85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
På 70-/80-talet så var det inte lika många & kraftiga utlansförbindelser som det är nu.L lbgu skrev:Du missar helt att elnätet funkade förr när en stor andel hade direktverkande el. Det som händer nu är att det uppenbarligen inte klarar av en hög andel elbilar. Så det nya som skett är att just elbilar tillkommit och det är det som gör att det snart inte funkar.
Om man inför något nytt i ett fungerande nät som gör att nätet inte fungerar längre är det väl rimligt att de som inför detta nya får bekosta spektaklet. Varför ska de 'oskyldiga' drabbas?
Under de senaste 30 åren så har minst en tredjedel (effektmässigt) av den stabila svenska kärnkraften avvecklats och ersatts med sol/vindkraft som gör att elnätet svajar.
HejP Pin skrev:Att effekten varierar något är väl oundvikligt? Jag trodde det var stora variationer som var problemet samt stora uttag av effekt utöver vad nätet är dimensionerat för.
Jag och mina grannar har inte våra toppar samtidigt när det är lägre uttag utan det jämnar ut sig ganska väl och blir lite krusningar på totalen. Vi kanske alla ligger mellan 2 och 6 kW men topparna inträffar inte samtidigt, utom när det är kallt och vardag och det är middagsdags.
Är detta ett stort problem menar du? Jag trodde det var worst case scenario som var problemet.
Det jag beskriver är att det oftare spänningsvariationer och spänningsnivån som är bekymmersamt, än att det är eleffekten som överlastar elnätet och ger stora värmeförluster.
Det som tillkommit är dessutom samtidigheten när elpriset varierar och man vill ta tillfället i akt att nyttja hög eleffekt när priset är lågt
Sedan har vi naturligtvis låg temperatur i kombination med att värmesystemet behöver extra hjälp av direktelvärme som innebär hög effekt och spänningsfall
Redigerat:
Vi har fått mail från Ellevio. De ändrar ingenting utan effektavgiften kvarstår. För oss är det trist. Räcker att det kommer hantverkare och grejar med huset i tre timmar så kommer vi få betala högre effektavgift resten av månaden. Det är de tre timmarna med mest elförbrukning som styr kostnaden. Bättre att fått ett snitt på månaden.B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Ellevio höjde både fasta avgiften och överföringsavgiften 1:e Januari i vanlig ordning...Fairlane skrev:
2025 höjde dom avgifterna
2024 höjde dom avgifterna 2ggr (Om man hade 16A abbonemang i samband med effektavgiftslanseringen)
Så frågan är om inte 20A och 25A är uppe på samma fasta kostnad som innan 🤔
Men överföringsavgifterna är mycket lägre säger folk... Najs, om man är storförbrukare givetvis 😏
Ett litet scenario till dig som är insatt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det jag beskriver är att det oftare spänningsvariationer och spänningsnivån som är bekymmersamt, än att det är eleffekten som överlastar elnätet och ger stora värmeförluster.
Det som tillkommit är dessutom samtidigheten när elpriset varierar och man vill ta tillfället i akt att nyttja hög eleffekt när priset är lågt
Sedan har vi naturligtvis låg temperatur i kombination med att värmesystemet behöver extra hjälp av direktelvärme som innebär hög effekt och spänningsfall
Ellevio som är våran elnätsleverantör har full effektavgift 06-22 samtliga dagar på året och då även under sommaren.
På sommaren som ledningarna svämmar över av bl a solenergi från allehanda håll och minuspriserna kryper lägre för varje år som går.
Men... Ellevios kunder vill givetvis inte riskera höga effektavgifter utan väntar snällt på att klockan ska bli efter 22 innan dom "bränner" på.
Är inte det lite kontraproduktivt att behöva anlita dyra balanseringstjänster att ta hand om energin "ingen" vill ha 🤔
För kostnaden av balanseringstjänsterna belastar väl slutligen konsumenten?
Så det är lite köp och betala, eller betala ändå😒
Lite intressant ändå att man strävar att få ett jämnt effektuttag i ett högst ojämnt system 🤔
Hur går dina tankar kring detta?
HejM Mr. Gullberg skrev:Ett litet scenario till dig som är insatt.
Ellevio som är våran elnätsleverantör har full effektavgift 06-22 samtliga dagar på året och då även under sommaren.
På sommaren som ledningarna svämmar över av bl a solenergi från allehanda håll och minuspriserna kryper lägre för varje år som går.
Men... Ellevios kunder vill givetvis inte riskera höga effektavgifter utan väntar snällt på att klockan ska bli efter 22 innan dom "bränner" på.
Är inte det lite kontraproduktivt att behöva anlita dyra balanseringstjänster att ta hand om energin "ingen" vill ha 🤔
För kostnaden av balanseringstjänsterna belastar väl slutligen konsumenten?
Så det är lite köp och betala, eller betala ändå😒
Lite intressant ändå att man strävar att få ett jämnt effektuttag i ett högst ojämnt system 🤔
Hur går dina tankar kring detta?
Energimarknadsinspektionen räknar med att effektavgiften kommer att justeras minst en gång per år för att uppnå syftet att utjämna effektflödet.
Förutom att vi elanvändare ändrar användningen efter hur debiteringen sätts så kommer vi säg 5-20 år framöver, även att välja teknik för uppvärmning och varmvatten, vitvaror, elbilsladdning, solceller och batterier etc, så att effektflödet blir allt jämnare.
Jag har redan sedan 20 år en varvtalsstyrd bergvärmepump som värmer huset och levererar varmvatten i ett relativt jämt flöde utan effekttoppar. Mina fyra kyl- och frysenheter är även de varvtalsstyrda och har långa gångtider med jämt och lågt effektflöde utan stora effekttoppar vid start och stopp.
Vid matlagning skulle denna värmepump kunna styras ned något genom effektflödesbalansering.
Det hade varit en fördel om effektavgifter hade varit införda redan för säg 20 år sedan då hade redan vårt beteende och val av apparater för tex uppvårmning sett annorlunda ut.
Redigerat:
Nätbolagens reaktion på de nya politiska direktiven ser jag som facit på frågan om huruvida kravet på effektavgifterna är en från branschen välkommen lösning på en förestående kollaps av våra elnät eller mer ett politiskt påhitt.
Men det faktum att det tidigare inte varit förbjudet på något sätt att använda en effektkomponent i tariffen ger en viss fingervisning tänker jag. Det bakomliggande EU-direktivet är inte heller direkt färskt.
Att de som redan infört väljer att inte backa i detta läge är kanske inte så konstigt, då man plöjt ner stora belopp på införandet.
Men det faktum att det tidigare inte varit förbjudet på något sätt att använda en effektkomponent i tariffen ger en viss fingervisning tänker jag. Det bakomliggande EU-direktivet är inte heller direkt färskt.
Att de som redan infört väljer att inte backa i detta läge är kanske inte så konstigt, då man plöjt ner stora belopp på införandet.
Inte bara el
Inte bara bilar, fler villor byggs och framförallt fler industrier som elektrifieras. Hela nätets användning förändras på flera olika sätt.L lbgu skrev:Du missar helt att elnätet funkade förr när en stor andel hade direktverkande el. Det som händer nu är att det uppenbarligen inte klarar av en hög andel elbilar. Så det nya som skett är att just elbilar tillkommit och det är det som gör att det snart inte funkar.
Om man inför något nytt i ett fungerande nät som gör att nätet inte fungerar längre är det väl rimligt att de som inför detta nya får bekosta spektaklet. Varför ska de 'oskyldiga' drabbas?
Jag tror du missförstår lite, det är väldigt få moment en hantverkare gör som påverkar effektavgiften i nämnvärd utsträckning.M Millanmagia skrev:Vi har fått mail från Ellevio. De ändrar ingenting utan effektavgiften kvarstår. För oss är det trist. Räcker att det kommer hantverkare och grejar med huset i tre timmar så kommer vi få betala högre effektavgift resten av månaden. Det är de tre timmarna med mest elförbrukning som styr kostnaden. Bättre att fått ett snitt på månaden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Då är ju frågan om de inte hade höjt motsvarande om de inte infört effektavgifter. Jag är övertygad om att det kommit en höjning ändå.M Mr. Gullberg skrev:
Fast avgift 2024:M Mr. Gullberg skrev:
16A 345:-
20A 450:-
25A 565:-
Fast avgift nu 395:-, så svar nej på den frågan.
Tja, för en som gör av med 1000 kWh i månaden så motsvarar sänkningen 240 kr/månad, eller ungefär ett snitt på 3 kW på topparna.M Mr. Gullberg skrev:
Ja det hade gett betydligt bättre effekt. Istället öppnar ju effektarriferna nu upp för feta huvudsäkringar...L lordi skrev:
Lyckliga? Tänk att riksdag, regering och alla gigantiska nätbolag kan försöka lura oss tillsammans, och sedan ha fel? Hur fan kan experter och allihopa "ha fel" ? Detta bevisar ju att de försökte tjuva av oss igen på ett sätt som vi inte skulle förstå eller kunna argumentera emot. Som vanligt räcker det med ett bloginlägg och några rader på en faktura med texten "Måste säkra framtiden, förstärkta näten" och VIPS har de trollat in några extra miljarder. Idag är ju för fan alla nät nergrävda för den delen - emot förr när de fick åka ut och rensa grenar, träd och det var elavbrott lite då och då.. Investeringarna och förbättringarna har redan gjorts. Nu slår de knut på sig själva och försöka hitta på avgifter.
Fick brev från Ellevio förra veckan att de kommer behålla effektavgiften tillsvidare. Så vänta med att jubla...B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]