Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Väldigt mycket i din argumentation som är tagit ur luften. Testa med verkliga siffror istället så blir det lite mer trovärdigt.
För att man ska kunna testa med verkliga siffror måste man först bestämma vilken nätägare man ska använda sig av, sen vilket elområde och sen om det är fastpris, rörligt eller kvartspris som gäller. Det är ett jobb jag överlåter till den som vill effektivisera med sina förutsättningar. De siffror jag gav i det exemplet var inte för att visa några exakta värden utan för att föra ett allmänt resonemang.

Det är för mig åtminstone fullständigt glasklart att man kan optimera om man känner till sin nätägares modell. Inte så att man kommer träffa absolut lägsta pris varje månad, men så att man kommer en bit under var man skulle hamnat om man inte gjorde något.

Sen får man inte glömma att i de allra flesta fall så är det rätt små variationer vi talar om. Allt prat om att man måste laga mat mitt i natten etc är bara skitsnack, men tyvärr skitsnack som dyker upp lite då och då.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Tror du att det blir dyrare för de fastboende med BTEA? Det tror inte jag.
Jag vet att det blir det. Det är påvisat i mitt inlägg både i den här tråden och i tråden om han som fick dyra räkningen för elbilsladdningen. Du är välkommen att attackera de siffrorna, det kommer ge betydligt mer för diskussionen än att du tror något.

S
Fairlane Fairlane skrev:
För att man ska kunna testa med verkliga siffror måste man först bestämma vilken nätägare man ska använda sig av, sen vilket elområde och sen om det är fastpris, rörligt eller kvartspris som gäller. Det är ett jobb jag överlåter till den som vill effektivisera med sina förutsättningar. De siffror jag gav i det exemplet var inte för att visa några exakta värden utan för att föra ett allmänt resonemang.

Det är för mig åtminstone fullständigt glasklart att man kan optimera om man känner till sin nätägares modell. Inte så att man kommer träffa absolut lägsta pris varje månad, men så att man kommer en bit under var man skulle hamnat om man inte gjorde något.

Sen får man inte glömma att i de allra flesta fall så är det rätt små variationer vi talar om. Allt prat om att man måste laga mat mitt i natten etc är bara skitsnack, men tyvärr skitsnack som dyker upp lite då och då.
Du börjar på att närma dig pudelns kärna nu.

Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Du börjar på att närma dig pudelns kärna nu.
Menar du att det inte går? Att det är det som är pudelns kärna?

S
pacman42 pacman42 skrev:
Sätt smarta strömbrytare på tvättmaskin och diskmaskin så att de stänger av när elförbrukningen är för hög. Jag har smarta brytare på mina, men jag har valt att inte använda dem då det är lättare att stänga av värmen.
Stänga av värmen, stänga av tvättmaskin, detta är alltså de "optimeringar" du menar som ska göras? Vi övriga kallar det försämringar i livskvaliten. Vet inte om jag ska citera Orwell eller Percy Barnevik.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Dessutom om det här ens skulle teoretiskt kunna fungera så måste det bli dyrare annars försvinner ju incitamentet för optimering.
Nej, teoretiskt fungerar det alldeles utmärkt ändå. Poängen är ju att man hoppas på att optimeringar gör att inte nätbolagen behöver bygga ut lika mycket.
Om alla optimerar lika mycket, så det blir samma kostnad för alla, så slipper kanske nätbolaget höja priset som de annars hade behövt höja. Det är ju själva tanken.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att det inte går? Att det är det som är pudelns kärna?
Jag tror du fattar egentligen. Det finns ingen intellektuell ärlighet i att framföra allmänna argument gripna ur luften. Det faktum att det blir för svårt att räkna på för att det är för många modeller tyder ju på att det beräkningsarbete som borde företagits innan modellerna infördes inte genomförts. Det tog väl slut på miljonerna det kostar att ändra beräkningsformeln för fakturagenerering i databasen innan de fick ihop något vettigt.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, teoretiskt fungerar det alldeles utmärkt ändå. Poängen är ju att man hoppas på att optimeringar gör att inte nätbolagen behöver bygga ut lika mycket.
Om alla optimerar lika mycket, så det blir samma kostnad för alla, så slipper kanske nätbolaget höja priset som de annars hade behövt höja. Det är ju själva tanken.
Då är det ju alltså inte kostnadsneutralt. V.S.B.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Kommer det vitet då motsvara eventuell överdebitering och hamna i de drabbade kundernas fickor eller i någon statlig budget?
Så här skriver till exempel Falbygdens energi: (länk)
Om vi skulle ta ut mer avgifter från våra kunder än vad som är tillåtet får det kännbara konsekvenser. Energimarknadsinspektionen sänker då vår intäktsram för nästa period med motsvarande belopp. Dessutom kan vi få betala en straffavgift på 15 % plus ränta på hela beloppet som överstiger intäktsramen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Då är det ju alltså inte kostnadsneutralt. V.S.B.
Öh, hur tänker du nu?

Innan effektavgift så är intäkten X kronor. Efter effektavgift är den X kronor = intäktsneutralt

Om effektavgift inte införs däremot så kanske intäkten justerar till 1,1 X kronor.

S
H hhallen skrev:
Du har fortfarande inte fattat att elpriser och effektavgifter är två helt artskilda företeelser. Elpriser sätts på en marknad och styrs av utbud och efterfrågan. Varför skulle någon tvingas att ha kvartspris? Det är en sak mellan kunderna och leverantörerna (elproducenterna). Hittills har det alltid varit möjligt att prissäkra sin el på längre bindningstider. Det finns ingen anledning att den möjligheten, eller för den delen att ha månadsmedelpris, skulle tas bort.

Effektavgifter är ett ekonomiskt styrmedel för att flytta elkonsumtion tidsmässigt. De är politiskt beslutade och implementeras sedan av resp. nätbolag som de tror ger bäst effekt i just deras nät.

Eftersom du så vänligt kallade mig Sherlock, ska du få ett par åsneöron i present av mig, så att alla kan bedöma dig korrekt redan på längre avstånd.
För att det ekonomiska styrmedlet ska fungera så måste elkonsumtionen gå att flytta tidsmässigt. Vad jag förstått hittils påverkar inte effektavgifterna varken utetemperatur, solinstrålning, årstid eller arbetstider. Sedan kanske eller kanske inte samverkar de med elpriserna men den diskussionen överlåter jag till övriga i tråden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Öh, hur tänker du nu?

Innan effektavgift så är intäkten X kronor. Efter effektavgift är den X kronor = intäktsneutralt

Om effektavgift inte införs däremot så kanske intäkten justerar till 1,1 X kronor.
Gripet ur luften nu igen? Men om du tänker intäkten X före avgift, intäkt efter avgift Y och Y>X så blir det ju inte intäktsneutralt.

Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Gripet ur luften nu igen? Men om du tänker intäkten X före avgift, intäkt efter avgift Y och Y>X så blir det ju inte intäktsneutralt.
Nej, eftersom införandet av effektavgift inte för öka intäkten så blir det Y=X om du vill kalla det så.

Sen vet jag att man ibland höjer intäkten i samband med att man inför effektavgiften, men ska då vara en höjning som hade skett ändå, till exempel en årlig uppräkning.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, eftersom införandet av effektavgift inte för öka intäkten så blir det Y=X om du vill kalla det så.

Sen vet jag att man ibland höjer intäkten i samband med att man inför effektavgiften, men ska då vara en höjning som hade skett ändå, till exempel en årlig uppräkning.
Nu skrev pacman kostnadsneutralt för kundkollektivet, vilket var vad jag svarade på från början och där logiken fallerar om vi ska prata om optimering. Sedan kommer ju intäkten bli en funktion av det såklart. Men huruvida sannolikheten för X=Y eller X<Y så har det redan diskuterats och besvarats ovan i tråden.

F
B Boende45 skrev:
Nej, varför skulle jag det?

Däremot gillar jag inte att Ellevio ska bestämma när vi ska ha rent hemma.

Värme inomhus tycker jag är ett baskrav i en industrination och till exempel första veckan i mars var det väldigt låga utomhustemperaturer. Dessutom är inte varmvattenberedaren avstängd mellan kl 06-22 pga legionellarisken.
VVB kör igång slumpmässigt även när ingen använder varmvatten.

Vi använder ca 500 kWh totalt i mars, vilket är rimligt för ett välisolerat hus i södra mellansverige.

Break-even ligger då på avgift för 2,46 kW effekttopp i medelvärde, dvs ger plusminusnoll jämfört med innan införandet.
Och då är inte heller effektaviften en faktor för dammsugning. Ingen bestämmer när du skall ha rent hemma, det är bara du som sätter ett pris på vad det är värt att göra exakt allt samtidigt.

Det är inte högre risk för legionella mellan 06-22, det är antagligen ett missförstånd från din sida eller helt enkelt okunskap hur en legionella utvecklas…. Jag tror mest på det senare. Dina argument är ungefär jämförbara med de som pratar emot elbilar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.