81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Låter ju bra. Men du glömde att många elnätsbolag fortfarande har utrymme kvar i sina kostnadsramar. Och att de som slår i taket givetvis kommer att hitta på skäl till att höja alla avgifter när de har det där mötet med EI, inkl effektavgiften, för "annars blir det ännu dyrare med alla uppgraderingar".Fairlane skrev:
Klart att överföringsavgifterna skulle sänkas. Hur skulle det annars gå att få det till ett nollsummespel?
Ellevio sänkte överföringsavgiften från 30 öre per kWh, till 6 öre.
Det låter som att du är en av dessa som tror att det är frågan om en generell höjning, men så är det inte.
Säg att ett bolag innan införande tar in 100 kr totalt.
Fast avgift: 50 kr
Överföringsavgift: 50 kr
Efter införande av effekt avgift så är det istället ut så här:
Fast avgift: 40 kr
Överföringsavgift: 40 kr
Effektavgift: 20 kr
Man kan såklart se det som att de höjer sina avgifter med 20 kr, men det är inte rätt...
Ellevio fortsätter med effektavgifterna åtminstone till 20270412, då nytt förslag väntas från Ei.B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Förväntat besked. Varför ge upp sin guldkalv?
Värsta bolaget då det gäller effektavgifter!
Man kan ju grilla och laga mat över öppen eld också. Det gjordes ju redan på stenåldern... Eller i vedspis som på 1800 talet.B Boende45 skrev:
Nu får ju elnätsbolagen tillfället att införa mer postmoderna effektavgifter. Jag ger er:
Grön Effektrabatt!
De elabonnenter som har ett särskilt jämnt effektuttag en månad får en rabatt på priset. Plötsligt känns det mycket mer rättvist för alla och vi belönar de som vill vara särskilt miljöengagerade och moraliskt överlägsna andra.
Ni hörde det här först!
Grön Effektrabatt!
De elabonnenter som har ett särskilt jämnt effektuttag en månad får en rabatt på priset. Plötsligt känns det mycket mer rättvist för alla och vi belönar de som vill vara särskilt miljöengagerade och moraliskt överlägsna andra.
Ni hörde det här först!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Guldkalv?P pemed skrev:
75% har oförändrad eller sänkt kostnad 25 höjd och totalen lika. Hur mycket mer tjänar de då på effektavgiften?
Medlem
· Halland
· 30 inlägg
Fick just meddelande från Ellevio att de inte tänker avskaffa effektavgiften. Jag är inte förvånad...B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
[länk]
Inte lycklig. Någon typ av effektavgift är bra, på samma sätt som att varierande spotpris är bra. Det är en bra styrsignal.
Det hopplöst värdelösa med effektavgifterna är implementeringen och modellen som många elnät valt där avgiften sätts efter en enda timme (eller snittet av 3-5 timmar) på en månad.
Det finns en nätägaresom borde få pris för att de gjort nåt vettigt: Norrtälje Energi.
De tar ut en låg varierande effektavgift för varje timme. I praktiken en tidsdifferentierad elöverföringsavgift. En utmärkt prissignal som passar ihop med spotpriset och som inte har en straffkomponent där en timmes bastu ökar månadsavgiften med 500 kr oavsett hur lite du använder de andra 700 timmarna.
https://www.norrtaljeenergi.se/elnat/nya-regler-ger-nya-elnatsavgifter/
Idag FÅR överföringsavgiften vara tidsdifferentierad men den måste inte vara det. Och det SKA finnas en effektavgift. EI hade gärna fått ändra författningen till att överföringsavgiften SKA vara tidsdifferentierad istället för att kräva effektavgift i form av "straffavgift som baseras på 1-7 promille av kundens användning av nätet".
Det hopplöst värdelösa med effektavgifterna är implementeringen och modellen som många elnät valt där avgiften sätts efter en enda timme (eller snittet av 3-5 timmar) på en månad.
Det finns en nätägaresom borde få pris för att de gjort nåt vettigt: Norrtälje Energi.
De tar ut en låg varierande effektavgift för varje timme. I praktiken en tidsdifferentierad elöverföringsavgift. En utmärkt prissignal som passar ihop med spotpriset och som inte har en straffkomponent där en timmes bastu ökar månadsavgiften med 500 kr oavsett hur lite du använder de andra 700 timmarna.
https://www.norrtaljeenergi.se/elnat/nya-regler-ger-nya-elnatsavgifter/
Idag FÅR överföringsavgiften vara tidsdifferentierad men den måste inte vara det. Och det SKA finnas en effektavgift. EI hade gärna fått ändra författningen till att överföringsavgiften SKA vara tidsdifferentierad istället för att kräva effektavgift i form av "straffavgift som baseras på 1-7 promille av kundens användning av nätet".
Jag tror att Du missat något här precis som många andra gjort. Det här är väldigt komplext och man får tänka 2 gånger. Vår expertmyndighet däremot tänkte inte alls. Dom precis som Du tror det är så enkelt.L Liljeros skrev:Var det inte ett EU-beslut?
Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.
Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Jag ska försöka åskådliggöra komplexiteten.
El är ju en ren och miljömässigt god källa till energi. Därav är det bättre om hushåll på ett smart och energisnålt sätt t.ex. använder en bergvärme pump. Ja denna går på el. Men detta är betydligt bättre än om vi eldar med t.ex. ved.
Effekttariffen som modell belönar hushåll som eldar med ved eller har centralvärme med gas eller annan bränsleform. Dessa är ju inte miljövänliga.
Håller Du med om att det är orättvist om dom som gjort rätt och skaffat bergvärmepanna straffas för dom gjort rätt? En kall dag kan du räkna med ett effektuttag ifrån en bergvärmepanna på 3 KW/h lätt.
Vi måste ju få varmt i våra hus och då missgynnas dom som har valt att köpa elbil och dom som har valt bergvärmepanna. Vi som gjort rätt kan ju inte påverka att det blir kallt i våra hem. Vi kan inte stänga av bergvärmen när vi lagar mat t.ex. och allt det här snacket om att vi inte ska använda alla våra elektriska förbrukare samtidigt är ju redan begränsat av våran ingående säkring. Detta är en teoretisk modell som låter bra men som är ett skojeri utan like.
Det är ett rent prisdrivande påhitt helt enkelt. Jag vet inte var uppgiften kom ifrån men allt detta med effekttarifferna påstås spara 3% i effektbelastning på vårat nät. Det hela är ju löjligt. Ställa till med så mycket strul för 3% effekt besparing.
Det finns fler anledningar varför effekttarifferna är helt vansinniga. Du kan ju inte handla låt oss säga över 3 KW/h som exempel om Du satt Din teoretiska gräns där när det finns massor av el i ledningarna (Ledig kapacitet) som bara går till spillo annars om det råder minuspriser t.ex. För här begränsar effekttariffens pris Ditt eluttag den timman.
Nej hela den här modellen skulle lika gärna ha konstruerats av en 3-dje klassare som inte ens kan räkna.
Jag tycker det här är ett klart underbetyg för vad våra politiker och tjänstemän klarar av. Dom kan ju inte vissla och gå samtidigt. Det är väl ändå ett grundläggande krav tycker jag att vi ska kunna ställa på våra lagstiftare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Hur tänker Du nu Karlmb?K karlmb skrev:
Skulle inte våra elnät vara byggda för att klara en värmepanna? Hur gick det till förr när man hade eluppvärmda element? D.v.s. direktvärmande element?
Mig veterligt förbrukar dom 3-4 gånger mer effekt än en värmepump.
Jag har haft effektavgifter i 10-12år och har aldrig behövt ställa fram kall mat på bordet åt familjen pga effektavgifternaB Boende45 skrev:Huset från 1982 är extremt energisnålt.
För 2025 användes ca 9000 kWh för 160 kvm i norra Stockholm.
Uppvärmning med supereffektiv Mitsu LLVP, 10 år gammal.
Nya fönster och altandörrar med u-värde 1,0 (2 x argonfyllning).
Ny Contura 690 braskamin, ca 2 kubik ved per säsong.
Och ja, jag har krupit runt på vinden för några år sedan och ökat isoleringen från 200 mm till 400 mm, gjorde en enorm skillnad.
Det är elanvändning som påverkar livskvaliteten negativt som är effektavgiftens stora nackdel.
Vi som är ett arbetande folk ska inte detaljstyras vad gäller användningen av vår elutrustning hemma.
En rättning: Att man stoppar kravet betyder INTE med säkerhet att vi kommer slippa effekttarifferna! Hade man förbjudit nätägarna att införa dem så hade det varit värt nåt. Ellevios kunder har väl redan fått de införda, vad händer för dem?B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
[länk]
Det här kallas valfläsk och dags att den här regeringen gör sånt som får verkan och inte bara får det att "låta bra". Kavla upp ärmen gänget o börja jobba nu, för jag går inte på det alla fall!
Kunde vi söka bidrag för en dyr luft/luft installation för att vår Nibe luftvärmepump (elpanna med återvinning) petar in spetsen/elpatronerna hela tiden eftersom kompressorn är så liten. Nej det kunde vi inte men det lät så bra innan vi tog beslutet och det var en åtgärd att få ner toppeffekterna i vårt elanvändande men söka bidrag, nej det fick vi inte. Blåsta igen, och igen. Ja o därför är jag förbannad på dessa låtsaslöften!
Ha en fin lördag.