85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
HejP Pin skrev:
Det handlar ofta i distributionsnät att hålla spänningen inom toleransen för alla villorna samtidigt som nätspänningen för ett elnät med många 11/0.4 kV transformatorer och villor regleras i en transformator på spänningsnivån ovanför
Om då effekten i distributionsnätet varierar så varierar spänningsfallet och sker effektvariationen samtidigt till många villor så kan spänningsvariationen bli stor
Jag kan ju bara konstatera att när mitt hus var nytt 1976 så var det helt värmt av direktverkande el och var då avsäkrat på 25A.
Efter att förra ägarna bytt alla fönster, tilläggsisolerat och monterat luftvärmepump så säkrade dom ner till 16A.
Efter att jag lessnade på att springa ut och byta huvudsäkring när man råkade duscha samtidigt som ugnen var på eller körde tvättmaskin och ugn samtidigt så säkrade jag upp till 20A.
Alltså, det är dimensionerat för 25A och betalt för detta en gång i tiden, men idag med hus+elbil drar det "bara" 20A, ja, det skulle nästan gå på 16A också.
Efter att förra ägarna bytt alla fönster, tilläggsisolerat och monterat luftvärmepump så säkrade dom ner till 16A.
Efter att jag lessnade på att springa ut och byta huvudsäkring när man råkade duscha samtidigt som ugnen var på eller körde tvättmaskin och ugn samtidigt så säkrade jag upp till 20A.
Alltså, det är dimensionerat för 25A och betalt för detta en gång i tiden, men idag med hus+elbil drar det "bara" 20A, ja, det skulle nästan gå på 16A också.
Sollentuna har en vettig modell som dom haft i mer än 20 år.M Martin Lundmark skrev:Hej
Så här skriver sollentuna elnät
"– Effektavgiften har lett till att vi i C har 15 procent lägre belastning på vårt nät. Det är en betydande skillnad, och det är tack vare att våra kunder anpassar sitt beteende och kör diskmaskinen, tvättar och laddar bilen när avgiften är låg. Så har vi heller inte haft några kapacitetsproblem, trots den kalla vintern, säger Johan Fält, elnätschef på Sollentuna Energi & Mijlö, Seom."
[länk]
"Effektavgiften tas endast ut under helgfria vardagar mellan klockan 07:00 och 19:00 och baseras på ett genomsnitt av de tre högsta effekttimmarna på olika datum varje månad. Under helger och röda dagar tas ingen effektavgift ut."
Sommatid halveras avgiften till 58 Kr/Kw
Stickan
Jag vet redan detta, men vad har det med min fråga att göra?M Martin Lundmark skrev:Hej
Det handlar ofta i distributionsnät att hålla spänningen inom toleransen för alla villorna samtidigt som nätspänningen för ett elnät med många 11/0.4 kV transformatorer och villor regleras i en transformator på spänningsnivån ovanför
Om då effekten i distributionsnätet varierar så varierar spänningsfallet och sker effektvariationen samtidigt till många villor så kan spänningsvariationen bli stor
Ellevio väljer att behålla avgiften.
Jag hade gärna bytt bolag om det hade gått
Ruskigt irriterande att de väljer att behålla avgiften när det inte finns lagkrav längre.
De skriver så här:
Vad betyder det för dig som kund?
Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen.
Finns det inte något energiuppror vi kan skriva på?
Om inte borde vi kanske starta ett?
/Danjel
Ruskigt irriterande att de väljer att behålla avgiften när det inte finns lagkrav längre.
De skriver så här:
Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen.
/Danjel
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Tycker du att det hade varit bra om de avvecklat den nu, höjt din överföringsavgift och eventuellt din fasta avgift (om du har 20A eller 25A) för att sen nästa år eventuellt behöva återinföra effektavgift?D Danjel skrev:Ellevio väljer att behålla avgiften.
De skriver så här:
/Danjel
Jag har fjärrvärme, endast friggebod som värms med elvärme. Den har jag timer på så att den inte värme samtidigt som övriga toppar morgon och kväll.L lat skrev:
Kommunalägt bolag och bland dom lägre elnätskostnaderna, bara hålla tummarna att dom inte säljer ut det.Stickan56 skrev:
Sollentuna har en vettig modell som dom haft i mer än 20 år.
"Effektavgiften tas endast ut under helgfria vardagar mellan klockan 07:00 och 19:00 och baseras på ett genomsnitt av de tre högsta effekttimmarna på olika datum varje månad. Under helger och röda dagar tas ingen effektavgift ut."
Sommatid halveras avgiften till 58 Kr/Kw
Stickan
Du missar helt att elnätet funkade förr när en stor andel hade direktverkande el. Det som händer nu är att det uppenbarligen inte klarar av en hög andel elbilar. Så det nya som skett är att just elbilar tillkommit och det är det som gör att det snart inte funkar.pacman42 skrev:
Elbilarna behöver få utrymme i nätet. Ja, men det är inte de som är "problemet"!
Det största "problemet" ut nätets perspektiv är de som har direktverkande eluppvärmning eller LLVP/LLVP som inte klarar av att värma huset när det är som kallast. Att man vill flytta på elbilarna är för att hjälpa nätet att klara av den direktverkande eluppvärmningen som behövs samtidigt med matlagning.
Om man inför något nytt i ett fungerande nät som gör att nätet inte fungerar längre är det väl rimligt att de som inför detta nya får bekosta spektaklet. Varför ska de 'oskyldiga' drabbas?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
10 kW är 10 kW oavsett vad den används till, eller?L lbgu skrev:Du missar helt att elnätet funkade förr när en stor andel hade direktverkande el. Det som händer nu är att det uppenbarligen inte klarar av en hög andel elbilar. Så det nya som skett är att just elbilar tillkommit och det är det som gör att det snart inte funkar.
Om man inför något nytt i ett fungerande nät som gör att nätet inte fungerar längre är det väl rimligt att de som inför detta nya får bekosta spektaklet. Varför ska de 'oskyldiga' drabbas?
10 kW för uppvärmning av huset med direktverkande el eller 10 kW för uppvärmning med värmepump och laddning av elbil, borde vara samma? Varför skulle den senare betala mer?
Eller uppvärmning och laddande av bilen med toppar på 7 kW mot den med toppar på 10 kW för att värma med direktverkande, så tycker du att den första ska betala mer för att den har en elbil?
Att effekten varierar något är väl oundvikligt? Jag trodde det var stora variationer som var problemet samt stora uttag av effekt utöver vad nätet är dimensionerat för.M Martin Lundmark skrev:
Jag och mina grannar har inte våra toppar samtidigt när det är lägre uttag utan det jämnar ut sig ganska väl och blir lite krusningar på totalen. Vi kanske alla ligger mellan 2 och 6 kW men topparna inträffar inte samtidigt, utom när det är kallt och vardag och det är middagsdags.
Är detta ett stort problem menar du? Jag trodde det var worst case scenario som var problemet.