P Peter Åslund skrev:
Det första dom landar i mailkorgen är från Ellevio som säger att de kommer behålla sina effektavgifter, så hos Ellevios kunder blir det ingen skillnad tyvärr. Ellevio var även väldigt snabba (först tror jag) med att införa effektavgifter.
Snabbheten säger en del..

Attitudeswe
D Dan Asplund skrev:
Intressant. Hur ser din förbrukarprofil ut?
årsförbrukning?
normal snittförbrukning sommar/vinter
effekt topp dag)kväll (helg)

Själv kunde jag få en lägre årsavgift om jag inte förbrukade mer än 600W.
Förbrukar 19000kWh/år. Mest på vintern, men mycket till bilar och VVB.

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md

Graf som visar energianvändningsmönster och genomsnittligt energipris under hela dygnet för augusti 2025. Flera linjer visar olika förbruknings- och prisscenarier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över energianvändning och energipris 1-28 februari 2025, visar genomsnittlig och hög användning under trängsel och utan, samt priser i SEK per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Konstigt att 50% av finnarna då kan styra sin förbrukning.
Inte under 8 kW...

T Tompisen skrev:
Ellevio kommer inte ta bort den då de även tar ut den på helger när industrin inte kör på högvarv. Så om nåt är säkert är att Ellevio endast skulle ta bort det om de blir blir tvingade!
Ja det är dom äckliga el-nätbolagen som kommer att behålla modellen. Dom tjänar ju mer pengar på detta. Tro inget annat gott folk. Här visar skojarna sin fula nuna. Och som vanligt får vi vanliga bara betala och se glada ut.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
OramaC och 4 till
  • Laddar…
F flukve skrev:
Jag har också hört från ett hushåll som gör det, och ett flertal som inte gör det. Det bra om det går åt båda hållen, men för mig slår det väldigt hårt och för alla som värmer med icke jord/berg-pumpar, så L/L & L/V-pumpar och direkt el. Tre till fyra månader per år när pumpen måste gå på elpatron så blir det otroligt höga toppar. Min poäng var/är främst att det inte bara är gnäll, det är verklighet och legitim kritik. Jag anser och tror att det gamla sättet överlag är mycket mer rimligt för snitthushållet, för de som tjänar på det nu är nog färre än de det blir värre för, och då det blir värre så blir det mycket värre (dyrare), de som tjänar på det nu verkar tjäna marginellt på det det säger sig självt (tror jag) med tanke på hur det beräknas också.
Hej
När man för drygt 20 år sedan började marknadsföra värmepumpar som hade luften som värmekälla och som behövde allt större eldstöd då det blev kallare då protesterade jag

Förutom de som sålde värmepumpar så var även villaägareföreningen bra på att marknadsföra att värmeanläggningen inte behövde klara mer än 80-90 % effekttäckning

Jag valde en bergvärmepump för ca 20 år sedan (när dessa pumpar äntligen kom) som klarar hela huset och varmvatten utan stöd av direktel

Jag har sedan återkommande påpekat det olämpliga för både elgenerering och elnät att behöva hög effekt en kort del av året men få ville lyssna på detta

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Effektavgiften är framåtblickande och gäller hela elnätet för dit elnätsbolag Det handlar inte om en ytterligare ökning utan en omfördelning av nätavgiften
Lika framåtblickande som en blind höna.
2026 krävs det mer än att sätta upp fingret i vinden när man planerar elnät och avgifter.
Du har inte kommenterat Vattenfall elnäts rapport och deras prognoser.
Kanske någon hos dem har pratat med Ebba..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F flukve skrev:
Jag har också hört från ett hushåll som gör det, och ett flertal som inte gör det. Det bra om det går åt båda hållen, men för mig slår det väldigt hårt och för alla som värmer med icke jord/berg-pumpar, så L/L & L/V-pumpar och direkt el. Tre till fyra månader per år när pumpen måste gå på elpatron så blir det otroligt höga toppar. Min poäng var/är främst att det inte bara är gnäll, det är verklighet och legitim kritik. Jag anser och tror att det gamla sättet överlag är mycket mer rimligt för snitthushållet, för de som tjänar på det nu är nog färre än de det blir värre för, och då det blir värre så blir det mycket värre (dyrare), de som tjänar på det nu verkar tjäna marginellt på det, det säger sig självt (tror jag) med tanke på hur det beräknas också.
V Vonsmelly skrev:
Det straffar snarare dom som inte kan/har råd att effektivisera sin äldre hus, framförallt äldre, eller lågonkomsttagarfamiljer. Medans tex två höginkomsttagare med dubbla elbilar och nybyggt modernt hus klarar sig fint.

Det är inte folkets fel att elbolagen har eftersatt sina elnät.
Detta handlar inte om eftersatta elnät, elbolagen tjänar inte nämnvärt mer pengar med effektavgift utan man får betala utifrån den belastning man påför elnätet.

Man kan inte ha ett system där elnäten ska subventionera kostnaden för låginkomsttagare. Det är inte en rättighet att bo i hus.

Samma argument som hyresgästföreningen kommer dragande med, man kan inte hålla ner hyrorna i hyreslägenheter för att dom som bor där är fattiga eller inte har råd. Det kostar det det kostar, då får man jobba med riktade bidrag eller dylikt.

Jag kan dock inte se varför jag ska vara med och bekosta att en fattigpensionär ska få extra bidrag för att ha råd med elräkningen till sitt oisolerade hus med direktverkande elvärme.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När man för drygt 20 år sedan började marknadsföra värmepumpar som hade luften som värmekälla och som behövde allt större eldstöd då det blev kallare då protesterade jag

Förutom de som sålde värmepumpar så var även villaägareföreningen bra på att marknadsföra att värmeanläggningen inte behövde klara mer än 80-90 % effekttäckning

Jag valde en bergvärmepump för ca 20 år sedan (när dessa pumpar äntligen kom) som klarar hela huset och varmvatten utan stöd av direktel

Jag har sedan återkommande påpekat det olämpliga för både elgenerering och elnät att behöva hög effekt en kort del av året men få ville lyssna på detta
Visst, jag har också 100% effekttäckning med min värmepump. Men det faktum att vi inte använder direktverkande el i någon större utsträckning är ju iaf en förklaringen till att det fungerar ändå när de flesta har klena vp med 60-80% effekttäckning, eller hur?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
kWh/h=kW
Jag skulle nog säga att ett tydligare sätt att skriva det på är kWh/h för det är så det faktiskt räknas ut. Om jag laddar min elbil 6min med 11kW är min toppeffekt 11kW men det är inte det jag betalar effektavgift för utan effektavgiften blir då 1,1kW.

• Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag kan dock inte se varför jag ska vara med och bekosta att en fattigpensionär ska få extra bidrag för att ha råd med elräkningen till sitt oisolerade hus med direktverkande elvärme.
Nej, men pensionärer o vi andra pungslås ju av både staten med alla skatter på el, och numera elnätsbolagen. Ta bort det så slipper vi säkert alla vinter-bidrag.
Det finns inte så många kvar med direktverkande el, vi har flest värmepumpar i världen per hushåll skulle jag tro, så det argumentet är bara löjligt.

Fairlane
J jontemålare skrev:

jag ska betala mer för att ev någon annan i en annan del av kommunen har typ bergvärme? (Jag kan inte ha bergvärme)
Tycker du omvänt att någon med bergvärme ska betala mer för att du inte kan?
J jontemålare skrev:
Ni som gillar avgiften kan väll betala den även om det inte är ett krav, ni kan ju göra en deal med elbolaget och be om att få betala den så nätet blir bättre på sikt, då har ju ni varit med och bidragit
Alla avgifter slår mot oss, överföringsavgifterna skulle aldrig sänkas kanske på marginalen men att tro att marknaden skulle "lösa" Problemet är nog det mest naiva jag har hört
Klart att överföringsavgifterna skulle sänkas. Hur skulle det annars gå att få det till ett nollsummespel?

Ellevio sänkte överföringsavgiften från 30 öre per kWh, till 6 öre.

Det låter som att du är en av dessa som tror att det är frågan om en generell höjning, men så är det inte.

Säg att ett bolag innan införande tar in 100 kr totalt.
Fast avgift: 50 kr
Överföringsavgift: 50 kr

Efter införande av effekt avgift så är det istället ut så här:
Fast avgift: 40 kr
Överföringsavgift: 40 kr
Effektavgift: 20 kr

Man kan såklart se det som att de höjer sina avgifter med 20 kr, men det är inte rätt...

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, men pensionärer o vi andra pungslås ju av både staten med alla skatter på el, och numera elnätsbolagen. Ta bort det så slipper vi säkert alla vinter-bidrag.
Det finns inte så många kvar med direktverkande el, vi har flest värmepumpar i världen per hushåll skulle jag tro, så det argumentet är bara löjligt.
Det finns förvånande många kvar med direktverkande. Ca 15% av Sveriges småhus faktiskt, dessa utgör en belastning på elnätet då dom på vintern plockar ut en väldigt hög effekt när det är som trängst i elnäten. Dom är sällan särskilt väl isolerade heller vilket gör det än mer problematiskt.

Sen tycker jag det ska vara en balans, mer morot än piska.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen....
Strategen: Nu gäller det att köra ända in kaklet om vi skall vinna valet i höst! Vad har ni...
E**a: Ja. jag ska fundera lite... vad är det ute i landet som d.. ursäkta folket inte gillar??
Strategen: Ja, effektavgiften som skall börja gälla 1/1 -27 verkar inte vara särskilt poppis!
E**a: Hm... få se... va kan vi hitta på som folket gillar men som ändå inte ändrar på nåt?
...Jo nu vet jag! Vi bestämmer att stoppa införande av effektavgiften!!
Strategen: men är det inte ett EU beslut att införa effektavgiften?
E**a: Nja... EU säger bara att elnätstariffer ska vara reflekterande av faktiska kostnader och
uppmuntra till effektivt resursutnyttjande men det finns inget definitivt datum!
Men nu har de flesta elbolag har redan utvecklat och lagt ned miljoner på att införa
effektavgiften till 1/1 -27...så vi gör det frivilligt ..smart va!!

High five!!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst, jag har också 100% effekttäckning med min värmepump. Men det faktum att vi inte använder direktverkande el i någon större utsträckning är ju iaf en förklaringen till att det fungerar ändå när de flesta har klena vp med 60-80% effekttäckning, eller hur?
Hej
Dessa värmepumpar ökar elbehovet oproportionerligt när det blir kallt och många k luftvärmepumpar stannar av

K karlmb skrev:
Hej
Dessa värmepumpar ökar elbehovet oproportionerligt när det blir kallt och många luftvärmepumpar stannar av

Byter man till värmepumpen så bör toppeffekten för värme (och gärna även för att värma varmvattnet) när det är som kallast sjunka till 30-40%

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.