D
S Snurrespratt skrev:
Då kan man fundera på vad man vill åstadkomma, vad är värdet att smeta ut effekten för ett enskilt hus som i exemplet 1 timme till 2 timmar. Antag att ett stort antal hus, många tusen, gör samma sak, att toppa belastningen under en timme. Rimligtvis borde topp belastningen närma sig en prydlig normalfördelning. Vad är då värdet av att alla dessa husen smetar ut över 2 timmar istället för 1 timme ?
Tillfredsställelsen av att ha fått alla ankorna i rad? Känslan av att kunna bestämma över folk, vissa människors tillfredsställelse av att få lyda övermakten?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Då kan man fundera på vad man vill åstadkomma, vad är värdet att smeta ut effekten för ett enskilt hus som i exemplet 1 timme till 2 timmar. Antag att ett stort antal hus, många tusen, gör samma sak, att toppa belastningen under en timme. Rimligtvis borde topp belastningen närma sig en prydlig normalfördelning. Vad är då värdet av att alla dessa husen smetar ut över 2 timmar istället för 1 timme ?
Ja, det är ju märkligt att vissa gamla formler för detta plötsligt glömts bort av elexperten i tråden.

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Hej Snurrespratt

I mitt enkla exempel i inlägg #3 108 så handlar det i ena fallet om att varannan timme belasta elnätet med 8 kW och under nästa timme med 0 kW

I andra faller att belasta elnätet kontinuerligt med 4kW

Om många samtidigt belastar elnätet med en konstant effekt då blir belastningen på elnätet konstant, det ger bland annat mindre spänningsvariationer. Dessutom rimligen jämnare elpriser.

Det bästa vore att vi även kunde hålla husets (och samhällets) effektbehov så konstant som möjligt över hela året och speciellt hålla nere effektbehovet under årets kallaste månader.

Så länge vi inte har bra metoder att lagra solenergi under lång tid (säg, från sommar- till vinterhalvåret) så innebär till exempel en ökning av solceller att variationen sommar/vinter ökar vilket inte är så bra.

Just nu verkar många (både privatpersoner och andra) vilja plocka ”russinen ur kakan” och leverera elkraft på annan tid än när effektbehovet är som störst.

Fortsätter den utvecklingen då ökar bekymren. och kostnaden, för att få tag på eleffekt när kylan (och elbehovet) är som störst.

Kn vi inte hantera den frågeställningen så kan det bli ett otrevligt (och kallt) uppvaknande.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Genom att jag minskat både mitt elenergibehov och mitt toppeffektbehov så har jag lämnat utrymme för den elektrifieringen som du talat om
Du hade ju väldiga incentiv att göra det, ditt hus var ju vidrigt ineffektivt när du köpte det.

Jag har aldrig ägt en kåk som drar över 13000 kWh per år så jag har inte någon större möjlighet att snåla in med luft/vatten värmepump i södra Skåne som också tillverkar varmvatten, induktionsspis, ledlampor överallt, normal kyl/frys och bensinbil.
Jag har aldrig maxat mina 16A säkringar.

Finns liksom inte något att göra som kan ha någon effekt😉 som är värt investeringen.

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Snurrespratt

I mitt enkla exempel i inlägg #3 108 så handlar det i ena fallet om att varannan timme belasta elnätet med 8 kW och under nästa timme med 0 kW

I andra faller att belasta elnätet kontinuerligt med 4kW

Om många samtidigt belastar elnätet med en konstant effekt då blir belastningen på elnätet konstant, det ger bland annat mindre spänningsvariationer. Dessutom rimligen jämnare elpriser.

Det bästa vore att vi även kunde hålla husets (och samhällets) effektbehov så konstant som möjligt över hela året och speciellt hålla nere effektbehovet under årets kallaste månader.

Så länge vi inte har bra metoder att lagra solenergi under lång tid (säg, från sommar- till vinterhalvåret) så innebär till exempel en ökning av solceller att variationen sommar/vinter ökar vilket inte är så bra.

Just nu verkar många (både privatpersoner och andra) vilja plocka ”russinen ur kakan” och leverera elkraft på annan tid än när effektbehovet är som störst.

Fortsätter den utvecklingen då ökar bekymren. och kostnaden, för att få tag på eleffekt när kylan (och elbehovet) är som störst.

Kn vi inte hantera den frågeställningen så kan det bli ett otrevligt (och kallt) uppvaknande.
Varför skulle någon vilja leverera när behovet är som minst, och kalla detta -russinen ur kakan, då är ju priserna som lägst, det kallar jag inte näsa för affärer?

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför skulle någon vilja leverera när behovet är som minst, och kalla detta -russinen ur kakan, då är ju priserna som lägst, det kallar jag inte näsa för affärer?
Men det låter bra att skrika.

D Dilato skrev:
Du hade ju väldiga incentiv att göra det, ditt hus var ju vidrigt ineffektivt när du köpte det.

Jag har aldrig ägt en kåk som drar över 13000 kWh per år så jag har inte någon större möjlighet att snåla in med luft/vatten värmepump i södra Skåne som också tillverkar varmvatten, induktionsspis, ledlampor överallt, normal kyl/frys och bensinbil.
Jag har aldrig maxat mina 16A säkringar.

Finns liksom inte något att göra som kan ha någon effekt😉 som är värt investeringen.
Hej Dilato

Jag köpte ett hus som jag förstod att jag kunde förbättra i en landsända där dimensionerande utetemperatur (när huset byggdes) var -34 grader och jag har varit med om – 43 grader något dygn

Om jag nu har kommit ned mot 13 000 kWh per år i denna landsända, så finns det rimligen många förutom du som bor där söderut (där elpriset ibland är högre) som kan minska sin årsenergi och sitt effektbehov.

D djac skrev:
Hej djac

Det jag beskrev med att plocka ”russinen ur kakan”det är att inte leverera eleffekt året om.

Att leverera elenergi när landet totalt har ett lågt effektbehov, men inte leverera när effektbehovet är stort, säg december-februari.

Vad är din DUT nu efter den globala uppvärmningen?

Jag vet inte min DUT, gamla kartor säger -14 men eftersom det ofta blåser starkt från öst/syd/väst så kyls kåken ner betydligt mer än vad värmepumpens termometer i norrläge ser.

AI säger att DUT här är:
det dimensionerande värdet för utetemperatur (idag ofta benämnt DVUT) på omkring -11 till -13 °C beroende på byggnadens tidskonstant och beräkningsstandard.

Vilket nog kan stämma eftersom jag kan hålla kåken varm utan extra elpatron ner till ivsrt fall -15 ( och då blåser det inte så mycket).
Värst är det runt noll grader och stark vind.

D Dilato skrev:
Vad är din DUT nu efter den globala uppvärmningen?

Jag vet inte min DUT men eftersom det ofta blåser starkt från öst/syd/väst så kyls kåken ner betydligt mer än vad värmepumpens termometer i norrläge ser.

AI säger att DUT här är:
det dimensionerande värdet för utetemperatur (idag ofta benämnt DVUT) på omkring -11 till -13 °C beroende på byggnadens tidskonstant och beräkningsstandard.

Vilket nog kan stämma eftersom jag kan hålla kåken varm utan extra elpatron ner till ivsrt fall -15 ( och då blåser det inte så mycket).
Värst är det runt noll grader och stark vind.
Hej
I vinter hade vi en period med runt 30 minusgrader

Sök efter DUT i prisområde 1 dvs exempelvis Norrbotten och Västerbotten

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det jag beskrev med att plocka ”russinen ur kakan”det är att inte leverera eleffekt året om.

Att leverera elenergi när landet totalt har ett lågt effektbehov, men inte leverera när effektbehovet är stort, säg december-februari.
Ja men det gör nästan ingen, kanske något enstaka vattenkraftverk, sen har vi gasen såklart

D djac skrev:
Ja men det gör nästan ingen, kanske något enstaka vattenkraftverk, sen har vi gasen såklart
Hej
Vi använder mer eleffekt på vintern och när det är kallt. Om det är, som du säger, att nästan ingen levererar då, hur skall vi då klara oss

Och vad händer om en stor genereringsanläggning eller kraftledning då faller ifrån, vem levererar då backupkraften så samhället inte blir strömlöst ?

M Martin Lundmark skrev:
Och vad händer om en stor genereringsanläggning eller kraftledning då faller ifrån, vem levererar då backupkraften så samhället inte blir strömlöst
Den generator som alla hushåll och företag i länder med svagt nät har hemma 😉

Sverige kan vara på väg åt samma håll, vad vet jag.

Jag har i Sverige två stycken sådana, en försvarets 750 watt köpt på auktion hos kronofogden för nån hundring och ett sånt här

IMG_20260821_183919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast köpt aningen billigare

IMG_20260821_183940.jpg

Här har jag ett vanligt icke-inverter 3800W för 1600 spänn.
IMG_20260821_184733.jpg
Skapa konto

M Martin Lundmark skrev:
Hej
I vinter hade vi en period med runt 30 minusgrader

Sök efter DUT i prisområde 1 dvs exempelvis Norrbotten och Västerbotten
Här är DUT över + 20😉
IMG_20260821_183231.jpg
Skapa konto

Det är svårt att kyla av sig i havet

IMG_20260821_183259.jpg
Skapa konto

😇

D Dilato skrev:
Den generator som alla hushåll och företag i länder med svagt nät har hemma 😉

Sverige kan vara på väg åt samma håll, vad vet jag.

Jag har i Sverige två stycken sådana, en försvarets 750 watt köpt på auktion hos kronofogden för nån hundring och ett sånt här

[bild]

Fast köpt aningen billigare

[bild]

Här har jag ett vanligt icke-inverter 3800W för 1600 spänn.
[bild]
Hej Dilato
Reaktorblock 3 vid Olkiluoto Kärnkraftverk (OL3) har en elektrisk effekt på 1 600 MW och är inkopplad i det nordiska elnätet.
Hur menar du att din generatorlösning klarar samhällets omedelbara effektbehov, som är på sekundnivå eller snabbare, om OL3 plötsligt faller från?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.