M Martin Lundmark skrev:
Hej
Svaret på 2 är att rimligen så vet EI inte hur utvecklingen kommer att bli

Fråga 3 har jag redan svarat på

Det är ju tydligt att EI arbetar utifrån hur elnäten är byggda och hur vi villaägare förändrar vår elanvändning

Både effektavgifter vid inmatning och att villaägare bör anpassa solceller och batterier till det egna elenergibehovet är en tydlig följd av detta

Det är beklagligt att de politiker och beslutsfattare som drog igång ”solceller på villatak” kunde för lite om hur elnäten var uppbyggda
Vi får citera mina frågor tror jag:
"2. Har EI ens berättat vilken storleksordning på kostnadsökning de tänker på?
3. Och om 4 villaägare installerar lite för många solceller under samma trafo, men det ändå fungerar utan vidare åtgärder, är det då den 5e som kommer till och gör likadant som ska stå för hela notan när kablaget måste grävas om?
Eller ska det då plötsligt slås ut oå alla 5 ?
Är det ens rättsligt möjligt att komma med såna avgifter i efterhand?"

2. Om inte EI har ngn nivå på kostnadsökning som de anser "den som orsakar dem" ska stå för stå blir det ju bara fortsatt flum.
Menar du att de anser att 100 kr ökning direkt ska läggas på en villaägare som vill koppla in solceller, eller vad menar du egentligen med att de inte vet?

Har nog helt missat, var svarade du på 3?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Vi får citera mina frågor tror jag:
"2. Har EI ens berättat vilken storleksordning på kostnadsökning de tänker på?
3. Och om 4 villaägare installerar lite för många solceller under samma trafo, men det ändå fungerar utan vidare åtgärder, är det då den 5e som kommer till och gör likadant som ska stå för hela notan när kablaget måste grävas om?
Eller ska det då plötsligt slås ut oå alla 5 ?
Är det ens rättsligt möjligt att komma med såna avgifter i efterhand?"

2. Om inte EI har ngn nivå på kostnadsökning som de anser "den som orsakar dem" ska stå för stå blir det ju bara fortsatt flum.
Menar du att de anser att 100 kr ökning direkt ska läggas på en villaägare som vill koppla in solceller, eller vad menar du egentligen med att de inte vet?

Har nog helt missat, var svarade du på 3?
Ja nej, allt detta är såklart bara orimligt trams och är sprunget ur behovet av att jävlas med folk för att få likes.

Elnätet har ständigt utvecklats och uppgraderingar har alltid krävts, när vi ställde om från oljapannor till eluppvärming fanns liknande problem men då var vi inte lika populistiskt lagda och accepterade utvecklingen, det var ingen som ens luftade idéen om att den siste att konvertera på gatan skulle bekosta ombyggnaden av elnätet, eller att den sista som konverterar en sommarstugetomt till permanentboende ska betala den då nödvändiga ombyggnaden av avloppsnätet.

Det är bara så uppenbart dumt.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja nej, allt detta är såklart bara orimligt trams och är sprunget ur behovet av att jävlas med folk för att få likes.

Elnätet har ständigt utvecklats och uppgraderingar har alltid krävts, när vi ställde om från oljapannor till eluppvärming fanns liknande problem men då var vi inte lika populistiskt lagda och accepterade utvecklingen, det var ingen som ens luftade idéen om att den siste att konvertera på gatan skulle bekosta ombyggnaden av elnätet, eller att den sista som konverterar en sommarstugetomt till permanentboende ska betala den då nödvändiga ombyggnaden av avloppsnätet.

Det är bara så uppenbart dumt.
Men för att undvika detta utan att vissa kategorier av användare skall betala för andra användares kostnader så måste man ta betalt för vad saker kostar, både vid utbyggnaden av nätet och under driften.

Effekttariffer är ett exempel på hur man försöker göra just detta. Man försöker sätta kostnaden där den finns så att man betalar för det som verkligen kostar, proaktivt för att dels styra användningen men också för att samla in pengar till att betala utbyggnaden.

I slutet av telefonnätets liv så fick nästa kund betala för sin utbyggnad (även om den kunde gynna andra kunderso). I vissa fall så hamnar man där med elnätet också. Men så mycket som möjligt skall hanteras via avgifter från kollektivet i förväg och från kunden som sådan i efterhand utifrån användning.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Men för att undvika detta utan att vissa kategorier av användare skall betala för andra användares kostnader så måste man ta betalt för vad saker kostar, både vid utbyggnaden av nätet och under driften.

Effekttariffer är ett exempel på hur man försöker göra just detta. Man försöker sätta kostnaden där den finns så att man betalar för det som verkligen kostar, proaktivt för att dels styra användningen men också för att samla in pengar till att betala utbyggnaden.

I slutet av telefonnätets liv så fick nästa kund betala för sin utbyggnad (även om den kunde gynna andra kunderso). I vissa fall så hamnar man där med elnätet också. Men så mycket som möjligt skall hanteras via avgifter från kollektivet i förväg och från kunden som sådan i efterhand utifrån användning.
Nej så var det aldrig, den siste kunden fick aldrig betala en ny station om paren var slut där.

Jag håller med om att effektavgifter mycket kortsiktigt kan bromsa utvecklingen på ett negativt sätt, dvs bryta matchingen av produktion och konsumtion, då skapar man samtidigt en utbyggnadsskuld (man kunde gjort det billigare i lugn takt) och skapar ett större problem, som då ska byggas ifatt till ett högre pris senare.

Ungefär som att man slutar underhålla huset i lågkonjunkturer för att sedan jobba ifatt och reparera under högkonjunkturen till en mycket högre kostnad.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej så var det aldrig, den siste kunden fick aldrig betala en ny station om paren var slut där.

Jag håller med om att effektavgifter mycket kortsiktigt kan bromsa utvecklingen på ett negativt sätt, dvs bryta matchingen av produktion och konsumtion, då skapar man samtidigt en utbyggnadsskuld (man kunde gjort det billigare i lugn takt) och skapar ett större problem, som då ska byggas ifatt till ett högre pris senare.

Ungefär som att man slutar underhålla huset i lågkonjunkturer för att sedan jobba ifatt och reparera under högkonjunkturen till en mycket högre kostnad.
Hej djac
Var har du dina belägg för att man inte ändrade debiteringen när nya kunder ville ansluta sig till televerkets trådade telefonnät? Ge gärna länk och citat.

"Per-Richard Molén m. fl. (m) Televerkets höjning av avgiften för telefonabonnemang

Televerket har fram till årsskiftet 1986-1987 uttaxerat 600 kr. för ett nytt
telefonabonnemang. Från den 1 januari 1987 har detta belopp höjts till 1000
kr. för de fritidshus som är belägna inom 1000 meter från närmaste
telestation. För dem som uppför eller övertar fritidshus på längre avstånd än
1000 meter kommer en avståndsberoende anslutningsavgift att påföras.
Sålunda kommer den som har ett avstånd på 4000 meter från en telestation
att betala 23400 kr. På ännu längre avstånd - exempelvis 6000 meter kommer
anslutningen att belöpa sig på 45 650 kr."

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...televerkets-hojning-av-avgiften-for_ga02t813/

Jag var den perioden involverad att hjälpa människor som ville ha fast telefon men kostnaden blev för hög

Det är bra om vi kan ge korrekt information

Redigerat:
D djac skrev:
Jodå, det var uppe ett par fall rörande detta precis i slutet. Bland annat ett fall i Ale kommun. Telia löste hela diskussionen/debatten genom att ställa ut boxar med mobilanslutning istället för att behöva ta delar av kostnaden själva.

Rörande elnätet:
- https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/elchock-for-stugagare-1
D djac skrev:
Det beror på vad som är orsaken. Är orsaken att folk inte planerar användningen så får man ingen skuld.
D djac skrev:
Nej, det tycker jag inte är relevant. Jämför istället med trängselskatter på tillfartsvägarna till en stad. De minskar och omfördelar biltrafiken där permanent. Trafiken kommer att öka igen, men på annat sätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac
Var har du dina belägg för att man inte ändrade debiteringen när nya kunder ville ansluta sig till televerkets trådade telefonnät? Ge gärna länk och citat.

"Per-Richard Molén m. fl. (m) Televerkets höjning av avgiften för telefonabonnemang

Televerket har fram till årsskiftet 1986-1987 uttaxerat 600 kr. för ett nytt
telefonabonnemang. Från den 1 januari 1987 har detta belopp höjts till 1000
kr. för de fritidshus som är belägna inom 1000 meter från närmaste
telestation. För dem som uppför eller övertar fritidshus på längre avstånd än
1000 meter kommer en avståndsberoende anslutningsavgift att påföras.
Sålunda kommer den som har ett avstånd på 4000 meter från en telestation
att betala 23400 kr. På ännu längre avstånd - exempelvis 6000 meter kommer
anslutningen att belöpa sig på 45 650 kr."

[länk]

Jag var den perioden involverad att hjälpa människor som ville ha fast telefon men kostnaden blev för hög

Det är bra om vi kan ge korrekt information
Ja, nej du tar fel, det var ingen som behövde betala några miljoner för en ny station för att få telefon.

D djac skrev:
Ja, nej du tar fel, det var ingen som behövde betala några miljoner för en ny station för att få telefon.
Hej
Vem har sagt att det handlade om miljoner till en ny telefonstation

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vem har sagt att det handlade om miljoner till en ny station
Du har väl sett fantasisummorna man vill ta ut av de som ska ansluta solceller, det handlar om mycket mer än deras lilla del av en utbyggnad, här pratar vi om att man som "sisteman" får ta smällen, det är såklart trams.

Att elbilar och solceller var ovanliga på 1900-talet betyder ingenting, det är mycket annat som förändrats sen dess och det är bra, idag är det inte bara vanligt utan kommer säkert också bli en plikt, det är bara att sluta gnälla och fortsätta framåt.

D djac skrev:
Du har väl sett fantasisummorna man vill ta ut av de som ska ansluta solceller, det handlar om mycket mer än deras lilla del av en utbyggnad, här pratar vi om att man som "sisteman" får ta smällen, det är såklart trams.

Att elbilar och solceller var ovanliga på 1900-talet betyder ingenting, det är mycket annat som förändrats sen dess och det är bra, idag är det inte bara vanligt utan kommer säkert också bli en plikt, det är bara att sluta gnälla och fortsätta framåt.
Hej djac

Mitt inlägg #2 750 handlar om att kostnaderna även ökade för telefonanslutning de sista åren istället för att kostnaderna lades på kollektivet. En likhet med vad som nu, även finns för elnätet.

Men kostnadsnivån är olika i de två exemplen.

Jag föddes på en plats ca 3 km till telefonstationen och med dessa nya regler hade det kostat något under 23 400 kr att få telefonledning dit.

Det är en helt annan kostnad att bygga ett elnät till denna plats 3 km från nuvarande elnät

På Energimarknadsbyrån:s hemsida finns en tabell gällande anslutning till elnätet, där det står ” 1200 meter – 1800 meter”+” 762 400 kr + 562 kr/meter
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-elavtal-och-kostnader/elnatsavtalet/anslutningsavgift/

För att säkert veta vad det kostar i varje specifikt fall att nyansluta en villa till elnätet så får man kontakta sitt elnätsbolag. Men rimligen så kostar det mer än en miljon att idag ansluta en villa som ligger 3 km från elnätet.

Vad som kostnaden blir att ansluta solceller till ett befintligt elnät varierar från fall till fall men här är ett exempel; ”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor”
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93000-kronor/

Summa jämkades; ”De berörda kunderna ansåg inte att kraven var skäliga och begärde prövning hos Ei, som utövar tillsyn över elnätsbolagen som är reglerade monopolverksamheter. Och i maj i år beslutade myndigheten att elnätsbolaget hade rätt att ta ut en anslutningsavgift, men att de belopp som krävts var alldeles för höga. De sänktes kraftigt till maximalt 50.000 kronor respektive drygt 93.000 kronor. ”

Beslutet från Ei innebar att kundkollektivet påfördes ökade kostnader för nätutbyggnaden som på sikt påförs elnätsavgiften inom samma elnätsbolag.

EI har även sagt att effektavgiften gäller båda effektriktningarna d.v.s. även för inmatning från solceller. Samt att man bör anpassa solcellsanläggningen till husets elbehov. Genom att då komplettera solceller med ett batteri (som man då kan få ekonomiskt stöd till) så kan man undvika att behöva mata ut på elnätet och därmed hålla nere behovet av kostsamma elnätsförstärkningar.

Redigerat:
D djac skrev:
200-300 000 kronor för grävning har jag dock sett offerter på under slutet av kopparnätets breda existens. En granne som byggde villa istället för sommarstuga på tomten blev det mycket billigare att ha igång abonnemanget medan bygget fortgick än att säga upp och starta nytt. De ville ha 20000 kr för att ansluta en ny kund där tråden redan fanns in i huset nämligen. Lägga abonnemanget vilande var inget alternativ.

Mina föräldrar fick betala 50000 kronor för anslutning av el till sommarstugan för 15 år sedan, då samordnades det med alla andra sommarstugor i området. Offerten de fått innan dess var på runt 200 000 kronor i penningvärdet för 20 år sedan. De fick förresten fiber för 15000 kronor till då.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
200-300 000 kronor för grävning har jag dock sett offerter på under slutet av kopparnätets breda existens. En granne som byggde villa istället för sommarstuga på tomten blev det mycket billigare att ha igång abonnemanget medan bygget fortgick än att säga upp och starta nytt. De ville ha 20000 kr för att ansluta en ny kund där tråden redan fanns in i huset nämligen. Lägga abonnemanget vilande var inget alternativ.

Mina föräldrar fick betala 50000 kronor för anslutning av el till sommarstugan för 15 år sedan, då samordnades det med alla andra sommarstugor i området. Offerten de fått innan dess var på runt 200 000 kronor i penningvärdet för 20 år sedan. De fick förresten fiber för 15000 kronor till då.
Det var inte så mycket summorna som principen jag diskuterade, att man får betala mer för en lång sladd än en kort kan jag till viss del köpa, sen kan jag ha personliga åsikter om hur mycket man ska betala ett nätbolag för att få sen betala dem ockeravgifter livet ut men det är en annan femma.

Det jag vänder mig emot är att den siste abonnenten ska drabbas av kostnaderna för en utbyggnad som sen delas av alla. Dvs abonnent nr.5000 betalar bara för sin sladd men nr.5001, betala sladd och en ny station/transformator.

D djac skrev:
Det var inte så mycket summorna som principen jag diskuterade, att man får betala mer för en lång sladd än en kort kan jag till viss del köpa, sen kan jag ha personliga åsikter om hur mycket man ska betala ett nätbolag för att få sen betala dem ockeravgifter livet ut men det är en annan femma.

Det jag vänder mig emot är att den siste abonnenten ska drabbas av kostnaderna för en utbyggnad som sen delas av alla. Dvs abonnent nr.5000 betalar bara för sin sladd men nr.5001, betala sladd och en ny station/transformator.
Det är just därför som det är viktigt att fördela ut avgifterna på rätt poster och hantera varje kostnad för sig. Effekttarifferna är ett utmärkt sätt att göra detta (sedan kan man diskutera nivåerna).

Exemplen med telenätet visar på att man tappar solidariteten när något är på avveckling, det finns ingen efterkommande som kan betala för delar av kostnaden. Framtiden fanns/finns inte och då hamnar prisbilden på en helt annan nivå än om man har ett kollektiv som kan agera bank.

Detta resonemang kan man ta till elnätet också. I praktiken så skall kollektivet stå för utbyggnaden (agera bank) som är gemensam och användaren betalar efter sitt behov och hur det påverkar nätet. Men de måste också anslutas och där finns delar av kostnaderna som är unika per fastighet. Därför är effektavgifterna (om rätt utformade) bra. De lägger kostnaderna på den som skall betala.

D djac skrev:

Hej
Varifrån hämtar du informationen att det blir en kostnadsökning specifikt för en person om någon fler vill ansluta en villa till det befintliga elnätet
Även om en ny transformation behöver byggas så drabbar den kostnaden inte en enstaka ny villaägare utan fördels över kollektivet
Att ansluta solceller på en villa och mata eleffekt i en riktning som elnätet inte är byggt för kan däremot innebära kostnader för den som vill ansluta
EI har därför rekommenderat att inte ha större anläggning än att elenergi används i huset och inget behöver matas ut till elnätet
Normalt så betalar de som är elproducenterna för att få ansluta och mata eleffekt in i elnätet

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Varifrån hämtar du informationen att det blir en kostnadsökning specifikt för en person om någon fler vill ansluta en villa till det befintliga elnätet
Även om en ny transformation behöver byggas så drabbar den kostnaden inte en enstaka ny villaägare utan fördels över kollektivet
Att ansluta solceller på en villa och mata eleffekt i en riktning som elnätet inte är byggt för kan däremot innebära kostnader för den som vill ansluta
Precis. De domar som finns visar på att elnätsbolaget inte får ta fullt ut betalt för detta, men de får ta rejält betalt. Det är inte en självklarhet att få leverera el utan extra kostnad för en producent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.