K karlmb skrev:
Eller som envisas med att använda så mkt papper i WC?
Ja, som i filmen "Demolition Man" där de tinar upp Stallone 50 år fram i tiden och skrattar åt honom för att han inte fattar hur han ska torka röven med de tre snäckskalen på toa...

Jag känner mig som honom. Har ingen lust att lära mig om effekttariffer eller hur elnät balanseras. Skulle gärna slippa div. fiffiga system för att det är "trångt i näten". Som någon tidigare användare skrev så ska väl folk få laga mat o basta när de vill utan att bli ruinerade eller behöva gå en kurs i hur svag- eller starkströmsanläggningar fungerar? Jag tror inte jag är ensam om det.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, det behövs ingen jä-la AI-styrning, det är extremt överdrivet. Jag har en styrning mot effekttariffen som håller nere förbrukningen under gränsen för denna och sedan styr jag mot elpriset. Det är barnsligt enkelt.

Tanken är troligen att Tibber och liknande skall erbjuda tjänster mot produkterna på marknaden. Men det behövs inte ens det. Flyttar man laddningen av elbilen till natten så ligger man redan där bra till och klarar troligen plus/minus noll i effekttariff, eller bättre. Sedan kan man optimera mer om man vill.

Jag går plus på effekttariffen på att bara flytta bilen till natten.
Sålänge du har lägre avgift på natten ja.
Det är ju ingen garanti för det. Slutar du vara så glad i ET då?

Fairlane
Profossen Profossen skrev:
Ja, som i filmen "Demolition Man" där de tinar upp Stallone 50 år fram i tiden och skrattar åt honom för att han inte fattar hur han ska torka röven med de tre snäckskalen på toa...

Jag känner mig som honom. Har ingen lust att lära mig om effekttariffer eller hur elnät balanseras. Skulle gärna slippa div. fiffiga system för att det är "trångt i näten". Som någon tidigare användare skrev så ska väl folk få laga mat o basta när de vill utan att bli ruinerade eller behöva gå en kurs i hur svag- eller starkströmsanläggningar fungerar? Jag tror inte jag är ensam om det.
Du behöver inte lära dig hur det fungerar. Det räcker att veta att det är billigare vissa tider och dyrare andra. Det går också att ignorera det helt. Har du otur blir det då dyrare, har du tur så har du en förbrukningsprofil som passar bra med ditt nätbolaget modell och så blir det samma pris eller lägre.

D
Profossen Profossen skrev:

Det är du nog inte och det vore en samhällstjänst om vi slapp diskussionen, all tid som vi lägger på sånt här och exempelvis via ROT/RUT åka runt och putsa fönster åt varandra skulle ha lagts på sånt som gör skillnad istället.

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle nog säga att ett tydligare sätt att skriva det på är kWh/h för det är så det faktiskt räknas ut. Om jag laddar min elbil 6min med 11kW är min toppeffekt 11kW men det är inte det jag betalar effektavgift för utan effektavgiften blir då 1,1kW.
Det är grundläggande matematik som enkelt kan härledas. Att något känns naturligt för somliga ändrar knappast matematikens lagar.

E Eloffen skrev:
Det är grundläggande matematik som enkelt kan härledas. Att något känns naturligt för somliga ändrar knappast matematikens lagar.
Vad i kWh/h är emot matematikens lagar?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sålänge du har lägre avgift på natten ja.
Det är ju ingen garanti för det. Slutar du vara så glad i ET då?
Jag förstår inte problemet, överföringsavgiften sjunker mer än vad man kan tjäna på att styra vissa laster till de billigaste timmarna. Om jag får ladda bilen några timmar längre så tjänar jag ändå mer på överföringsavgifterna som gäller all elförbrukning.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte problemet, överföringsavgiften sjunker mer än vad man kan tjäna på att styra vissa laster till de billigaste timmarna. Om jag får ladda bilen några timmar längre så tjänar jag ändå mer på överföringsavgifterna som gäller all elförbrukning.
Vårat hushåll tjänar inte på den sänkta överföringen tex... Förbrukar för lite el 🫤

Under sommarmånaderna finns ju gott om billig el (minuspriser) som elbilsägarna i Ellevios nät blir snuvade på. (Om de nu bryr sig om effekttaxan) De blir istället hänvisade till den dyrare elen nattetid😒

Elpriset under sommaren diffar bra mycket mer än den sänkta överföringsavgiften, iaf här i SE3🤔

Jag förmodar att elenergin betalas från samma konto...

• Gilla
lsoderlund och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Vårat hushåll tjänar inte på den sänkta överföringen tex... Förbrukar för lite el 🫤

Under sommarmånaderna finns ju gott om billig el (minuspriser) som elbilsägarna i Ellevios nät blir snuvade på. (Om de nu bryr sig om effekttaxan) De blir istället hänvisade till den dyrare elen nattetid😒

Elpriset under sommaren diffar bra mycket mer än den sänkta överföringsavgiften, iaf här i SE3🤔

Jag förmodar att elenergin betalas från samma konto...
Du kan ju dra nytta av de låga priserna, bara inte lika mycket. Låt oss anta Ellevio som ett exempel. Och låt oss anta 4 kWh/h. Då har du 8 kWh/h på natten de nätter då du jobbat på dagen. Nätterna är inte dyrast, det är fortfarande middagstid. Vattenkraften håller nere priserna på natten i SE3. Idag ligger vi runt 4 .re/kWh på dagen och runt 5 öre/kWh till kvällen. Då är effekttariff billigare än utan effekttariff!

Fairlane Fairlane skrev:
Först ska man utreda hur belastningen ser ut i nätet
Men det vet dom väl redan, deras enda uppgift är ju att överföra el och att inte ha koll på basinfo om produkten nät känns inte som en sanning.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Men det vet dom väl redan, deras enda uppgift är ju att överföra el och att inte ha koll på basinfo om produkten nät känns inte som en sanning.
Ok. Men man kanske måste kolla mer på detaljer, om inte annat för att kunna jämföra med något. Det finns även delar som jag inte hade med i exemplet, och hur som helst är kostnaden inte nära 250 kr. För 250 kr får man inte mycket.

M
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan ju dra nytta av de låga priserna, bara inte lika mycket. Låt oss anta Ellevio som ett exempel. Och låt oss anta 4 kWh/h. Då har du 8 kWh/h på natten de nätter då du jobbat på dagen. Nätterna är inte dyrast, det är fortfarande middagstid. Vattenkraften håller nere priserna på natten i SE3. Idag ligger vi runt 4 .re/kWh på dagen och runt 5 öre/kWh till kvällen. Då är effekttariff billigare än utan effekttariff!
Nätterna är inte dyrast just nu, men från i början på maj till slutet på augusti har iaf elpriset under de senaste (2) åren varit mycket billigare.

Vilket troligen späds på av att Ellevios en miljon kunder ratar elen på dagarna i viss mån och köper den i större utsträckning på nätterna 😏

L Liljeros skrev:
Var det inte ett EU-beslut?

Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.

Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
i din årskostnad ingår elpris skatt moms elnät ??? jag betalade i januari nästan 20000 tusen i månaden februari 15000 kr och bara ellevio fakturerade nästan 7000 tusen och jag lovar bara var uppvärming, vad gick elen det vet jag inte. efter mycket klagamål om deras elmätare nu sänktes regal mycket men ändå ganska dyr.. och nej dem premierar inte om du är noggrant att inte belasta deras elnät. jag har andra elmätare som drog 56 kwh under hela månaden och ändå dem debiterade efektavgifter som med hela skatt moms osv då blev 1500 kr i månaden .så det spelar ingen roll hur mycket man gör för att minska el konsumtion och inte belasta dem debiterar för den minsta samtidigt på vinter oavsett vilken typ av uppvärming du har alla värmepump behöver el och alla är beroende även om du har solceller vilken oavsett man är bestraffa att betala avgifter för ett nätt som vi redan betalar då förstår inte logiken i EUs förslag😳 bara sugar mer och mer pengar .

Fairlane
Y yaesomi skrev:
i din årskostnad ingår elpris skatt moms elnät ??? jag betalade i januari nästan 20000 tusen i månaden februari 15000 kr och bara ellevio fakturerade nästan 7000 tusen och jag lovar bara var uppvärming, vad gick elen det vet jag inte.
Jag förstår inte vad du menar med ovanstående.
Var det 20' kr i januari för bara el, eller för el och elnät? Var det 7000 kr för elnät i både januari eller februari?

Hur mycket el förbrukar du?
Y yaesomi skrev:
efter mycket klagamål om deras elmätare nu sänktes regal mycket men ändå ganska dyr..
Du klagade på att elmätaren visade fel och de sänkte priset? Är elmätaren bytt efter det?
Y yaesomi skrev:
och nej dem premierar inte om du är noggrant att inte belasta deras elnät. jag har andra elmätare som drog 56 kwh under hela månaden och ändå dem debiterade efektavgifter som med hela skatt moms osv då blev 1500 kr i månaden .
Har du två olika elmätare?
56 kWh säger hur mycket du gjort av med under månaden, men inget om vilka toppar du haft.
I värsta fall har du kört en timme vid tre olika dagar och då haft 19 kWh/h som topp, då blir det dyrt.

Ska man förstå vad du menar så får du nog specifiera bättre.
Y yaesomi skrev:
så det spelar ingen roll hur mycket man gör för att minska el konsumtion och inte belasta dem debiterar för den minsta samtidigt på vinter oavsett vilken typ av uppvärming du har alla värmepump behöver el och alla är beroende även om du har solceller vilken oavsett man är bestraffa att betala avgifter för ett nätt som vi redan betalar då förstår inte logiken i EUs förslag😳 bara sugar mer och mer pengar .
Återigen väldigt oklart. Klart att man betalar mer om man förbrukar mer och mindre om man förbrukar mindre, oavsett om man har värmepump eller inte?!

Du skriver att man betalar för ett nät som man redan betalat och att det blir mer och mer pengar. Har du missat helt att vissa delar av avgiften gått ner för att kompensera den införda effektavgiften?

Y yaesomi skrev:
i din årskostnad ingår elpris skatt moms elnät ??? jag betalade i januari nästan 20000 tusen i månaden februari 15000 kr och bara ellevio fakturerade nästan 7000 tusen och jag lovar bara var uppvärming, vad gick elen det vet jag inte. efter mycket klagamål om deras elmätare nu sänktes regal mycket men ändå ganska dyr.. och nej dem premierar inte om du är noggrant att inte belasta deras elnät. jag har andra elmätare som drog 56 kwh under hela månaden och ändå dem debiterade efektavgifter som med hela skatt moms osv då blev 1500 kr i månaden .så det spelar ingen roll hur mycket man gör för att minska el konsumtion och inte belasta dem debiterar för den minsta samtidigt på vinter oavsett vilken typ av uppvärming du har alla värmepump behöver el och alla är beroende även om du har solceller vilken oavsett man är bestraffa att betala avgifter för ett nätt som vi redan betalar då förstår inte logiken i EUs förslag😳 bara sugar mer och mer pengar .
Lite osammanhängande men jag gör ett försök att tolka...

Ja det är korrekt att jag har en abbonemangsavgift på ca 1500kr, utöver det effektavgift. Sen har man ju energiskatt men det är ju samma oavsett bolag. SEOM har ingen överföringsavgift alls så jag kan utan problem plocka ut ett par tusen kWh om jag styr dom till kvällstid för en total månadskostnad på under 500kr för elnät.
Tabell över avgifter för elförbrukning och effekt under perioden 1 sep 2025 till 1 okt 2025 med specificerade kostnader i kronor per år och kW.

Hur man kan skrapa ihop en elräkning på 20000kr är för mig en gåta, då bor man stort och oisolerat. I värsta fall med direktverkande el... Jag fick en elräkning på 4000kr för fjällhuset i Januari och då är Härjeåns bland dom dyrare näten i Sverige och det var neråt -30 som kallast...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.