L Liljeros skrev:
Detta handlar inte om eftersatta elnät, elbolagen tjänar inte nämnvärt mer pengar med effektavgift utan man får betala utifrån den belastning man påför elnätet.

Man kan inte ha ett system där elnäten ska subventionera kostnaden för låginkomsttagare. Det är inte en rättighet att bo i hus.

Samma argument som hyresgästföreningen kommer dragande med, man kan inte hålla ner hyrorna i hyreslägenheter för att dom som bor där är fattiga eller inte har råd. Det kostar det det kostar, då får man jobba med riktade bidrag eller dylikt.

Jag kan dock inte se varför jag ska vara med och bekosta att en fattigpensionär ska få extra bidrag för att ha råd med elräkningen till sitt oisolerade hus med direktverkande elvärme.
Jag håller med delvis, men att införa sånna här saker som kan slå hårt på en del över en natt och tex i glesbygd där du inte får låna upp på kåken för att göra kostsamma investeringar eftersom banken är rädd för risken att ingen vill köpa huset pga avfolkning etc.

Det finns många positiva effekter av att fler bor i villa i samhället och äger sitt boende. Därför ska då många dom möjligt äga sitt egna hem, då menar jag inte BRFer.

Att inte införa en effektavgift är ingen subvention.
Det är ju något skevt när elskatter och dylikt har ökat 600% på 35år.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/elskatten-har-rusat-600-procent-forskaren-orimligt/

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T Tur'e'de skrev:
Problemet är egentligen två.

Att elbolagen inte fick någon tydlig regelverk för hur effektavgifterna skulle utformas.

Och att det i princip är omöjligt att utformas effektavgifter på ett sätt som löser problemen.

Igår hade vi vår första dag i SE04 med negativa priser på dagen. Solen sken och det blåste. Då är det överskott på el och några effekt avgifter borde inte gälla. Då borde elbilar laddas på dagen. Eftersom det nu finns så mycket väderberoende el produktion så kan man inte heller bara sätta en regel som säger mindre effekt avgifter på natten. Eller som vissa har den största effektoppen per månad blir det som styr avgiften. Tråkigt när elpatron i värmepumpen råknar kicka in när du lagar mat och helt plötsligt förbrukar du 10-12 kW.

Det enda som jag ser faktiskt fungerar är batterier. Då kan man faktiskt begränsa sina effekt toppar. Men det lönar sig knappt att köpa batteriet idag. Ta lite av svenska kraftnät pengar som bara byggs upp på hög nu och subventionera batterier.
Det fanns inget problem så det är ett påhittat problem. Vi får gå tillbaka och se vad vi betalar för istället. Men elnät företagen vill såklart jättegärna att vi betalar samma avgift 2 gånger. Dom bara fuckar oss.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Har du någon form av bevis som styrker detta, för jag tror inte på det

Beräkningen av snittpriset har väl inte gjorts om? Blandar du ihop elnätet med rörligt elprisavtal?

Säg Ellevio som har en effektavgift på 81 kr/kW beräknar på tre toppar. En tusenlapp i månaden skulle då innebära toppar på över 12 kW, det är mycket höga toppar, som de flesta aldrig är i närheten av. Eftersom överföringsavgiften och den fasta avgiften sänktes för de som ligger på dessa nivåer så blir det inte ens nära en tusenlapp,så jag tror helt enkelt att du inte förstått det hela, alternativt blandar ihop elnät och elhandel.

Vilket elnätsbolag har satt något medelpris baserat på ovanstående????

Förstår inte heller varför det skulle drabba folk med luftvärmepump mer eller mindre än andra.
Denna vinter när det var -30C ihållande och LLVP inte fungerade så låg enbart elvärmen på runt 9kW. Ska jag VVB igång: 3 kW till. Bilen startar inte utan motorvärmare när det är så kallt: 0,6kW min utan kupévärmare. Då är vi redan över 12kW. Det innefattar alltså ingen matlagning, tvätt, disk, städ eller något annat. Hus på 114m2.

Ni som argumenterar för systemet är antingen höginkomsttagare som skiter i elräkningen eller köp av ny utrustning vid behov (och givetvis drar nytta av ROT som jag i princip aldrig kan) och/eller bor i storstad med nya eller nyrenoverade hus som knappt tar någon energi. Tack och lov finns det fortfarande politiker som orkar vara populistiska nog att stoppa det iaf tillfälligt.

Varje gång jag blir klappad på huvudet av er typ så spricker svenska samhället sönder ytterligare en bit.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S
K Kenta_S skrev:
...Hade vi Svenskar vetat hur idiotiskt elsystemet blivit att vi säljer billig producerad el till andra länder och får köpa el tillbaka för att andra länder valt dåliga sätt att producera el i sina länder så undrar jag om vi suttit tysta o snälla i båten o sett eländet fortgå utan att protestera. ...
Du kanske har hittat något där? Miljömässig analys av import/export. (inte bara pengar)

Men mer skrämmande är ju att vi utnyttjar billig el mitt på dagen och får effekttop som straff. Två system som, 100% motarbetar varandra. Obegripligt för 90% av befolkningen.
Skall detta verkligen vara omöjligt att rätta till? Bra att regeringen har stoppat galenskapen; bara det mycket speciella bolaget Ellevio fortsätter. Väl medvetna om monopol på sin nätverksamhet.

• Gilla
Peter__1
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag ser det som högst relevant att vi förstår varför olika krav uppkommer tex på ljuskällors verkningsgrad, väggisolation i byggnader, uppvärmningssystem, vitvaror, dammsugare, etc

Kraven ställs för att hjälpa oss elanvändare att välja bra och effektiva apparater inte för att göra det besvärligt att hitta en dammsugare som har en stor märkeffekt
Du tycker det är relevant i förhållande till inlägget jag svarade på att du ger en lång förklaring om diskussionerna på byggingenjörsprogrammet gällande husisolering? Det syns här i inläggen på byggahus vilka som har en god läsförståelse när de skriver inlägg.

• Gilla
Peter__1
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Denna vinter när det var -30C ihållande och LLVP inte fungerade så låg enbart elvärmen på runt 9kW. Ska jag VVB igång: 3 kW till. Bilen startar inte utan motorvärmare när det är så kallt: 0,6kW min utan kupévärmare. Då är vi redan över 12kW. Det innefattar alltså ingen matlagning, tvätt, disk, städ eller något annat. Hus på 114m2.
Man kan ju tycka att LLVP inte är det mest lämpade på en plats där det blir neråt -30 grader och att det inte kommer som en överraskning, eller?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
O O skrev:
Den första frågan är enkel att besvara. Elpriset var mycket stabilt när elnäten dimensionerades från början. Alla hade fast pris. Så det kostade lika mycket per kWh oavsett när man förbrukade el.

Anledningen till att "alla" helt plötsligt vill göra "allt" samtidigt är att elpriset varierar starkt upp och ner varje dygn. "Alla" vill ladda elbilen när det är som billigast. För övrigt är just förekomsten av elbilar en del av problemet.

Tanken är att om nätavgiften per kWh sänks men att man tar betalt för maxeffekten kW kan det leda till att det är billigare för kunden att använda el om man undviker att "köra allt samtidigt" just när elpriset är lägst. För att man minskar effektavgiften.

Svaret framgår ovan. Problemet är effekttopparna när elpriset är som lägst. Effektavgiftens syfte är att flytta elförbrukningen och jämna ut den över dygnet.

Rent tekniskt och ekonomiskt är tanken att den totala nätavgiften skall vara lika stor som innan. Så att nätbolagen klarar sig ekonomiskt. Men oxo så att de inte skall behöva bygga ut nätets kapacitet lika snabbt.

Visst är det bra med elkraftkunskaper om man skall förstå i detalj exakt varför det fungerar så här. Men principen att man kan överföra mer el i nätet om man utnyttjar det jämnt över dygnets alla timmar är egentligen väldigt enkel.

Det fungerar ungefär som med trängselavgifterna på storstädernas vägar. Man vill få ner topparna i rusningstrafiken.

Det är precis det man vill åstadkomma i elnätet med effektavgifterna.
Fast det är ju just det här att effektavgiften kan, teroretiskt, eventuellt påverka effekttopparna. Eller göra det billigare för kunden om de inte nyttjar det billiga elpriset fult ut som de kunde innan så då får de vänta med att köra vissa apparater tills priset stigit igen för att sänka kostanden för toppen, kan bli plus, kan bli minus. Det är högst teoretiska resonemang och jag efterfrågar igen, på vilken statistisk modll baseras sig de här antagandena på?

Tittar vi på ebolagens genrella resonemang så är ju inte problemet topparna när elpriset är som billigast som är problemet utan topparna när behovet är som högst. Exempelvis februari måndag morgon minus 20 och familjen ska ha frukost och bli redo för dagen. Hur ändrar effekavgiften behovet?

• Gilla
Peter__1
  • Laddar…
S
S Sigge McKvack skrev:
Fast det är ju just det här att effektavgiften kan, teroretiskt, eventuellt påverka effekttopparna. Eller göra det billigare för kunden om de inte nyttjar det billiga elpriset fult ut som de kunde innan så då får de vänta med att köra vissa apparater tills priset stigit igen för att sänka kostanden för toppen, kan bli plus, kan bli minus. Det är högst teoretiska resonemang och jag efterfrågar igen, på vilken statistisk modll baseras sig de här antagandena på?

Tittar vi på ebolagens genrella resonemang så är ju inte problemet topparna när elpriset är som billigast som är problemet utan topparna när behovet är som högst. Exempelvis februari måndag morgon minus 20 och familjen ska ha frukost och bli redo för dagen. Hur ändrar effekavgiften behovet?
Håller med om att effektavgiften inte påverkar särskilt när det är en topp i elpriset. Underlig konstruktion.
Än värre är att effektavgiften är exakt samma även under lågpris. Jag fick nyss mail från ellevio att jag hade tre effektoppar när det var lågt pris. En överaskning eftersom det inte är kallt ute längre.

• Haha
Peter__1
  • Laddar…
S
Det här att effektavgiften bara är en omfördelning och att totalintäkten inte får öka, det må stå så i de reglerande dokumenten. Huruvida det är/blir så i praktiken har väl lägre sannolikhet.

Vi tar ett räkneexempel med landets dyraste elnätsbolag som hävdat, efter 1 veckas implementering, att kundkollektivets kostnad bara ökat 2,2%.

Säg att vi tar hushållet konstant förbrukning som aldrig ligger på mer än 4kW i toppeffekt och varje månad året runt förbrukar 1000kWh. Vi antar att säkringen är 20A. Abbonemangsavgiften var före införandet 7308kr/år före moms respektive 5535 efter. Det ger 600,66 respektive 454,93 före moms på en 30 dagars månad (pga vi vill jämföra med juni). Elöverföringsavgiften var 3 öre kWh före och 2 öre efter exklusive moms. I den gamla modellen fanns en effektavgift om 236kr/kW, år baserat på högsta effektuttag under en timme föregående år. Ger 19,37 kr/kW i vårt exempel. I den nya modellen är det 127kr/kW höglast plus 45kr/kW låglast ex moms. Höglast 06-21, låglast 21-06.

Kostnad före moms och skatt för december blir då enligt gamla modellen 600,66+19,37*4+0,03*1000 = 708,14, ny modell 454,93+127*4+45*4+0,02*1000 = 1162,93. Det vill säga en höjning med 64,2%. Decemberpriset gäller även för januari. I februari sker en mindre sänkning till 110 kr/kW höglast och 43kr/kW låglast.

För juni enligt ny modell låglast 30kr/kW exlusive moms, ingen höglastavgift. Den skarpsynte noterar här att BTEA valt att basera effektavgiften helt tan dygnsvariation under årets 9 månader. Jag låter var och en med sina färgde glaögon dra sina egna slutsatser angående det beslutet och om det uppnår syftet att medels avgifter sprida ut topplasterna i nätet.

För juni blir då enligt ny modell kostnaden 454,93+30*4+0,02*1000 = 594,93 dvs en sänkning på 19%. Ihopslaget för de två månaderna så blir skillnaden en prisökning på plus 24% exklusve moms och skatt. Lägger vi på moms och elskatt (räknat på 26,4 öre före moms dvs nuvaranda skatt minus norrlandsavdrag och lika i båda modellerna för jämförelsens skull) så hamnar vi på en totalsumma i gamla modellen om 2527 vs 2100. Dvs en prisökning om 20%.

BTEA har inte behagat publicera priserna för andra halvan av 2026 men om vi antar att decemberpriset förblir oförändrat, att novemberpriset blir samma som februaripriset, att priset sept-oktober blir samma som vårpriset (mars) och att junipriset representerar månaderna juni-augusti. Så blir totalpriset enligt gamla modellen ex moms och skatt 8612, den nya modellen 9555, en höjning om 10,9%, Lägg på moms och energiskatt så blir höjningen 8%.

Notera nu också att månaderna december till februari blir ytterst utslagsgivande. Skulle vår kund under en endaste timme under höglast i december ELLER januari alltså inte båda månaderna, råka belasta nätet med 5kW istället så blir skillnaden mot gamla modellen inkl. moms och skatt +9,08% istället för 8%. Motsvarande om kunden aldrig skulle belasta mer än 3kW under låglast under juni så ger det bara en skillnad på 0,25 procentenheter.

Nu är det upp till var och en att avgöra huruvida mina påhittade siffror ovan är rimliga eller inte.

Men eftersom det är himla diskussion angående direktverkande el vs värmepump i tråden så kan vi, som jag gjort tidigare, jämföra mina två hus. Jag är fullt medveten om att ett typfall har 0 statistisk signifikans men det är ju så argumentationen går här.

Hus 1: Bergvärme och minimal elgolvvärme i ett badrum. Inga andra elförbrukare inkopplade pga ej bebott. Effekttoppar i februari, dryga 7kW.

Hus 2: Bebott, elelement, vitvaror från före millenieskiftet, överdimensionerad vv-beredare från 70-talet. Effekkttoppar i februari, dryga 6 kW.

Men förbrukningen är närmast dubbelt för hus 2 jämfört med hus 1. Så vilken är det som ger mest belastning på elnätet vs vilken får högst effektagift? Och vilket hus är bäst för miljön?

• Gilla
Peter__1 och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.

Vaknade för övrigt ovanligt tidigt idag, vid ca 05.30 och det första jag tänkte på var om jag skulle dammsuga fram till kl 06.00 då effektavgiften startar till 100%.

Kom på att det var mars månad och att utomhustemperaturen borde vara över noll grader, så det var inte kritiskt med dammsugning på tider som Gestapo-Ellevio bestämt.
Roligt att se att det blev så mycket diskussion om dammsugning som är en sport man inte behöver praktisera så ofta... dammsug lite mer sällan så är problemet löst, bra ursäkt dessutom. Laga mat behöver man däremot göra, och det kan man inte göra efter kl 19 om man har småttingar som kanske behöver äta kl 17-18... Under tiden behöver man tvätta deras kladdiga kläder och hur ska de hinna torka till imorgon om man inte använder tumlare eller torkskåp... Eller ska man ha flera uppsättningar vinteroveraller kanske? Effekttariffer borde vara behovsanpassade...

Totem Totem skrev:
Man kan ju grilla och laga mat över öppen eld också. Det gjordes ju redan på stenåldern... Eller i vedspis som på 1800 talet.
Ja, jag har skaffat en värmepump med 100% effektäckning...

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Alternativet är att båda betalar 50 kronor var. Det är du som rättvist, medan jag ser det som att den med bergvärme sponsrat den andre.
För att du inte kan lyfta blicken och inse att en viss grundnivå på elnätets kapacitet är både rimlig och reell, särskilt i Sverige.
Det finns ingen anledning att hålla på att käbbla om dessa småskillnader i effekt.

B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
Passa på och njut. Det blir troligen maktskifte i höst och då kommer MP att kräva inflytande på något vis, troligast regeringsposter och då kan vi glömma allt som gynnar elkonsumenten.
Dom kommer att kräva tillbaka elbilsbonusen och diverse hårda klimatåtgärder för att målen ska nås i ett land där sådana åtgärder är verkningslösa.
Läs SvD idag där deras språkrör Daniel Hellden lägger ut texten.
S kommer inte att ha kurage nog att hålla dom utanför, MP är en garant för makten. Alternativet skulle vara att SD stöttar en S regering för att hålla MP borta, men som det ser ut nu är Sverige illa ute om MP får vara med och leka.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S styren skrev:
Håller med om att effektavgiften inte påverkar särskilt när det är en topp i elpriset. Underlig konstruktion.
Än värre är att effektavgiften är exakt samma även under lågpris. Jag fick nyss mail från ellevio att jag hade tre effektoppar när det var lågt pris. En överaskning eftersom det inte är kallt ute längre.
Var det en överraskning? Det är ju så modellen är uppbyggd. Det finns ingen koppling till elpriset.

Fairlane Fairlane skrev:
Var det en överraskning? Det är ju så modellen är uppbyggd. Det finns ingen koppling till elpriset.
Det är ju det som är felet. Använd tidsdifferentierad överföringsavgift istället. Som Norrtälje Energi.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.