L lbgu skrev:
Och du förutsätter att reglerna är så heltäckande att det är helt omöjligt för elbolagen att hitta olika kryphål som det kan utnyttja. Sen är det väl tveksamt ifall EI har resurser att kontrollera alla +100 elnätsbolag som finns.
Och då skulle ju nätbolagen utnyttja detta oavsett effekttariff eller inte, eller hur?

Mitt bolag har en högst rimlig effekttariff som nog sänker deras intäkter enligt min bedömning. Men det beror ju iofs på hur duktiga folk är på att anpassa sig. Jag ligger på knappt 3,5 kW under matlagningstimmen hittills. Det hade varit mindre om jag hade anpassat mig lite mer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Profossen

Den 1 januari 1996 delades genom en ny ellag elnäten från elhandeln, med målet att skapa förutsättningar för konkurrens och fri prisbildning på elmarknaden.

Jag tillsammans med några andra var tveksam, men många jublade och dränkte möjligheten att framföra andra synpunkter.

Efter genomförandet så har möjligheten till att ha timpris och därigenom styra en ökad effektanvändning för tex elbilsladdning och uppvärmning mot de timmar elpriset är lägst vilken som konsekvens bland annat även ger en spänningsvariation i elnäten.

Vi elanvändare har dessutom satt solceller på villatak för att mata in eleffekt i ett elnät, bara avsett för en effektriktning.

Vi har dessutom många fall t.ex. valt att byta ut direktel till värmepumpar som inte klarar att leverera all eleffekt som bostaden behöver när det är som kallast, utan uppvärmningen har alltmer övergått mot direktel när det är som kallast.

För att undvika alltför kostsamma ombyggnationer av de redan byggda elnäten framöver, för att hantera dessa förändringar, så infös därför även för privatpersoner effektavgifter, något som funnits sedan länge för de större elanvändarna.

Effektavgiften borde rimligen införts samtidigt som ändringen av ellagen 1 januari 1996
Det hade varit elegantare att ålägga nätägarna & kraftnät vid vite att varje fastighets maximala säkringskapacitet alltid ska vara tillgänglig. Då hade elnätsägarna fått incitament att uppgradera nätet kontinuerligt. Man hade heller inte kunnat förtäta nätet utan att först säkra matningen. Med en sådan modell hade man inte behövt reglera eluttaget med pengar. Och vi hade sluppit lalla i trådar som den är om dammsugare, morgonduschar, hur duktig X är som trots sin stora villa minsann bara förbrukar Y KWh/år och liknande...

Jag kan (och måste) ju pilla och ställa in mina stora elförbrukare så att det går att ducka de värsta smällarna. Men tänk på alla dom som inte har varken tekniskt intresse, kunskap eller pengar. Hur ska de äldre förstå, de som haft el i väggen sedan barnsben, att nu minsann så ska tant köpa sig en Tibber och jacka in i mätarskåpet och sedan programmera sina element för annars kommer elbolaget och tar tants pengar. Ujujuj, 3KW/h på kalla morgonen det var inte bra, då blev det 85:- extra för tant. Vad är det för ett jävla land som håller på så? Ivrigt påhejade dessutom av nyttiga idioter som förnumstigt rabblar upp effekttariffer som om det vore katekesen. Nej tack. Sverigetaxa och samma låga pris för alla, Ja tack.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Profossen Profossen skrev:
Det hade varit elegantare att ålägga nätägarna & kraftnät vid vite att varje fastighets maximala säkringskapacitet alltid ska vara tillgänglig. Då hade elnätsägarna fått incitament att uppgradera nätet kontinuerligt. Man hade heller inte kunnat förtäta nätet utan att först säkra matningen. Med en sådan modell hade man inte behövt reglera eluttaget med pengar. Och vi hade sluppit lalla i trådar som den är om dammsugare, morgonduschar, hur duktig X är som trots sin stora villa minsann bara förbrukar Y KWh/år och liknande...

Jag kan (och måste) ju pilla och ställa in mina stora elförbrukare så att det går att ducka de värsta smällarna. Men tänk på alla dom som inte har varken tekniskt intresse, kunskap eller pengar. Hur ska de äldre förstå, de som haft el i väggen sedan barnsben, att nu minsann så ska tant köpa sig en Tibber och jacka in i mätarskåpet och sedan programmera sina element för annars kommer elbolaget och tar tants pengar. Ujujuj, 3KW/h på kalla morgonen det var inte bra, då blev det 85:- extra för tant. Vad är det för ett jävla land som håller på så? Ivrigt påhejade dessutom av nyttiga idioter som förnumstigt rabblar upp effekttariffer som om det vore katekesen. Nej tack. Sverigetaxa och samma låga pris för alla, Ja tack.
Du vill inte betala för ett elnät som har alla hushålls uppsäkrade kapacitet tillgänglig hela tiden. Då skulle månadskostnaden för elnätet vara 3-4 gånger så hög enligt min lekmannamässiga bedömning.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är inte den låga skatten för dina elbilar en form av subvention? Med tanke på att ämnet i tråden till stor del handlar om att elnätets belastning vänas öka och anledningen till denna ökning till stor del beror på elbilar så vore det väl snarare rimligt att elbilsägare betalade en mycket högre skatt för att bekosta elnätsutbyggnaden.

Varför ska inte elbilsägare stå för de ökade kostnaderna som beror på elbilar?
Men det gör vi ju med avseende på elnäten, det är ju precis det som effekttarifferna är till för att reglera.

Och rörande den låga skatten för bilen, den var precis lika låg för de senaste fossilbilarna jag har ägt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du vill inte betala för ett elnät som har alla hushålls uppsäkrade kapacitet tillgänglig hela tiden. Då skulle månadskostnaden för elnätet vara 3-4 gånger så hög enligt min lekmannamässiga bedömning.
Sedan tillkommer förmodligen rent horribla kostnader för att ”någon” ska tillhandahålla vilande, startberedd produktionskapacitet för all denna elgenerering…🥶

Dylika förslag där samtliga abonnenter 24/7 ska ha tillgång till högsta möjliga kapacitet förefaller inte vara det minsta rimliga, på något sätt och vis.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…

Hej Profossen

Det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten och vi skulle inte vilja betala dessa enorma kostnader det skulle innebära att bygga om och förstärka de redan byggda elnäten.

Många gånger ligger kablar tillsammans med andra mediasystem i gator som är asfalterade och det är stora kostnader bara och gräva upp och sedan åter asfaltera dessa.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Profossen

Det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten och vi skulle inte vilja betala dessa enorma kostnader det skulle innebära att bygga om och förstärka de redan byggda elnäten.

Många gånger ligger kablar tillsammans med andra mediasystem i gator som är asfalterade och det är stora kostnader bara och gräva upp och sedan åter asfaltera dessa.
Till skillnad från fiberkabeln så är det ju dessutom inte relativt enkelt ändra kodning för att höja effekten på kablarna. Det går iofs, men likspänning i kablarna lär inte bli billigt det heller...
...då är det nog flera gånger billigare att gräva upp gatan ändå...
...och dessutom får vi andra problem med fält osv...

Det hade varit intressant med en utläggning om hur realistiskt det är @Martin Lundmark, som ett led i att öka kunskapen i samhället. 😃

Attitudeswe
S Stabo66 skrev:
TS skrev ju att en effektavgift betalas.
Betalar man för 2kW så är det ju inte för billaddning utan för tvätt/mat

Fairlane
Det hade varit elegantare att ålägga nätägarna & kraftnät vid vite att varje fastighets maximala säkringskapacitet alltid ska vara tillgänglig.
Så har nätet aldrig varit och det har väl aldrig varit något problem? Det är lite som att du skulle kunna maxa varje enskild säkring hemma samtidigt utan att huvudsäkringen går... Det är givetvis möjligt att bygga det så, men oj vad dyrt det skulle bli.
Då hade elnätsägarna fått incitament att uppgradera nätet kontinuerligt. Man hade heller inte kunnat förtäta nätet utan att först säkra matningen.
Det hade väl inte varit så lyckat heller?
Vill någon bygga en ny villa så blir der att avvakta tills elnätet byggts ut?
Med en sådan modell hade man inte behövt reglera eluttaget med pengar. Och vi hade sluppit lalla i trådar som den är om dammsugare, morgonduschar, hur duktig X är som trots sin stora villa minsann bara förbrukar Y KWh/år och liknande...
Det hade vi sluppit ja. Istället hade vi nog haft andra trådar om att halva månadslönen går till nätavgift varje månad...
Jag kan (och måste) ju pilla och ställa in mina stora elförbrukare så att det går att ducka de värsta smällarna. Men tänk på alla dom som inte har varken tekniskt intresse, kunskap eller pengar. Hur ska de äldre förstå, de som haft el i väggen sedan barnsben, att nu minsann så ska tant köpa sig en Tibber och jacka in i mätarskåpet och sedan programmera sina element för annars kommer elbolaget och tar tants pengar. Ujujuj, 3KW/h på kalla morgonen det var inte bra, då blev det 85:- extra för tant.
Blir det 85 kr extra då? Har du räknat med den sänka överföringsavgiften?
Vad är det för ett jävla land som håller på så? Ivrigt påhejade dessutom av nyttiga idioter som förnumstigt rabblar upp effekttariffer som om det vore katekesen. Nej tack. Sverigetaxa och samma låga pris för alla, Ja tack.
Sverigetaxa = staten betalar en massa så du slipper, men varifrån kommer då statens pengar? Från dig på skattsedeln? Är inte det att lura sig själv rätt mycket?

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det gör vi ju med avseende på elnäten, det är ju precis det som effekttarifferna är till för att reglera.
Fast om elbilarna är huvudsaken varför hushåll oberoende av ifall de har elbil eller ej ska betala effektavgift så vore det ju rimligare om enbart elbilsägare 'straffades' genom att t.ex. skatten för elbilar ökade några tusen för att täcka elbilarnas kostnad för elnätet. Den produkt som orsakar bekymret beläggs med skatt, det är ju rätt vanligt när det gäller andra produkter. Tänk skatt på lagringsmedia, plastpåsar m.m.
Vore ju även ett otroligt mycket enklare system. Sen kan elnätsbolagen få del av dessa pengar för att förstärka nät där det verkligen behövs. Och alla kan fortsätta att använda el som vanligt utan att behöva hålla reda på om olika saker körs samtidigt eller ej.

• Gilla
jontemålare och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast om elbilarna är huvudsaken varför hushåll oberoende av ifall de har elbil eller ej ska betala effektavgift så vore det ju rimligare om enbart elbilsägare 'straffades' genom att t.ex. skatten för elbilar ökade några tusen för att täcka elbilarnas kostnad för elnätet. Den produkt som orsakar bekymret beläggs med skatt, det är ju rätt vanligt när det gäller andra produkter. Tänk skatt på lagringsmedia, plastpåsar m.m.
Vore ju även ett otroligt mycket enklare system. Sen kan elnätsbolagen få del av dessa pengar för att förstärka nät där det verkligen behövs. Och alla kan fortsätta att använda el som vanligt utan att behöva hålla reda på om olika saker körs samtidigt eller ej.
Elbilarna behöver få utrymme i nätet. Ja, men det är inte de som är "problemet"!

Det största "problemet" ut nätets perspektiv är de som har direktverkande eluppvärmning eller LLVP/LLVP som inte klarar av att värma huset när det är som kallast. Att man vill flytta på elbilarna är för att hjälpa nätet att klara av den direktverkande eluppvärmningen som behövs samtidigt med matlagning.

Elnätet är egentligen helt sgnostiskt till vad det är för last, men om man kan flytta viss last till andra timmar för att på det sättet kunna hjälpa nätet så är det ju bara bra.

Hade inte jag byggt bort mitt behov av direktverkande el på vintern så hade jag inte heller kunnat ladda mina elbilar. Skall jag då straffas för att jag byggt bort problemen i mitt hus? Jag förstår faktiskt inte logiken i detta.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilarna behöver få utrymme i nätet. Ja, men det är inte de som är "problemet"!

Det största "problemet" ut nätets perspektiv är de som har direktverkande eluppvärmning eller LLVP/LLVP som inte klarar av att värma huset när det är som kallast. Att man vill flytta på elbilarna är för att hjälpa nätet att klara av den direktverkande eluppvärmningen som behövs samtidigt med matlagning.

Elnätet är egentligen helt sgnostiskt till vad det är för last, men om man kan flytta viss last till andra timmar för att på det sättet kunna hjälpa nätet så är det ju bara bra.

Hade inte jag byggt bort mitt behov av direktverkande el på vintern så hade jag inte heller kunnat ladda mina elbilar. Skall jag då straffas för att jag byggt bort problemen i mitt hus? Jag förstår faktiskt inte logiken i detta.
Hur kommer det sig att dessa mörka moln om elnätet dyker upp just nu, om inte elbilsladdningen är "problemet" ? Vad är nytt ? Direktverkande el har vi haft sedan urminnes tider, allt fler byter ut det dessutom. Få i södra Sverige SE4, med dessa elpriser har kvar direktverkande som primär värmekälla. Jag skulle också kunna raljera om nedlagd kärnkraft i södra Sverige, vindberoende vindkraft, solberoende solpaneler,men men...

S Snurrespratt skrev:
Hur kommer det sig att dessa mörka moln om elnätet dyker upp just nu, om inte elbilsladdningen är "problemet" ? Vad är nytt ? Direktverkande el har vi haft sedan urminnes tider, allt fler byter ut det dessutom. Få i södra Sverige SE4, med dessa elpriser har kvar direktverkande som primär värmekälla. Jag skulle också kunna raljera om nedlagd kärnkraft i södra Sverige, vindberoende vindkraft, solberoende solpaneler,men men...
Du kan lika gärna skylla på pooler och badtunnor, bastuaggregat eller annat som drar mycket. Elbilarna råkar bara vara det som händer nu.

Ersättning av bensin i trädgårdsmaskiner och byggmaskiner med batterier är också ett problem i så fall. Många bäckar små.

Nästa gång är det något annat. Samhället skall elektrifierad och det är inget som har att göra med enskilda brukare av el att göra.

Flaskhalsen är elvärme under kalla dagar...

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Hej Snurrespratt

Problemet med att till exempel byta ut direktel till (luft)värmepumpar som behöver stöd av direktel är väl inget nytt? Det började väl för mer än 20 år sedan.

Om vi sedan adderar timvis elpris och styrning, elbilsladdning och solceller på villatak så ökar problematiken

Nu vill man i tid genom effektavgifter börja med åtgärder. Är det fel?
Bör man vänta med arbetet tills bekymren blir allvarligare och kostnaden accelererar?

Här har man tittat framåt gällande “acceptabel spänningsavvikelsegräns” vid ökad mängd elbilar som laddas via elnäten till bostäder; “Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles: Case studies of residential areas in Sweden”
https://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1848438/FULLTEXT01.pdf

Arbetet har bland annat studerat Hosting capacity (HC) ”anslutningskapacitet” för elbilar
I sammanfattningen så kan vi bland annat läsa; ”Resultaten visar att gränsvärdet för spänningsavvikelsen kan ha en stor påverkan på HC samt vilken laddstrategi som används. En laddstrategi baserad på energipriser resulterade i lägst HC, detta eftersom många elbilar laddade samtidigt och orsakade höga effekttoppar under perioder med låga spotpriser. Laddning vid ankomst var den näst sämsta strategin, detta eftersom effekttopparna sammanföll med hushållens effekttoppar. Den bästa strategin var att sprida ut laddningen. Detta resulterade i färre överträdelser för 100% elbilsimplementering jämfört med de andra två strategierna för 25% elbilsimplementering. ”

Några reflektioner

I södra Sverige är min bedömning att stödel till värmepumpars uppvärmning är väldigt litet under en normal vinter! Pga av klimatförändringarna blir kalla vintrar allt ovanligare.
Jag tolkar texten kring elbilar att det laddning görs varje natt och att alla har spotpriser och därmed optimera sin laddning via dessa. Vill påstå att elbilladdning görs 1-2 ggr i veckan för de som har elbilar (just nu ca 10 % av fordonsflottan) och det är ju oftast < 5 kilowatt. Dessutom har inte alla spotpriser och därmed sprider ut sin laddning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.