Fairlane
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Går ju att ladda 20min/timme, eller att man laddar från solceller?
Eller att ladda på natten om effektavgiften inte räknas då.

B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
Vi har gått från världens stabilaste elnät till dagens Kalle-Anka nät där folk på riktigt förväntas sitta med klockan i handen och Tibber-appen för att se när man kan starta bastun eller ladda bilen. Samtidigt sitter Kraftnät på 80 miljarder kronor men får inte tummen ur för att bygga bort flaskhalsarna i nätet. Vuxna människor har reducerats till att sitta och käbbla om dammsugning eller inte på morgonen. Företag kan inte expandera för att det saknas el och bor man i Skåne så skulle man visst betala 200% mer för elen random tider än i Luleå.

El är en hygienfaktor. Precis som vatten och avlopp. Det är nästa område som kommer haverera inom kort då avloppsnätet är antikt i många städer. Ska vi sitta om 10 år och käbbla om hur dum någon är som vill duscha 8 på morgonen? Grodan kokas långsamt men nu behöver vi slå näven i bordet och sätta stopp för vidare experiment med el och VA. Det är dags att börja prioritera annorlunda nu och för vårt folks väl, inte för andras.

Många försöker ju så gott de kan att skaffa system för att minska användning o kostnader av el, men det får vara bra nu med kortsiktiga beslut. Jag köpte solceller exv. och det hade man ju ingenting för ekonomiskt.

• Gilla
  • Älska
Zondra_05 och 8 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Går ju att ladda 20min/timme, eller att man laddar från solceller?
Fairlane Fairlane skrev:
Eller att ladda på natten om effektavgiften inte räknas då.
TS skrev ju att en effektavgift betalas.

@ @ndreas skrev:
Är det valår i år? Verkar som att regeringen och sannolikt främst KD har panik . . . Tur de visar handlingskraft med matmoms och annat. 😆
Spelar ju ingen som helst roll vad det sitter för regering i maktens boningar. Ett valår beter sig alla politiker helt annorlunda gentemot hur dom beter sig de tre föregående åren. Det är en helt vanlig naturlag som inte kan ändras på.
Dagen efter valdagen är alla lador och tunnor tomma igen (märkligt nog) och hägrande beslut börjar snurra i vinnarnas hjärnor om vilka skatter och avgifter man kan höja och vilka nya man kan hinna införa så att dom börjar gälla redan vid årsskiftet.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Fairlane
S Stabo66 skrev:
Det var väl inte TS som skrev det?

Det som skrevs av Liljeros var följande:
"Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang."

Det står inte om effektavgift räknas på natten eller inte. Jag tror att de flesta bolag som har infört effektavgifter inte räknar nattetid, så då är det ju inget problem att ladda två elbilar så, utan att det påverkar vad som ska betalas i effektavgift.

S Stabo66 skrev:
Många elnätsbolag har ingen effektavgift på natten, eller efter en viss tid på kvällen, det är dock olika, t ex har Ellevio endast reducerad avgift mellan kl 22 - 06, de räknar bort 50% av använd effekt då. Många andra bolag har ingen avgift alls mellan t ex kl 20 - 07.

Det snäva tidsfönstret hos Ellevio gör att många använder disk- och tvättmaskin när samtliga i hushållet sover, vilket i sin tur är vansinnigt och ökar risken för stora vattenskador.

Att effekten räknas som 50% gör att i princip alla som har elbil laddar under natten, men får trots det en betydande effektavgift pga av just laddning. De flesta vill nämligen ha varmt i huset på vintern även om bilen behöver laddas, dessutom är nätterna ofta den kallaste perioden på dygnet, med stort värmebehov.

• Gilla
Mikael Karlsson2 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Alla fattar det. Det ingen fattar är varför elproduktion och -distribution exklusivt måste ha en prissättning där kostnadsvariationer överförs direkt till kunderna.
[...]
Så det är ingen naturlag att priset på en vara eller tjänst måste variera kraftigt utefter efterfrågan och användning. Det går att konstruera en prismodell där svängningar är mer dämpade eller helt utjämnade över hela kundkollektivet.
Vad som är speciellt med elektricitet är att den konsumeras i samma ögonblick som den produceras, och att den distribueras via ett system som inte är flexibelt med avseende på kortfristiga variationer i utbud och efterfrågan.

Du frågar varför prissättningen för el är sådan att kostnadsvariationer överförs direkt till kunderna. Så är det ju inte, du är inte tvungen att ha tim- eller kvartspris. Du kan ha fast prisavtal för el, eller rörligt pris med månadsmedelpris som utgångspunkt. Och effektavgiften har inget med några kostnadsvariationer att göra. Den är bara ett ekonomiskt styrmedel för att i någon mån utjämna variationen i elanvändning under dygnet.

L Liljeros skrev:
ar haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren.
Imponerande!
Har inga elbilar, luft/vattenvärmepump + pellets i stora huset, luft/luft stående på +10 i ett av sommarhuset, och inga speciella vanor. 2 i hushållet.
Likförbannat så toppar jag runt 4 i normalfallet & drygt 5 när jag bastar.

B Boende45 skrev:
Många elnätsbolag har ingen effektavgift på natten, eller efter en viss tid på kvällen, det är dock olika, t ex har Ellevio endast reducerad avgift mellan kl 22 - 06, de räknar bort 50% av använd effekt då. Många andra bolag har ingen avgift alls mellan t ex kl 20 - 07.

Det snäva tidsfönstret hos Ellevio gör att många använder disk- och tvättmaskin när samtliga i hushållet sover, vilket i sin tur är vansinnigt och ökar risken för stora vattenskador.

Att effekten räknas som 50% gör att i princip alla som har elbil laddar under natten, men får trots det en betydande effektavgift pga av just laddning. De flesta vill nämligen ha varmt i huset på vintern även om bilen behöver laddas, dessutom är nätterna ofta den kallaste perioden på dygnet, med stort värmebehov.
Tveksamt att man med Ellevio kör disken på natten för att spara pengar på effektavgiften.

Vår disk drar 0,95 kwh på ett program som är 2 tim:42min.

Man sparar en tjuga i månaden. Och jag tror ärligt att man kan klämma in den effekten timmen efter matlagning utan att överskrida just matlagnings-toppen.

• Gilla
  • Älska
Pin och 2 till
  • Laddar…
Profossen Profossen skrev:
Vi har gått från världens stabilaste elnät till dagens Kalle-Anka nät där folk på riktigt förväntas sitta med klockan i handen och Tibber-appen för att se när man kan starta bastun eller ladda bilen. Samtidigt sitter Kraftnät på 80 miljarder kronor men får inte tummen ur för att bygga bort flaskhalsarna i nätet. Vuxna människor har reducerats till att sitta och käbbla om dammsugning eller inte på morgonen. Företag kan inte expandera för att det saknas el och bor man i Skåne så skulle man visst betala 200% mer för elen random tider än i Luleå.

El är en hygienfaktor. Precis som vatten och avlopp. Det är nästa område som kommer haverera inom kort då avloppsnätet är antikt i många städer. Ska vi sitta om 10 år och käbbla om hur dum någon är som vill duscha 8 på morgonen? Grodan kokas långsamt men nu behöver vi slå näven i bordet och sätta stopp för vidare experiment med el och VA. Det är dags att börja prioritera annorlunda nu och för vårt folks väl, inte för andras.

Många försöker ju så gott de kan att skaffa system för att minska användning o kostnader av el, men det får vara bra nu med kortsiktiga beslut. Jag köpte solceller exv. och det hade man ju ingenting för ekonomiskt.
Man bygger nät så snabbt man kan. Det är mycket mer komplicerat än vad du verkar tro. Dessutom är det en stor brist på elkraftkompetens. Denna kompetens är en flaskhals i utbyggnationen av elnäten i hela Europa!

Edit: rättstavning.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Profossen Profossen skrev:

Hej Profossen

Den 1 januari 1996 delades genom en ny ellag elnäten från elhandeln, med målet att skapa förutsättningar för konkurrens och fri prisbildning på elmarknaden.

Jag tillsammans med några andra var tveksam, men många jublade och dränkte möjligheten att framföra andra synpunkter.

Efter genomförandet så har möjligheten till att ha timpris och därigenom styra en ökad effektanvändning för tex elbilsladdning och uppvärmning mot de timmar elpriset är lägst vilken som konsekvens bland annat även ger en spänningsvariation i elnäten.

Vi elanvändare har dessutom satt solceller på villatak för att mata in eleffekt i ett elnät, bara avsett för en effektriktning.

Vi har dessutom många fall t.ex. valt att byta ut direktel till värmepumpar som inte klarar att leverera all eleffekt som bostaden behöver när det är som kallast, utan uppvärmningen har alltmer övergått mot direktel när det är som kallast.

För att undvika alltför kostsamma ombyggnationer av de redan byggda elnäten framöver, för att hantera dessa förändringar, så infös därför även för privatpersoner effektavgifter, något som funnits sedan länge för de större elanvändarna.

Effektavgiften borde rimligen införts samtidigt som ändringen av ellagen 1 januari 1996

Man skulle även kunna säga att frånvaron av effektavgifter har styrt oss elanvändare till en ”slösaktig” användning (och förståelse) av effektflödet i elnätet, som på sikt innebär högre kostnader för oss elanvändare.

”– Effektavgiften har lett till att vi i Sollentuna har 15 procent lägre belastning på vårt nät. Det är en betydande skillnad, och det är tack vare att våra kunder anpassar sitt beteende och kör diskmaskinen, tvättar och laddar bilen när avgiften är låg. Så har vi heller inte haft några kapacitetsproblem, trots den kalla vintern, säger Johan Fält, elnätschef på Sollentuna Energi & Mijlö, Seom.”
https://www.mitti.se/nyheter/sollentuna-gar-i-braschen-for-effektavgift-pa-el-6.27.6483.797ca9aca5

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var väl inte TS som skrev det?

Det som skrevs av Liljeros var följande:
"Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang."

Det står inte om effektavgift räknas på natten eller inte. Jag tror att de flesta bolag som har infört effektavgifter inte räknar nattetid, så då är det ju inget problem att ladda två elbilar så, utan att det påverkar vad som ska betalas i effektavgift.
Jag förväntar mig dock effekttariff även på nätterna på vintern, om än en lägre liknande Ellevio. Kanske även en lägre avgift på sommaren. Ju mer dominerande elbilsladdning och pool/tunna blir i elnäten, desto mer måste man styra dessa med avgifterna.

Jag hoppas dock på en modell som inte är lika elak/aggressiv som de vi har idag.

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förväntar mig dock effekttariff även på nätterna på vintern, om än en lägre liknande Ellevio. Kanske även en lägre avgift på sommaren. Ju mer dominerande elbilsladdning och pool/tunna blir i elnäten, desto mer måste man styra dessa med avgifterna.

Jag hoppas dock på en modell som inte är lika elak/aggressiv som de vi har idag.
Så kanske det blir, vem vet, men just nu är det inte omöjligt att ladda en elbil på natten utan att drabbas av effektavgifter.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Semiproffs skrev:
Du vet väl att nätbolagen inte för öka sina intäkter pga effektavgifter?
Och du förutsätter att reglerna är så heltäckande att det är helt omöjligt för elbolagen att hitta olika kryphål som det kan utnyttja. Sen är det väl tveksamt ifall EI har resurser att kontrollera alla +100 elnätsbolag som finns.

pacman42 pacman42 skrev:
Vad får jag för subventioner?
Är inte den låga skatten för dina elbilar en form av subvention? Med tanke på att ämnet i tråden till stor del handlar om att elnätets belastning vänas öka och anledningen till denna ökning till stor del beror på elbilar så vore det väl snarare rimligt att elbilsägare betalade en mycket högre skatt för att bekosta elnätsutbyggnaden.

Varför ska inte elbilsägare stå för de ökade kostnaderna som beror på elbilar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.