyrning sim innebär att effekttopparna hålls nere.
Sedan kan även man införa att värmesystemet automatiskt kan dra ner eleffekten när man till exempel lagar mat.
Denna förändring borde naturligtvis ha påbörjats till exempel redan när vågen av värmepumpar såldes med argumenten att de inte behövde klara mer än 80–90 % av effektbehovet till oss elanvändare. Tyvärr gick det då inte att få gehör för att värmepumpen bör klara hela husets effektbehov och inte bara minska det ärliga elenergibehovet.
Men fram till dess vore det bra om man kan se aktuell förbrukning och strypa viss förbrukning helst automatiskt men även för det behövs HW och SW som jag i alla fall inte har tillgång till idag.
Kör bash-script på min Raspberry Pi där jag även kör Domoticz (hemautomation). Men energiförbrukningen läser jag av via en HAN-portsläsare (http-anrop för att läsa av). LLVP har http-gränssnitt. Badtunnan styr jag via ZigBee. Laddboxen styrs med http.A ansgar46 skrev:
Jag tänker bygga om badtunnan i vår, då blir det http på den också.
Scripten har Google Gemini fått koda åt mig (tidigare skrev jag kod själv, men det gör jag inte längre - Gemini skriver bättre kod, men man måste ju verifiera att den gör rätt).
Hej ansgar46A ansgar46 skrev:
Som jag skrev ” Denna förändring borde naturligtvis ha påbörjats till exempel redan när vågen av värmepumpar såldes med argumenten att de inte behövde klara mer än 80–90 % av effektbehovet till oss elanvändare. Tyvärr gick det då inte att få gehör för att värmepumpen bör klara hela husets effektbehov och inte bara minska det ärliga elenergibehovet.”
De som gav råd förstod rimligen då inte om vikten av att informera om eleffektbehovet för elgenerering (syns bland annat genom variationen av elpriset) och eleffekten genom elnäten och dess konsekvenser
Även om vi har haft för dålig elkraftkunskap i samhället när dessa förändringar skedde så är det knappast lämpligt att fortsätta så. Rimligen så har många av oss de senaste 20 åren bytt både vitvaror och uppvärmningskälla och då tittat på elenergibehovet men inte beaktat effektbehovet.
Blickar vi nu, till exempel 20 år framåt, så har många både bytt ut vitvaror och värmekälla mm.
Om vi nu påbörjar med att styra när vi använder våra elapparater, så är det lika viktigt att vi samtidigt påbörja arbetet med att succesivt välja lämpligare elapparater.
Redigerat:
Det blir nog ganska många som inte förstår hur de ska minska sin toppeffekt vilket gör att det finns plats tidsmässigt för de som förstår.Fairlane skrev:
Modellen behöver i så fall inte justeras så mycket eller så ofta.