85 949 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Det är många fel i denna soppa.Attitudeswe skrev:
Då är det fel av nätägaren att ha samma effektavgift 8:00 som 12:00. Skulle dom bara räkna effekten som hälften när solen skiner så skulle man styras att ladda bilen snabbare mitt på dagen än under morgonpeaken.
Har nätägaren många restauranger / snabbladdare i sitt nät kanske peaken är jobbigare mitt på dagen än på morgonen dock...
Nu pratade jag inte alls om ev km-skatt eller vägtrafikskatt i min analogi.pacman42 skrev:
Nej, så är det inte. Man betalar överföringsavgiften som motsvarar slitaget på vägarna i din analogi. Inom bilismen så motsvaras detta av en kilometerskatt (som vi haft och inte haft för diesel i omgångar). Om jag har möjlighet att arbeta 10-19 så slipper jag trängselskatten ena vägen och betalar lite den andra vägen, det motsvarar av effekttariffen. Om jag jobbar på natten kanske jag helt kan komma undan trängselskatten. Jag kan också ta bussen (köpa LLVP) för att på det sättet minska trängselskatten.
Nej, din analogi håller inte.
De motsvaras mkt riktigt av själva överföringsavgiften. (Som du dessutom betalar mindre av jfrt i ett system utan effekttariffer)
Utan enbart om trängselskatter.
Läs mitt inlägg igen.
Hos Dala Energi gör dem det.L Liljeros skrev:
https://dalaenergi.se/el/avgift/
Fasiken svårt att tjäna in överföringen med denna modell
Dala energi hade en minst sagt intressant modell. Framförallt att man inte tillämpar högeffekt på sommarhalvåret utan endast November-Mars. Dvs övriga året går det bra att ladda elbil dagtid eller vad man nu vill göra. I övrigt var det ju gräsligt dyrt, 20000kr/ år i abonnemang så blir ju effektavgiften en liten marginalkostnad i sammanhanget.lsoderlund skrev:
Jag fattar men har inte elbil och kommer aldrig att skaffa en. Jag ser ingen som helst anledning till det, möjligen en laddhybrid som kan gå på multibränsle, men det ligger långt fram.Attitudeswe skrev:
Nu får du väl ändå sluta med dessa fria fantasier. Ett 16A-abonnemang (som väl är vad den normale villaägaren har) kostar 4450 kr/år (inklusive moms). 20A kostar 6250. För att komma i närheten av 20000 måste man ha ett 63A-abonnemang. Det kostar 19625 kr/år.L Liljeros skrev:Dala energi hade en minst sagt intressant modell. Framförallt att man inte tillämpar högeffekt på sommarhalvåret utan endast November-Mars. Dvs övriga året går det bra att ladda elbil dagtid eller vad man nu vill göra. I övrigt var det ju gräsligt dyrt, 20000kr/ år i abonnemang så blir ju effektavgiften en liten marginalkostnad i sammanhanget.
Blandade helt ihop prislistornaH hhallen skrev:
Då var det ju ganska billigt för säkringsabbonemangen. Har härjeåns nät till stugan och där är det närmare 5 siffrigt för ett 16A abonnemang.
En person som åker runt hela dagen inne i staden har en maxtaxa som de betalar redan idag. Man betalar inte mer än 60 kr per dag. Något sådant tak finns inte i effekttarifferna. Här faller analogin då det är andra saker som man försöker fånga med denna maxavgift, exempelvis att hantverkare behöver kunna köra runt, likväl som budbilar och taxibilar.K karlmb skrev:
Redigerat: