Stickan56
Peter Esse reder ut.

Stickan

• Älska
pacman42
  • Laddar…
titta på topplast dvs max-effekten per år i Sverige och såg följande svagt fallande kurva. Nu säger det inte allt, men en liten indikation är det - tycker jag.
Graf som visar maxeffekt i Sverige per säsong 2002-2024; svagt fallande trendlinje visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det är åt hel...te med dessa effektavgifter,har en vinterbonad sommarstuga med LVP och underhållsvärma på ca 12gr där jag inte vistas på vintern .Ellevio belastar mig dock med effektavgift med 85kr/kWh så min elförbrukning är ca 300kWh/mån och fast avgift 395kr/mån,överföringsavgift 20kr,effektavgift 68kr,så det är banne mig rån och dom avser inte ta bort effektavgiften

MultiMan MultiMan skrev:
Det ökar förutsägbarheten i månadskostnaderna för de som bor i äldre hus med elvärme+LLVP där värmepumpen slutar fungera under -25 (som denna vinter fler perioder) och enbart elvärme går in i svår kyla med 8-9 kW för att man inte ska frysa ihjäl.

Nej, det finns inga pengar att byta system. I glesbygd är husen ofta extremt billiga och det är en anledning att bo där. Mitt hus har 0kr i taxeringsvärde.

Så TACK till regeringen som stoppar detta (och jobbar stenhårt att bygga kärnkraft, för lite högre snittpriser men förutsägbar baskraft). Kommer dock byta sida i valet ändå eftersom det i stort är ren M-politik som drivits, trots fagra löften från andra partier som ingår som underlag. Så om detta ses som valfläsk är det för lite försent.
Hur kan du byta från höger sidan till vänstersidan?
Bara knaspolitik på vänsterkanten

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C carl fabian skrev:
Det är åt hel...te med dessa effektavgifter,har en vinterbonad sommarstuga med LVP och underhållsvärma på ca 12gr där jag inte vistas på vintern .Ellevio belastar mig dock med effektavgift med 85kr/kWh så min elförbrukning är ca 300kWh/mån och fast avgift 395kr/mån,överföringsavgift 20kr,effektavgift 68kr,så det är banne mig rån och dom avser inte ta bort effektavgiften
Om de tar bort effektavgiften så har du fortfarande 395 kr i fast avgift (om du har 16A säkring, annars mer), 100 kr i överföringsavgift, men du slipper effektavgiftens. Så alltså en höjning med 12 kronor...

L Liljeros skrev:
Var det inte ett EU-beslut?

Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.

Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Hur driver man ett hus och 2 elbilar på max 48 kWh/dygn även vid perfekt balansering och vintertid??

Fairlane
B Broker skrev:
Hur driver man ett hus och 2 elbilar på max 48 kWh/dygn även vid perfekt balansering och vintertid??
Man laddar på natten om man har ett elbolag med ett modell som inte mäter effektavgift så.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
B Broker skrev:
Har fjärrvärme och fritt på nätter och helger. Dom flesta bolag har väl någon typ av reducerad taxa på nätter

Kristinehamn elnät införde detta vansinne långt innan alla andra och dom lever gott på avgifterna. Otroligt irriterande när fasta avgifterna vida överstiger förbrukningen. Och det går ju inte att byta.

Har som mest haft strax under 4kW i topparna så drabbas inte så hårt. Har Ellevio så kommer iaf bli kvar till 2027.

• Ledsen
Mikael Bygren
  • Laddar…
J JRY skrev:
Nej Det finns ingen lag om detta. Det är bara ett förslag från EU, som giriga nätbolag nappat på!
Nätbolagen följer en föreskrift från EI som kom ut 2022. Du kanske skulle läsa den innan du kommer med direkt felaktiga påståenden. Har du hört talas om intäktsramar?

M Mikael Bygren skrev:
Kristinehamn elnät införde detta vansinne långt innan alla andra och dom lever gott på avgifterna. Otroligt irriterande när fasta avgifterna vida överstiger förbrukningen. Och det går ju inte att byta.
Du vet väl att nätbolagen inte för öka sina intäkter pga effektavgifter?

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
W
MultiMan MultiMan skrev:
Det ökar förutsägbarheten i månadskostnaderna för de som bor i äldre hus med elvärme+LLVP där värmepumpen slutar fungera under -25 (som denna vinter fler perioder) och enbart elvärme går in i svår kyla med 8-9 kW för att man inte ska frysa ihjäl.

Nej, det finns inga pengar att byta system. I glesbygd är husen ofta extremt billiga och det är en anledning att bo där. Mitt hus har 0kr i taxeringsvärde.

Så TACK till regeringen som stoppar detta (och jobbar stenhårt att bygga kärnkraft, för lite högre snittpriser men förutsägbar baskraft). Kommer dock byta sida i valet ändå eftersom det i stort är ren M-politik som drivits, trots fagra löften från andra partier som ingår som underlag. Så om detta ses som valfläsk är det för lite försent.
"Stoppar detta"? Som jag förstått det så fortsätter regeringen att tillåta tilltaget från elnätsbolagen som utnyttjar sina monopol.

C carl fabian skrev:
Kostnaden för elbolagets fasta installationer är lika höga oavsett om du är i stugan eller inte. Vill du ha ett eget undantag?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
W widheg skrev:
"Stoppar detta"? Som jag förstått det så fortsätter regeringen att tillåta tilltaget från elnätsbolagen som utnyttjar sina monopol.
Eller så följer de en föreskrift från en statlig myndighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.