85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Och det tänker du att man inte gjort om man inte infört effektavgifter? Vattenfall har inte infört effektavgifter och slog till med en höjning på 14% ändå.C CDK2H skrev:Well de är i färd med att presentera en prishöjning - hur detta har med intäktsramar att göra får du förklara för mig. Då brukar de skriva ungefär så här, så är det klart för e höjning:
"För att möjliggöra investeringar och omställningen till ett fossilfritt samhälle är det viktigt med långsiktigt stabila spelregler för oss som elnätsbolag vilket ger förutsättningar för oss att bygga framtidens elnät.
Vi gör långsiktiga investeringsplaner för vårt elnät och det är genomförda investeringar, som utgår från förbättringsbehoven i elnäten, som ligger till grund för våra prisbeslut. Det är stora investeringar som vi måste finansiera och vi utvärderar därför vår verksamhet kontinuerligt. "
"
Rekordhöga investeringar behövs för att nå klimatmål"
Så hur fungerar intäktsramarna lättförklarligt?
[länk]
Det är ett ytterligare verktyg i lådan, som är svårt att komma undan, men ändå kan gå lite under radarn eftersom EI aldrig kommer att klara av att följa upp 170 olika varianter av ET.Fairlane skrev:
Men nog lägger du en våt filt av förbrukning på elnätet som de utan 2 elbilar inte gör?pacman42 skrev:
En ständig last som adderas till allt annat och på toppen har vi fattiga ensamstående mamman med det usla huset med direktverkande el som måste slanta upp, pga totala lasten på er trafo skjuter i höjden när hennes underdimensionerade LL-vp måste ta hjälp av radiatorerna.
Vem är det som är skyldig till det egentligen? Ska hon betala uppgradering av elnätet pga ditt ständiga elbilsladdande när hon inte ens gör av med lika mkt el?
Om inte du fanns så kunde elnätet kanske klara 1 litet hus till i förtätning utan att några dyra åtgärder behövdes på några år!
Då kunde elnätsbolagen erbjuda förmånliga värmepumpsinstallationer istf batterier till sina kunder!L Liljeros skrev:Det finns förvånande många kvar med direktverkande. Ca 15% av Sveriges småhus faktiskt, dessa utgör en belastning på elnätet då dom på vintern plockar ut en väldigt hög effekt när det är som trängst i elnäten. Dom är sällan särskilt väl isolerade heller vilket gör det än mer problematiskt.
Sen tycker jag det ska vara en balans, mer morot än piska.
Men då blir de ju av med de bästa kunderna, de som bara köper en massa el.
Inte undra på att Tyskarna har inte så stora elkostnader som Svenskar har 😡Har släktingar som bor i Tyskland både i lägenhet och hus.😡B Boende45 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Har de inte? Elen är dyrare många gånger.K Krychet skrev:
Däremot är kanske det vanligare med annan uppvärmning, typ gas.
Inlägget du citerade var troligen ironiskt, eller så var det bara fel.
Det är synd att effektavgiften nu pausas för annars hade du nog fått ner de där 5kW i topplast till kanke 4kW.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har varvtalsstyrd bergvärme och behöver vid drygt 30 minusgrader inte mer än drygt 5 kW för uppvärmning och varmvatten det är ca 8 A dvs hälften av den 16 A abonnemangssäkring som jag har
Med effektavgiften så kan jag då betala för det effektbehov jag har som motsvarar ca 10 A abonnemangssäkring
För selektivitet så bör man ha två säkringssteg mellan säkringaroch med effektavgift så skulle jag kunna ha 25 A abonnemangssäkring som hanterar kortslutning och betalar för effektbehovet med effektavgiften
Om jag inte belastar nätet ner än den "fattiga mamman" när belastningen är som högst i elnätet så är det ingen våt filt. Detta verkar vara väldigt svårt att förstå. Det enda rörliga i kostnaderna i elnätet är en låg kostnad för att hantera förluster av olika slag, i övrigt är det effekttaxan som motsvarar kostnaderna som nätägarna har. Det är topparna i nätet som driver kostnaderna för dem att bygga ut. Om jag inte har mina toppar samtidigt som större delen av kollektivet vid middagstid, då påverkar jag inte dimensioneringen av elnätet särskilt mycket.K karlmb skrev:Men nog lägger du en våt filt av förbrukning på elnätet som de utan 2 elbilar inte gör?
En ständig last som adderas till allt annat och på toppen har vi fattiga ensamstående mamman med det usla huset med direktverkande el som måste slanta upp, pga totala lasten på er trafo skjuter i höjden när hennes underdimensionerade LL-vp måste ta hjälp av radiatorerna.
Vem är det som är skyldig till det egentligen? Ska hon betala uppgradering av elnätet pga ditt ständiga elbilsladdande när hon inte ens gör av med lika mkt el?
Om inte du fanns så kunde elnätet kanske klara 1 litet hus till i förtätning utan att några dyra åtgärder behövdes på några år!
Hur svårt skall det vara att förstå detta?
Det är som med E6 i Glteborg. Det är bara i rusningstrafik som den behöver mer kapacitet, alla andra timmar på dygnet så klarar den av att svälja den trafik som uppstår. Dvs, det är rusningstrafiken som dimensionerar hur många bilar den måste klara. Det är också därför man har högst trängselskatt under dessa timmar.
Om det nu är spänningsvariationen som är det stora problemet och inte topplasterna, vilket är det som komunicerats, så borde ju även effektbottnarna ge problem. Alltså borde ju även en avgift införas för när kunderna belastar under genomsnittet. För en avgift som debiteras över en månad efter det inträffade faktumemet är ju det absolut bästa tekniska styrmedlet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det jag beskriver är att det oftare spänningsvariationer och spänningsnivån som är bekymmersamt, än att det är eleffekten som överlastar elnätet och ger stora värmeförluster.
Det som tillkommit är dessutom samtidigheten när elpriset varierar och man vill ta tillfället i akt att nyttja hög eleffekt när priset är lågt
Sedan har vi naturligtvis låg temperatur i kombination med att värmesystemet behöver extra hjälp av direktelvärme som innebär hög effekt och spänningsfall
I praktiken är det ju det man gör med effekttariffer på solelsproduktion. Solelen ger (kan ge) omvända spänningsriktningar och ger därför ännu större variation i spänningen. Det är därför man vill ha effekttariffer på solelsproduktion också.S Sigge McKvack skrev:Om det nu är spänningsvariationen som är det stora problemet och inte topplasterna, vilket är det som komunicerats, så borde ju även effektbottnarna ge problem. Alltså borde ju även en avgift införas för när kunderna belastar under genomsnittet. För en avgift som debiteras över en månad efter det inträffade faktumemet är ju det absolut bästa tekniska styrmedlet.
En sjökabel är svindyr och det krävs massor av miljötillstånd för att få lägga den. I praktiken blir det då en likspänningskabel, då dessa är lättare att synkronisera med nätet i anslutningspunkterna.H Hullefar skrev:Det är ju lite löjligt dock.
Dra en jävla sjökabel i östersjön bara.
Vi bygger typ 1 mil kraftledning på samma tid/till samma kostnad som Kina bygger ett kärnkraftverk.
Vill man nödvändigtvis bygga på land så inför en lag att staten omedelbart kan expropriera alla fastigheter mot en ersättning på 10ggr marknadspriset, ingen möjlighet att överklaga. Ingen hade protesterat... fan jag hade önskat att de kom hit och byggde ledningar om jag fick 2 ggr marknadspriset.
"Men det går inte att lägga sjökabel!" "Men det går inte att bygga kärnkraft"...
Det lät också "Men det går inte, det är HELT OMÖJLIGT att ta fram ett vaccin snabbt, det tar vanligtvis 10+ år"... Ja, sen tog det några månader när de faktiskt gav sig fan på det.
En sjökabel mellan Sundsvall och Oskarshamn skulle kosta från ca 20 miljarder kronor och tar över tio år att bygga. Ungefär som att bygga ett SMR-kraftcerk helt enkelt, men med en SMR-reaktor får man mer energi och på rätt plats i nätet.
Så jag hade hellre istället börjat bygga ett SMR-kraftverk igår.