D djac skrev:
Jag tror att i princip alla i Sverige, med några undantag, inte har någon åsikt eller intresse av hur konstruktionerna bakom sina huvudsäkringar ser ut, gott så.

För att dina resonemang ska funka så tvingas du hela tiden utgå från verklighetsfrämmande omständigheter, då ska alla ha 25A huvudsäkring, alla ska ha 17kW växelriktare och någon sorts elnätsförstöringsdirigentroll ska införas och alla ska lyda denna slaviskt för att synka produktion och konsumtion i exakt takt.

Eftersom det bara är när de här fantasifulla omständigheterna råder som det skulle bli problem så vet vi också varför det inte är några problem där dessa apparater redan är i bruk.

Ser du något fel i eleven fick denna erfarenhet, jag tycker det var toppen?
Hej
Så du var inte med och följde euforin som uppstod bla här på byggahus när solcellerna på hustaken släpptes loss

Nu finns det många som rimligen känner sig lurade bla med för stora anläggningar och dåliga villkor

Vi har fortfarande inte upplevt vad som händer när skatten som nu är nå bensin dieseln till bilen skall ersättas med någon form av skatt på elbilen

Att det går bra inledningsvis innebär inte att det går bra när många har elbil eller solceller

D djac skrev:
Det är nog sant, därför det var intressant med en rapport från framtiden, -den är ljus!
Nja, där jag bor är det ett större område som måste byggas om, ett stort område med ett antal stolptransformatorer och transformatorhus.

I mitt nät så har vi redan börjat lida av att utbyggnaden av stora bostadsområden nära tätorten varit stor. När det faller ifrån ledningar (vilket inte är ovanligt) så får vi numera strömavbrott. Det hade vi inte förr. Detta beroende på att det inte längre finns några marginaler i nätet att leda om strömmen när en ledning blir obrukbar. Vi har numera rätt frekventa avbrott på 5-20 minuter, fram till dess att man kopplat bort det område som får klara sig utan el fram till dess att nätet har full kapacitet igen. Det händer tyvärr också att det är området där jag bor som kopplas bort helt. Om de kan välja så tar de dock gärna något lantligt område som ligger nära huvudorten, det är enklare så.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det vore intressant, sen gissar jag att du utgår från något helt omöjligt scenario när du säger så, jag bor själv i ett område där mycket av det du målar upp redan har hänt och det har varit odramatiskt, förtätning och förändring gör att man ändå löpande under flera årtionden har uppdaterat nätet och en del av detta har såklart varit kopplat till ändrad användning men kostnaderna har nog ine påverkats så mycket.

Jag är ganska trygg med att det inte finns någon väg runt detta och att kostnaderna med god marginal ryms inom nuvarande debitering, vi bör kunna se kontinuerligt bättre elnät till konsant kostnad så länge någon deltagare i forumet lever.
Hej
En växande problematik är även bristen på elkraftingenjörer och andra elkraftkunniga

Vi har betydligt större som går (eller vill gå) i pension än vad vi fyller på med och vi har en allvarlig brist på lärare för elkraftingenjörer

Hur löser vi det när så få, ens vill studera till elkraftingenjör

pacman42 pacman42 skrev:
, där jag bor är det ett större område som måste byggas om, ett stort område med ett antal stolptransformatorer och transformatorhus.
Det borde inte finnas stolptransformatorer i Sverige ( och särskilt inte i storstadsområden) 2026, det där är sånt som finns i typ Afrika där el är nytt.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Status och lön, förmåner.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det borde inte finnas stolptransformatorer i Sverige ( och särskilt inte i storstadsområden) 2026, det där är sånt som finns i typ Afrika där el är nytt.
Välkommen till verkligheten. De är dessutom rätt nya, vi hade för 25 år sedan trätorn som transformatorerna satt i.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du var inte med och följde euforin som uppstod bla här på byggahus när solcellerna på hustaken släpptes loss

Nu finns det många som rimligen känner sig lurade bla med för stora anläggningar och dåliga villkor

Vi har fortfarande inte upplevt vad som händer när skatten som nu är nå bensin dieseln till bilen skall ersättas med någon form av skatt på elbilen

Att det går bra inledningsvis innebär inte att det går bra när många har elbil eller solceller
Jag är väl medveten och själv en kund, jag ser bara inte hur ägarnas känslor påverkar elnätet.

Sen är jag inte så övertygad som du att vägen framåt är ständigt ökande fossilsubventioner, som ska betalas av elbilarna, även här tänker jag rakt tvärtom.

Jag ser som sagt elbil och solceller som standardutrustning idag, ungefär som du förmodligen tänker på elspis, det är liksom inte förhandlingsbart i mina ögon.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Status och lön.
Hej
Varsågod och bidra då med att hjälpa till där och ordna status och lön om du vet hur man gör

Många här verkar ofta klaga på att de är besvikna på de som arbetar med elkraft att de inte förstår vad som borde göras att de arbetar långsamt och felaktigt

Lönerna har stigit men media trummar konstant ut vilka utbildningar som är lätta korta och ändå ger hög lön

Att läsa till elkraftingenjör kräver en ordentlig arbetsinsats och i den elkraftutbildning på distans som jag var med och startade brukar bara ca 30 % slutföra sista året av olika anledningar

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
En växande problematik är även bristen på elkraftingenjörer och andra elkraftkunniga

Vi har betydligt större som går (eller vill gå) i pension än vad vi fyller på med och vi har en allvarlig brist på lärare för elkraftingenjörer

Det kallas ju arbetsmarknad och svaret finns i namnet, sen är jag väl medveten om att vi har både bristyrken och samtidigt övertalighet inom andra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kallas ju arbetsmarknad och svaret finns i namnet, sen är jag väl medveten om att vi har både bristyrken och samtidigt övertalighet inom andra.
Hej
Att du vet om det och här säger ”status och lön ” hjälper föga

Bristen på elkraftingenjörer är en del av orsaken att det tar tid med de förändringar som vi elanvändare efterfrågar

Hur mycket tid har du lagt ned på att marknadsföra att vi behöver mer utbildningar och sökande och rekryterat elever

Hur många av dina inlägg här har handlat om det

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Bristen på elkraftingenjörer är en del av orsaken att det tar tid med de förändringar som vi elanvändare efterfrågar

Hur mycket tid har du lagt ned på att marknadsföra att vi behöver mer utbildningar och sökande och rekryterat elever

Tror du verkligen att vi når gymnasieungdomar som står i begrepp att välja inriktning här och tror du att detta problemet är begränsat till ett (1) yrke som du råkar känna lite extra för och varför skulle detta yrke vara viktigare än andra bristyrken?

Nej, nu får det nog skärpas upp lite.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det är väl inte här kampen ska skötas, det är nätbolagens HR-avdelningar som får fixa hög lön och bra villkor det i sin tur ger status och ansökningar kommer.

Men det sköts väl snart sv högkvalitativa AI:s som suger fakta från de allra bästa i världen så det löser sig nog.

Det är ju på intet sätt någon ny teknik eller teori, kunskapen om el är ju gammal och den som är ny finns ju att tillgå.

D
D Dilato skrev:
Det är väl inte här kampen ska skötas, det är nätbolagens HR-avdelningar som får fixa hög lön och bra villkor det i sin tur ger status och ansökningar kommer.

Men det sköts väl snart sv högkvalitativa AI:s som suger fakta från de allra bästa i världen så det löser sig nog.

Det är ju på intet sätt någon ny teknik eller teori, kunskapen om el är ju gammal och den som är ny finns ju att tillgå.
Att försöka få de på en marknad högst rimliga kriterierna högst avkastning på insats att vara dåliga är väl signifikant för diskussionen. Sen har vi nog alla här personliga åsikter om vissa trender på arbetsmarknaden

D djac skrev:
Tror du verkligen att vi når gymnasieungdomar som står i begrepp att välja inriktning här och tror du att detta problemet är begränsat till ett (1) yrke som du råkar känna lite extra för och varför skulle detta yrke vara viktigare än andra bristyrken?

Nej, nu får det nog skärpas upp lite.
Hej
Det jag känner extra för att den svenska elkraftförsörjningen skall fungera.
Samhället är helt beroende av en robust och fungerade elkraftförsörjning

Rimligen de flesta här som deltar på byggahus kan bedöma hur beroende de är av att elkraftförsörjningen fungerar och sedan försöka agera därefter

Jag är idag pensionär men har mött mängder med situationer där jag kunnat förklara att som elkraftingenjör så är framtidsutsikterna mycket goda de senaste 30 åren har efterfrågan konstant ökat

Om vi ersatte eller i alla fall komplicerade klagomålen om att det tex tog lång tid att få ansluta till elnätet med att hjälpa till och förklara vad bristen på elkraftingenjörer kommer att innebära i framtiden.Samhället
Då kunde vi nog känna oss lite mindre besvikna och vara lite gladare framöver när bristen blir alarmerande

Elkraftförsörjningen i Sverige är helt beroende på att vi har elkraftingenjörer och med krigshoten i omgivningen så förlorar vi alla vi har här som gästarbetare och konsulter i händelse av en mobilisering då de återvänder till sina hemländer
Hur klarar vi det?

D Dilato skrev:

Hej
Delvis gammal beprövad teknik men det elbilar, solceller, batterier, varvtalsstyrning etc innehåller mycket nyheter som vi i många fall har begränsat med kunskap om och tillräckligt mycket finns inte i Sverige

Sedan tillkommer elkvalite och EMC som ökar starkt i aktualitet

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.