D
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, han har kanske en poäng, men inte nödvändigtvis. Jämför vi med trängselskatten så hade man antingen behövt bygga ut vägarna ännu mer, eller fått stå i ännu mer köer utan trängselskatterna. Jag säger inte att det ena eller det andra eller det tredje är bättre än de andra alternativen, men man får olika vinster beroende på vilken väg man tar.
Det är ingen fungerande jämförelse, dessa används för städer där man i sådana fall hade behövt fylla igen vatten, riva kvarter osv, dvs i praktiken kan man inte bygga ut vägarna. Det används aldrig på en åker på Österlen.

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ingen fungerande jämförelse, dessa används för städer där man i sådana fall hade behövt fylla igen vatten, riva kvarter osv, dvs i praktiken kan man inte bygga ut vägarna. Det används aldrig på en åker på Österlen.
Man kan visst bygga ut vägarna, det är bara en fråga om pris, precis som för elnätet. Vad är vi beredda att betala.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag förstår inte
Vi har snart val och du har här på bygga hus pratat om detta länge och
du kallar det regeringen går ut med för nonsens

Hur skall du övertyga att du idag har ett bättre förslag än det utredningen kommer fram till längre fram

Skall du starta ett enfrågeparti?
Det du pratar om, att abonnenten genom att slå av och på apparater enligt olika teorier ska kunna blidka bolagen att sänka sina vinster, är nonsens.

Som sagt så ser jag väl inga politiska vindar som verkar vilja ta sig an grundproblemet, däremot sminka grisen lite, men det är kanske bättre än inget, som du säger vet vi ju inte detta ännu.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan visst bygga ut vägarna, det är bara en fråga om pris, precis som för elnätet. Vad är vi beredda att betala.
Allt är möjligt men att jämna Stockholm med marken och fylla igen vattendragen för att börja om får nog ses som orealistiskt, speciellt om man jömför det med att byta en transformator. Jag tycker inte den jämförelsen funkar riktigt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt är möjligt men att jämna Stockholm med marken och fylla igen vattendragen för att börja om får nog ses som orealistiskt, speciellt om man jömför det med att byta en transformator. Jag tycker inte den jämförelsen funkar riktigt.
OK, du tror att det handlar om att bygga en transformator. Det förklarar rätt mycket.

• Arg
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Det du pratar om, att abonnenten genom att slå av och på apparater enligt olika teorier ska kunna blidka bolagen att sänka sina vinster, är nonsens.

Som sagt så ser jag väl inga politiska vindar som verkar vilja ta sig an grundproblemet, däremot sminka grisen lite, men det är kanske bättre än inget, som du säger vet vi ju inte detta ännu.
Hej
Hitta inte på vad jag skriver

Jag talar om, att inte genom tex behov av extra ombyggnad av elnäten skapa extra kostnader i elnäten som vi som elnäten skall betala under lång tid framöver

Dessa kostnader har INGET med de vinster som tas ut, utan dessa extra kostnader som tex har med vårt förändrade elanvändande, kommer att behöva betalas av de som använder elnäten även om inga vinster tas ut

MultiMan
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hitta inte på vad jag skriver

Jag talar om, att inte genom tex behov av extra ombyggnad av elnäten skapa extra kostnader i elnäten som vi som elnäten skall betala under lång tid framöver

Dessa kostnader har INGET med de vinster som tas ut, utan dessa extra kostnader som tex har med vårt förändrade elanvändande, kommer att behöva betalas av de som använder elnäten även om inga vinster tas ut
Det finns inget direkt samband mellan de avgifter för elnäten som slutkunderna betalar och hur mycket som investeras i näten i verkligheten, oavsett vinster. Detta har redan @djac sagt många gånger och jag håller med. Du måste ha läst samma inlägg och ändå skriver du som du gör.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns inget direkt samband mellan de avgifter för elnäten som slutkunderna betalar och hur mycket som investeras i näten i verkligheten, oavsett vinster. Detta har redan @djac sagt många gånger och jag håller med. Du måste ha läst samma inlägg och ändå skriver du som du gör.
Hej
Jag talar här, INTE om elnätsföretagens vinster

Tänk för ett ögonblick att inga vinster tas ut

Då finns ändå kostnader för uppbyggnad, drift, ombyggnad, underhåll etc. av elnäten

Dessa kostnader debiteras ut under lång tid av elnätsföretaget till de som använder elnäten

Det är dessa kostnader som vi som använder elnäten, och ingen annan, skall betala

Om dessa kostnader, på grund av att vi tex måste bygga om och överdimensionera elnäten för kortvariga effekttoppar ökar kraftigt, då drabbar de oss elanvändare under lång tid framöver

Bland annat så införs effektavgiften för att i god tid och långsiktigt begränsa de framtida kostnadsökningarna. Bl.a. genom att vi elanvändare styr den effekt vi tar ur och vid tänker på toppeffekten vid val av uppvärmning, varmvattenproduktion, vitvaror etc

Dessa kostnadsökningar har INGET med elnätsföretagens vinster att göra, utan dessa saker måste man hålla isär

Att återkommande blanda ihop dessa saker har skapat en förvirring om elnäten och gällande dialogen och förståelsen om hur vi skall skapa en robust elkraftförsörjning till rimligt låga kostnader

Redigerat:
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Jag talar INTE här om elnätsföretagens vinster
Nej, för du har fortfarande inte förstått ...

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, för du har fortfarande inte förstått ...
Hej
Vad har jag inte förstått?
Kan du förklara?

Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tycker jag dock att djac har en poäng här:
För att kunna dra paralleller med flydda tider behöver vi veta hur dimensioneringen var då och hur mycket (och vilka) kapaciteter som byggdes ut då.

P
D djac skrev:
Jag tycker inte att vi ska ha privata monopol och speciellt inte på kritisk infrastruktur, trodde att det framgick.
Ska kommunala bolag eller kommunala nämnder sköta om de lokala elnäten? Transmissionsnäten ska väl vara statliga som nu, antar jag.

Trenden går ju mot mer bolagsdriven kommunal verksamhet så jag tror inte att vi ska hålla andan medan din dröm om offentligt ägda distributionsnät förverkligas.

Jag tror inte att det skulle bli så stor skillnad med förstatligade eller kommunaliserade elnät. Även offentligt ägda elnät behöver regleras i och med att de är monopol. Det stora problemet torde vara regleringen. I Sverige har politiker varit pigga på att bolagisera och privatisera, men mindre duktiga på att reglera sånt som de har frigjort från den offentliga sektorn. Allt sådan behöver inte regleras hårt, men just elnät är ju naturliga monopol.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nej tyvärr eftersom det är rent nonsens, det användarna kan göra är att bilda opinion och använda det parlamentariska systemet, inget de gör som elkonsumenter kommer ha en märkbar påverkan tyvärr, det är att likställa med böner, offer och regndanser.
Det parlamentariska systemet har mindre koll på hur elsystemet fungerar än vad många av dess användare har. Vilket är ett av de stora problemen med Sveriges elförsörjning.

MultiMan MultiMan skrev:
Hej
Det har jag förstått och det beror på hur ägandet och reglerna för enkäten ser ut idag

Men de uppbyggda och framtida kostnaderna som jag talar om finns där och skall betalas även om vi radikalt ändrar elnätsägandet tex till att staten äger alla elnät och inte tar ut någon vinst alls

De elnät vi använder idag har byggts upp och betalats under en mycket lång tid säg 40-60 år
Delar har byggts om och kommer även att byggas om.
Men att på kort tid bygga om och förstärka de redan byggda elnäten för att klara kraftig effekt vid elbilsladdning och solceller med effektinmatning de kostar mångdubbelt mer
Detta eftersom det tex tillkommer kostnader som bla beror på att kablar och ligger under asfalt och andra mediasystem ligger nedgrävda bredvid

Ökar de kostnader jag talar om mycket, så kommer vi inte undan att betala för dessa många år framöver

Den statliga utredning jag länkade till i ett tidigare inlägg, #2785, kan möjligen ändra ägandet och vinstuttagen i elnätsbolagen men de kostnader jag talar om, finns ändå kvar att betala för oss som använder elnäten många år framöver, de kan inte försvinna

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
MultiMan
P pmd skrev:
För att kunna dra paralleller med flydda tider behöver vi veta hur dimensioneringen var då och hur mycket (och vilka) kapaciteter som byggdes ut då.
Jag tycker inte det har någon betydelse. Ett modernt land som Sverige bör alltid se framåt och bygga infrastruktur som passar framtiden. Elnät kan aldrig bli en onödig satsning utan är det absoluta fundamentet för ett fungerade samhälle och industri idag. Betydelsen ökar hela tiden istället för tvärtom. Att i det läget stanna upp och bakbinda de satsningar som behövs kommer bara slå tillbaka och minska vår konkurrenskraft och livskvalitet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.