87 317 läst ·
2 660 svar
87k läst
2,7k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Där är vi eniga, men frågan är om det hänger ihop med effektavgifter eller inte. 14% höjning från Vattenfall blev det vid årsskiftet, utan att några effektavgifter var involverade...D djac skrev:
Jag behöver inte hitta på. Det har ju både EI och tex vi här kommit fram till. Och Holgerssonrapporten. Det är typ allmän kunskap , det kan du inte trolla bort längre.P pmd skrev:
Så, kan du visa oss hur en regel om krav på citering av inlägg här på BH måste se ut?M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
När du får frågan ”var står det” eller var har du skrivit det” då är det närmast du själv som vet vad du hänvisat till eller vad du själv skrivit.
Det är inte ovanligt att jag måste upprepa vad jag skrivit flera gånger.
Men det är då även möjligt att ge länk och citat till vad man tidigare skrivit, som jag nu gör till dig.
I inlägg #2 621 i denna tråd skrev jag till dig;
”Menar du verkligen på allvar att du själv har svårt att ge en länk till det inlägg som du hänvisar till?
Om du skrivit flera inlägg i en tråd (eller här på byggahus) hur skall vi andra då veta precis vilken av denna du menar?
Ska vi söka igenom allt du skrivit och sedan gissa vad du hänsyftar till?
Det finns en unik märkning av varje inlägg använd dessa och citera gärna dessutom de ord, i det inlägget, du vill hänvisa till.”
Genom att med citat och länk belägga vad man påstår, samt att i förekommande fall med citat och länk upprepa vad man tidigare sagt (skrivit) så underlättas dialogen.
Är det efter 2 sidor i en tråd, 2 veckor kanske eller även när man just skrivit det?
Berätta gärna samtidigt varför din nya regel är rimlig och bra.
Allt är hämtat från universitet och forskning. (antar jag). Allt skall bevisas och härledas ( annars är det inte godkänt). Referenser skall anges.K karlmb skrev:
Nej, detta har inget med effektavgifter att göra, vill vi sänka avgifterna så kan vi bortse från dessa.Fairlane skrev:
Först vill jag säga att det är svårt att söka på forumet och i trådar, även svårt att söka efter inlägg man själv skrivit, och ibland kanske ett ämne avhandlas i flera trådar.K karlmb skrev:
Men om du påstår något och du får upprepade frågor om var du skrivit det, så kanske folk faktiskt inte hittar vad du hänvisar till?
Om du själv inte hittar det kanske du inte har skrivit det? Åtminstone inte i den aktuella tråden?
Det finns ju regler om att man inte får be någon googla och att inga frågor är för dumma, utan här hjälper vi varandra.
Det är iofs en regel för trådens fråga, men man kan väl tänka sig den kunde tillämpas lite bredare på alla inlägg.
Ett annat vanligt problem är väl skribenter som har en åsikt eller claim'ar något och länkar en text som inte ger stöd åt påståendet.
Eller allt för snäv cherry picking.
Oklar om det ger stöd för att ange källan eller att det är bättre att inte referera någon källa eller hänvisning.
En möjlig förbättring för forumet:
@Marlen Eskilsson
En snabb sökfunktion för både läsare och skribent där man får
3 menyval i tex ... menyn:
sök bakåt TS inlägg,
sök bakåt egna inlägg,
sök bakåt inläggets skribent.
Sorterat "färskaste först".
Funktionen sök i tråd finns ju iofs redan skulle gå mycket snabbare
2 klick isf svajpa/scrolla/klicka/skriva.
"På affären"? Hur vill du räkna då? Varje elleverans? På en genomsnittlig kostnad för alla kunder? Något annat?D djac skrev:
Vilken nivå ligger det på nu?
Har det någonsin legat på den nivå du önskar?
Skiljer det mellan olika nätbolag?
Konkurrens är av naturliga skäl sällan genomförbart när det gäller naturliga monopol.