L Liljeros skrev:
Var det inte ett EU-beslut?

Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.

Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Pratat med en god tysk vän. Inga effekttariffer eller krav... Rent krasst har vi ju det redan med säkringsavgiften...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Hej Nino!
Har Du värmepanna eller värmer Du med annan energikälla?
Det är nämligen så att dom med värmepanna får mer än en fördubbling av sin effekttariff mot dom som t.ex. har centralvärme eller gas.Varför då? Jo dom måste ju använda miljövänlig el för att driva sin LLVP / BVP.
Detta gäller på vintern! På sommaren behövs ju inte uppvärmning av vatten eller element.
Jag har jordvärme
Men det är ju några hundralappar det rör sig om i effektavgift samtidigt som överföringsavgifterna har sänkts
Har som sagt haft det i 10-12år

P Peter__1 skrev:
Hej Nino!
Har Du värmepanna eller värmer Du med annan energikälla?
Det är nämligen så att dom med värmepanna får mer än en fördubbling av sin effekttariff mot dom som t.ex. har centralvärme eller gas.Varför då? Jo dom måste ju använda miljövänlig el för att driva sin LLVP / BVP.
Detta gäller på vintern! På sommaren behövs ju inte uppvärmning av vatten eller element.
De som har fjärrvärme eller liknande är ju de stora förlorarna på effekttarifferna, de måste ju betala för hela toppen vid matlagning.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte under 8 kW...
50% av finnarna har redan kvartsdebiteringboch har utrustning för att styra mot låga priser.

Y Yderfält skrev:
Pratat med en god tysk vän. Inga effekttariffer eller krav... Rent krasst har vi ju det redan med säkringsavgiften...
EU har inte föreskrivit effektavgift, det är Sverige som gjort det i sin tolkning av elmarknadsdirektivet.

Säkringsavgiften är inte fullt ut samma sak, den ger tillgänglig effekt. Vad man faktiskt nyttjar är något annat.

• Gilla
Yderfält och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
höginkomsttagare som skiter i elräkningen eller köp av ny utrustning vid behov (och givetvis drar nytta av ROT som jag i princip aldrig kan)
Och som faktiskt fått bidtag för batterier..

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Det handlar inte om att ta till sig men jag vill inte betala en straff avgift för att du har 2 elbilar det skiter jag i, åter igen alla kan inte byta system för el, vi har gjort allt vi kunnat för att förbruka så lite el som möjligt och nu går det inte mer, kan inte alla med elbil betala en straffavgift för att dom belastar nätet, per bil helst låt säga 2k per bil och månad
Det du skriver låter rimligt.

Men nu är det ju precis tvärtom, de som har skaffat elbil har gjort det för att betala så lite som möjligt för tillgång och drift av bil (97,5%).

De betalar nästan ingenting för slitaget av våra vägar (trafikskatt 360 kr per år), försöker undvika servicekostnader och säg den elbilsägare som inte valt elbil pga den låga driftskostnaden?

Sen att deras fru säger att elbilsköpet beror på klimatet…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det är ju det som är felet. Använd tidsdifferentierad överföringsavgift istället. Som Norrtälje Energi.
Vanlig tidstariff. Fungerat utmärkt i decennier och gör säkerligen mer nätnytta.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den är ju inte heller kopplad till priset för el?!
Nej. Men oftast så är det lägst elpris när det är låg tidstariff.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Y Yderfält skrev:
Det var ju intressant...

K karlmb skrev:
Vanlig tidstariff. Fungerat utmärkt i decennier och gör säkerligen mer nätnytta.
Nej. Det gör den inte. Ellevios modell (med en del justeringar) förhindrar att man får höglast på natten istället. Jag förutser att alla effekttariffer går mot en liknande modell med dubbelt så många kWh/h jämfört med på natten. Det är den logiska utvecklingen.

Sedan kan man naturligtvis ifrågasätta Ellevios prissättning. Men det är en helt annan fråga.

T Tur'e'de skrev:
Problemet är egentligen två.

Att elbolagen inte fick någon tydlig regelverk för hur effektavgifterna skulle utformas.

Och att det i princip är omöjligt att utformas effektavgifter på ett sätt som löser problemen.

Igår hade vi vår första dag i SE04 med negativa priser på dagen. Solen sken och det blåste. Då är det överskott på el och några effekt avgifter borde inte gälla. Då borde elbilar laddas på dagen. Eftersom det nu finns så mycket väderberoende el produktion så kan man inte heller bara sätta en regel som säger mindre effekt avgifter på natten. Eller som vissa har den största effektoppen per månad blir det som styr avgiften. Tråkigt när elpatron i värmepumpen råknar kicka in när du lagar mat och helt plötsligt förbrukar du 10-12 kW.

Det enda som jag ser faktiskt fungerar är batterier. Då kan man faktiskt begränsa sina effekt toppar. Men det lönar sig knappt att köpa batteriet idag. Ta lite av svenska kraftnät pengar som bara byggs upp på hög nu och subventionera batterier.
Hej
Problemet gällande elnätet, är väl inte om effekten räcker till.
Utan det gäller att hålla effektflöde och tillhörande spänningsvariation inom rimliga nivåer i elnäten

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var ju intressant...
Och inga effekttariffer i Danmark.

MultiMan MultiMan skrev:
Denna vinter när det var -30C ihållande och LLVP inte fungerade så låg enbart elvärmen på runt 9kW. Ska jag VVB igång: 3 kW till. Bilen startar inte utan motorvärmare när det är så kallt: 0,6kW min utan kupévärmare. Då är vi redan över 12kW. Det innefattar alltså ingen matlagning, tvätt, disk, städ eller något annat. Hus på 114m2.

Ni som argumenterar för systemet är antingen höginkomsttagare som skiter i elräkningen eller köp av ny utrustning vid behov (och givetvis drar nytta av ROT som jag i princip aldrig kan) och/eller bor i storstad med nya eller nyrenoverade hus som knappt tar någon energi. Tack och lov finns det fortfarande politiker som orkar vara populistiska nog att stoppa det iaf tillfälligt.

Varje gång jag blir klappad på huvudet av er typ så spricker svenska samhället sönder ytterligare en bit.
Hej
Att använda kall uteluft är en dålig värmekälla om man bor där det är -30 grader, då behöver man ofta en extra värmekälla och då bör man ha annat än direktel tex en kamin

Att använda luftvärmepump när man bor där det kan bli så kallt har jag protesterat mot i mer än 20 år nu, och blivit ovän både med energirådgivare och villaägareföreningen

Jag bor där det kan bli 30 grader eller kallare och satsade därför för ca 20 år sedan på en varvtalsstyrd bergvärmepump utan elspets som har klarat drygt 30 minusgrader i ca en vecka och som även tillverkar varmvatten och då stänger av värmeproduktionen till huset ca 20 minuter
Den behöver drygt 5 kW eleffekt vid minus 30 grader Huset är på 120 m2 + 120 m2 och 60 m2 vidbyggt garage

Den återbetalade sig efter ca 10 år och har nu fortsatt att återbetala i ytterligare 10 år

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Februarimorgon. Bvp&lvp går som spinnrockar. Brukar äta frukost; äggkokare, kaffebryggare, vattenkokare, mikro;
Snitteffekt på tre morgnar 11 kW.
Styckepris 75.
Kall bil. Startar bränslevärmaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.