85 949 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Ja, precis som jag skrev alltså.M Mr. Gullberg skrev:
250101 OCH 250201 beroende på huvudsäkringens storlek.
Jag mäter kontinuerligt förbrukningen och räknar med att inte komma under 2,5 kWh/h, så där börjar jag.P pmd skrev:Det låter intressant. Hur styr du förbrukningen, och hur ser optimeringsalgoritmen ut?
Jag förstår dock inte hur du kan hålla nere förbrukningen under tidigare tredje högsta förbrukning? Har du en tidsmaskin?
Jag optimerar batteriets laddningsstatus på elpriset och solelsproduktionen så jag behöver inte styra förbrukarna. Jag undrar om det går att få till en effektutjämning på liknande vis.
Sedan estimerar jag löpande vad förbrukningen kommer att bli under timmen genom att titta på hur mycket energi som gått åt hittills och genom att titta på vad nuvarande effekt ligger på. Är effekten för hög stänger jag av min badtunna (om de kör) och min LLVP. Så jag styr då mot den tredje högsta förbrukningen.
Matlagningen gör att man kommer att hamna över 2,5 kWh/h.
B Boende45 skrev:
Dammsuger du samtidigt som torktumlaren går, eller samtidigt som spisen och ugnen är igång?B Boende45 skrev:
Det är ngt helt annat att optimera mot två konfliktande saker på en gång. (för 100e gången, nu pratar jag i fallet att effektavgiften gäller dygnet runt.)P pmd skrev:Nej, givetvis inte. Jag vill dock helst inte behöva optimera "för hand". Det ska gå automatiskt vilket går att göra hyfsat bra när det gäller elförbrukning (men självklart kostar det att köpa en optimerare om man inte kan programmera den själv).
När det gäller effektavgifter är jag dock fortfarande ganska osäker på hur man ska göra, och jag avvaktar nog med klurandet till jag drabbas av effektavgifter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Siffran var bara ett exempel taget ur luften.A ansgar46 skrev:Jag vet inte hur du kommit fram till den siffran. Men det som huvudsakligen påverkar oss är de högsta timförbrukningarna (snitt på tre timmar) i månaden. För oss är det i runda tal 4,5 kWh * 85 kr. I Januari var det lite högre. Det finns också en fast kostnad som vi ju inte kan påverka och en liten överföringsavgift på bara några ören per kWh.
Optimera är inte svårt, man flyttar bara förbrukningen så att man inte gör allt samtidigt. Diskar, tvättar, duschar, badar bastu, laddar bilen och lagar mat o.s.v. Allt förutom uppvärmning.
Mitt problem är att jag saknar verktyg. Jag har en realtidsmätare som inte ens ordentligt redovisar hittillsvarande förbrukning i timmen t.ex.
Poängen är väl att man kan optimera väldigt bra utan större problem, men ska man nå det absolut mest optimala blir det svårt, eller till och med omöjligt eftersom man inte vet vad slutet av månaden kommer kräva eller kosta i början av månaden. Jag ser inte det som ett problem att inte träffa det absolut bästa, bra duger gott
Nej, varför skulle jag det?F fsn skrev:
Däremot gillar jag inte att Ellevio ska bestämma när vi ska ha rent hemma.
Värme inomhus tycker jag är ett baskrav i en industrination och till exempel första veckan i mars var det väldigt låga utomhustemperaturer. Dessutom är inte varmvattenberedaren avstängd mellan kl 06-22 pga legionellarisken.
VVB kör igång slumpmässigt även när ingen använder varmvatten.
Vi använder ca 500 kWh totalt i mars, vilket är rimligt för ett välisolerat hus i södra mellansverige.
Break-even ligger då på avgift för 2,46 kW effekttopp i medelvärde, dvs ger plusminusnoll jämfört med innan införandet.
Än en gång, hur bra behöver du optimera. Jag antar att effektavgiften är dyrare än elens variation på månadsbasis och därmed så är det väldigt enkelt att optimera. Jag sätter medeleffektens tredje högsta timme som det jag styr emot och sedan optimerar jag elpriserna med detta bivillkor. Inte svårt alls.K karlmb skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
500 kWh i mars är bra, då ligger nu kanske runt 6000 kWh per år? Det är ungefär en tredjedel av vad villor brukar dra i Sverige. Då är ni nog förlorare på effektavgiften.B Boende45 skrev:Nej, varför skulle jag det?
Däremot gillar jag inte att Ellevio ska bestämma när vi ska ha rent hemma.
Värme inomhus tycker jag är ett baskrav i en industrination och till exempel första veckan i mars var det väldigt låga utomhustemperaturer. Dessutom är inte varmvattenberedaren avstängd mellan kl 06-22 pga legionellarisken.
VVB kör igång slumpmässigt även när ingen använder varmvatten.
Vi använder ca 500 kWh totalt i mars, vilket är rimligt för ett välisolerat hus i södra mellansverige.
Break-even ligger då på avgift för 2,46 kW effekttopp i medelvärde, dvs ger plusminusnoll jämfört med innan införandet.
Legionella låter som att du överdriver. En legionellakörning i veckan brukar räcka bra och den kan du ju köra när effektavgiften räknas lägre.
Har man 60 grader på vattnet ett par-tre timmar per natt/dygn så behövs ingen legionellakörning alls.Fairlane skrev:
500 kWh i mars är bra, då ligger nu kanske runt 6000 kWh per år? Det är ungefär en tredjedel av vad villor brukar dra i Sverige. Då är ni nog förlorare på effektavgiften.
Legionella låter som att du överdriver. En legionellakörning i veckan brukar räcka bra och den kan du ju köra när effektavgiften räknas lägre.
Väldigt mycket i din argumentation som är tagit ur luften. Testa med verkliga siffror istället så blir det lite mer trovärdigt.Fairlane skrev:
Siffran var bara ett exempel taget ur luften.
Poängen är väl att man kan optimera väldigt bra utan större problem, men ska man nå det absolut mest optimala blir det svårt, eller till och med omöjligt eftersom man inte vet vad slutet av månaden kommer kräva eller kosta i början av månaden. Jag ser inte det som ett problem att inte träffa det absolut bästa, bra duger gott
Ingen har ifrågasatt att det står så i regelverket. Vad som däremot ifrågasätts om det verkligen blir så i praktiken med verkliga siffror. I flera fall så är det ganska kraftiga indikationer på att det blir dyrare för kundkollektivet, som exempelvis med BTEA.pacman42 skrev:
Dessutom om det här ens skulle teoretiskt kunna fungera så måste det bli dyrare annars försvinner ju incitamentet för optimering.
Tror du att det blir dyrare för de fastboende med BTEA? Det tror inte jag.S Sigge McKvack skrev:Ingen har ifrågasatt att det står så i regelverket. Vad som däremot ifrågasätts om det verkligen blir så i praktiken med verkliga siffror. I flera fall så är det ganska kraftiga indikationer på att det blir dyrare för kundkollektivet, som exempelvis med BTEA.
Dessutom om det här ens skulle teoretiskt kunna fungera så måste det bli dyrare annars försvinner ju incitamentet för optimering.