D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det jag känner extra för att den svenska elkraftförsörjningen skall fungera.
Samhället är helt beroende av en robust och fungerade elkraftförsörjning

Rimligen de flesta här som deltar på byggahus kan bedöma hur beroende de är av att elkraftförsörjningen fungerar och sedan försöka agera därefter

Jag är idag pensionär men har mött mängder med situationer där jag kunnat förklara att som elkraftingenjör så är framtidsutsikterna mycket goda de senaste 30 åren har efterfrågan konstant ökat

Om vi ersatte eller i alla fall komplicerade klagomålen om att det tex tog lång tid att få ansluta till elnätet med att hjälpa till och förklara vad bristen på elkraftingenjörer kommer att innebära i framtiden.Samhället
Då kunde vi nog känna oss lite mindre besvikna och vara lite gladare framöver när bristen blir alarmerande

Elkraftförsörjningen i Sverige är helt beroende på att vi har elkraftingenjörer och med krigshoten i omgivningen så förlorar vi alla vi har här som gästarbetare och konsulter i händelse av en mobilisering då de återvänder till sina hemländer
Hur klarar vi det?
Så du bestämmer att den brist du ser är viktigare än andra, inom förlossningsvården, försvaret, polisen, lärare i de lägre klasserna, osv?

D djac skrev:
Så du bestämmer att den brist du ser är viktigare än andra, inom förlossningsvården, försvaret, polisen, lärare i de lägre klasserna, osv?
Hej
Förlossningsvården klarar sig inte utan elkraft inte heller försvaret, polisen eller lärare i de lägre klasserna

Jag sätter inte en rangordning på vad som är viktigast utan konstaterar att Elkraftförsörjningen och Komunikation och ekonomiska transaktioner är helt beroende av varandra och helt basala för att samhället skall fungera

• Gilla
pmd
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Delvis gammal beprövad teknik men det elbilar, solceller , batterier varvtalsstyrning etc innehåller mycket nyheter som vi i många fall har begränsat med kunskap om
Vi behöver väl inte veta något om det, dom prylarna sköter tillverkarna om och det enda "vi" behöver kunna är att koppla in enligt tillverkarens anvisning.

Sker det längre någon utveckling av något av detta i Sverige eller köps det in från dom som kan ( se Northvolt och batterier, låt dom som kan sköta det).

D Dilato skrev:
Vi behöver väl inte veta något om det, dom prylarna sköter tillverkarna om och det enda "vi" behöver kunna är att koppla in enligt tillverkarens anvisning.

Sker det längre någon utveckling av något av detta i Sverige eller köps det in från dom som kan ( se Northvolt och batterier, låt dom som kan sköta det).
Hej
Följer du inte ens nyhetsförmedling som i allt ökat takt beskriver att cyberattacker och hot om angrepp från främmande makt tenderar att öka

Sedan några år har vi förstått att vi måste öka insatserna att klara oss själva om krisen eller kriget kommer

Vi har tom en informationsbroschyr i andra upplagan om detta. Har du missat det?

Då kommer inte tillverkarna hit till Sverige och hjälper oss när reservkraften till förlossningen inte fungerar
Då måste vi klara elkraftförsörjningen och den viktiga elkrafttekniken vi köpt till sjukvården, polisen, skolan etc helt själva

Vad lärde du dig under militärtjänsten och repövningarna
Jag fick utbildning hur vi skulle klara ”ett skarpt läge”

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
När det gäller att få fler att bli elkraftingenjörer så är de små kommunägda elnäten ett hinder. Utifrån det perspektivet borde det bli ett eller ett fåtal nationella ägare till elnäten som driver yrket. Då har man en helt annan chans att attrahera de ingenjörer som finns och locka nya till utbildningarna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
För att kunna dra paralleller med flydda tider behöver vi veta hur dimensioneringen var då och hur mycket (och vilka) kapaciteter som byggdes ut då.
Poängen var mer att ett elnät (ett vägnät, ett VA-nät, ett mobilnät osv) inte är en statisk företeelse, det förändras över tid, för att omvärldens användning och krav förändras.
Du kan gärna läsa denna mening några gånger till ifall du fortfarande inte ser vad jag (och förmodligen djac också) menar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag väntar fortfarande på att du förklarar vad jag inte förstått
Jag vet att det inte är någon idé att jag förklarar, det är så många som redan skrivit allt du behöver veta, och du har fortfarande inte tagit in det, så nej, jag sliter inget mer på mitt tangentbord nu.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Följer du inte ens nyhetsförmedling som i allt ökat takt beskriver att cyberattacker och hot om angrepp från främmande makt tenderar att öka
Jodå, men det är inget en kraftingenjör kan förhindra.
Det krävs en ittekniker/programmerare som mig för att fixa cybersäkerhet.
M Martin Lundmark skrev:
Sedan några år har vi förstått att vi måste öka insatserna att klara oss själva om krisen eller kriget kommer

Då kommer inte tillverkarna hit till Sverige och hjälper oss när reservkraften förlossningen inte fungerar
Det har jag vetat sedan barnsben.

Det är Gen- alfabet som står handfallna och saknar grundläggande kunskaper om hur saker funkar, livrädda för el och asbest som kommer att svälta ihjäl bredvid en skördeklar potatisåker.

Om dessa dessutom bor i lägenhet klarar dom inte många dagar, dom vet inte var vatten kommer ifrån...

Det behövs ingen kraftingenjör för att fixa en generator, det behövs en mekaniker.
M Martin Lundmark skrev:
Vad lärde du dig under militärtjänsten och repövningarna
Jag fick utbildning hur vi skulle klara ”ett skarpt läge”
Det fick jag med, jag har 13 månader grundtjänst som flygplan/vapenmekaniker på J37 Viggen och 5 repövningar.

Vi "boomers" i villa på landet med egen brunn är dom som verkligen kan saker, vet hur dom flesta grejer funkar och har alla verktyg man behöver för fixa prylar för att överleva.

Jag kan linda en transformator, designa elektronik och programmera datorer.

Dessutom kan jag svetsa, borra, såga, snickra, odla, jaga,fiska, gräva brunn, mura, navigera fartyg, köra bil och andra fordon (med manuell växellåda!), skruva ner och återställa både bensin- och dieselmotorer och en massa annat bra att kunna ( gengas är bra att kunna skapa om krisen blir lång).

Om det kniper kan jag kanske möjligen också flyga ett flygplan och helikopter men det är inget jag påstår mig vara bra på, jag har bara flygtid i flight simulator 😉

Och när krisen kommer kan jag bränna min egen sprit med grejer jag redan har hemma, det är hårdvaluta i kristider 😀

Jag kan också en hel del sjukvård, mamma var natt sjuksköterska på akutintaget Sahlgrenska och lärde sina barn mycket.

Nu är jag ju bara 70 år så behöver dom hjälp med generatorn ställer jag upp om frågan kommer upp.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att i princip alla i Sverige, med några undantag, inte har någon åsikt eller intresse av hur konstruktionerna bakom sina huvudsäkringar ser ut, gott så.

För att dina resonemang ska funka så tvingas du hela tiden utgå från verklighetsfrämmande omständigheter, då ska alla ha 25A huvudsäkring, alla ska ha 17kW växelriktare och någon sorts elnätsförstöringsdirigentroll ska införas och alla ska lyda denna slaviskt för att synka produktion och konsumtion i exakt takt.

Eftersom det bara är när de här fantasifulla omständigheterna råder som det skulle bli problem så vet vi också varför det inte är några problem där dessa apparater redan är i bruk.

Ser du något fel i eleven fick denna erfarenhet, jag tycker det var toppen?
Hej djac

Det jag skrev att man utan begränsning kan fritt använda maxeffekt utan begränsning genom tex effektavgift verkar inte vara verklighetsfrämmande för andra.

Här kan du läsa i inlägg #1 707; ”Fast ATT man ens tillåts att införa effektavgifter, när ALLA kunder redan betalar stora pengar för sin huvudsäkring på 16, 20, 25, 35, 63 A !!!
Betalar jag redan för 20 A som innebär ett maxuttag om 13.800 watt så måste jag rimligen få använda "maxbehovet" jag betalar för eller?”

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Det jag skrev att man utan begränsning kan fritt använda maxeffekt utan begränsning genom tex effektavgift verkar inte vara verklighetsfrämmande för andra.
Det är precis samma resonemang som med skyltad maxhastighet i trafiken.

Den är inte villkorad av tid på dygnet, hur många andra som också vill köra max.
Det enda som begränsar i trafiken är den faktiska trafikmiljön, inte en teoretisk sådan.

D Dilato skrev:
Det är precis samma resonemang som med skyltad maxhastighet i trafiken.

Den är inte villkorad av tid på dygnet, hur många andra som också vill köra max.
Det enda som begränsar i trafiken är den faktiska trafikmiljön, inte en teoretisk sådan.
Hej
Dåligt exempel
Effekten genom elnätet motsvarar snarare antal bilar på en väg

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Dåligt exempel
Effekten genom elnätet motsvarar snarare antal bilar på en väg
där har du fel.

Effekten genom nätet är väl snarare
antalet fordon (kw)
per tidsenhet (h)
där vägens filbredd ( kabel tjocklek)
och antalet filer ( antal faser)
och ytskikt ( grus eller asfalt) representerar kabelresistansen.

Sedan tillkommer ju att man kan öka spänningen ( snabbare fordon) allt annat lika och därmed öka effekten per tidsenhet.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
där har du fel.

Effekten genom nätet är väl snarare
antalet fordon (kw)
per tidsenhet (h)
där vägens filbredd ( kabel tjocklek)
och antalet filer ( antal faser)
och ytskikt ( grus eller asfalt) representerar kabelresistansen.

Sedan tillkommer ju att man kan öka spänningen ( snabbare fordon) allt annat lika och därmed öka effekten per tidsenhet.
Hej
Det blir väl inte mer trång på bilvägen om Volvon V70 har den större motorn

Däremot blir blir mer trångt om fler fordon vill fram samtidigt

Jag undviker att skämta för att inte förvirra de som följer vad vi skriver

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet att det inte är någon idé att jag förklarar, det är så många som redan skrivit allt du behöver veta, och du har fortfarande inte tagit in det, så nej, jag sliter inget mer på mitt tangentbord nu.
Hej

När jag skriver att det finns kostnader även om inga vinster tas ut då skriver du att jag inte förstått

Så det finns alltså inga kostnader för elamvändare att betala till elnätet om inga vinster tas ut

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Så det finns alltså inga kostnader för elamvändare att betala till elnätet om inga vinster tas ut
Jo, men totalkostnaden för kunden blir ju lägre om vinsten inte betalas ut externt utan används för att betala kostnaderna internt.

Om man vet att man behöver köpa in ett antal transformatorer och har pengar att betala för dom ( som kunderna redan betalat) men väljer att ge bort pengarna i stället, då måste ju dom bortgivna pengarna skaffas fram någon annan stans....nämligen från kunderna ( en gång till).

Detta vet du ju, varför gör du dig dummare än du är?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.