pacman42 pacman42 skrev:
Jag betvivlar också att det kan ske, men de tittar garanterat på möjligheten.
Mest skådebröd då.

P
K karlmb skrev:
Övrig Utbyggnad pga ny användning av nätet är det tråden handlar om och några har uppfattningen att det kostar så mkt att det inte kan tas ut av kollektivet.
Vem ska då betala? Är det inte rimligt att den nya användningen betalas av användarna?
K karlmb skrev:
Men det är rätt många argument mot att det blir så värst mkt om man räknar bort driftsdelen, dvs åldersbetingade och slitagebetingade investeringar.
Jag måste ha missat dessa argument. Jag har sett mest tyckanden. Var finns siffrorna?

P
K karlmb skrev:
Ja. Liksom via många andra affärsdrivande kommunala bolag.
Enligt lagstiftningen får kommunal VA-verksamhet inte gå med vinst.

P
K karlmb skrev:
Hade ju varit spännande.
Det finns nog för mycket motstånd.

D
P pmd skrev:
Det finns väl krav/behov av kapacitetsutbyggnad? Det är knappast så att ett elnät kan tuffa på i framtiden som det alltid har gjort?
Så har det alltid varit, det gäller det mesta i en värld av tillväxt, det är inte innovation, det är expansion och det förväntas alla företag klara.

P
D djac skrev:
Så har det alltid varit
Men kanske inte i samma utsträckning.
D djac skrev:
, det gäller det mesta i en värld av tillväxt, det är inte innovation, det är expansion och det förväntas alla företag klara.
Bolag måste kunna höja sina priser för att klara större utgifter.

P pmd skrev:
Vem ska då betala? Är det inte rimligt att den nya användningen betalas av användarna?

Jag måste ha missat dessa argument. Jag har sett mest tyckanden. Var finns siffrorna?
Here we go again...
Har du missat alla argument som handlar om att det mesta av alla uppgraderingar kan göras i samband med åldersrelaterade förnyaden?
Kan du inte prova en AI-tjänst. Den kan kanske sammanfatta allting för dig?
Jag sätter mig inte och listar 100 bra inlägg för dig.

P pmd skrev:
Det finns nog för mycket motstånd.
Jo lobbyister lär gå på högvarv.

P pmd skrev:
Men kanske inte i samma utsträckning.

Bolag måste kunna höja sina priser för att klara större utgifter.
Om mängden intäkter ökar ändå är det inte självklart.

P pmd skrev:
Enligt lagstiftningen får kommunal VA-verksamhet inte gå med vinst.
Länk tack!

P
K karlmb skrev:
Jag sätter mig inte och listar 100 bra inlägg för dig.
Om du inte kan det så är det väl meningslöst av dig att svara?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Om mängden intäkter ökar ändå är det inte självklart.
Självklart är det knappast, men när elnäten ska skicka effekten i omvänd riktning så kommer det att behövas modifieringar av näten. Intäkterna lär inte öka av den omvända effektriktningen.

P pmd skrev:
Om du inte kan det så är det väl meningslöst av dig att svara?
Visst. Mitt tips var ju inget att förstår jag.

P pmd skrev:
Självklart är det knappast, men när elnäten ska skicka effekten i omvänd riktning så kommer det att behövas modifieringar av näten. Intäkterna lär inte öka av den omvända effektriktningen.
Kom med ngt nytt. Det är inte alls självklart att det blir dyra investeringar av det.
Det har som sagts många ggr i tråden, både Vattenfall och Ellevio kommit fram till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.