85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Dårarna vill ha det som på stenåldern.G Guzzen1 skrev:Passa på och njut. Det blir troligen maktskifte i höst och då kommer MP att kräva inflytande på något vis, troligast regeringsposter och då kan vi glömma allt som gynnar elkonsumenten.
Dom kommer att kräva tillbaka elbilsbonusen och diverse hårda klimatåtgärder för att målen ska nås i ett land där sådana åtgärder är verkningslösa.
Läs SvD idag där deras språkrör Daniel Hellden lägger ut texten.
S kommer inte att ha kurage nog att hålla dom utanför, MP är en garant för makten. Alternativet skulle vara att SD stöttar en S regering för att hålla MP borta, men som det ser ut nu är Sverige illa ute om MP får vara med och leka.
Antagligen för att folk i glesbygd ofta är tvungna att fixa en massa saker själva för att få livet att funka. Stadsbor får otroligt mycket ordnat av samhället och behöver ofta aldrig tänka på saker som mobiltäckning, vatten/avlopp, busstider, snöröjning, uppvärmning av hemmet m.m.M MrDizzy skrev:
Det är ju det som är felet. (!)martin43 skrev:
Två system som motverkar varandra. Vilket misslyckande
och då har vi inte ens vägt in effektavgift för alla solcellsägare som exporterar sin solcellsproduktion ut på nätet. Hur galet är det?
Nej, men den den samverkar med elpriset varje timme (kvart) och det finns ingen straffkomponent där 1 av 720 timmar bestämmer avgiften för hela månaden. https://www.norrtaljeenergi.se/elnat/nya-regler-ger-nya-elnatsavgifter/Fairlane skrev:
Eftersom denna effektavgift (som är en variabel överföringsavgift) är per timme så får du ta aktuellt elpris + öveföringsavgiften för aktuell timme för att bestämma vad du vill göra. Det finns inget straff mot att starta bastun osv. Överföringsavgiftens variation är mycket mindre än variationen i elpriset, så styrsignalerna kompletterar varandra.
Vid varje given tidpunkt har du ett totalt elpris att förhålla dig till. Enkelt.
Är spotpriset noll en vardag så är det fortfarande billigare totalt per kWh än att ta ut elen mitt på den dagen än senare på natten om nattpriset är 40 öre/kWh t.ex.
Fast om du faktiskt klickar på länken så kanske du inser att de inte motverkar varandra eftersom effektinslaget är så lågt, och följer typisk förbrukning vilket även spotpriset gör i huvudsak.S styren skrev:
Effektincitamentet är hos Norrtälje Energi satt:
1. Utan straff, dvs några timmar förstör ej hela månadskostnaden!
2: Så att elprisvariationen fortfarande har störst genomslag på slutpriset!
Så om alla bara valde deras modell skulle allt vara frid och fröjd, givet att någon typ av incitament faktiskt SKA finnas för att vara snäll mot elnätet.
För min del får de gärna uppdatera sina elbätsöverföringdavgifter så ofta de vill, precis som spotpriset. Bara det är för varje timme och aldrig i form av "månadsstraff". Det finns ett öppet API utvecklat av RISE i samarbete med ett antal aktörer: https://github.com/RI-SE/Eltariff-API
Norrtälje Energi har kollat belastningen i sitt nät och gjort heatmapen=prislistan direkt efter det!
Men dom som har infört effektavgiften kommer ju inte ta bort den .B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag ser ingen som helst koppling till elpriset, så nej de samverkar inte. Det är lätt att förutse kostnaden, men om belastningen är hög och elpriset lågt så finns det ingen samverkan. Folk vill ju inte ha någon avgift när elen är billig för att kunna köra max.martin43 skrev:
Nej, men den den samverkar med elpriset varje timme (kvart) och det finns ingen straffkomponent där 1 av 720 timmar bestämmer avgiften för hela månaden. [länk]
Eftersom denna effektavgift (som är en variabel överföringsavgift) är per timme så får du ta aktuellt elpris + öveföringsavgiften för aktuell timme för att bestämma vad du vill göra. Det finns inget straff mot att starta bastun osv. Överföringsavgiftens variation är mycket mindre än variationen i elpriset, så styrsignalerna kompletterar varandra.
Vid varje given tidpunkt har du ett totalt elpris att förhålla dig till. Enkelt.
Är spotpriset noll en vardag så är det fortfarande billigare totalt per kWh än att ta ut elen mitt på den dagen än senare på natten om nattpriset är 40 öre/kWh t.ex.
Därmed inte sagt att det är en dålig modell.
Ja, exakt! Folk "vill ha" allt möjligt som är helt orealistiskt och det debatteras och härjas om enstaka specialfall, eftersom ytterst få debattörer klarar av att att göra en större analys.Fairlane skrev:
Jag ser ingen som helst koppling till elpriset, så nej de samverkar inte. Det är lätt att förutse kostnaden, men om belastningen är hög och elpriset lågt så finns det ingen samverkan. Folk vill ju inte ha någon avgift när elen är billig för att kunna köra max.
Därmed inte sagt att det är en dålig modell.
I fallet med Norrtälje energi är det 0,05-0,06 kr/kWh alla sommarens timmar, vilket är hela min poäng. Och specialfallet "elen är allra billigast på vintern en vardag kl 16-18" inträffar så få timmar att det går att bortse ifrån direkt.
Jag hävdar att deras modell är fullständigt överlägsen om det nu är så att vi måste bli tvingade att ha någon slags effektavgift som inte går att komma undan.
Hade alla nätbolag valt denna modell och om det varit tillåtet att skriva ut kr/kWh direkt är jag övertygad om att det blivit en helt annan acceptans. Vi hade sluppit 90% av alla nyheter om hur avgifterna slår fel eftersom de då inte gör det.
Jag kan bara hoppas att NÄR effektavgiften kommer tillbaka igen så väljer flera samma upplägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur då ?Attitudeswe skrev:
Jag har haft elbil i flera år, sluta halmgubba.Attitudeswe skrev:
Vintertid vill man ladda bilen medans den fortfarande är varm vid hemkomst för att slippa elda för kråkorna och värma batteriet för laddningen, detta är samma tillfälle som de flesta börjar laga mat och kanske använder en del varmvatten också. Och belysning, och kanske TV, datorer osv.
Långresor är det som elbilar fungerar absolut sämst för, den som säger något annat är bara duktig på att ljuga för sig själv.Attitudeswe skrev:
Själv är jag i situationen att mitt elbolag informerade mej om hur dom skall införa effektavgiften för ca en vecka sedan, den ska införas 1/4, nu vet jag inte hur dom gör.
Jag har inte granskat Norrtälje Energi specifikt. Enl din beskrivning så verkar ju deras version bättre än Ellevios. Glädjande. Det är alltså möjligt att förbättra/förenkla. Tack för din genomgång!martin43 skrev:
Fast om du faktiskt klickar på länken så kanske du inser att de inte motverkar varandra eftersom effektinslaget är så lågt, och följer typisk förbrukning vilket även spotpriset gör i huvudsak.
Effektincitamentet är hos Norrtälje Energi satt:
1. Utan straff, dvs några timmar förstör ej hela månadskostnaden!
2: Så att elprisvariationen fortfarande har störst genomslag på slutpriset!
Så om alla bara valde deras modell skulle allt vara frid och fröjd, givet att någon typ av incitament faktiskt SKA finnas för att vara snäll mot elnätet.
För min del får de gärna uppdatera sina elbätsöverföringdavgifter så ofta de vill, precis som spotpriset. Bara det är för varje timme och aldrig i form av "månadsstraff". Det finns ett öppet API utvecklat av RISE i samarbete med ett antal aktörer: [länk]
Norrtälje Energi har kollat belastningen i sitt nät och gjort heatmapen=prislistan direkt efter det!
Det kan inte vara svårt att få till en bättre algoritm än nuvarande. Mycket tacksam att regeringen stoppat detta och sitter och funderar/utreder. Dom har bollen
Om systemen motarbetar varandra beror ju på vad syftet är med effektavgiften. Det finns antagligen kortsiktigt syfte, och ett långsiktigt.
Jag har LLVP...F flukve skrev:Jag har också hört från ett hushåll som gör det, och ett flertal som inte gör det. Det bra om det går åt båda hållen, men för mig slår det väldigt hårt och för alla som värmer med icke jord/berg-pumpar, så L/L & L/V-pumpar och direkt el. Tre till fyra månader per år när pumpen måste gå på elpatron så blir det otroligt höga toppar. Min poäng var/är främst att det inte bara är gnäll, det är verklighet och legitim kritik. Jag anser och tror att det gamla sättet överlag är mycket mer rimligt för snitthushållet, för de som tjänar på det nu är nog färre än de det blir värre för, och då det blir värre så blir det mycket värre (dyrare), de som tjänar på det nu verkar tjäna marginellt på det, det säger sig självt (tror jag) med tanke på hur det beräknas också.