D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Varifrån hämtar du informationen att det blir en kostnadsökning specifikt för en person om någon fler vill ansluta en villa till det befintliga elnätet
Även om en ny transformation behöver byggas så drabbar den kostnaden inte en enstaka ny villaägare utan fördels över kollektivet
Att ansluta solceller på en villa och mata eleffekt i en riktning som elnätet inte är byggt för kan däremot innebära kostnader för den som vill ansluta
EI har därför rekommenderat att inte ha större anläggning än att elenergi används i huset och inget behöver matas ut till elnätet
Normalt så betalar de som är elproducenterna för att få ansluta och mata eleffekt in i elnätet
Du har en förbluffande förmåga att tappa tråden det gör det omöjligt att besvara dina inlägg tyvärr.

Nätet var inte byggt för uppvärmning heller, nätet kommer aldrig att vara byggt för nya situationer, det är en konstant, ändå önskar samhället gå framåt (de flesta vill det iaf, några här vill det inte). Så nu slopar vi tramset och inser att elbil och solceller är standardutrustning som ska hanteras och så håller vi mental förberedelse för att det kommer ännu fler framsteg efter det, hoppas det aldrig slutar utvecklas.

• Gilla
KTMLarsen och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har en förbluffande förmåga att tappa tråden det gör det omöjligt att besvara dina inlägg tyvärr.

Nätet var inte byggt för uppvärmning heller, nätet kommer aldrig att vara byggt för nya situationer, det är en konstant, ändå önskar samhället gå framåt (de flesta vill det iaf, några här vill det inte). Så nu slopar vi tramset och inser att elbil och solceller är standardutrustning som ska hanteras och så håller vi mental förberedelse för att det kommer ännu fler framsteg efter det, hoppas det aldrig slutar utvecklas.
Ju jämnare användning av elen över dygnet, desto lättare att dimensionera nätet för den kostnadseffektivt. Värme är relativt jämnt spridd över dygnet och jämnas ut mellan olika hushåll. Laddning av elbil är inte det, den har en tendens att korrelera mellan husen, särskilt om man har kvartsdebitering av elen. Detta är vad effektavgifterna är tänkta att hantera. Nu är jämn användning dock inte användning i mitt hushåll utan i relevanta delar av nätet från hushållets perspektiv (vilket kan variera beroende på nätstruktur mm), vilket innebär att man kan göra skillnad mellan dag och natt, sommar och vinter.

Göteborg energi hade (har) ju en intressant ingång här där man bygger abonnemanget på max energiuttag per timme istället för på säkringsstorlek. Man kan ju utveckla detta till att man har en effekttariff över denna effekt, men så gjorde inte de utan de hade fortfarande effekttariff under vintern på dagtid inom detta maxuttag. Man kan ju också sätta maxuttaget till olika nivåer över dygnet och/eller över året. Bara för att lyfta ytterligare en idé rörande hur det skulle kunna fungera. Det kanske skulle vara lättare för kunderna att förstå?

D djac skrev:

Hej Djac

När jag i mitt inlägg #2 759 frågade gällande det du skrev i inlägg #2 757; ”Varifrån hämtar du informationen att det blir en kostnadsökning specifikt för en person om någon fler vill ansluta en villa till det befintliga elnätet”

Då svarar du; ”Du har en förbluffande förmåga att tappa tråden det gör det omöjligt att besvara dina inlägg tyvärr.”

Varför skriver du så?

Vet du inte varifrån du hämtat informationen, gällande det du skrev?

pacman42 pacman42 skrev:
jämnare användning av elen över dygnet, desto lättare att dimensionera nätet för den kostnadseffektivt. Värme är relativt jämnt spridd över dygnet och jämnas ut mellan olika hushåll. Laddning av elbil är inte det, den har en tendens att korrelera mellan husen, särskilt om man har kvartsdebitering av elen. Detta är vad effektavgifterna är tänkta att hantera.
Det löser man enkelt genom att införa obligatorisk roterande treskift ( eller fyrskift, typ Toyota sextimmars arbetstid) i arbetslivet...
ingen granne är då hemma på samma tider som du..
belastningen blir då konstant vad avser elbilsladdning ( och matlagning).

Det finns många lösningar, vissa enklare än andra men allt behöver inte vara enkelt 😇

• Arg
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det ska de självklart göra, det är inte priset vi diskuterar utan vinstmarginalen
Den beror ju delvis på hur bra bolaget är på att minimera kostnader.
Det är inte rimligt att reglera ett monopolbolags vinstmarginal. Det som ska regleras är intäktsramen, vilket också är vad som görs när det gäller naturliga monopol som elnätbolag.

P
K karlmb skrev:
Om det verkligen blir faktiska problem så är det möjligt att uppgradera i samband med åldersrelatetat underhåll.
OK, det låter ju rätt bra. Hur bra fungerar det?
K karlmb skrev:
Det finns även möjlighet till spänningsreglering sommar/vinter på regionnivå. Pågår tester nu.
Var görs dessa tester?
Vad betyder f.ö. "spänningsreglering sommar/vinter på regionnivå"?

P
K karlmb skrev:
Det har ju med frågan om övervinster till moderbolag att göra.
OK. Vilka moderbolag gör övervinster?
Vad är f.ö. definitionen av övervinster?

P
blackarrow blackarrow skrev:
Seriösa rapporter jag läst säger att tack vare att Velandersforneln överskattar behovet finns det kapacitet i elnätet så kapaciteten räcker för prognosen för fler elbilar fram till 2030.
Tar Velanders formel hänsyn till ökad användning av solpaneler på villatak?

P
D djac skrev:
Det handlar nog om perspektiv, det som jag ser som önskvärt ses av många som ett problem och då ser man olika på konsekvenserna, jag tycker inte att kommande nätförändringar, drivna av goda underliggande framsteg, är dåligt utan tvärtom välkommet. Är man i grunden mot såna förändringar, såna åsikter är populära nu, så förstår jag att man kan reta sig på att elnäten stödjer en sån förändring.
Vilka nätförändringar syftar du på?
Vilka är de goda underliggande framstegen?

P
K karlmb skrev:
Det är att betrakta som allmän kunskap att materiel som behöver bytas av åldersskäl för en minimal extrakostnad då samtidigt kan uppgraderas några snäpp.
Ligger underhållsuppgraderingar i fas med uppgraderingar pga förändrad användning av elnäten?
K karlmb skrev:
Ologiskt är det ja, de som svamlar om stor risk för en massa uppgraderingar verkar alla glömma bort att det allra mesta redan är uppgraderat, med marginal, i de svagaste delarna av lokalnäten, dvs på landsbygden där det är luftledningar från begynnelsen som ersatts av markkabel tillsammans med i många fall trafos och hela omplaneringar i samband med det.
Hur hjälper nedgrävningar av elkablar till när det blir ökad ändring av effektiriktning?

P
D djac skrev:
Tja, jag gissar att man ser olika även på detta, min uppfattning är att de som konstaterar att elproduktion, nätstabilitet, osv, bara blir bättre i Sverige, kommer från en driftsteknisk bakgrund, dvs torra fakta, medan de som hotar med skärseld och katastrofer om man inte röstar på dem, eller ger dem mer pengar, är politiker eller folk med bonusar. Detta gör att jag tillskriver de första högre trovärdighet än de senare.
Varifrån kommer idéerna om effektavgift?
Det finns rimligen en teknisk utredning om det nånstans? Var hittar jag den?

P
D djac skrev:
Du tror alltså inte att utbud och efterfrågan påverkar elpriserna, nej då kan vi nog inte göra mer för dig i den frågan.
Elpriser i Sverige lär nog påverkas mer av europeiska gaspriser än av solpaneler på villatak i Sverige.

• Wow
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, fy, det är ett mörkt och slutet samhälle vi bygger.
Varför ska de som inte har solpaneler behöva betala nätförstärkningar som behövs för att solpaneler blir fler på villatak?
Nån slags el-solidaritet? Solpaneler förstör ju elförsörjningen mer än den hjälper, på samhällsbasis.
Givetvis har jag själv installerat solpaneler och batteri i tid för att slippa betala för nätförstärkning, Tack alla solidariska elkunder!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, som sagt så tror jag att många väljer vad de vill tro oavsett vad fakta är, vi ser det ju mycket inom elområdet som av någon anledning blivit utvalt att politiseras och där budskapen om hur allvarligt läget är används för att flytta blicken från annat. Det är mycket tydligt här och det är nog svårt att rå på just nu.
Kan du förtydliga det där lite mer konkret?

P
D djac skrev:
A, så spännande är det inte i verkligheten, har man svaga nerver så kan man kanske känna en en ökande spänningsnivå men det går över med tiden.
Visa gärna beräkningar på att så är fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.