85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Sorry, frågan var avsedd för Liljeros men jag råkade skriva TS. Tänkte undvika att spekulera.B Boende45 skrev:Många elnätsbolag har ingen effektavgift på natten, eller efter en viss tid på kvällen, det är dock olika, t ex har Ellevio endast reducerad avgift mellan kl 22 - 06, de räknar bort 50% av använd effekt då. Många andra bolag har ingen avgift alls mellan t ex kl 20 - 07.
Det snäva tidsfönstret hos Ellevio gör att många använder disk- och tvättmaskin när samtliga i hushållet sover, vilket i sin tur är vansinnigt och ökar risken för stora vattenskador.
Att effekten räknas som 50% gör att i princip alla som har elbil laddar under natten, men får trots det en betydande effektavgift pga av just laddning. De flesta vill nämligen ha varmt i huset på vintern även om bilen behöver laddas, dessutom är nätterna ofta den kallaste perioden på dygnet, med stort värmebehov.
För att klara sig på 2 kW tariff så måste förmodligen bilarna laddas utanför tid för tariff. Den möjligheten har inte jag.
Som info så klarar jag mig (i mars) på 5 kW. I februari unnade jag mig 6 kW. Stort hus med bergvärme, en elbil. Med denna nivå så landar jag ungefär på status quo i nätavgift men till en klart sämre ”livskvalitet” pga en massa tid spenderad på optimering.
Nästa vinter betalar jag mig ur eländet. Tariffen blir säkert kvar.
Du har helt rätt. Jag skrev fel, sorry.Fairlane skrev:
Det var väl inte TS som skrev det?
Det som skrevs av Liljeros var följande:
"Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang."
Det står inte om effektavgift räknas på natten eller inte. Jag tror att de flesta bolag som har infört effektavgifter inte räknar nattetid, så då är det ju inget problem att ladda två elbilar så, utan att det påverkar vad som ska betalas i effektavgift.
Delvis är det kanske så! De har faktiskt en nätutvecklingsplan som går att läsa på hemsidan, där skrev de såhär för ca. ett år sedan:K karlmb skrev:
"Den första vågen av elbilar har redan passerat, utan att ge några större behov av ökning
av den sammanlagrade toppeffekten i elsystemet. Denna första våg kom 2020, framför
allt drivet av de nya modellerna VW ID.4 och Tesla Model 3 som då hade kommit till
Sverige och blev populära. Sollentuna Elnät hade redan då framsynt haft en effekttariff,
som gör det väldigt prisvärt att ladda på natten, så majoriteten har valt att ladda på
natten (mellan kl. 19-07), och under denna tidsperiod finns fortfarande gott om tillgänglig effekt.
2.2.1 Redogörelse för ökning och minskning av behov av överföringskapacitet.
Kapaciteten i nätområdet är god, och ökningstakten i toppeffekt är tämligen långsam. Många nya
effekttoppar dämpas av sammanlagringseffekt och av att användarna kapar sina effekttoppar som ett
resultat av den tidsdifferentierade effekttariffen. I vissa fall kan även ytterligare stödtjänster aktiveras för att
dämpa de värsta effekttopparna.
Analyser visar också att energieffektiviseringar samt ny tillkommande produktion (främst i form av
solpaneler) dämpar/tar ut nya tillkommande effekt- och energibehov."
Vi får hoppas att Ellevio får betala sina synder på något sätt. KARMA!S styren skrev:Du kanske har hittat något där? Miljömässig analys av import/export. (inte bara pengar)
Men mer skrämmande är ju att vi utnyttjar billig el mitt på dagen och får effekttop som straff. Två system som, 100% motarbetar varandra. Obegripligt för 90% av befolkningen.
Skall detta verkligen vara omöjligt att rätta till? Bra att regeringen har stoppat galenskapen; bara det mycket speciella bolaget Ellevio fortsätter. Väl medvetna om monopol på sin nätverksamhet.
Ja det är på den vägen vi är på väg. Vi som satsar på miljön och skaffat bergvärme och solceller får betala det här dyrt. Det blir ju en högre effektavgift för dom som värmer sitt hus med bergvärme eller andra elektriska system än för dom som eldar med ved.Totem skrev:
Problemet är att politiker inte har en logisk enhet i sin hjärna känns det som. Man tycker den här slutledningen borde en 3 dje klassare klara av att räkna ut. Men så är det när folk inte kan vissla och gå samtidigt. Åk till Lund och se kaoset i deras trafik. Dom har inte bara teoretiker i sin gatu/trafik-planering utan även trafikanterna sticker ut.
Tänk om politikerna tar Dig på allvar. Dom är inte överdrivet smarta.Claes Sörmland skrev:
Nu får ju elnätsbolagen tillfället att införa mer postmoderna effektavgifter. Jag ger er:
Grön Effektrabatt!
De elabonnenter som har ett särskilt jämnt effektuttag en månad får en rabatt på priset. Plötsligt känns det mycket mer rättvist för alla och vi belönar de som vill vara särskilt miljöengagerade och moraliskt överlägsna andra.
Ni hörde det här först!
Ja Ei.... Vår "expertmyndighet" som dom kallar sig. Tänk om dom kunde få ihop det här med teori och praktik istället. Det är ju pinsamt hur dumma dom är. (Eller är dom kanske köpta? För så dumma får man för bövelen inte vara.)Fairlane skrev:
Det är ju lite löjligt dock.pacman42 skrev:
Dra en jävla sjökabel i östersjön bara.
Vi bygger typ 1 mil kraftledning på samma tid/till samma kostnad som Kina bygger ett kärnkraftverk.
Vill man nödvändigtvis bygga på land så inför en lag att staten omedelbart kan expropriera alla fastigheter mot en ersättning på 10ggr marknadspriset, ingen möjlighet att överklaga. Ingen hade protesterat... fan jag hade önskat att de kom hit och byggde ledningar om jag fick 2 ggr marknadspriset.
"Men det går inte att lägga sjökabel!" "Men det går inte att bygga kärnkraft"...
Det lät också "Men det går inte, det är HELT OMÖJLIGT att ta fram ett vaccin snabbt, det tar vanligtvis 10+ år"... Ja, sen tog det några månader när de faktiskt gav sig fan på det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
???P Peter__1 skrev:
Vad menar du och hur är det kopplat till det du citerade?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jaha.... Hur gör man det smartare när det är kallt ute och Du har en berg/luft-värmepanna eller direktverkande element. Nä Du tänkte inte på det.Ossian K Olsson skrev:
Det här med effekttarifferna är ju så urbota dumt och ogenomtänkt. Om alla ska köpa sin el på nätterna vad tror ni händer då? JO DÅ BLIR ELEN DYRARE PÅ NATTEN! Att ingen förstår hur dumt detta är i grunden.Ossian K Olsson skrev:
Men då kanske vi ska ändra i effekttarifferna så det blir billigare på dagen?😂
Well de är i färd med att presentera en prishöjning - hur detta har med intäktsramar att göra får du förklara för mig. Då brukar de skriva ungefär så här, så är det klart för e höjning:Fairlane skrev:
"För att möjliggöra investeringar och omställningen till ett fossilfritt samhälle är det viktigt med långsiktigt stabila spelregler för oss som elnätsbolag vilket ger förutsättningar för oss att bygga framtidens elnät.
Vi gör långsiktiga investeringsplaner för vårt elnät och det är genomförda investeringar, som utgår från förbättringsbehoven i elnäten, som ligger till grund för våra prisbeslut. Det är stora investeringar som vi måste finansiera och vi utvärderar därför vår verksamhet kontinuerligt. "
"Rekordhöga investeringar behövs för att nå klimatmål"
Så hur fungerar intäktsramarna lättförklarligt?https://ei.se/bransch/rapportera-in...taktsramar-elnat-for-tillsynsperiod-2024-2027
edit: OCH det är ju mellan 06.00 - 22.00 som vi umgås, lagar mat och äter, duschar ja rent av LEVER som människor och samhälle. Då får de väl också elen också ska fungera därefter. Det kanske hade räckt om att Be folk om tjänsten att försöka använda elnätet mer på nattetid. Eller som Länsförsäkringar gjorde när de gav bort gratis brandsläckare till hushållen. Så kunde elbolaget gett gratis elmätare eler "smarta grejer" till dem så varmvattenberedaren endast går på natten osv. Ta ut avgifter och och tvinga oss duscha, värma familjen eller tvätta på nätterna funkar inte alltid.
Redigerat: