Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, för du har fortfarande inte förstått ...
Hej
Jag väntar fortfarande på att du förklarar vad jag inte förstått

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag talar här, INTE om elnätsföretagens vinster

Tänk för ett ögonblick att inga vinster tas ut

Då finns ändå kostnader för uppbyggnad, drift, ombyggnad, underhåll etc. av elnäten

Dessa kostnader debiteras ut under lång tid av elnätsföretaget till de som använder elnäten

Det är dessa kostnader som vi som använder elnäten, och ingen annan, skall betala

Om dessa kostnader, på grund av att vi tex måste bygga om och överdimensionera elnäten för kortvariga effekttoppar ökar kraftigt, då drabbar de oss elanvändare under lång tid framöver

Bland annat så införs effektavgiften för att i god tid och långsiktigt begränsa de framtida kostnadsökningarna. Bl.a. genom att vi elanvändare styr den effekt vi tar ur och vid tänker på toppeffekten vid val av uppvärmning, varmvattenproduktion, vitvaror etc

Dessa kostnadsökningar har INGET med elnätsföretagens vinster att göra, utan dessa saker måste man hålla isär

Att återkommande blanda ihop dessa saker har skapat en förvirring om elnäten och gällande dialogen och förståelsen om hur vi skall skapa en robust elkraftförsörjning till rimligt låga kostnader
Vi kan förenkla det, som du gjorde, valen är alltså antingen -en halvering av elnätsavgifterna, vi tar bort vinsten och tillåter både elbil och solceller, men justerar vinsterna till rimliga nivåer, eller -sämre nät med effektavgifter som straffar ut elbil och solceller, inte påverkar summan av elnätsavgifter men ger dig en liten lättnad, som debiteras din granne.

Jag vet vad jag väljer och jag läser vad du vill ha

P pmd skrev:
Tar Velanders formel hänsyn till ökad användning av solpaneler på villatak?
Nej

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Tar Velanders formel hänsyn till ökad användning av solpaneler på villatak?
Det vore framsynt om den gjorde det, vad jag kan läsa så publicerades hans formel ca 20år innan konceptet blev känt och ca 30 år innan första installationen av solceller. Vi pratar alltså att folk vill leva med vanor från mitten 1900-talet när de vurmar för detta.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Utredaren ska redovisa uppdraget senast den 24 november 2027.”
[...]
Om nu regeringen har satt igång ett arbete gällande att ”säkerställa skäliga elnätsavgifter” kan du då koncentrera dig på att upplysa elanvändare hur de skall göra för att inte skapa onödiga extra kostnader genom den förändrade användningen som bl.a. innebär effekttoppar och omvänt effektflöde, i de redan byggda elnäten.
Med det där leveransdatumet för uppdraget har det ingen som helst relevans de närmaste fem åren.

Man kan ju hoppas att det kommer något bra ur det, men det är definitivt inte en anledning att ignorera problemet eftersom regeringen satt igång ett arbete.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker inte det har någon betydelse. Ett modernt land som Sverige bör alltid se framåt och bygga infrastruktur som passar framtiden. Elnät kan aldrig bli en onödig satsning utan är det absoluta fundamentet för ett fungerade samhälle och industri idag. Betydelsen ökar hela tiden istället för tvärtom. Att i det läget stanna upp och bakbinda de satsningar som behövs kommer bara slå tillbaka och minska vår konkurrenskraft och livskvalitet.
Titta då på VA-systemen som har enorma underhållsskulder. Det är lite liknande med elnäten.

Med VA så har man hamnat i ett läga där flera generationer av utbyggda vattenledningar och avlopp måste ytas ut ungefär satidigt med stora kostnader som följd. Dessa kostnader hamnar på VA-avgifterna och folk klagar på dessa också. Och när det gäller VA så är det inte ens ändrat beteende som ligger bakom behoven.

Det behövs fler och bättre konstanter för att Velander ska fungera.

IMG_20260729_135344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://share.google/rWzG1mr5Rc0GMteQN

Svenska Elverksföreningen (1991) utvecklade metoden med typkurvor som till skillnad från
Velanders formel tar hänsyn till när toppeffekter inträffar. Detta eftersom typkurvemetoden
beskriver variationen av effektbehovet under ett dygn beroende på typ av kund. Tanken är att
typkurvor bör ge en mer korrekt uppskattning av toppeffekt för sammanlagring av olika 2
lasttyper (kundkategorier) till skillnad från Velanders som tenderar ge ett för högt värde vid sammanlagring, se Figur 1.

IMG_20260729_134936.jpg
Figur 1 Exempel på jämförelse mellan Velander och typkurvemetoden vid sammanlagring.

D djac skrev:
Vi kan förenkla det, som du gjorde, valen är alltså antingen -en halvering av elnätsavgifterna, vi tar bort vinsten och tillåter både elbil och solceller, men justerar vinsterna till rimliga nivåer, eller -sämre nät med effektavgifter som straffar ut elbil och solceller, inte påverkar summan av elnätsavgifter men ger dig en liten lättnad, som debiteras din granne.

Jag vet vad jag väljer och jag läser vad du vill ha
Hej djac

Det skulle kosta gigantiska summor att uppgradera det nuvarande distributionsnätet till våra bostäder så att elanvändare på 25 A (ca 17 kW) nivån fritt kunde ladda sin elbil eller ansluta och mata in upp till 25 A (ca 17 kW) från solceller.

Det är rimligen mångdubbelt vad vi elanvändare hitintills betalat till elnätsbolag till deras vinster
Det vore bra om någon kunde räkna på det och redovisa vad det skulle kosta men det är jättesummor.

Det är för att undvika stora och långvariga kostnadsökningar man på lång sikt inför effektavgifter liknande det som industrin har

Jag vill ha en robust elkraftförsörjning till rimligt låga kostnader

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det skulle kosta gigantiska summor att uppgradera det nuvarande distributionsnätet till våra bostäder så att elanvändare på 25 A nivån fritt kunde ladda sin elbil eller ansluta och mata in upp till 25 A från solceller.
Det är rimligen mångdubbelt vad vi elanvändare hitintills betalat till elnätsbolag till deras vinster
Det vore bra om någon kunde räkna på det och redovisa vad det skulle kosta men det är jättesummor.

Det är för att undvika stora och långvariga kostnadsökningar man på lång sikt inför effektavgifter liknande det som industrin har

Jag vill ha en robust elkraftförsörjning till rimligt låga kostnader
Ja, det vore intressant, sen gissar jag att du utgår från något helt omöjligt scenario när du säger så, jag bor själv i ett område där mycket av det du målar upp redan har hänt och det har varit odramatiskt, förtätning och förändring gör att man ändå löpande under flera årtionden har uppdaterat nätet och en del av detta har såklart varit kopplat till ändrad användning men kostnaderna har nog ine påverkats så mycket.

Jag är ganska trygg med att det inte finns någon väg runt detta och att kostnaderna med god marginal ryms inom nuvarande debitering, vi bör kunna se kontinuerligt bättre elnät till konsant kostnad så länge någon deltagare i forumet lever.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det vore intressant, sen gissar jag att du utgår från något helt omöjligt scenario när du säger så, jag bor själv i ett område där mycket av det du målar upp redan har hänt och det har varit odramatiskt, förtätning och förändring gör att man ändå löpande under flera årtionden har uppdaterat nätet och en del av detta har såklart varit kopplat till ändrad användning men kostnaderna har nog ine påverkats så mycket.

Jag är ganska trygg med att det inte finns någon väg runt detta och att kostnaderna med god marginal ryms inom nuvarande debitering, vi bör kunna se kontinuerligt bättre elnät till konsant kostnad så länge någon deltagare i forumet lever.
djac

djac

Jag tror inte du ännu varit med om att vi har en till två elbilar i varje bostad, som till ca 17 kW nivån fritt kan ladda sin elbil och stort inslag av solceller på husen som fritt får mata ca 17 kW in i elnäten.

Av det jag kunnat läsa mig till i olika rapporter mm så klarar vi oss hyfsat fram till ca 2030 med nuvarande elnätens uppbyggnad med då blir det ökande bekymmer, om vi då inte under några innan förberett för åtgärder t.ex. effektavgiften med styrning av effekten i elnäten och byten till mindre effektkrävande elapparater.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
djac

djac

Jag tror inte du ännu varit med om att vi har en till två elbilar i varje bostad, som till ca 17 kW nivån fritt kan ladda sin elbil och stort inslag av solceller på husen som fritt får mata ca 17 kW in i elnäten.

Av det jag kunnat läsa mig till i olika rapporter mm så klarar vi oss hyfsat fram till ca 2030 med nuvarande elnätens uppbyggnad med då blir det ökande bekymmer, om vi då inte under några innan förberett för åtgärder t.ex. effektavgiften med styrning av effekten i elnäten och byten till mindre effektkrävande elapparater.
Jo men så är det där jag bor, de flesta med lämpliga tak har paneler, anläggningar på 17kW är sällsynta i Sverige men visar hur du tänker, nästan alla har minst en elbil, många två eller tre.

D djac skrev:
Jo men så är det där jag bor, de flesta med lämpliga tak har paneler, anläggningar på 17kW är sällsynta i Sverige men visar hur du tänker, nästan alla har minst en elbil, många två eller tre.
Så ser inte större delen av landet ut.

D djac skrev:
Hej
En 10/0.4 krafttransformator tål betydligt med effektbelastning vintertid vid minus 25 grader än sommartid vid plus 30 grader liknande är det även för ledningar

Många har förutsatt att vi i Sverige har möjlighet att samtidigt och fritt ta ut de 25 A som huvudsäkringen är på

Samtidigt har man förutsatt att effektriktningen inte har någon betydelse

Om grannen får sätta upp solceller så vill ofta även vi göra det
Elnätsbolagen kan inte neka oss anslutning men ställa villkoren och ta betalt vad det kostar

Att elnätet klarar av elbilar och solceller bra på ett ställe innebär inte att det är lika enkelt överallt

En elev på elkraftutbildningen berättade för ca 10 år sedan att hon på sommarjobbet fick vara med om att byta distributionstransformatorn i en by där en försäljare lyckats bra med att sälja solceller till flera villor

Redigerat:
D
pacman42 pacman42 skrev:
Så ser inte större delen av landet ut.
Det är nog sant, därför det var intressant med en rapport från framtiden, -den är ljus!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
En 10/0.4 krafttransformator tål betydligt med effektbelastning vintertid vid minus 25 grader än sommartid vid plus 30 grader liknande är det även för ledningar

Många har förutsatt att vi i Sverige har möjlighet att samtidigt och fritt ta ut de 25 A som huvudsäkringen är på

Samtidigt har man förutsatt att effektriktningen inte har någon betydelse

Om grannen får sätta upp solceller så vill ofta även vi göra det
Elnätsbolagen kan inte neka oss anslutning men ställa villkoren och ta betalt vad det kostar

Att elnätet klarar av elbilar och solceller bra på ett ställe innebär inte att det är lika enkelt överallt

En elev på elkraftutbildningen berättade för ca 10 år sedan att hon på sommarjobbet fick vara med om att byta distributionstransformatorn i en by där en försäljare lyckats bra med att sälja solceller till flera villor
Jag tror att i princip alla i Sverige, med några undantag, inte har någon åsikt eller intresse av hur konstruktionerna bakom sina huvudsäkringar ser ut, gott så.

För att dina resonemang ska funka så tvingas du hela tiden utgå från verklighetsfrämmande omständigheter, då ska alla ha 25A huvudsäkring, alla ska ha 17kW växelriktare och någon sorts elnätsförstöringsdirigentroll ska införas och alla ska lyda denna slaviskt för att synka produktion och konsumtion i exakt takt.

Eftersom det bara är när de här fantasifulla omständigheterna råder som det skulle bli problem så vet vi också varför det inte är några problem där dessa apparater redan är i bruk.

Ser du något fel i eleven fick denna erfarenhet, jag tycker det var toppen?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.