pacman42 pacman42 skrev:
Lyssnar du på ett specifikt parti så vill de införa kraftiga subventioner påmsolpaneler. Det låter som att de vill ha dem högre än någonsin.

Detta grundar sig nog snarare i att solpaneler underminerar kärnkraftens lönsamhet, det beror nog inte på att man tror på solpaneler i allmänhet för så korkade kan de inte vara, eller?
Det finns många utspel I politiken.

D Dilato skrev:
Jag skiter fullständigt i hur min nätleverantör gör för att se till att levererar den spänning och ström dom lovat, om dom tillåter någon att ändra den så får dom fixa det utan att blanda in mig och min ekonomi.
Hej Dilato
Det låter närmast som du tappat verklighetsförankringen i det du förmedlar och lever i en fantasivärld

Men du får gärna visa att det finns en verklighet bakom dina ord genom att beskriva hur du menar att elnätsbolagen praktiskt skall göra för att klara dina krav

M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato
Det låter närmast som du tappat verklighetsförankringen i det du förmedlar och lever i en fantasivärld

Men du får gärna visa att det finns en verklighet bakom dina ord genom att beskriva hur du menar att elnätsbolagen praktiskt skall göra för att klara dina krav
Varför klarar dom i framtiden inte av att leverera som dom alltid kunnat tidigare, och på vilket sätt blir det kunderna som ska visa hur dom ska klara av det?

Vilket konkret problem är det som måste lösas genom att införa begränsningar?

Enligt Ellevio blir det ju billigare utan effektavgift
IMG_20260821_120013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och man slipper hålla på att hålla koll, en frihet jag tror de flesta uppskattar.
IMG_20260821_115944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom verkar alltså nöjda med hur det har fungerat tidigare så frågan är då varför det inte kan fortsätta så.

Villaägarna har ju rätt i att hur den implementerades var inte förnuftigt. https://www.villaagarna.se/debatt/energikostnader/avgiftsmodell-strider-mot-sunt-fornuft/

D Dilato skrev:
Varför klarar dom i framtiden inte av att leverera som dom alltid kunnat tidigare, och på vilket sätt blir det kunderna som ska visa hur dom ska klara av det?

Vilket konkret problem är det som måste lösas genom att införa begränsningar?

Enligt Ellevio blir det ju billigare utan effektavgift
[bild]
och man slipper hålla på att hålla koll, en frihet jag tror de flesta uppskattar.
[bild]

Dom verkar alltså nöjda med hur det har fungerat tidigare så frågan är då varför det inte kan fortsätta så.

Villaägarna har ju rätt i att hur den implementerades var inte förnuftigt. [länk]
Hej
Under de senaste, säg, 50 åren har det skett en förändring hur vi använder de redan byggda elnäten, för att undvika att behöva genomföra ombyggnationer av de redan byggda elnäten under flera år framöver till mycket kraftiga kostnadsökningar för oss elanvändare så försöker man bl.a. med effektavgiften att begränsa denna kostnadshöjning åren framöver.

En mycket förenklad jämförelse
1967 infördes det permanent begränsning på landsväg eftersom utvecklingen av bilarnas motorstyrka och fartresurser hade ökat långt över vad många av de redan byggda bilvägarna var byggda och avsedda för.
Detta istället för att t.ex. bygga om de redan byggda små och stora vägarna till motortrafikleder med planfria korsningar, något som skulle inneburit mycket stora kostnader så innebär hastighetsbegränsningar att man kan begränsa denna kostnadshöjning åren framöver.

Det har tagit många år av ändringar och justeringar av hastighetsbegränsning för bilar och vi måste rimligen räkna med att det tar tiotalet år innan effektavgiften justerats ett antal gånger och vi elanvändare t.ex. ändrat vårt beteende vid elanvändning och val av uppvärmning och vitvaror.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Praktiskt?
Sätt igång och kartlägg var problemen sitter exakt, och planera sedan in uppgraderingar.
Pengar finns som sagt redan i bolagen.

• Gilla
KTMLarsen och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Under de senaste, säg, 50 åren har det skett en förändring hur vi använder de redan byggda elnäten, för att undvika att behöva genomföra ombyggnationer av de redan byggda elnäten under flera år framöver till mycket kraftiga kostnadsökningar för oss elanvändare så försöker man bl.a. med effektavgiften att begränsa denna kostnadshöjning åren framöver.

En mycket förenklad jämförelse
1967 infördes det permanent begränsning på landsväg eftersom utvecklingen av bilarnas motorstyrka och fartresurser hade ökat långt över vad många av de redan byggda bilvägarna var byggda och avsedda för.
Detta istället för att t.ex. bygga om de redan byggda små och stora vägarna till motortrafikleder med planfria korsningar, något som skulle inneburit mycket stora kostnader så innebär hastighetsbegränsningar att man kan begränsa denna kostnadshöjning åren framöver.

Det har tagit många år av ändringar och justeringar av hastighetsbegränsning för bilar och vi måste rimligen räkna med att det tar tiotalet år innan effektavgiften justerats ett antal gånger och vi elanvändare t.ex. ändrat vårt beteende vid elanvändning och val av uppvärmning och vitvaror.
Den avgörande skillnaden mellan vägar och elnät är olycksrisken.
Den började man intressera sig för i slutet av 60-talet. Kapacitetsmässigt vore det inga problem att tillåta iaf 160 km/h på alla motorvägar.
Så den jämförelsen är inte intressant.

• Gilla
Sigge McKvack och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den avgörande skillnaden mellan vägar och elnät är olycksrisken.
Den började man intressera sig för i slutet av 60-talet. Kapacitetsmässigt vore det inga problem att tillåta iaf 160 km/h på alla motorvägar.
Så den jämförelsen är inte intressant.
Hej
Nu koncentrerar jag mig i den enkla jämförelsen, med distributionsnäten till villor, på den förändrade användningen och den framtida kostnadsutveckling, och alltså inte inte på motorvägar.
Utan nog så mycket på de småvägar som ibland inte alltid ens är asfalterade.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
och vi elanvändare t.ex. ändrat vårt beteende vid elanvändning och val av uppvärmning och vitvaror
Förväntar du dig någon dramatisk förändring av effektbehov på vitvaror eller system för uppvärmning i de redan (byggda) befintliga näten?

Trenden har ju varit att man byter effekt mot tid, en disk tar nu tre timmar och det blir ändå inte rent ibland, en tvätt kan ta upp till mellan 3 och 5 timmar på ecoläge.

Kyl och frys kan väl knappast sänka sin effekt mer än vad en modern sådan drar redan idag.

Det finns ju en gräns för hur lång tid något får ta i jakten på minskad effekt, väl?

Modern spis med induktion höjer ju effekttoppen dramatiskt jämfört med gjutjärnsplattor så sådana borde vi ju egentligen förbjuda 😉

• Gilla
Sigge McKvack och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Förväntar du dig någon dramatisk förändring av effektbehov på vitvaror eller system för uppvärmning i de redan (byggda) befintliga näten?

Trenden har ju varit att man byter effekt mot tid, en disk tar nu tre timmar och det blir ändå inte rent ibland, en tvätt kan ta upp till mellan 3 och 5 timmar på ecoläge.

Kyl och frys kan väl knappast sänka sin effekt mer än vad en modern sådan drar redan idag.

Det finns ju en gräns för hur lång tid något får ta i jakten på minskad effekt, väl?

Modern spis med induktion höjer ju effekttoppen dramatiskt jämfört med gjutjärnsplattor så sådana borde vi ju egentligen förbjuda 😉
Hej Dilato

Jag har mätt och studerat detta

Att bygga uppvärmning (tex med varvtalstyrd värmepump) som kan undvika stöd av elpatron eller elelement när det är som kallast och som inte arbetar samtidigt som varmvatten det minskar toppeffektbehovet samtidigt med årsenergin

Att cirkulationspumpar och kompressorer till kyl och frys är varvtalstyrda och då kan göra sitt arbete under lång tid med låg effekt

När jag jämförde två identiska frysboxar så hade den med on/off drift ca 30 % större elenergibehov än den varvtalsstyrda
Kökets kylskåp, frysskåp samt de två frysboxar jag har behöver tillsammans ca 60 W i driveffekt.
Det tar ingen längre tid att använda en varvtalstyrd kyl eller frys

En induktiv spis har effektivare värmeöverföring än en spisplatta.
Den tillförda effekten över en timme blir då inte så stor, det ser man när man mäter

Vi har de senaste, säg 20 åren missat att hålla nere effektbehovet sett över en timme.

Jag har tex i många år påtalat detta i omgångar för tex villaägareföreningen som inte lyssnat

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato
Jag har mätt och studerat detta

Att bygga uppvärmning (tex med varvtalstyrd värmepump) som kan undvika stöd av elpatron eller elelement när det är som kallast och som inte arbetar samtidigt som varmvatten det minskar toppefektbehovet samtidigt med årsenergin

Att cirkulationspumpar och kompressorer till kyl och frys är varvtalstyrda och då kan göra sitt arbete under lång tid med låg effekt
Min kyl och frys skulle haft ca 30 % större elenergibegov vid on/off drift och gett högre effektivare

En induktiv spis har effektivare värmeöverföring än en spisplatta. Den tillförda effekten över en kvart (eller en timme) blir då inte så stor det ser man när man mäter

Vi har de senaste, säg 20 åren missat att hålla nere effektbehovet sett över en kvart eller timme

Jag har tex i många år påtalat detta i omgångar för tex villaägareföreningen som inte lyssnat
Visst, men frågan är ju effekttopp, det där som belastar nätet, inte utsmetat över tid (den effekten mäter vi redan sedan länge).

Om alla slår på sin induktionshälls alla zoner på boost samtidigt skapas ju en enorm topp, även om den är kortvarig.

Att man valt att mäta medeleffekt per timme ( eller som E.ON de fyra sammanhängande kvartar med högst medeleffekt) visar ju att problemet inte är så stort egentligen, eftersom det inte fångar toppar på riktigt.

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
Min nya kyl/frys (60/40) drar 0,5 kWh per dygn. Detta är uppmätt behov.

I praktiken är det värme och matlagning som är svårplanerad elförbrukning i hemmet. Med effektvakt på värmen så kan man undvika att köra den när matlagning sker. Hur svårt är det?

Laddning av bil, värmning av badtunna, att köra bastu mm är planerbara aktiviteter.

Det finns lösningar för att få bastun effektsnål (stort stenmagasin, isolerade väggar och lock, samt låg effekt på elementen). Eller så kör man vedeldat i trädgården...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Nu koncentrerar jag mig i den enkla jämförelsen, med distributionsnäten till villor, på den förändrade användningen och den framtida kostnadsutveckling, och alltså inte inte på motorvägar.
Utan nog så mycket på de småvägar som ibland inte alltid ens är asfalterade.
Obegriplig jämförelse oavsett.

pacman42 pacman42 skrev:
Min nya kyl/frys (60/40) drar 0,5 kWh per dygn. Detta är uppmätt behov.

I praktiken är det värme och matlagning som är svårplanerad elförbrukning i hemmet. Med effektvakt på värmen så kan man undvika att köra den när matlagning sker. Hur svårt är det?

Laddning av bil, värmning av badtunna, att köra bastu mm är planerbara aktiviteter.

Det finns lösningar för att få bastun effektsnål (stort stenmagasin, isolerade väggar och lock, samt låg effekt på elementen). Eller så kör man vedeldat i trädgården...
Visst gör det. Men ska det vara acceptabelt ska det vara utifrån faktiska förhållanden nära dig.
Det är hela frågan.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När jag jämförde två identiska frysboxar så hade den med on/off drift ca 30 % större elenergibehov än den varvtalsstyrda
Kökets kylskåp, frysskåp samt de två frysboxar jag har behöver tillsammans ca 60 W i driveffekt.
Allvarligt, hur är detta relevant för elnätsdimensioneringen?

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Så varvtalsstyrning (allt annat lika) minskar energibehovet dramatiskt?

Antag att en kompressor i kyl eller frys drar 100W vid drift.

Dina 4 kompressorer som kör lika länge drar 60W totalt medan vanliga drar 400W.

Varvtalsstyrning har således trollat bort 400-60 = 340W i förbrukning för att utföra samma arbete eftersom
Det är magi!

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.