L lordi skrev:
Ja, eftersom jag betalar för ett 16A abonnemang, så vill jag kunna nyttja det om så behövs.

Det hade varit bättre om de infört ett 10A abonnemang för de som vill snåla. Duscha i varmvatten eller laga mat är valfritt.
Hej
Jag har varvtalsstyrd bergvärme och behöver vid drygt 30 minusgrader inte mer än drygt 5 kW för uppvärmning och varmvatten det är ca 8 A dvs hälften av den 16 A abonnemangssäkring som jag har

Med effektavgiften så kan jag då betala för det effektbehov jag har som motsvarar ca 10 A abonnemangssäkring

För selektivitet så bör man ha två säkringssteg mellan säkringaroch med effektavgift så skulle jag kunna ha 25 A abonnemangssäkring som hanterar kortslutning och betalar för effektbehovet med effektavgiften

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Föreskriften säger att man får vänta med att införa dem till dess att en ny lösning specas i den nya utredningen som initieras.
Det finns ingen ny föreskrift från EI

S Semiproffs skrev:
Det finns ingen ny föreskrift från EI
Nej, det regeringen har skrivit ned då....

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det regeringen har skrivit ned då....
Regeringen har gett uppdrag till EI, men det finns ingen ny föreskrift,

S Semiproffs skrev:
Regeringen har gett uppdrag till EI, men det finns ingen ny föreskrift,
De gamla föreskrifterna gäller. Där har det alltid varit frivilligt med effekttaxa.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
De gamla föreskrifterna gäller. Där har det alltid varit frivilligt med effekttaxa.
Nja, frivilligt är en sanning med modifikation, senast 1 Jan 27 skulle det ha varit infört. Något bolag införde det redan 2022,sen har det rullat på i sakta mak. Ellevio tex väntade fem år på att införa det.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Nej
du får bara en massa subventioner av oss alla andra, ni får bidrag men bidrar inte
Vad får jag för subventioner? Den enda "bidrag" jag har fått rörande mitt hus är ROT-avdrag. Och även dessa har jag använt sparsamt. För snart 20 år sedan fick jag bredbandsbidrag. Jag har inte fått bidrag till elbilarna.

Du betalar inte extra för att jag har två elbilar heller. Det är inså fall du som egentligen har betalat för lite för elnätet i alla år. Kostnadsuttaget har inte motsvarat vart kostnaderna ligger. Så länge som alla beter sig hyfsat förutsägbart så fungerar detta rätt bra. När folk inte längre agerar hyfsat förutsägbart och man riskerar kraftiga pucklar så får man problem i elnätet.

Syftet med effekttarifferna är att minska behovet av att bygga ut elnäten. Dvs, syftet är att hålla nere kostnaderna för oss slutkunder. De stora förlorarna på effekttarifferna är de som har höga effekttoppar, men som har låg årsförbrukning. Ett praktexempel är den som badar eluppvärmd bastu flera gånger i månaden, men i övrigt knappt använder el då man har fjärrvärme.

Den modell som Eon föreslog skulle slå mindre hårt för de som har ett sådant sällan beteende och det är inte otroligt att förslaget som kommer om ett år tydligare kommer att styra åt det hållet.

Men jag snyltar inte på dig. Jag har dessutom redan innan effekttarifferna en användning av elnätet som gör att jag använder det väldigt snällt. Jag har nämligen bytt ut huvuddelen av min tidigare uppvärmning med elpatron till en LLVP, något som lönade sig på mindre än ett år för mig. Jag har redan gjort det som man kräver av oss konsumenter. Alla andra har inte gjort det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man hade ju hoppats på att dom iaf kunde göra det obligatoriskt med en valbar effektavgift. Jag hade sparat 2000-3000kr/år om den infördes enligt de modeller som rullat ut hittills.
Detsamma för mig, och trots att inte ändra på hur vi använder el. För säkringsavgiften hade minskat mer än vad effektavgiften kostat mig. Så det hade varit en ekonomisk vinst.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Semiproffs skrev:
Nja, frivilligt är en sanning med modifikation, senast 1 Jan 27 skulle det ha varit infört. Något bolag införde det redan 2022,sen har det rullat på i sakta mak. Ellevio tex väntade fem år på att införa det.
Alla nätbolag har haft effektabonnemang flera decennier. De flesta bara för större förbrukare, men det finns flera bolag som har haft effektavgifter även för vanliga hushåll i många år.

Den förordning som nu har skrotats skulle göra det obligatoriskt för alla nätbolag att införa en tidsdifferentierad effektavgift.

Så effektavgifter är definitivt inget nytt och det är fortfarande frivilligt att införa det.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Detsamma för mig, och trots att inte ändra på hur vi använder el. För säkringsavgiften hade minskat mer än vad effektavgiften kostat mig. Så det hade varit en ekonomisk vinst.
Sänkningen av överföringsavgifterna då? Det är där jag räknar hem effekttarifferna.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla nätbolag har haft effektabonnemang flera decennier. De flesta bara för större förbrukare, men det finns flera bolag som har haft effektavgifter även för vanliga hushåll i många år.

Den förordning som nu har skrotats skulle göra det obligatoriskt för alla nätbolag att införa en tidsdifferentierad effektavgift.

Så effektavgifter är definitivt inget nytt och det är fortfarande frivilligt att införa det.
Frivilligt till 1/1 27,men det ska bli intressant att se var det här landar. Ellevio sänkte ju tex överföringsavgiften, och den fasta nätavgiften för 20 o 25A, kommer det nu åter att bli differentiala avgifter? Kommer överföringsavgiften att höjas? Det blir ett intressant år som kommer.

S Semiproffs skrev:
Frivilligt till 1/1 27,men det ska bli intressant att se var det här landar. Ellevio sänkte ju tex överföringsavgiften, och den fasta nätavgiften för 20 o 25A, kommer det nu åter att bli differentiala avgifter? Kommer överföringsavgiften att höjas? Det blir ett intressant år som kommer.
Man kommer ju knappast backa från en förändrad modell på ett populistiskt beslut att bromsa tvånget på införandet. Är ju inte giort i en handvändning och man har gjort om ganska mycket system för att nyttja denna debiteringen istället.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Var det inte ett EU-beslut?

Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.

Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
En elbil behöver ofta minst 6A för laddning. Med trefas blir det runt 4 kW. Hur är det möjligt att du klarar dig på en effektavgift baserad på 2 kW? Har du ett extremt stort batteri eller använder du inte bilarna?

S Semiproffs skrev:
Kostnaden för elbolagets fasta installationer är lika höga oavsett om du är i stugan eller inte. Vill du ha ett eget undantag?
Mitt inlägg avsåg inte en protest mot avgifterna i övrigt vilket jag accepterar utan riktade sig mot effektavgifter och ville visa på orimligheten att utöver fasta avgifter samt elförbrukning ta ut en sådan kostnad per förbrukad kWh

Attitudeswe
S Stabo66 skrev:
En elbil behöver ofta minst 6A för laddning. Med trefas blir det runt 4 kW. Hur är det möjligt att du klarar dig på en effektavgift baserad på 2 kW? Har du ett extremt stort batteri eller använder du inte bilarna?
Går ju att ladda 20min/timme, eller att man laddar från solceller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.