85 949 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
En väldigt lång tråd och jag slänger ut en fråga som jag grunnat på. Elkonsumtionen i Sverige är stadigt på nedgående sedan millenieskiftet, dvs om nätet var tillräckligt bra för 25 år sen kan man tycka att allt borde funka super-duper nu?
Skillnaden som jag kan se är att det exporteras en väldig massa el nu, och det är därför det är ”trångt”? Men för oss privatpersoner är exporten mest av ondo, eftersom det leder till högre priser. Effektavgiften skulle bestraffa oss en gång till för att denna export skall gå ännu smidigare?
Skillnaden som jag kan se är att det exporteras en väldig massa el nu, och det är därför det är ”trångt”? Men för oss privatpersoner är exporten mest av ondo, eftersom det leder till högre priser. Effektavgiften skulle bestraffa oss en gång till för att denna export skall gå ännu smidigare?
Ett tankeexperiment.
SJ har sedan länge differentierat priset på olika avgångar. Det är billigare mitt i veckan och mitt på dagen. Dyrare morgon och kväll då flera önskar resa, speciellt affärsresenärer som är mer prisokänsliga.
Alla har sedan länge accepterat och anpassat sig efter detta. Det finns även konkurrens från buss, bil och flyg på flertalet sträckor.
Nu införs en ny modell för att tågen inte ska bli överfulla. Du får även betala en extra avgift om ni är flera som ska åka tillsammans. Det blir dyrare om hela familjen reser samtidigt än om mamma tar ett tåg, pappa tar nästa och barnen ett tredje tåg. Som teoretiskt resultat åker alla pappor i ett tåg, mammorna i nästa och barnen i följande tåg. Utan denna avgift hade familjerna rest tillsammans på något av de billigare tågen och statiskt hade passagerarna fördelats ut jämnt.
Det är endast tåget måndag morgon och fredag kväll som skulle behöva högre kapacitet, eller där passagerare behöver uppmuntras att välja andra avgångar.
SJ har sedan länge differentierat priset på olika avgångar. Det är billigare mitt i veckan och mitt på dagen. Dyrare morgon och kväll då flera önskar resa, speciellt affärsresenärer som är mer prisokänsliga.
Alla har sedan länge accepterat och anpassat sig efter detta. Det finns även konkurrens från buss, bil och flyg på flertalet sträckor.
Nu införs en ny modell för att tågen inte ska bli överfulla. Du får även betala en extra avgift om ni är flera som ska åka tillsammans. Det blir dyrare om hela familjen reser samtidigt än om mamma tar ett tåg, pappa tar nästa och barnen ett tredje tåg. Som teoretiskt resultat åker alla pappor i ett tåg, mammorna i nästa och barnen i följande tåg. Utan denna avgift hade familjerna rest tillsammans på något av de billigare tågen och statiskt hade passagerarna fördelats ut jämnt.
Det är endast tåget måndag morgon och fredag kväll som skulle behöva högre kapacitet, eller där passagerare behöver uppmuntras att välja andra avgångar.
Hej trähandtagträhandtag skrev:
Några reflektioner
I södra Sverige är min bedömning att stödel till värmepumpars uppvärmning är väldigt litet under en normal vinter! Pga av klimatförändringarna blir kalla vintrar allt ovanligare.
Jag tolkar texten kring elbilar att det laddning görs varje natt och att alla har spotpriser och därmed optimera sin laddning via dessa. Vill påstå att elbilladdning görs 1-2 ggr i veckan för de som har elbilar (just nu ca 10 % av fordonsflottan) och det är ju oftast < 5 kilowatt. Dessutom har inte alla spotpriser och därmed sprider ut sin laddning.
Hur vet vi att ett hus med direktel som installerar en luftvärmepump inte får något värmetillskott ifrån några av elementen för direktel, efter installationen?
Bryter man matningen till alla elelementen efter installationen?
Eller mäter man effekten till samtliga elementen för direktel efter installationen?
Det är elnätsbolagen som försöker vältra över kostnader på konsumenterna.
Elnätsbolagen får väl montera egna batterier som tar toppeffekterna vid transformatorstationerna, då kan dom ju även ta upp solcellsel så inte transformatorn måste jobba "baklänges".
Inga ledningar måste bytas ut och det räcker med några års intäkter för att bekosta batterierna.
Batterierna räcker ju i 15 år med tanke på laddcykler, så nätavgifterna borde nästan bli noll i 10 år 😉
Samt att nätbolagen kan fylla sina batterier mer kontrollerat.
Elnätbolagen fakturerar hushållen i sverige ca 28 miljarder per år, så pengar borde det finnas.
Elnätsbolagen får väl montera egna batterier som tar toppeffekterna vid transformatorstationerna, då kan dom ju även ta upp solcellsel så inte transformatorn måste jobba "baklänges".
Inga ledningar måste bytas ut och det räcker med några års intäkter för att bekosta batterierna.
Batterierna räcker ju i 15 år med tanke på laddcykler, så nätavgifterna borde nästan bli noll i 10 år 😉
Elnätbolagen fakturerar hushållen i sverige ca 28 miljarder per år, så pengar borde det finnas.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nja,G Galten skrev:
Effektavgifter hänger ihop med lokalnäten, vilket också är förklaringen till att nätägaren väljer modell.
Det kan ju vara nedgång av förbrukningen totalt, medan det kan vara tvärtom på många ställen lokalt.
Ett annat sätt att se det är att det kan vara högre förbrukning i vissa perioder medan det totalt blir lägre. Man kan jämföra med en väg där man har X bilar totalt på ett dygn, jämnt fördelade, vilket fungerat bra. Sen ändras rörelsemönstret så det bara blir 0,9X bilar per dygn, men inte längre jämnt fördelade, då kan vägen fortfarande bli överlastad.
Som sagt, lokalnät och stamnät, så det skiljer.G Galten skrev:
Utan export så skulle vi inte heller byggt lika mycket och vi skulle inte kunna importera de (få) timmar det behövs. Inte heller skulle vi kunna få riktigt billig el när solen skiner och det blåser ordentligt på kontinenten.
Precis det jag säger, nedmontering av kärnkraft, elbilsladdning, solceller och vindkraft har sannolikt skapat denna "problematik".M Martin Lundmark skrev:Hej Snurrespratt
Problemet med att till exempel byta ut direktel till (luft)värmepumpar som behöver stöd av direktel är väl inget nytt? Det började väl för mer än 20 år sedan.
Om vi sedan adderar timvis elpris och styrning, elbilsladdning och solceller på villatak så ökar problematiken
Nu vill man i tid genom effektavgifter börja med åtgärder. Är det fel?
Bör man vänta med arbetet tills bekymren blir allvarligare och kostnaden accelererar?
Men, sättet att angripa detta är helt fel. Du resonerar lösningar i en akademisk bubbla. Du saknar användarperspektivet, få elkunder förstår modellen med effektavgifter. Effektavgifterna är ett plåster på ett elnät som inte klarar sin uppgift.
Fullständigt absurt att vi ska stå och välja om vi ska slå på diskmaskinen före tvättmaskinen, kanske t.o.m. vänta o tvätta till under natten. Värdigt en bananrepublik.
Jag skulle vilja se en analys hur stor förändring dessa effektavgifter har haft på elnäten. Elnät ägare för elnät ägare. Gav allt detta ståhej något. Vi har ett problem, orsaken är vi grovt ganska eniga om. Men att monopol tvingar elkunderna in i ett nytt primitivt konsumtionsmönster som elkunderna är obekväma med är fel väg att gå.
HejS Snurrespratt skrev:Precis det jag säger, nedmontering av kärnkraft, elbilsladdning, solceller och vindkraft har sannolikt skapat denna "problematik".
Men, sättet att angripa detta är helt fel. Du resonerar lösningar i en akademisk bubbla. Du saknar användarperspektivet, få elkunder förstår modellen med effektavgifter. Effektavgifterna är ett plåster på ett elnät som inte klarar sin uppgift.
Fullständigt absurt att vi ska stå och välja om vi ska slå på diskmaskinen före tvättmaskinen, kanske t.o.m. vänta o tvätta till under natten. Värdigt en bananrepublik.
Jag skulle vilja se en analys hur stor förändring dessa effektavgifter har haft på elnäten. Elnät ägare för elnät ägare. Gav allt detta ståhej något. Vi har ett problem, orsaken är vi grovt ganska eniga om. Men att monopol tvingar elkunderna in i ett nytt primitivt konsumtionsmönster som elkunderna är obekväma med är fel väg att gå.
Så här skriver sollentuna elnät
"– Effektavgiften har lett till att vi i C har 15 procent lägre belastning på vårt nät. Det är en betydande skillnad, och det är tack vare att våra kunder anpassar sitt beteende och kör diskmaskinen, tvättar och laddar bilen när avgiften är låg. Så har vi heller inte haft några kapacitetsproblem, trots den kalla vintern, säger Johan Fält, elnätschef på Sollentuna Energi & Mijlö, Seom."
https://www.mitti.se/nyheter/sollentuna-gar-i-braschen-for-effektavgift-pa-el-6.27.6483.797ca9aca5
”Ett resultat är alltså att en elkund i Sollentuna i snitt använder 15 procent mindre effekt än normalkunden”M Martin Lundmark skrev:Hej
Så här skriver sollentuna elnät
"– Effektavgiften har lett till att vi i C har 15 procent lägre belastning på vårt nät. Det är en betydande skillnad, och det är tack vare att våra kunder anpassar sitt beteende och kör diskmaskinen, tvättar och laddar bilen när avgiften är låg. Så har vi heller inte haft några kapacitetsproblem, trots den kalla vintern, säger Johan Fält, elnätschef på Sollentuna Energi & Mijlö, Seom."
[länk]
Är det snittet av effektuttaget eller topparna som bör minska?
HejP Pin skrev:
När det gäller kostnaden för köp av effekt från överliggande nät så är det effektuttaget som skall minska, utifrån hur man debiteras för effekt.
Ofta så abonnerar man på en viss effekt och får betala extra om man överskrider.
Här frågar du lämpligast Sollentuna elnät hur de debiteras
Tackar för länken till den intressanta avhandlingen.M Martin Lundmark skrev:
En sak som framgår av denna avhandling är att laddningsstrategin "ladda vid lägsta spotpris" inte är bra för elnäten, eftersom det leder till stora samtidiga belastningar när elpriset sjunker och många laddare startar samtidigt.
Tyvärr är detta ett problem som blir ännu mer uttalat med effekttaxa. Den leder till att många elbilsägare konfigurerar sina laddare till att tillåta laddning mellan vissa klockslag då effekttaxan inte appliceras eller appliceras med "rabatt" (beroende på hur den lokala effekttaxan är utformad).
Den "naiva" approachen är att tillåta laddning precis mellan de klockslag då det blir resp. upphör att vara billigare. I mitt område, till exempel, appliceras effekttaxa endast vardagar mellan 06 och 21. Jag slår vad om att nästan alla elbilsägare därför har konfigurerat sina laddboxar att tillåta laddning från 21 till 06. Detta innebär att det uppstår en stor momentan belastning på elnätet exakt kl 21, och detta borde vara ännu värre än de belastningar som uppstår p.g.a. lågt spotpris, eftersom olika abonnenter rimligen har lite olika inställning till vad som är "billigt" eller "dyrt" när det gäller spotpriser. Med andra ord bör det bli färre laddboxar som startar precis samtidigt om man går på spotpriserna jämfört med om man går på effekttaxan.
I teorin är effekttaxa en bra mekanism för att flytta stora effektförbrukare tidsmässigt över dygnet, men det är ett rätt trubbigt instrument så som den hittills har utformats. Det är också svårt att se hur en effekttaxa skulle kunna göras bättre med avseende på förmågan att styra belastningar på ett sätt som verkligen optimerar elnätens utnyttjande, utan att det samtidigt blir ohållbart svårt för abonnenterna att förstå hur det fungerar.
För att ta ett exempel: man skulle kunna differentiera effekttaxan utifrån sista siffran i abonnentens kundnummer hos det lokala elnätsbolaget:
0 och 1: lågtaxa måndag 22 - 02 och onsdag 02 - 06
2 och 3: lågtaxa måndag 02 - 06 och torsdag 22 - 02
4 och 5: lågtaxa tisdag 22 - 02 och torsdag 02 - 06
6 och 7: lågtaxa tisdag 02 - 06 och fredag 22 - 02
8 och 9: lågtaxa onsdag 22 - 02 och fredag 02 - 06
Eller också kunde man differentiera effekttaxan över dygnet med fler steg än bara "höglast" och "låglast". Till exempel:
06 - 09 samt 17 - 20: höglast, 100% effektavgift
11 - 13 samt 20 - 22: medelhög last, 75% effektavgift
09 - 11 samt 14 - 17: medellast, 50% effektavgift
05 - 06 samt 22 - 24: medellåg last, 25% effektavgift
00 - 05: låglast, 0% effektavgift
Good luck med att förklara sådana taxestrukturer för alla dem som inte ens klarar av att begripa de nuvarande effekttaxorna. Oundvikligen skulle ett sådant system även medföra upplevda orättvisor för människor vilkas elförbrukning av ett eller annat skäl inte "passar" för modellen, på grund av avvikande arbetstider, körmönster etc.
Att (som abonnent) sen optimera ett sådant system om man även ska ta hänsyn till spotpriser och solcellsproduktion blir verkligen inte lätt.
Men att bara fortsätta helt utan något ekonomiskt styrmedel för att jämna ut effekttopparna verkar inte heller vara någon god ide. Vad som behövs är kanske utveckling av teknik som kan lyfta bort en stor del av optimeringsarbetet från konsumenten själv. Det finns ju redan lösningar som kan styra elförbrukning utifrån spotpriserna. Om man kan komplettera sådana lösningar med något som även "vet" allt om nätbolagets taxa så skulle man kunna nå längre. Speciellt om man även i sitt eget hus har teknik som kan prioritera mellan olika elförbrukare.
I så fall skulle abonnenten kunna konfigurera sitt system så att t.ex. en BVP tillåts gå all tid oavsett el- och nätpriser, medan laddboxen bara tillåts gå om spotpriset på el är X öre/kWh eller lägre, och effektavgiften är X kr/kW eller lägre. Nätbolaget skulle då också kunna ha dynamiska effekttariffer som anpassar sig efter den last som nätet har för ögonblicket.
Kan du svara på min fråga om det gäller snitteffekten eller toppeffekten?M Martin Lundmark skrev:
Såg nu att du lagt till sista meningen i svaret efteråt.M Martin Lundmark skrev:
Min undran gäller inte specifikt för ett fall utan generellt och är inte av ekonomisk karaktär vilken debitering eller affärsmodell de har utan jag skriver om hur vi kan undvika att överbelasta nätet (tekniskt map effektuttag)
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Vem annars ska betala, de får ju inga statsbidrag?T tracker skrev:Det är elnätsbolagen som försöker vältra över kostnader på konsumenterna.