85 954 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
om alla kostnader ska delas av kollektivet borde det vara gratis att ansluta en villa till nätet, den nya villan blir en del av det utökade kollektivet och intäktsmassan ökade.M Martin Lundmark skrev:Hej
En förtätning av ett distributionsnät handlar inte bara om delning av tomter och anslutning av fler villor på 400 V nivån.
Utan kan även innebära anslutning av fler 11/ 0,4 kV transformatorer till reglertransformatorn anslutna till nästa spänningsnivå där villor anslutna till dessa 11/0,4 kV transformatorer tex kan ha fjärrvärme
Där jag bor med ett drygt 60 gammalt elnät så anslöts för ca 30 år sedan flera villor som tidigare haft el/ved/olja till fjärrvärme alternativt till bergvärme dessutom så har nya villaområden anslutits.
Eller så ska den nya anslutningen betala vad det kostar och redan anslutna kollektivet inte beröras, kostnaden är ju redan tagen av befintliga kunder för befintlig infrastruktur.
Jag saknar en debatt om alla dolda kostnader som uppstår på avreglerade marknader och särskilt då de beror på kassa politiska beslut. Vi har i runda slängar 170 elnätsbolag - alla dessa var tidigare tvungna att införa effektavgifter. Detta är ju att snudd på gigantiskt projekt, särskilt när man själv ska ta fram beräkningsmodellen. Sen ska den testas, faktureringssystem byggas om och testas, kommunikationsmtrl ska tas fram, appar och webbsidor ska byggas om, utbildningar för kundtjänst ska hållas, mm. Säg att det projektet kostar 1Mkr i snitt (säkerligen väldigt lågt räknat) - det blir totalt 170Mkr som ska fördelas på alla kunder i landet. ...och nu när det ska backas - säkerligen nästan lika stor kostnad igen.
Detta tala det aldrig om - och kostnaderna "syns" aldrig mer än ibland i någon årsredovsning om man letar noga och bolaget velat visa den.
Det är ju tyvärr den stora baksidan med avreglering i kombination med kassa politiska beslut. Inte för att jag velat ha ett statligt monopol men då hade det bara varit en organisation som behövt göra dessa ändringar.
De största vinnarna är väl de IT-konsulter som sitter och hackar alla IT-system som måste förändras pga av detta.
Detta tala det aldrig om - och kostnaderna "syns" aldrig mer än ibland i någon årsredovsning om man letar noga och bolaget velat visa den.
Det är ju tyvärr den stora baksidan med avreglering i kombination med kassa politiska beslut. Inte för att jag velat ha ett statligt monopol men då hade det bara varit en organisation som behövt göra dessa ändringar.
De största vinnarna är väl de IT-konsulter som sitter och hackar alla IT-system som måste förändras pga av detta.
Berätta hur jag vinner på detta?? Ladda med låg effekt och knappt få 10-15kWh per natt för att undvika behöva betala effektavgifter som motsvarar typ 100 mil på typ en Ionity snabbladdare?Attitudeswe skrev:
Dom flesta tillämpar väl ändå reducerad taxa nattetid. Det gör att väldigt få har problem att hålla 1-2 bilar laddade utan nämnvärd påverkan på effektavgiften.lsoderlund skrev:
Ta dala energi, 35kr på reducerad taxa (105kr mellan 07-19). Du betalar på både hög och låglast.L Liljeros skrev:
Ponera att jag plockar ut 3.7kWh till min elbil dagtid och inget annat så landar man på 388kr i effektavgift för höglast, gör jag samma på låglast landar vi på 129 kr.
Så laddar jag bara min elbil med extremt låga 3,7kWh per timme mellan 18-20 tre dagar per månad får jag betala 388+129kr utöver då en tämligen hög elnätsavgift och marginellt reducerad överföringsavgift.
517kr i effektavgift för att plocka ut 3,7kw under två timmar tre ggr per månad. Finns ett ord för det, ocker.
Skall tilläggas att vi under februari gjorde av med 233krWh där (tillträde 23, så 23:e-28:e) räkningen för februari landade på 580kr plus kostnaden för el gick på 195kr. Totalt ca 775 kr för att förbruka 233kWh.
3,32 kr per kW, där elpriset utgör 74öre ink allt.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Sluta ladda bilen dagtid. Du har fått överföringen sänkt från ca 35 öre till ca 5öre. Det kompenserar mer än väl 35kr/kW om du har behov av bil (kör minst 1000mil/år)
Sen skall du självklart inte ladda med konstant 3.7kW. du behöver smart styrning så bilen fyller ut ledigt utrymme till satt timbudget.
Sen skall du självklart inte ladda med konstant 3.7kW. du behöver smart styrning så bilen fyller ut ledigt utrymme till satt timbudget.
Potterna för dag och natt läggs inte på varandra. Det är dom högsta topparna. För hushåll utan elvärme utgör matlagning normalt dimensionerande vilket brukar bli ca 2 kW. Gör man av med mycket ström med rimlig effekt så blir det normalt billigare då man har 30 öre mindre i överföringsavgift.lsoderlund skrev:
Ta dala energi, 35kr på reducerad taxa (105kr mellan 07-19). Du betalar på både hög och låglast.
Ponera att jag plockar ut 3.7kWh till min elbil dagtid och inget annat så landar man på 388kr i effektavgift för höglast, gör jag samma på låglast landar vi på 129 kr.
Så laddar jag bara min elbil med extremt låga 3,7kWh per timme mellan 18-20 tre dagar per månad får jag betala 388+129kr utöver då en tämligen hög elnätsavgift och marginellt reducerad överföringsavgift.
517kr i effektavgift för att plocka ut 3,7kw under två timmar tre ggr per månad. Finns ett ord för det, ocker.
Skall tilläggas att vi under februari gjorde av med 233krWh där (tillträde 23, så 23:e-28:e) räkningen för februari landade på 580kr plus kostnaden för el gick på 195kr. Totalt ca 775 kr för att förbruka 233kWh.
3,32 kr per kW, där elpriset utgör 74öre ink allt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej, det innebär inte en extra månadskostnad på 500 kr. Du har glömt att räkna bort den sänkta överföringsavgiften (från 30 öre till 6 öre per kWh), och eventuellt en sänkt fast avgift beroende på vad du har för säkring. Man kan inte bara titta på en del, man måste titta på helheten.T Tompisen skrev:
Du reagerade väl för att du fick dina toppar i mars när du var bortrest? Det har ju ingenting med februari att göra.T Tompisen skrev:
Ett extremt exempel: Du är bortrest 3 dagar i mars och då är det -20 grader ute. Resten av månaden är du hemma, men då är det +5 grader ute. Då är det inte så konstigt att du gör av med mest under de tre dagarna du är bortrest.
Precis som Karlmb skrev så vadå svindyr?pacman42 skrev:
En sjökabel är svindyr och det krävs massor av miljötillstånd för att få lägga den. I praktiken blir det då en likspänningskabel, då dessa är lättare att synkronisera med nätet i anslutningspunkterna.
En sjökabel mellan Sundsvall och Oskarshamn skulle kosta från ca 20 miljarder kronor och tar över tio år att bygga. Ungefär som att bygga ett SMR-kraftcerk helt enkelt, men med en SMR-reaktor får man mer energi och på rätt plats i nätet.
Så jag hade hellre istället börjat bygga ett SMR-kraftverk igår.
Alla kablarna till Tyskland och Baltikum osv som ligger och höjer våra elpriser... de kunde minsann byggas.
20 miljarder kr är ju dessutom bara en piss i havet, Svenska Kraftnät har ju långt mer än det i den där potten de aldrig använder.
10 år tar det att bygga för att vi väljer att det ska ta så lång tid... vad hade det tagit för Kina? En månad? Två kanske högst.
SMR-kraftverk är för fasen tankeexperiment. Jag äter upp min hatt om Sverige någonsin bygger ett sådant.
Faktiskt, nu när jag tänker på det så är det de med bottenlasten, lika mkt som de som står för topparna när det är trångt som borde betala.pacman42 skrev:
Hur svårt skall det vara att förstå detta?
Det är som med E6 i Glteborg. Det är bara i rusningstrafik som den behöver mer kapacitet, alla andra timmar på dygnet så klarar den av att svälja den trafik som uppstår. Dvs, det är rusningstrafiken som dimensionerar hur många bilar den måste klara. Det är också därför man har högst trängselskatt under dessa timmar.
För inte tycker du väl att tex någon som åker varje timme hela dan igenom Göteborg med trängselskatt, ska betala mindre per resa än någon som prickar in just kl 8 på varje vardagsmorgon?
Båda trafikanterna sliter lika mkt på vägarna varje resa och bidrar precis lika mkt till trängseln kl 8, och de får också betala lika mkt kl 8.
Med effektrarifferna blir det inte så, utan du och dina grannar som du lärt hemautomation och som har råd med elbilar, ni kommer undan helt utan några extrakostnader men ensamstående mamman får betala extra varenda gång hennes elradiatorer går igång kl 8.
Nej, så är det inte. Man betalar överföringsavgiften som motsvarar slitaget på vägarna i din analogi. Inom bilismen så motsvaras detta av en kilometerskatt (som vi haft och inte haft för diesel i omgångar). Om jag har möjlighet att arbeta 10-19 så slipper jag trängselskatten ena vägen och betalar lite den andra vägen, det motsvarar av effekttariffen. Om jag jobbar på natten kanske jag helt kan komma undan trängselskatten. Jag kan också ta bussen (köpa LLVP) för att på det sättet minska trängselskatten.K karlmb skrev:Faktiskt, nu när jag tänker på det så är det de med bottenlasten, lika mkt som de som står för topparna när det är trångt som borde betala.
För inte tycker du väl att tex någon som åker varje timme hela dan igenom Göteborg med trängselskatt, ska betala mindre per resa än någon som prickar in just kl 8 på varje vardagsmorgon?
Båda trafikanterna sliter lika mkt på vägarna varje resa och bidrar precis lika mkt till trängseln kl 8, och de får också betala lika mkt kl 8.
Med effektrarifferna blir det inte så, utan du och dina grannar som du lärt hemautomation och som har råd med elbilar, ni kommer undan helt utan några extrakostnader men ensamstående mamman får betala extra varenda gång hennes elradiatorer går igång kl 8.
Nej, din analogi håller inte.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Då är det fel av nätägaren att ha samma effektavgift 8:00 som 12:00. Skulle dom bara räkna effekten som hälften när solen skiner så skulle man styras att ladda bilen snabbare mitt på dagen än under morgonpeaken.K karlmb skrev:Faktiskt, nu när jag tänker på det så är det de med bottenlasten, lika mkt som de som står för topparna när det är trångt som borde betala.
Har nätägaren många restauranger / snabbladdare i sitt nät kanske peaken är jobbigare mitt på dagen än på morgonen dock...