P
D djac skrev:
Ni faller bara för retoriken, de som tagit makten har en lista med folkgrupper som man kan välja från när man vill skylla på något och solcellsägare finns på den listan, det är ganska genomskinligt.
Aha! En konspiration, alltså?

P
D djac skrev:
Fast alla är överens om att elnätskostnadernas stegring bara har med metoderna för att sätta kostnadsramarna att göra, det har ingenting med bolagens kostnader för näten att göra.
Alla? Har du frågat dem?

P
D djac skrev:
Jag tror att vi bägge förstår att dagens upplägg med privata monopol är som gjort för ocker och att man bara med mycket stora ansträngningar kan förhindra att avgifterna rusa
Hur många av elnätsmonopolen är privata?

P
D djac skrev:
Ja nej, allt detta är såklart bara orimligt trams och är sprunget ur behovet av att jävlas med folk för att få likes.

Elnätet har ständigt utvecklats och uppgraderingar har alltid krävts, när vi ställde om från oljapannor till eluppvärming fanns liknande problem men då var vi inte lika populistiskt lagda och accepterade utvecklingen, det var ingen som ens luftade idéen om att den siste att konvertera på gatan skulle bekosta ombyggnaden av elnätet, eller att den sista som konverterar en sommarstugetomt till permanentboende ska betala den då nödvändiga ombyggnaden av avloppsnätet.

Det är bara så uppenbart dumt.
På vilket sätt var ökad eluppvärmning ett liknande problem?

D
P pmd skrev:
Den beror ju delvis på hur bra bolaget är på att minimera kostnader.
Det är inte rimligt att reglera ett monopolbolags vinstmarginal. Det som ska regleras är intäktsramen, vilket också är vad som görs när det gäller naturliga monopol som elnätbolag.
Min åsikt styrs i det här fallet av resultatet, det går inte att blunda för verkligheten. Nu när vi vet att privata monopol inte fungerar så bör ju en plan läggas för att komma ur situationen, under tiden får man börja med att ta bort vinsterna.

D
P pmd skrev:
Varifrån kommer idéerna om effektavgift?
Det finns rimligen en teknisk utredning om det nånstans? Var hittar jag den?
Ja, det är en bra fråga, den föddes i länder med väldigt svaga och dåliga elnät och sen lobbades det igenom via EU, det har diskuterats tidigare och jag är själv väldigt nyfiken. Det är här svaren på syftet med effektavgifter kommer hittas, jag tror inte de är så ädla, det brukar de inte vara när det kommer det hållet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Aha! En konspiration, alltså?
Nej, populistisk politik.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Min åsikt styrs i det här fallet av resultatet, det går inte att blunda för verkligheten. Nu när vi vet att privata monopol inte fungerar så bör ju en plan läggas för att komma ur situationen, under tiden får man börja med att ta bort vinsterna.
Ska elnätbolagen ansöka om statliga bidrag för underhåll och förstärkning sv elnäten?

P
D djac skrev:
Nej, populistisk politik.
Det populistiska i sammanhanget är de statliga subventionerna för installation av solel.

D djac skrev:
Hej Djac

I ett pressmeddelande (Publicerad 23 juli 2026), från Regeringskansliet, så kan vi läsa ; ”Ny utredning ska säkerställa skäliga elnätsavgifter” i ingressen står det ”Regeringen har beslutat att ge en särskild utredare i uppdrag att utreda och ta fram förslag för en ändamålsenlig reglering av elnätsavgifterna. Syftet är att säkerställa att elnätsavgifterna hamnar på en rimlig nivå utan kraftiga höjningar under korta tidsperioder.”
https://www.regeringen.se/pressmedd...dning-ska-sakerstalla-skaliga-elnatsavgifter/

Senare i pressmeddelande så står det; ”Dessutom ska utredaren analysera en indelning av elnäten i två nivåer och en minskning av antalet elnätsföretag i Sverige. Syftet är få en effektivare drift av elnätsverksamheten och mer harmoniserade och likvärdiga villkor för Sveriges elnätskunder. Detta är del av regeringens energipolitiska målsättning att elsystemet ska kunna möta efterfrågan på el till konkurrenskraftiga priser och på ett harmoniserat, effektivt och icke-diskriminerande sätt. Utredaren ska redovisa uppdraget senast den 24 november 2027.”

Du skriver; ”Nu när vi vet att privata monopol inte fungerar så bör ju en plan läggas för att komma ur situationen, under tiden får man börja med att ta bort vinsterna.”

Om nu regeringen har satt igång ett arbete gällande att ”säkerställa skäliga elnätsavgifter” kan du då koncentrera dig på att upplysa elanvändare hur de skall göra för att inte skapa onödiga extra kostnader genom den förändrade användningen som bl.a. innebär effekttoppar och omvänt effektflöde, i de redan byggda elnäten.

Att utjämna effektflödet och att inte vända effektriktningen tas bl.a. upp i inlägg #2 762, #2 748, #2 730, #2 724 med flera

Du får även gärna svara på mitt inlägg #2 763 här i tråden

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Ju jämnare användning av elen över dygnet, desto lättare att dimensionera nätet för den kostnadseffektivt.
Nu tycker jag dock att djac har en poäng här:
D djac skrev:
Så nu slopar vi tramset och inser att elbil och solceller är standardutrustning som ska hanteras och så håller vi mental förberedelse för att det kommer ännu fler framsteg efter det, hoppas det aldrig slutar utvecklas.
Det du skrev skulle kunnat överförts till 50-talets Sverige.
"Nu när eluppvärmning ökar så mycket så måste vi få elkunderna att ha lite kallare inomhus de perioder det går mycket el, så vi inte behöver göra en massa dyra förstärkningar av elnätet"

Ja, vi hade kanske fortfarande kunnat haft 40-talets elnät, med lite tur ...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Om nu regeringen har satt igång ett arbete gällande att ”säkerställa skäliga elnätsavgifter” kan du då koncentrera dig på att upplysa elanvändare hur de skall göra för att inte skapa onödiga extra kostnader genom den förändrade användningen som bl.a. innebär effekttoppar och omvänt effektflöde, i de redan byggda elnäten.
Nej tyvärr eftersom det är rent nonsens, det användarna kan göra är att bilda opinion och använda det parlamentariska systemet, inget de gör som elkonsumenter kommer ha en märkbar påverkan tyvärr, det är att likställa med böner, offer och regndanser.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ska elnätbolagen ansöka om statliga bidrag för underhåll och förstärkning sv elnäten?
Jag tycker inte att vi ska ha privata monopol och speciellt inte på kritisk infrastruktur, trodde att det framgick.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tycker jag dock att djac har en poäng här:
Ja, han har kanske en poäng, men inte nödvändigtvis. Jämför vi med trängselskatten så hade man antingen behövt bygga ut vägarna ännu mer, eller fått stå i ännu mer köer utan trängselskatterna. Jag säger inte att det ena eller det andra eller det tredje är bättre än de andra alternativen, men man får olika vinster beroende på vilken väg man tar.

D djac skrev:
Nej tyvärr eftersom det är rent nonsens, det användarna kan göra är att bilda opinion och använda det parlamentariska systemet, inget de gör som elkonsumenter kommer ha en märkbar påverkan tyvärr, det är att likställa med böner, offer och regndanser.
Hej
Jag förstår inte

Vi har snart val och du har här på bygga hus pratat om detta länge och
du kallar det regeringen går ut med för nonsens

Hur skall du övertyga att du idag har ett bättre förslag än det utredningen kommer fram till längre fram

Om du vill skapa opinion så måste det du skriver vara trovärdigt och så korrekt som möjligt
Det du skrev i inlägg #2757 och som du inte kan beskriva varifrån det kommer skapar inte förtroende om du vill bilda opinion

Skall du starta ett enfrågeparti?

Redigerat:
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.