D
Fairlane Fairlane skrev:
Är du ointresserad av enskilda bolag? Jag tycker du drar nästan samtliga slutsatser baserat på EON.

Det som är lite intressant med rapporten är att man säger att bolagen som infört effektavgifter är värst, samtidigt som vi vet att Vattenfall och EON inte infört några effektavgifter och de har ju höjt priserna rejält.
Ellevio hade väl ingen märkbar höjning vid införande av effektavgifter, men väl när de plockade bort dem.
Stämmer nästan, jag brukar utgå från de stora, det stämmer, till skillnad från en del andra här som utgår från något mycket litet bolag, olika metoder.

Du får göra en egen rapport så att den blir mer effektavgiftsförhärligande.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Stämmer nästan, jag brukar utgå från de stora, det stämmer, till skillnad från en del andra här som utgår från något mycket litet bolag, olika metoder.
Jag tror att de flesta antingen utgår ifrån sin egen situation, eller alternativt från en helhet, men det är klart att det finns folk som använder ett eller flera stora bolag (eller för all del litet bolag) för att visa en poäng, att effektavgifter är bra eller dåliga.

Själv har jag Vattenfall och försöker snarare se det i stort. Jag kan iallafall inte se att Vattenfall håller nere prishöjningarna trots att de inte infört några effektavgifter, tvärtom tycker jag det är rätt tydligt med både EON och Vattenfall (liksom även Ellevio) att stora prishöjningar har skett helt orelaterat till effektavgifter.
D djac skrev:
Du får göra en egen rapport så att den blir mer effektavgiftsförhärligande.
Det kommer jag givetvis inte göra, men du ser väl ändå samma sak som jag?
De stora har höjt priset rejält, långt innan någon effektavgift har införts?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det kommer jag givetvis inte göra, men du ser väl ändå samma sak som jag?
De stora har höjt priset rejält, långt innan någon effektavgift har införts?
Vi har ju precis behandlad Lunds kommunala bolag som tydligen innehar svenskt rekord i överdebitering, så det verkar kunna drabba alla, men detta är inget som förvånar, ”Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.”, detta är en naturlag och om man bara ger bolag som driver privata monopol tillräckligt med tid och slack så sker detta som hänt oundvikligen.

Vi har ju tidigare haft samsyn i att effektavgifterna inte i sig höjer totalen men sen är det självklart att ju snårigare man gör debiteringsmodellerna, ju fler möjligheter till kreativa höjningar öppnar man för. Ge det bara tid så kommer det nog explodera.

D djac skrev:
Vi har ju precis behandlad Lunds kommunala bolag som tydligen innehar svenskt rekord i överdebitering, så det verkar kunna drabba alla, men detta är inget som förvånar, ”Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.”, detta är en naturlag och om man bara ger bolag som driver privata monopol tillräckligt med tid och slack så sker detta som hänt oundvikligen.

Vi har ju tidigare haft samsyn i att effektavgifterna inte i sig höjer totalen men sen är det självklart att ju snårigare man gör debiteringsmodellerna, ju fler möjligheter till kreativa höjningar öppnar man för. Ge det bara tid så kommer det nog explodera.
Jag tycker dock inte att effekttarifferna generellt innebär en snårigare debiteringsmodell. Vad som däremot är ett problem är att en ändrad modell för att det är svårt att jämföra ett år med ett annat.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker dock inte att effekttarifferna generellt innebär en snårigare debiteringsmodell. Vad som däremot är ett problem är att en ändrad modell för att det är svårt att jämföra ett år med ett annat.
Den är mer komplex eftersom den har fler rörliga delar, den bygger också på ännu mer komplexa antaganden, det öppnar upp fältet för ännu kreativare och mer lönsam debitering och mindre leverans, även om det aldrig var tanken med modellen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Den är mer komplex eftersom den har fler rörliga delar, den bygger också på ännu mer komplexa antaganden, det öppnar upp fältet för ännu kreativare och mer lönsam debitering och mindre leverans, även om det aldrig var tanken med modellen.
Då hade EI ytterligare en rörlig del i sitt förslag, men de flesta elbolag strök den delen...

Fairlane Fairlane skrev:
Är du ointresserad av enskilda bolag? Jag tycker du drar nästan samtliga slutsatser baserat på EON.

Det som är lite intressant med rapporten är att man säger att bolagen som infört effektavgifter är värst, samtidigt som vi vet att Vattenfall och EON inte infört några effektavgifter och de har ju höjt priserna rejält.
Ellevio hade väl ingen märkbar höjning vid införande av effektavgifter, men väl när de plockade bort dem.
Varför hackar du på Vattenfall? De har inte infört det, och de säger också att det inte behövs några större investeringar i deras lokalnät för att "klara elektrifieringen". Kanske kan bero på större insyn i ett statligt bolag. Svårt att dra till med mkt hittepå då.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då hade EI ytterligare en rörlig del i sitt förslag, men de flesta elbolag strök den delen...
Vad var det egentligen EU "krävde"?

pacman42 pacman42 skrev:
Det tycker jag.

Hej,

”I ny teknik finns nu en artikel;
”De nya effektavgifterna ska bli rättvisa och lätta att förstå – så ska det gå till
Arbetet med att ta fram en ny modell för Sveriges effektavgifter har startat. Men hur ska de omdiskuterade avgifterna bli lättare att begripa den här gången? Ny Teknik ställer fem frågor till Energimarknadsinspektionen.”
https://www.nyteknik.se/energi/de-n...laetta-att-foersta-sa-ska-det-ga-till/4473796

I artikeln ställer man frågor till ” Gustav Janeling, jurist på Energimarknadsinspektionen, Ei”
Två av frågeställningarna citeras här;

1. Den nya modellen ska vara enkel, rättvis och transparent. Vad innebär det i praktiken?
– Vi arbetar just nu med att titta på vad regeringsuppdraget innebär. Transparens är ett begrepp som används i EU-reglerna kring tariffer, och det handlar om att kunderna ska kunna förstå vad de betalar för och hur tarifferna sätts. När det gäller rättvisa säger EU-reglerna att den kund som orsakar en kostnad i nätet också ska stå för den, säger Gustav Janeling"
"5. Vilket är det vanligaste missförståndet du möter när det gäller effektavgifter?
– Det finns framför allt två vanliga missuppfattningar. Den första är att effektavgifter är ett sätt för nätbolagen att höja sina intäkter. I själva verket regleras deras intäkter separat genom en intäktsram, ett tak för hur mycket pengar de får tjäna under en fyraårsperiod. Den andra missuppfattningen är att effektavgiften är en helt ny, extra avgift. Snarare handlar det om en omfördelning av kostnader inom kundkollektivet, där de som belastar nätet mer betalar mer, medan andra kan få lägre kostnader, säger Gustav Janeling. ”

Det är viktigt att vi fortsätter att förbereda oss på att effektavgifterna kommer, och att de är ett komplement till hur vi idag debiteras för elnätet.

De som gör kalkyler för köp av elbil, solceller, batterier, värmepumpar etc. bör där ta i beaktande de förändringar som kommer gällande debiteringen av elnäten.

Att sänka både den elenergi och samtidigt med att sänka det toppeffektbehov som huset behöver är en bra utgångspunkt.

Sätter man in solceller är en bra utgångspunkt att samtidigt köpa batteri och se till att anläggningens storlek är ungefär så stor som huset själv använder så att man om möjligt minimerar användningen av elnätet.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

”I ny teknik finns nu en artikel;
”De nya effektavgifterna ska bli rättvisa och lätta att förstå – så ska det gå till
Arbetet med att ta fram en ny modell för Sveriges effektavgifter har startat. Men hur ska de omdiskuterade avgifterna bli lättare att begripa den här gången? Ny Teknik ställer fem frågor till Energimarknadsinspektionen.”
[länk]

I artikeln ställer man frågor till ” Gustav Janeling, jurist på Energimarknadsinspektionen, Ei”
Två av frågeställningarna citeras här;

1. Den nya modellen ska vara enkel, rättvis och transparent. Vad innebär det i praktiken?
– Vi arbetar just nu med att titta på vad regeringsuppdraget innebär. Transparens är ett begrepp som används i EU-reglerna kring tariffer, och det handlar om att kunderna ska kunna förstå vad de betalar för och hur tarifferna sätts. När det gäller rättvisa säger EU-reglerna att den kund som orsakar en kostnad i nätet också ska stå för den, säger Gustav Janeling"
"5. Vilket är det vanligaste missförståndet du möter när det gäller effektavgifter?
– Det finns framför allt två vanliga missuppfattningar. Den första är att effektavgifter är ett sätt för nätbolagen att höja sina intäkter. I själva verket regleras deras intäkter separat genom en intäktsram, ett tak för hur mycket pengar de får tjäna under en fyraårsperiod. Den andra missuppfattningen är att effektavgiften är en helt ny, extra avgift. Snarare handlar det om en omfördelning av kostnader inom kundkollektivet, där de som belastar nätet mer betalar mer, medan andra kan få lägre kostnader, säger Gustav Janeling. ”

Det är viktigt att vi fortsätter att förbereda oss på att effektavgifterna kommer, och att de är ett komplement till hur vi idag debiteras för elnätet.

De som gör kalkyler för köp av elbil, solceller, batterier, värmepumpar etc. bör där ta i beaktande de förändringar som kommer gällande debiteringen av elnäten.

Att sänka både den elenergi och samtidigt med att sänka det toppeffektbehov som huset behöver är en bra utgångspunkt.

Sätter man in solceller är en bra utgångspunkt att samtidigt köpa batteri och se till att anläggningens storlek är ungefär så stor som huset själv använder så att man om möjligt minimerar användningen av elnätet.
när det gäller punkt 5 så visade det sig att nätbolagen hade höjt avgifterna mer om de hade infört effektavgift än för de bolag som inte infört effektavgift. Det var någon utredning för någon månad sedan som hade analyserat detta- kanske var det Nils Holgerson...

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
när det gäller punkt 5 så visade det sig att nätbolagen hade höjt avgifterna mer om de hade infört effektavgift än för de bolag som inte infört effektavgift. Det var någon utredning för någon månad sedan som hade analyserat detta- kanske var det Nils Holgerson...
Hej trähantag
Eftersom Intäktsramarna justeras vart fjärde år så behövs nog rimligen flera år med effektavgifterna för att konstatera hur förändringen påverkat kostnaden för elanvändaren

Effektavgiften började omtalas för ett antal år sedan
Det tar normalt flera år med att genomföra och se resultat gällande många av de förändringar som sker gällande vår elförsörjning

Det är därför jag uppmanar att planerar hur ni använder elenergin och hur ni håller nere effekttopparna

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det kan vara möjligen rätt, men utredningen visade inte detta.

så här står det när jag söker på nätet:

Effektavgifterna har en stor påverkan på elnätsavgifterna i Sverige, där de största höjningarna uppgår hos elnätsbolag som infört dessa avgifter. Nils Holgersson-gruppen presenterar en årlig kartläggning som visar att elnätsavgifterna fortsätter att öka kraftigt, med en genomsnittlig höjning på 8 procent. De bolag som infört effektavgifterna höjer elnätsavgifterna betydligt mer än övriga bolag, i flera fall med över 20 procent. Det är viktigt att notera att Energimarknadsinspektionen har inte kunnat göra en nationell sammanställning av elnätsavgifterna, vilket gör det komplext att förstå de nya prismodellerna. Nils Holgersson-gruppen presenterar en sammanställning som saknas, vilket visar att elnätsavgifterna fortsätter att öka i stora delar av landet.
Nils Holgersson+5
Hej trähandtag
Det som de skrivit stämmer rimligen för de elnätsbolag som redovisats, om man tex tittar årsvis

MEN, vi behöver rimligen titta över en längre tidsperiod med effektavgifterna, säg fem år eller längre, om vi skall kunna dra en slutsats om dess påverkan

Elanvändarna skall, sedan effektavgifter införts, både hinna förändra sättet att använda sina elapparater och valet av elapparater vid tex ändrad uppvärmningsbehov eller byte av vitvaror innan vi kan börja dra slutsatser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.