85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Effektavgifterna idag är till för att peka i en riktning där vi tänker till och optimerar vår elanvändning vid köp av ny produkter. På sikt kommer de att höjas - samma pengar skall ju in...S Sigge McKvack skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Me en av de tre största passar inte in och den tillsammans med övriga har fler kunder än de Vattenfall och EON, så de flesta av Sveriges abonnenter är inte kunder till de tvåD djac skrev:Oops, jag ser var detta kommer ifrån
Jo, det finns många elnätsbolag och man kan hitta skillnader mellan dessa, jag väljer att generalisera och då i första hand kika på de största, där de flesta av Sveriges abonnenter är kunder, dessa är också tonsättande, de har stor, dyr och väloljad lobbyverksamhet, ovanpå detta massor av jurister, och med detta kan de bryta ny mark, de mindre följer efter.
Nej, du kan vända på det, det finns några kommunalt ägda bolag som verkar driva sin verksamhet i linje med medborgarens bästa, ska diskussionen nationellt då föras utifrån det perspektivet?Fairlane skrev:
Så länge dessa då finns så kan ingen kritik riktas mot nätbolagen, hur musealt det än blir med den verksamheten till sist.
Det är kanske en affärsidé, EON knoppar av nätet i en liten by, där har man en rättvis taxa, den är uppskattningsvis 25% av EONs då, och på grund av detta bolagets existens så är branschen i gott skick och har låga avgifter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Inte vet jag vad du menar med det.S Sigge McKvack skrev:
Faktiskt inte, iallafall inte konkreta siffror.S Sigge McKvack skrev:
En vara kostar idag X kronor, nästa vecka kostar den också X kronor.
En vara kostar idag X kronor, nästa vecka kostar den 1,1 X kronor.
Etc. Det går utmärkt att avgöra utan att veta storleken på X.
Men det säger väl sig självt att man kan prata lite abstrakt och i generella termer?S Sigge McKvack skrev:
Du begär väl inte att jag ska presentera exakta siffror från alla elbolag modeller, i alla kombinationer tänkbara, för att få vara med i diskussionen?
Jag har ju sagt att det var siffror tagna ur luften, så varför räkna på den?S Sigge McKvack skrev:
250 kr per bolag att införa effektavgifter?S Sigge McKvack skrev:
Först ska man utreda hur belastningen ser ut i nätet, sen skapa en modell, därefter implementera den i IT-system så att man kan få ut nya fakturor. Det ska också skapas informationsmaterial och distribueras etc. Jag tror du räknar en aning lågt ...
Förstår inte riktigt vad du vill säga här, eller snarare hur det är kopplat till något jag skrivit.S Sigge McKvack skrev:Tråden gäller väl ändå stoppandet av effektavgifterna och dess konsekvenser. Alltså är det tämligen relevant räkna på alla 170 bolagen. Om du läste vad jag skrev så var det ett argument för att det förarbete som borde genomförts innan införandet inte utförts tillräckligt noga. Det hade inget med enskild kunds beräkningar att göra.
Rent konkret så finns det inte något krav på att alla 170 bolagen ska sluta med effektavgifter. Det är fortfarande både tillåtet att behålla och införa.
Även en liten förändring för skillnad, teoretiskt.S Sigge McKvack skrev:
Sen är det givet att alla inte kommer anpassa sig överhuvudtaget och lika givet är att alla som kommer göra det inte gör det dag 1.
Det skulle innebära att man aldrig kan byta modell om man har årliga uppräkningar.S Sigge McKvack skrev:
Just BTEA kanske missar (det vet jag inte), men det finns 169 stycken till. Kanske håller de sig ändå inom ramen (förmodligen), kanske tvingas de justera ner nästa år för att kompensera, etc.S Sigge McKvack skrev:Det hade ju också kunnat bli en sänkning. Men räknar du upp totalen (vilket inte blir helt rätt men fördelaktigt för din ståndpunkt) med KPI för 2025 som blev 1,8% om jag inte läst fel så blir skillnaden ändå 6% i BTEA exemplet ovan, vilket var lågt räknat från början. Eller om man så vill en 300% större ökning än gamla modellen uppräknat för inflation.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Men nu diskuterar du något annat igen, dvs den allmänna misstron och missnöjet med EON (och kanske Vattenfall?).D djac skrev:Nej, du kan vända på det, det finns några kommunalt ägda bolag som verkar driva sin verksamhet i linje med medborgarens bästa, ska diskussionen nationellt då föras utifrån det perspektivet?
Så länge dessa då finns så kan ingen kritik riktas mot nätbolagen, hur musealt det än blir med den verksamheten till sist.
Det är kanske en affärsidé, EON knoppar av nätet i en liten by, där har man en rättvis taxa, den är uppskattningsvis 25% av EONs då, och på grund av detta bolagets existens så är branschen i gott skick och har låga avgifter.
Det var inte riktigt det som påståendet handlade om. Det är lite osnyggt kan jag tycka att påstå något, bli motbevisad och sen falla tillbaka på något annat.
Hej Sigge McKvackS Sigge McKvack skrev:Vi har förstått att det här med elkraftskunskap är något du vurmar för men borde inte en saklig diskussion baserad på faktiska och inte påhittade siffror gynna spridningen av den kunskapen?
Sedan undrar jag, vilka är dem här människorna med elkraftskunskap och vem bestämmer vad som är godkänd nivå? Har du elkraftskunskap, har jag det, har Fairline det, karlmb? Har de proffesorer som debaterar elnätet men som inte är överens elkraftskunskap? Finns det någon certifierande kurs att gå?
Exakt vad tror du Velanders formel gör i förhållande till elnätet? Elnätet har en viss dimension, vilken formel som använts vid beräkningen av det är irrelevant. Sedan belastas belastas elnätet med summan av kundkollektivet. Hur stor den förväntade belastningen blir och storleken på svängningarna kan sedan beräknas med Velanders formel eller med någon annan formel. Använder vi Velanders formel så bör kundkonstanterna löpande uppdateras för saker som elbilar, solceller etc. Om det arbetet genomförts av elbolagen så borde de också tagit höjd för det i sina investeringar, dvs ett framåtblickande arbete.
Du får gärna svara på frågan jag ställt upprepade gånger. Hur stor påverkan på topplasterna förväntades effektavbgifterna medföra innan de infördes?
Du tar återkommande upp solceller på villa. Ellevio beskriver sådana installationer som fördelaktiga då de anser att de minskar överföringsförlusterna. Har Ellevio elkraftskunskap?
Trähandtag har ovan visat att topplasterna är sjunkande i elnätet, har han elkraftskunskap?
Intellektuel ärlighet är ett vedertaget begrepp inom akademin och avser att man hittar inte på siffror som inte är verklighetsbaserade för att stödja sin argumentation, fultolkar inte sin motparts argument osv. I händelse att den ene av två debatörer sitter på mer kunskap än den andre bör det inte vara några problem att bemöta argument tagna ur luften för den med gedigen kunskap.
Starkt förenklat; Den elkraftkunskap jag efterfrågar här är förståelsen hur distributionsnätet till elanvändarnas villor en gång byggdes, sedan en praktisk erfarenhet till exempel i att hantera elkvalitéfrågor, nu när vi använder elnäten på ett annorlunda sätt än det är byggt för.
Eftersom vi nu använder ett redan uppbyggt distributionsnät till elanvändarnas villor som är beräknat enligt Velanders formler då inser den elkraftkunnige att det till exempel inte hjälper att ändra på de två Velanderkonstanterna eller införa en ny formel för beräkning av distributionsnäten.
Detta, eftersom de redan byggda distributionsnätet till elanvändarnas villor ändras inte genom en sådan justering.
De är ju redan byggda!
Den elkraftkunnige är även medveten om de kostnader det innebär att bygga om de redan byggda distributionsnät till elanvändarnas villor, bland annat eftersom elnäten byggdes innan övriga mediasystem (till exempel VVS, fjärrvärme, etc) lades dit och ytorna asfalterades.
Genom effektavgifter försöker man undvika, att till stora kostnader, behöva bygga om de redan befintliga elnäten, genom att hålla nere effektvariationer och effekttoppar, som till exempel har ökat genom timvis elpris och styrning, elbilsladdning samt solceller som matar in eleffekt i annan riktning än elnäten är byggda för.
Effektavgifterna är framåtblickande, det är även den forskning som bedrivs gällande vad den förändrade elanvändningen med till exempel elbilsladdning innebär för spänningsvariationer i elnäten byggda enligt Velandes formler.
Här ett exempel; “Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles: Case studies of residential areas in Sweden” av Maria Sandström.
https://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1848438&dswid=-524
I sammanfattningen så kan vi bl.a. läsa; ”Den bästa strategin var att sprida ut laddningen. Detta resulterade i färre överträdelser för 100% elbilsimplementering jämfört med de andra två strategierna för 25% elbilsimplementering. Resultaten understryker behovet av samordnade kontrollsystem för laddning av elbilsflottor eller diversifierade effekttariffer. Detta för att kapa effekttoppar i stor skala och kunna använda elnäten effektivare.”
Jag har arbetat med elkraft i mer än 50 år och utbildat och forskat i elkraftteknik under stor del av den tiden. Jag har därmed kunnat konstatera att vi de senaste, säg ca 25 åren, utbildat på tok för få elkraftkunniga ens för att ersätta de som under samma tid har gått i pension med en lång praktisk erfarenhet.
Elnätsbolagen har därför haft och har stora svårigheter att rekrytera tillräckligt med erfarna elkraftingenjörer.
Vi har för lite elkraftkunskap i samhället.
Redigerat:
Nej. Jag kan gissa att typ alla som köper något nytt försöker att hitta sånt som drar mindre av den numera så dyra elen. Den lilla procent som också tittar efter någon tänkt AI-styrning inuti som ska lyckas styra mot två olika mål samtidigt, den finns nog, men är försumbar i dagsläget.pacman42 skrev:
Och som vanligt blir den lilla procenten också en förlorare, för man hamnar kanske i en "smart" VVB, istället för en till 50% lägre inköpspris som istället (bara) enkelt kan styras externt av ett litet zigbee-relä eller liknande.
Än en gång, det behövs ingen jä-la AI-styrning, det är extremt överdrivet. Jag har en styrning mot effekttariffen som håller nere förbrukningen under gränsen för denna och sedan styr jag mot elpriset. Det är barnsligt enkelt.K karlmb skrev:Nej. Jag kan gissa att typ alla som köper något nytt försöker att hitta sånt som drar mindre av den numera så dyra elen. Den lilla procent som också tittar efter någon tänkt AI-styrning inuti som ska lyckas styra mot två olika mål samtidigt, den finns nog, men är försumbar i dagsläget.
Och som vanligt blir den lilla procenten också en förlorare, för man hamnar kanske i en "smart" VVB, istället för en till 50% lägre inköpspris som istället (bara) enkelt kan styras externt av ett litet zigbee-relä eller liknande.
Tanken är troligen att Tibber och liknande skall erbjuda tjänster mot produkterna på marknaden. Men det behövs inte ens det. Flyttar man laddningen av elbilen till natten så ligger man redan där bra till och klarar troligen plus/minus noll i effekttariff, eller bättre. Sedan kan man optimera mer om man vill.
Jag går plus på effekttariffen på att bara flytta bilen till natten.
Ja, då får du ursäkta men vad är påståendet, att det finns mer än de två stora elnätsbolagen i Sverige, ja där pudlar jag direkt för det visste jag helt klart?Fairlane skrev:
Tjenar Martin, du påpekar ständigt att du tycker att medborgarna har för låg elkraftkunskap, nu kvantifierade du äntligen var du tycker att gränsen går och låt mig säga att mot detta förstår jag din åsikt, jag tror inte många på min ICA-affär kan lägga ut orden enligt din begäran. Frågan är om detta är ett rimligt baskrav, utan att raljera så ställer jag givetvis detta mot annan kunskap som skolan förväntas ge och hur det ser ut idag med måluppnåelsen där.M Martin Lundmark skrev:
Om detta är lägstanivå i samhället så måste ju en del annat tas bort ur läroplanerna, har du funderat på vad folk då kan alldeles för mycket om?
Jag vill också tillägga mer samhällskunskap och ekonomi, för det har jag noterat saknas hos de som är sakkunniga inom elkraft, så vi får sen ta bort ännu mer innan vi får det perfekt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det här var påståendet:D djac skrev:
"sen sitter ju de stora bolagen på alla stolar, de producerar och handlar med el, samtidigt som de äger lokalnät."
Det gällde alltså två.
Hittade detta nyss i min inkorg, från Ellevio. Säkert redan gammal info i forumetMaalox skrev:
--------------------------------------------------------------------
"Ett nytt förslag väntas senast den 12 april 2027.
Vad betyder det för dig som kund?
Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen."
Japp men jag tänker att detta väl bekräftar att det går bra, om det hade varit en pytteliten kommun med en liten vattensnurra och några hus på elnätet, så hade det ju kanske kunnat vara ett undantag som slinker igenom men de två bör nog ses som ett kvitto.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Och Ellevio som har fler kunder är Vattenfall är undantaget som bekräftar regeln?D djac skrev: