Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Samtidigt så har ju elbolagen en fast kostnad (nästan) oberoende hur mycket ström man förbrukar i ett hushåll. Kablar, nätstationer osv behöver ju finnas även om man förbrukar lite ström.

Det fina med effektavgiften är att man fortsatt kan förbruka mycket ström, men man kan göra det smartare.
Jag har hus i andra länder. När jag slår av huvudsäkringen och reser till någon annan plats kostar elen ingenting. Detta leder till att alla hushållar mycket bättre och investerar än i Sverige

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Att man stoppar kravet betyder INTE med säkerhet att vi kommer slippa effekttarifferna! Hade man förbjudit nätägarna att införa dem så hade det varit värt nåt.
Läser du regeringens pressmeddelande så säger man ju att man pausar införandet och det ska komma ett nytt krav nästa vår.

Det är väl bara kvällstidningarna som i något svagt ögonblick tolkade det som att avgiften skulle stoppas?

• Gilla
Peter__1 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu försvinner styrmedlet som skall få oss att välja utrustning som kan användas smartare och kostnaderna för elnäten kommer att öka för kollektivet - bara för några som inte vill byta ut den direktverkande elen och inte kan tänka sig att dammsuga på annan tid än de lagar mat.
För att några?
En tredjedel av Sveriges hushåll har direkt eller indirekt eluppvärmda hus, det är Inte några.

Jag påstår att många av dessa hus är äldre liksom dess innehavare och att den praktiska och ekonomiska tröskeln för att modernisera uppvärmningen är mycket hög, något som inte är försvarbart innan ett ägarbyte sker om ens då.

Effektavgift är utmärkt för moderna hus med automatik och med innehavare som anpassar sin vardag likt marionetter.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tycker du omvänt att någon med bergvärme ska betala mer för att du inte kan?

Klart att överföringsavgifterna skulle sänkas. Hur skulle det annars gå att få det till ett nollsummespel?

Ellevio sänkte överföringsavgiften från 30 öre per kWh, till 6 öre.

Det låter som att du är en av dessa som tror att det är frågan om en generell höjning, men så är det inte.

Säg att ett bolag innan införande tar in 100 kr totalt.
Fast avgift: 50 kr
Överföringsavgift: 50 kr

Efter införande av effekt avgift så är det istället ut så här:
Fast avgift: 40 kr
Överföringsavgift: 40 kr
Effektavgift: 20 kr

Man kan såklart se det som att de höjer sina avgifter med 20 kr, men det är inte rätt...
Jag tycker att sverige ska gå ur eus påhittade elövernskommelse och jag förstår inte påståendet om att dom med bergvärme skulle få en höjd avgift.
Bara för att vissa kan skaffa bergvärme så ska alla andra betala för det?
Dom betalar ju inte mer, det blir jättekonstigt om alla här låtsas som att el inte är big buisniess och att vissa håvar in mångmiljard belop på vårat nuvarande system istället för att se till att elnäten är utbyggda hade dom varit det så hade problemet varit 0.

• Gilla
  • Arg
Peter__1 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jontemålare skrev:
Jag tycker att sverige ska gå ur eus påhittade elövernskommelse
Gå ur EU helt menar du? Inte bara en överenskommelse, utan totalt?
J jontemålare skrev:
och jag förstår inte påståendet om att dom med bergvärme skulle få en höjd avgift.
Poängen är att om två personer har ett elnät och det kostar 100 kr i månaden att driva det så kan man dela upp avgiften på flera olika sätt. Den med direktverkande el belastar nätet mer än den med bergvärme, så antingen betalar man för sin belastning (effektavgift) eller så delar man rakt av.
Med effektavgift får den med direktverkande el betala lite mer, så denna belastar nätet mer. Du ser det som att den med direktverkande el betalar för den andras bergvärme, det gör inte jag.
Alternativet är att båda betalar 50 kronor var. Det är du som rättvist, medan jag ser det som att den med bergvärme sponsrat den andre.
J jontemålare skrev:
Bara för att vissa kan skaffa bergvärme så ska alla andra betala för det?
Om ingen skaffar bergvärme kommer alla få betala mer.
J jontemålare skrev:
Dom betalar ju inte mer, det blir jättekonstigt om alla här låtsas som att el inte är big buisniess och att vissa håvar in mångmiljard belop på vårat nuvarande system istället för att se till att elnäten är utbyggda hade dom varit det så hade problemet varit 0.
Det är en rätt grov förenkling tycker jag. Vissa bolag tar för mycket betalt tycker jag, men det är ju naivt att tro att man inte skulle betala mer om man bygger ut nätet mer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det ökar förutsägbarheten i månadskostnaderna för de som bor i äldre hus med elvärme+LLVP där värmepumpen slutar fungera under -25 (som denna vinter fler perioder) och enbart elvärme går in i svår kyla med 8-9 kW för att man inte ska frysa ihjäl.

Nej, det finns inga pengar att byta system. I glesbygd är husen ofta extremt billiga och det är en anledning att bo där. Mitt hus har 0kr i taxeringsvärde.

Så TACK till regeringen som stoppar detta (och jobbar stenhårt att bygga kärnkraft, för lite högre snittpriser men förutsägbar baskraft). Kommer dock byta sida i valet ändå eftersom det i stort är ren M-politik som drivits, trots fagra löften från andra partier som ingår som underlag. Så om detta ses som valfläsk är det för lite försent.
Det låter inte så klokt. Byter du sida i valet och Vänstern vinner så blir det ingen kärnkraft för Taliban-MP kommer aldrig, aldrig tillåta att det byggs ny kärnkraft igen. 😀

Ossian K Olsson
T takskivan skrev:
Om du ska få ihop pusslet i familjen med mat, disk, städ etc och försöka hinna sova lite också så inte alternativet att vänta med allt till efter kl 22. Slår oerhört snett med effektavgifter då
Jag tycker ju inte det. Jag tycker även en familj kan sprida ut sin förbrukning.

PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
När politiker underpresterar är det vanligt att man lurar medborgarna att de är syndiga.

Om vattnet slutar komma i kranen hittar de på en story om att man är slösaktig eller förstör miljön. Att människans blotta existens är en synd.

Månadseffektavgiften har flera allvarliga effekter. Tex att all effekt över 80% av den installerade hos vindkraften blir värdelös.

Förekomsten av hög effekt täcker inte kostnaden för straffavgiften.
[bild]
Bilden visar intäkt vindkraft beroende på effekt med och utan månadseffektagift.
Vid lågt spotpris tar det lång tid att tjäna in en effekthöjning ut på nätet eller även motsatsen förbrukning. Om en kund passar på att lagra lagra varnvatten för att priset är lågt så kan de ören man tjänar enkelt ätas upp av månadseffektavgiften.

Om en leverantör upptäcker att spotpriset är 3 kr/kWh måste man sansa sig om man ska höja effekten. Om priset bara varar ett halvt dygn räcker de ökade intäkterna inte för att ens gå break even.

Incitamentet att stötta elnätet då de råder brist försvinner. Vid etr tillgälligt servicestop i ett vattenkraftverk när man sparat vatten i magasinet kan vara mer lönsamt att spilla än att köra ikapp.

Små anläggningar som inte kan styra effekten enligt plan kan råka producera extra vid ett skyfall som inte ger pengarna tillbaka.

Ja med effektavgiften blir livet som producent helt saboterat av politiska beslut.

Graf över effektavgiftens procentandel i relation till spotpriset i öre. Effekten minskar från 14% vid lågt pris till under 1% vid 150 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar förhållandet mellan spotpris och effektavgift på timbasis. Vid låga spotpriser dominerar effektavgiften. Det kan ta flera dagar att tjäna in en ökning av effekten.

Dessutom får man se upp om man som producent har vind 5 dagar i början av månaden och resten med usel produktion.
Då kan man bli sittande med en avgift som sänker intäkterna rejält.

1MW extra kostar 1000 * 11 = 11 000. Onödiga pengar om man nästan aldrig når den effekten. Så vinkraften som ändå är körd får ju utbrott när de utsätts för de galna avgifterna.

useless useless skrev:
Det blir frivilligt, så de kan ha kvar dom om de går att motivera.
Elevio: "hold my beer"
Göteborg Energi: "vi får ta ett bastumöte"
Eon: "arriba! arriba!"

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]
När många använder mycket el samtidigt belastas elnätet kraftigt. Då krävs dyra utbyggnader och i slutänden blir det ändå högre kostnader för alla. Mycket av den belastningen går faktiskt att undvika. Man behöver till exempel inte köra tvättmaskin samtidigt som man lagar mat, diskmaskinen kan startas senare på kvällen, bilen kan laddas på natten och värmeförbrukning går ofta att optimera.

Att använda elen smartare gynnar alla och är i grunden en vanesak. Den som väljer att använda mycket el just under de timmar då belastningen redan är som högst bör också betala mer för det.

Jag tycker dessutom att det är rimligt att man själv kan påverka sin elräkning. Effektavgifter gör just det möjligt. Använder man elen mer jämnt över dygnet blir kostnaden lägre. Sprider vi ut elanvändningen blir elnätet stabilare för alla och behovet av dyra utbyggnader minskar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Jag tror att Du missat något här precis som många andra gjort. Det här är väldigt komplext och man får tänka 2 gånger. Vår expertmyndighet däremot tänkte inte alls. Dom precis som Du tror det är så enkelt.
Jag ska försöka åskådliggöra komplexiteten.

El är ju en ren och miljömässigt god källa till energi. Därav är det bättre om hushåll på ett smart och energisnålt sätt t.ex. använder en bergvärme pump. Ja denna går på el. Men detta är betydligt bättre än om vi eldar med t.ex. ved.

Effekttariffen som modell belönar hushåll som eldar med ved eller har centralvärme med gas eller annan bränsleform. Dessa är ju inte miljövänliga.

Håller Du med om att det är orättvist om dom som gjort rätt och skaffat bergvärmepanna straffas för dom gjort rätt? En kall dag kan du räkna med ett effektuttag ifrån en bergvärmepanna på 3 KW/h lätt.

Vi måste ju få varmt i våra hus och då missgynnas dom som har valt att köpa elbil och dom som har valt bergvärmepanna. Vi som gjort rätt kan ju inte påverka att det blir kallt i våra hem. Vi kan inte stänga av bergvärmen när vi lagar mat t.ex. och allt det här snacket om att vi inte ska använda alla våra elektriska förbrukare samtidigt är ju redan begränsat av våran ingående säkring. Detta är en teoretisk modell som låter bra men som är ett skojeri utan like.
Det är ett rent prisdrivande påhitt helt enkelt. Jag vet inte var uppgiften kom ifrån men allt detta med effekttarifferna påstås spara 3% i effektbelastning på vårat nät. Det hela är ju löjligt. Ställa till med så mycket strul för 3% effekt besparing.

Det finns fler anledningar varför effekttarifferna är helt vansinniga. Du kan ju inte handla låt oss säga över 3 KW/h som exempel om Du satt Din teoretiska gräns där när det finns massor av el i ledningarna (Ledig kapacitet) som bara går till spillo annars om det råder minuspriser t.ex. För här begränsar effekttariffens pris Ditt eluttag den timman.

Nej hela den här modellen skulle lika gärna ha konstruerats av en 3-dje klassare som inte ens kan räkna.

Jag tycker det här är ett klart underbetyg för vad våra politiker och tjänstemän klarar av. Dom kan ju inte vissla och gå samtidigt. Det är väl ändå ett grundläggande krav tycker jag att vi ska kunna ställa på våra lagstiftare.
Mycket raljerande här men känns som att du faktiskt inte ändå förstår modellen, en bergvärmepump kostar i effektavgift ett par 100 i månaden, är det verkligen det som stjälper kalkylen mot ved?

Effektavgiften är inte en tillkommande kostnad på elräkningen utan en justering av prissättning.

Väldigt förenklat kan man säga att det träffar enligt följande:
  • Bergvärme och i södra Sverige Luft/Vatten - Lägre kostnad för elnät
  • Luft/luft södra och Luft/Vatten norra Sverige - oförändrad kostnad för elnät
  • Direktverkande el eller luft/Luft - lite högre elnätskostnad
Övriga uppvärmningsformer såsom gas/fjärrvärme/biobränsle får en lägre kostnad.

Väldigt förenklat men med undantag för olika bolags implementeringar

nino nino skrev:
Jag har haft effektavgifter i 10-12år och har aldrig behövt ställa fram kall mat på bordet åt familjen pga effektavgifterna
Hej Nino!
Har Du värmepanna eller värmer Du med annan energikälla?
Det är nämligen så att dom med värmepanna får mer än en fördubbling av sin effekttariff mot dom som t.ex. har centralvärme eller gas.Varför då? Jo dom måste ju använda miljövänlig el för att driva sin LLVP / BVP.
Detta gäller på vintern! På sommaren behövs ju inte uppvärmning av vatten eller element.

Problemet är egentligen två.

Att elbolagen inte fick någon tydlig regelverk för hur effektavgifterna skulle utformas.

Och att det i princip är omöjligt att utformas effektavgifter på ett sätt som löser problemen.

Igår hade vi vår första dag i SE04 med negativa priser på dagen. Solen sken och det blåste. Då är det överskott på el och några effekt avgifter borde inte gälla. Då borde elbilar laddas på dagen. Eftersom det nu finns så mycket väderberoende el produktion så kan man inte heller bara sätta en regel som säger mindre effekt avgifter på natten. Eller som vissa har den största effektoppen per månad blir det som styr avgiften. Tråkigt när elpatron i värmepumpen råknar kicka in när du lagar mat och helt plötsligt förbrukar du 10-12 kW.

Det enda som jag ser faktiskt fungerar är batterier. Då kan man faktiskt begränsa sina effekt toppar. Men det lönar sig knappt att köpa batteriet idag. Ta lite av svenska kraftnät pengar som bara byggs upp på hög nu och subventionera batterier.

useless useless skrev:
Läser du regeringens pressmeddelande så säger man ju att man pausar införandet och det ska komma ett nytt krav nästa vår.

Det är väl bara kvällstidningarna som i något svagt ögonblick tolkade det som att avgiften skulle stoppas?
Mitt inlägg kom av att väldigt många kommenterar som att regeringen säkrat att vi kommer slippa införandet och det stämmer ju inte för att folk i allmänhet är för naiva och godtrogna. Det är ett steg i rätt riktning men inte klart att vi slipper effekttarifferna. Jag är elinstallatör o kanske äntligen kan få lite uppdrag av att elkunder behöver styrningar mm. När det varit åratal av dåligt med jobb. Jag tycker principen jag skrev om att inveteringar man gjort för att få ner topparna inte leder till de investeringsbidragen man utlovat och det är kasst.
Att bara ringa en installatör o få en luft/luft installerad är kanske ingen jättegrej. Jag o andra sidan har långt till utedelen med förluster i överföringen till innerdelen o har lagt många dagar på att göra min installation effektiv o isolerat rören o dragit o köpt dyr pump med inbyggd styrning för värmekabelsnutten på avledningsröret av dräneringsvattnet till regnvattenledningen och får leva med att våningen där luftvärmepumpen inte värmer är väldigt sval och inte så roligt att behöva frysa.
Den installationen kunde jag inte kan söka bidrag för👎🏻. Löften ska vara möjliga att uppnå när det kommer till de utlovade bidragen men det blir aldrig så. Man står där med fet faktura o dagar av arbete för att få ner toppeffekten av pannan som endast har spetsen o kompressorn på L1 o L2, knappt nåt på L3.
Nåt annat mindre bra är kanske införandet av bidrag för köp av elbilar o sedan har vi ingen ström att ladda dem med för då ska vi utan elbil få betala dyr el för att elen inte räcker till för att värma våra hus med ett uppvärmningssystem som än inte är uttjänt och för tidigt att bara slänga ut. Köpa nytt för flera hundra tusen kanske inte alla kan o ha råd med. Att vi fick dyr kärnkraft som sedan lades ner är väl iofs inte den här regeringens fel även om man till slut även de skrev på o satsade på snurror över hela landet som står när vinden inte blåser o snö på solcellerna inte ger solel. Hade vi Svenskar vetat hur idiotiskt elsystemet blivit att vi säljer billig producerad el till andra länder och får köpa el tillbaka för att andra länder valt dåliga sätt att producera el i sina länder så undrar jag om vi suttit tysta o snälla i båten o sett eländet fortgå utan att protestera.
Visst bra med miljötänk men då måsta man använda sig av kärnkraft eller minska sitt elanvändande, eller betala för dyr el så alla investeringar stannar av o folk får kallt i sina hus. Nu sitter vi här i skiten!

useless useless skrev:
Det blir frivilligt, så de kan ha kvar dom om de går att motivera.
Dom ska ha kvar den tills april 2027

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.