D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är väl snarare så att elproduktionen från villan påverkar spänningsnivån och ger spänningsvariationer
A, så spännande är det inte i verkligheten, har man svaga nerver så kan man kanske känna en en ökande spänningsnivå men det går över med tiden.

D djac skrev:
A, så spännande är det inte i verkligheten, har man svaga nerver så kan man kanske känna en en ökande spänningsnivå men det går över med tiden.
Hej
Jag tror inte heller att det är så spännande i verkligheten för de flesta, snarare en irritation över elnätskostnaden och hur den kan öka
Kombinerat med en dålig förståelse hur vi själva med vårt agerande kan påver att den inte ökar i onödan utöver de vinster som tyvärr tas ut

Även om den utredning som nu startat (för att se över elnätens kostnader) skulle klara av att bromsa elnätsbolagens vinster. Så kvarstår de ökande kostnader som vi elanvändare skapar genom vårt förändrade sätt att använda elnäten

Dessa kostnader går inte över med tiden utan dessa får vi betala åren framöver även om elnätsbolagens vinster minskar

Fairlane
D djac skrev:
Med det resonemanget betyder såklart ingenting någonting men att tro att elproduktionen, dvs utbudet, inte påverkar priserna är naivt.
Det är klart att det gör, men det måste upp i rätt stora mängder innan det påverkar.

Att solceller som levererar el till nätet ute i villaområden inte påverkar näten är rätt naivt. 😉
D djac skrev:
Men helt klart så påverkar inte ett (1) vindkraftverk/vattenkraftverk/kärnkraftverk, eller en solanläggning någonting, speciellt om man sen dessutom får välja perspektiv på det.
Ja, och perspektivet är att 10 grannar med solceller (som levererar till nätet) kan påverka nätets kostnad, men inte elprisets. Så, som granne är jag inte så lycklig för att de pressar priset på el några gånger om året, om de samtidigt åstadkommer att jag får vara med och betala för utbyte av delar i nätet, delar som annars hade kunnat vara kvar.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är klart att det gör, men det måste upp i rätt stora mängder innan det påverkar.

Att solceller som levererar el till nätet ute i villaområden inte påverkar näten är rätt naivt. 😉

Ja, och perspektivet är att 10 grannar med solceller (som levererar till nätet) kan påverka nätets kostnad, men inte elprisets. Så, som granne är jag inte så lycklig för att de pressar priset på el några gånger om året, om de samtidigt åstadkommer att jag får vara med och betala för utbyte av delar i nätet, delar som annars hade kunnat vara kvar.
Nåja, världen är stor, mycket större än du kan se från ovanvåningen och solelen är inte längre försumbar, vi ska dessutom vara glada att vi har den i tider som dessa.

Du är väl själv ansluten till ett nät med solceller, berätta hur du har drabbats?

Ni faller bara för retoriken, de som tagit makten har en lista med folkgrupper som man kan välja från när man vill skylla på något och solcellsägare finns på den listan, det är ganska genomskinligt.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tror inte heller att det är så spännande i verkligheten för de flesta, snarare en irritation över elnätskostnaden och hur den kan öka
Kombinerat med en dålig förståelse hur vi själva med vårt agerande kan påver att den inte ökar i onödan utöver de vinster som tyvärr tas ut

Även om den utredning som nu startat (för att se över elnätens kostnader) skulle klara av att bromsa elnätsbolagens vinster. Så kvarstår de ökande kostnader som vi elanvändare skapar genom vårt förändrade sätt att använda elnäten

Dessa kostnader går inte över med tiden utan dessa får vi betala åren framöver även om elnätsbolagens vinster minskar
Fast alla är överens om att elnätskostnadernas stegring bara har med metoderna för att sätta kostnadsramarna att göra, det har ingenting med bolagens kostnader för näten att göra. Så de evigt ökande nätavgifterna är här för att stanna, där kommer ingenting att förändras, iaf inte så länge vi lever skulle jag säga.

D djac skrev:
Fast alla är överens om att elnätskostnadernas stegring bara har med metoderna för att sätta kostnadsramarna att göra, det har ingenting med bolagens kostnader för näten att göra. Så de evigt ökande nätavgifterna är här för att stanna, där kommer ingenting att förändras, iaf inte så länge vi lever skulle jag säga.
Hej
Jag anser inte att det är hela bilden och elnätens ägande och den del av kostnadsramarna som ger tillgång till vinster kan förändras tex genom den utredning som nu startats

Distributionsnäten till bostäderna borde ägas av staten eller kommunerna som beskattar oss ungefär som att vägarna ägs till stor del av Trafikverket

Redigerat:
Mikael_L
Det är ju klart att nätägarna kommer att spinna en story om stora krävande investeringar som krävs, och därmed erhålla en allt rymligare intäktsram. För att sen fortsätta att dela ut pengarna, ännu mer pengar, till aktieägarna, ägarbolagen i utlandet.

De är väl inte dumma i huvudet, då skulle de ju inte redan idag sno 400 kr av varje tusenlapp du betalar i elräkningen, som vinst att skeppa till ägarna.

• Gilla
  • Ledsen
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag anser inte att det är hela bilden och elnätens ägande och den del av kostnadsramarna som ger tillgång till vinster kan förändras tex genom den utredning som nu startats

Distributionsnäten till bostäderna borde ägas av staten eller kommunerna som beskattar oss ungefär som att vägarna ägs till stor del av Trafikverket
Jag tror att vi bägge förstår att dagens upplägg med privata monopol är som gjort för ocker och att man bara med mycket stora ansträngningar kan förhindra att avgifterna rusar, en ansträngning som ingen visat intresse för och även om någon skulle börja intressera sig så kommer det ta lång tid och medföra "ett jävla gnällande", därav min pessimism.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att vi bägge förstår att dagens upplägg med privata monopol är som gjort för ocker och att man bara med mycket stora ansträngningar kan förhindra att avgifterna rusar, en ansträngning som ingen visat intresse för och även om någon skulle börja intressera sig så kommer det ta lång tid och medföra "ett jävla gnällande", därav min pessimism.
Hej
Därför så har jag protesterat mot att andra än staten eller kommunen äger distributionsnäten

Jag ifrågasatte dessutom när tex Birka energi såldes ut Men jag var ganska ensam som protesterade

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera dock att Eons vinst ökade mer innan effekttarifferna.
Men dom har aldrig infört dom så det kan ju knappast vara relevant?

D Dilato skrev:
Men dom har aldrig infört dom så det kan ju knappast vara relevant?
Jag syftade på att den ökade mer innan de flesta andra bolag införde dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag syftade på att den ökade mer innan de flesta andra bolag införde dem.
Jag vet, min nätägare är tysken 🥺

D djac skrev:
Jag är ändå vagt positiv. EI tycker redan att kostnadsramarna är överdrivna, men har varit bakbundna av existerande lagar. Dessa lagar måste ändras - inte borde, utan måste. Tyskland är redan fällda i EU-domstolen för att ha haft samma upplägg som Sverige har, och domstolen ansåg att Tysklands organ motsvarande EI inte var självständigt nog pga att lagarna styrde för mycket.

Så EI kommer att få mer möjlighet att bestämma hur ramarna bestäms. Den stora frågan är om det kommer att hinnas med till nästa period eller om det kommer bli fyra extra år med ocker. (Problemet med övergångsregler kvarstår dock.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.