85 939 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Får hoppas det inte kostar miljoner varenda gång de ska ändra beräkningsmodell bara, som nån skrev om i tidigare inlägg 😏M Martin Lundmark skrev:
Vi vet ju var dom kostnaderna hamnar 🫤
Verkar som vi båda har fel 🤔S Semiproffs skrev:
Ellevio skickade mail om att de skulle börja med effektavgiften oktober 2024...
Men när jag tittar igenom fakturorna så är första gången vi fick avgiften på fakturan i Mars 2025, alltså specad för 1:e - 28:e februari 🤔
Nej, givetvis inte. Jag vill dock helst inte behöva optimera "för hand". Det ska gå automatiskt vilket går att göra hyfsat bra när det gäller elförbrukning (men självklart kostar det att köpa en optimerare om man inte kan programmera den själv).Fairlane skrev:
När det gäller effektavgifter är jag dock fortfarande ganska osäker på hur man ska göra, och jag avvaktar nog med klurandet till jag drabbas av effektavgifter.
Jag optimerar automatiskt. Håller nere förbrukningen under tidigare tredje högsta förbrukning genom styrning av förbrukare. Optimerar sedan på elpris för att maximera uttaget till lågt pris inom dessa gränser. Perfekt blir det inte, men riktigt bra.
Ja det var ju skillnad. Du skrev oktober, att du menade oktober 24 var ju inte självklart.M Mr. Gullberg skrev:
Jag tror vi fick effekttaxa från 1 jan 25. Naturligtvis kom det på fakturan som skulle betalas i februari (2025)
Den kommer ju efteråt precis som elkostnaden.
Vi har två avgifter som verkligen handlar om vår elförbrukning. Skillnaden är väl att elhandelskostnaden beror ju både på pris och åtgång medan effekttaxan bara handlar om förbrukning (per timma) och den taxa Ellevio tar ut. Att de motverkar varandra är väl tämligen klart. I två dagar nu har vi haft mycket låga elpriser mitt på dagen men redan uppnådd effekttopp vill man ju inte överskrida så därför gäller det ju att elda på till gränsen är nådd. Och det är inte lätt då mina appar inte ger ett tydligt besked om när det inträffar.
I morgon (läs senare idag) har vi minuspriser i nästan två timmar.
Brassar jag på så att jag höjer effektnivån med 1 kWh så kostar det ca 85 kr extra per månad.
Det finns inget samband mellan elpriser och effekttaxa skrev någon, jo säger jag båda handlar om avgifter för el som tas ut av oss konsumenter.
Men egentligen stör det inte mig så mycket.
Jag tycker det är värre att elpriserna varierar så mycket och ibland är mycket höga.
Att vi bor i ett kallt klimat men att våra priser ska vara samma som i Sydeuropa. När jag var liten och bodde i Malmberget så pratade man om kallortstillägg, det borde vi ha numera också.
Så kallade flaskhalsavgifter som svenska kraftnät tar ut är nu uppe i 100-tals miljarder. Det är pengar som vi konsumenter har fått hosta upp (i onödan).
När man öppnade en länk till Finland så ökade priserna i Norra Sverige markant. I stället för att se intäkterna som ett bidrag som kunde sänka avgifterna i S så fick norrlänningarna betala samma avgift som finnarna och på så sätt så plockar man ut ännu mer av svenska konsumenter. Var hamnar de pengarna? (retorisk fråga)
Redigerat:
Jag har inte forskat i detta personligen, men det verkar som om Göteborg Energi har nån typ av sådant avtal. Du förbinder dig t.ex. att använda maximalt 6 kW, och får då en fast avgift för det.P pmd skrev:
Jag vet inte om detta är korrekt, det är något jag snappat upp i nån annan tråd om effektavgifter. Jag vet inte heller vad som i så fall skulle hända om man råkar överskrida sin maxgräns.
Jag vet inte hur du kommit fram till den siffran. Men det som huvudsakligen påverkar oss är de högsta timförbrukningarna (snitt på tre timmar) i månaden. För oss är det i runda tal 4,5 kWh * 85 kr. I Januari var det lite högre. Det finns också en fast kostnad som vi ju inte kan påverka och en liten överföringsavgift på bara några ören per kWh.Fairlane skrev:
Såg att den absolut lägsta kostnaden du kunde haft en viss månad är 1000 kr, om du hade lyckats optimera allt perfekt, är du så vansinnigt besviken om du hamnar på 1050 kr efter dina optimeringar, om du utan optimeringar hade hamnar på 1300 kr?
Du kan optimera rätt väl, om du vet hur effektavgiften fungerar, men att träffa det absolut mest optimala är såklart svårt.
Optimera är inte svårt, man flyttar bara förbrukningen så att man inte gör allt samtidigt. Diskar, tvättar, duschar, badar bastu, laddar bilen och lagar mat o.s.v. Allt förutom uppvärmning.
Mitt problem är att jag saknar verktyg. Jag har en realtidsmätare som inte ens ordentligt redovisar hittillsvarande förbrukning i timmen t.ex.
Det låter intressant. Hur styr du förbrukningen, och hur ser optimeringsalgoritmen ut?pacman42 skrev:
Jag förstår dock inte hur du kan hålla nere förbrukningen under tidigare tredje högsta förbrukning? Har du en tidsmaskin?
Jag optimerar batteriets laddningsstatus på elpriset och solelsproduktionen så jag behöver inte styra förbrukarna. Jag undrar om det går att få till en effektutjämning på liknande vis.
Vi brukar diska när diskmaskinen blir full, tvätta när tvättkorgarna blir fulla, duscha när vi känner oss smutsiga, använder bastun som förråd, laddar bilen när vi kommer hem med den), lagar mat när vi blir hungriga, osv.A ansgar46 skrev:
Uppvärmningen görs också behovsstyrt i någon mån.
Att behöva schemalägga allt sånt skulle kännas ganska hämmande (ja, inte bastun som förråd, förstås; det pågår ständigt).
Visst, det är för jäkligt att de ska styra bort oss från denna frihet. Gissa om vi haft diskussioner här hemma många ggr detta första år med effekttaxa. Så visst är den vansinnig!P pmd skrev:Vi brukar diska när diskmaskinen blir full, tvätta när tvättkorgarna blir fulla, duscha när vi känner oss smutsiga, använder bastun som förråd, laddar bilen när vi kommer hem med den), lagar mat när vi blir hungriga, osv.
Uppvärmningen görs också behovsstyrt i någon mån.
Att behöva schemalägga allt sånt skulle kännas ganska hämmande (ja, inte bastun som förråd, förstås; det pågår ständigt).
Tyvärr var den obligatorisk.
Men förutom grälen har vi klarat oss bra.
Värre för dem som har stuga som drar lite el när man inte är där och så full taxa (hela månaden) för ett kanske kortare besök.
Men det är väl bra nog för att ta reda på vad det "kostar" att göra olika saker. Jag har också så att jag kan se historisk förbrukning till och med senaste fullbordade dygn, och jag tycker det ger all information jag behöver.A ansgar46 skrev:
Mätning av verklig använd momentan effekt är inte realiserbart med dagens elmätare, och det är ju egentligen inte heller nödvändigt, eftersom effektavgiften (i alla implementationer jag sett, i alla fall) baseras på toppar i energiförbrukning per timme.