W
B Boende45 skrev:
Jag läser in att det inte är du som dammsuger i familjen….

En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning för vår Miele-dammsugare.

Om det lägger sig på toppen av övrig livsnödvändig elkonsumtion så talar vi om 81 kr extra för den månaden.
Bör inte spela någon roll hur lång tid du dammsuger, effekten (1kW i ditt fall) lär inte förändras med tiden. Däremot energianvändningen, som i sammanhanget oftast mäts i kWh.

W
S Semiproffs skrev:
Eller så följer de en föreskrift från en statlig myndighet.
Ja.

Spelar kanske ingen roll, men vi håller i liv våra 2 kW-damsugare- har två stycken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Semiproffs skrev:
Eller så följer de en föreskrift från en statlig myndighet.
Föreskriften säger att man får vänta med att införa dem till dess att en ny lösning specas i den nya utredningen som initieras.

B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
Ellevio blir väl tvungna att behålla avgiften. Det finns minst 230 skäl.
valldarolf

K karlmb skrev:
Absolut, ett stort problem, men inte för elnäten som är byggda utan vp.
Hej
Glöm inte den förtätning som skett med vissa av dessa elnät på många platser

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Gå ur EU helt menar du? Inte bara en överenskommelse, utan totalt?

Poängen är att om två personer har ett elnät och det kostar 100 kr i månaden att driva det så kan man dela upp avgiften på flera olika sätt. Den med direktverkande el belastar nätet mer än den med bergvärme, så antingen betalar man för sin belastning (effektavgift) eller så delar man rakt av.
Med effektavgift får den med direktverkande el betala lite mer, så denna belastar nätet mer. Du ser det som att den med direktverkande el betalar för den andras bergvärme, det gör inte jag.
Alternativet är att båda betalar 50 kronor var. Det är du som rättvist, medan jag ser det som att den med bergvärme sponsrat den andre.

Om ingen skaffar bergvärme kommer alla få betala mer.

Det är en rätt grov förenkling tycker jag. Vissa bolag tar för mycket betalt tycker jag, men det är ju naivt att tro att man inte skulle betala mer om man bygger ut nätet mer.
Jag är ledsen men jag köper inte ditt tillästa påstående, att vi har för lite kapacitet på elkablar kan knappast en konsument betala för ur egen ficka, du är bara girig! För att det inte träffar dig.
Många verkar tro att alla rekommendationer eu kommer med är tvingande lag och att stater är helt oförmögna att fatta egna beslut. Så ser inte världen ut, ledsen för det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du betalar inte för att jag har två elbilar, det gör jag. Du betalar för att du har en hög topplast.
Nej
du får bara en massa subventioner av oss alla andra, ni får bidrag men bidrar inte

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Glöm inte den förtätning som skett med vissa av dessa elnät på många platser
Som sagt, sådant har mest varit i gamla områden med ursprungliga stora tomter.
De stora villamattorna -70 till --10 har alla byggts med pyttetomter och för direktverkande el.
De förtätade äldre områdena har dessutom en stor del gammal materiel som ändå har/kommer att falla för åldersträcket och därför ändå måste bytas ut.
Och då kan de samtidigt förberedas för elektrifieringen.
Men det här vet ju du, varför återkommer du hela tiden till detta?

A alexanderlukas skrev:
Och inga effekttariffer i Danmark.
Kan man ju förstå..

trähandtag trähandtag skrev:
titta på topplast dvs max-effekten per år i Sverige och såg följande svagt fallande kurva. Nu säger det inte allt, men en liten indikation är det - tycker jag.
[bild]
Ja det var ju märkligt. Alla experter har utmålat en helt annan derivata..
Hur vill ni kommentera detta?
Martin Lundmark?

Fairlane
J jontemålare skrev:
Jag är ledsen men jag köper inte ditt tillästa påstående, att vi har för lite kapacitet på elkablar kan knappast en konsument betala för ur egen ficka, du är bara girig! För att det inte träffar dig.
Jag vet faktiskt inte om jag skulle gynnas eller missgynnas, så du är fel ute där också.

Det är klart att en konsument inte kan betala, men lika givet är att konsumentkollektivet kommer få betala.
Man kan givetvis tycka att det är girigt att tycka att den som belastar mindre också får betala lite mindre, men lika gärna kan man tycka det är girigt att kräva att andra som belastar mindre ska betala lika mycket som en själv.
J jontemålare skrev:
Många verkar tro att alla rekommendationer eu kommer med är tvingande lag och att stater är helt oförmögna att fatta egna beslut. Så ser inte världen ut, ledsen för det.
Du skrev "Jag tycker att sverige ska gå ur eus påhittade elövernskommelse". Får man fråga vilken du menar då?

Sen förstår jag fortfarande inte hur du får det till att du betalar någon annans bergvärmepump.

Det är något fjompigt eller rubbat - eller vad man ska kalla det - med detta åbäkande. Först ska allt "elektrifieras", dvs fordonen då, och alla ska få bidrag till diverse åtgärder, varpå skatten för alla höjs. Sedan lägger man ner kraftproduktion, klagar på klena nät och inför elområden som drabbar hårt i delar av landet. Detta pågår samtidigt som att elanvändningen stadigt går ner sett över hela riket den senaste trettioårsperioden. (Det kan mycket väl bero på att vår industri inte precis gynnas, utan snarare tvärtom, och vi importerar allt nuförtiden.)

Så kommer denna "tariff" som världens värsta lök på (den småruttna) laxen. Fråga till herr/fru energiminister: Är det månne din främsta uppgift att se till att vi har billig och säker elproduktion och transmission? Kanske dags att ta tag i saken innan alla näringar tvingas stänga och folket huttrar vid vedkaminerna? Ja, vi vet väl alla att Sverige är avlångt och kallt?

Vad är det man inte begriper i Sveriges ledning? Ska vi bli ett uland i någon form av pervers solidaritet med andra?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, eftersom jag betalar för ett 16A abonnemang, så vill jag kunna nyttja det om så behövs.

Det hade varit bättre om de infört ett 10A abonnemang för de som vill snåla. Duscha i varmvatten eller laga mat är valfritt.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som sagt, sådant har mest varit i gamla områden med ursprungliga stora tomter.
De stora villamattorna -70 till --10 har alla byggts med pyttetomter och för direktverkande el.
De förtätade äldre områdena har dessutom en stor del gammal materiel som ändå har/kommer att falla för åldersträcket och därför ändå måste bytas ut.
Och då kan de samtidigt förberedas för elektrifieringen.
Men det här vet ju du, varför återkommer du hela tiden till detta?
Hej
En förtätning av ett distributionsnät handlar inte bara om delning av tomter och anslutning av fler villor på 400 V nivån.

Utan kan även innebära anslutning av fler 11/ 0,4 kV transformatorer till reglertransformatorn anslutna till nästa spänningsnivå där villor anslutna till dessa 11/0,4 kV transformatorer tex kan ha fjärrvärme

Där jag bor med ett drygt 60 gammalt elnät så anslöts för ca 30 år sedan flera villor som tidigare haft el/ved/olja till fjärrvärme alternativt till bergvärme dessutom så har nya villaområden anslutits.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.