88 505 läst ·
2 742 svar
89k läst
2,7k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
HejK karlmb skrev:
Det är normalt att utnyttja tillfällen med åldersrelaterat underhåll men behöver man tex byta kabel, gräva och bygga om i redan utbyggda nät så kan det innebära stora kostnader för grävning och återasfaltering
Att justera spänningen tex sommar vinter är känt sedan länge
Det som då gäller är samtidigt klara av att hålla spänningen i hela det distributionsområdet inom toleranserna för nätspänning
Där gör man nu prov det blir intressant att få höra hur det går
Redigerat:
Självklart kommer mark kabel att behöva uppgraderas på sina håll.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det är normalt att utnyttja tillfällen med åldersrelaterat underhåll men behöver man tex byta kabel, gräva och bygga om i redan utbyggda nät så kan det innebära stora kostnader för grävning och återasfaltering
Att justera spänningen tex sommar vinter är känt sedan länge
Det som då gäller är samtidigt klara av att hålla spänningen i hela det distributionsområdet inom toleranserna för nätspänning
Där gör man nu prov det blir intressant att få höra hur det går
Det handlar dock om kvantifiering.
Som sagt.
HejK karlmb skrev:
Energimarknadsinspektionen har förtydligat att den som orsakar en ökad kostnad för elnätet skall betala för detta Där ingår tex omvänd effektriktning vid inmatning av effekt från solceller
Man rekommenderar att storleken på solcellsanläggningen motsvarar villans behov och ger därför stöd till batterilagring och påpekar att effektavgiften även gäller vid inmatning av effekt från villan
Jag har kanske kan också missat de 100 inläggen. Handlar det om att nån skribent tycker så, någon elnätsägare eller att någon rapport visat att man kan byta ut dessa ledningar eller transformatorer utan att det kostar nått för att de är gamla?K karlmb skrev:
Det låter snarare ologiskt eftersom man grävt ner och byggt om elnätet för att tåla det nya klimatet och ffa stormar bättre så stora delar av elnäten är relativt nya.
Nu är det ju iofs inget ekonomiskt problem för nätägarna att byta ut transformatorer och ledningar. Det ökar ju deras intäkter när kapiralbasen ökar. Och de får ju räkna på ett högt värde, och det får de väl för att grejerna de redan har eftersom de har lång livslängd.
Seriösa rapporter jag läst säger att tack vare att Velandersforneln överskattar behovet finns det kapacitet i elnätet så kapaciteten räcker för prognosen för fler elbilar fram till 2030. Vad elnätbolagen ska göra sen hade det då inte någon plan för enligt om artikeln/rapporten jag läste. Anmärkningsvärt.
Men har du färsk information vill jag gärna läsa.
Sen som du skrev i nått inlägg någon stans, att man skulle korrigera Velanderformelns konstanter så de stämde bättre med verkligheten idag, skulle ju kunna få oönskade effekter.
Då skulle de kunna bygga klenare nät utan så mycket överkapacitet, eftersom de inte får överdimensionera för ev framtida behov.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 009 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 009 inlägg
Kortfattat så misstolkas en kommentar i ett uttalande från exempelvis Vattenfall så det stödjer den egna tesen. När det dyker upp ett uttalande från Vattenfall som säger något annat så är det skrivet av en kommunikatör som inte förstår...blackarrow skrev:
Jag har kanske kan också missat de 100 inläggen. Handlar det om att nån skribent tycker så, någon elnätsägare eller att någon rapport visat att man kan byta ut dessa ledningar eller transformatorer utan att det kostar nått för att de är gamla?
Det låter snarare ologiskt eftersom man grävt ner och byggt om elnätet för att tåla det nya klimatet och ffa stormar bättre så stora delar av elnäten är relativt nya.
Nu är det ju iofs inget ekonomiskt problem för nätägarna att byta ut transformatorer och ledningar. Det ökar ju deras intäkter när kapiralbasen ökar. Och de får ju räkna på ett högt värde, och det får de väl för att grejerna de redan har eftersom de har lång livslängd.
Seriösa rapporter jag läst säger att tack vare att Velandersforneln överskattar behovet finns det kapacitet i elnätet så kapaciteten räcker för prognosen för fler elbilar fram till 2030. Vad elnätbolagen ska göra sen hade det då inte någon plan för enligt om artikeln/rapporten jag läste. Anmärkningsvärt.
Men har du färsk information vill jag gärna läsa.
Sen som du skrev i nått inlägg någon stans, att man skulle korrigera Velanderformelns konstanter så de stämde bättre med verkligheten idag, skulle ju kunna få oönskade effekter.
Då skulle de kunna bygga klenare nät utan så mycket överkapacitet, eftersom de inte får överdimensionera för ev framtida behov.
1. Vad EI skriver för stunden är knappast avgörande för resonemangen i denna tråd.M Martin Lundmark skrev:Hej
Energimarknadsinspektionen har förtydligat att den som orsakar en ökad kostnad för elnätet skall betala för detta Där ingår tex omvänd effektriktning vid inmatning av effekt från solceller
Man rekommenderar att storleken på solcellsanläggningen motsvarar villans behov och ger därför stöd till batterilagring och påpekar att effektavgiften även gäller vid inmatning av effekt från villan
De har haft annan policy tidigare.
2. Har EI ens berättat vilken storleksordning på kostnadsökning de tänker på?
3. Och om 4 villaägare installerar lite för många solceller under samma trafo, men det ändå fungerar utan vidare åtgärder, är det då den 5e som kommer till och gör likadant som ska stå för hela notan när kablaget måste grävas om?
Eller ska det då plötsligt slås ut oå alla 5 ?
Är det ens rättsligt möjligt att komma med såna avgifter i efterhand?
Hela denna soppa av förtydliganden och ställningstaganden hänger inte ihop med verkligheten.
Höhö, knappast samma dignitet på årlig rapport (vad jag minns upprepande av tidigare års skrivningar), och ett pressmeddelande.Fairlane skrev:
Det handlar nog om perspektiv, det som jag ser som önskvärt ses av många som ett problem och då ser man olika på konsekvenserna, jag tycker inte att kommande nätförändringar, drivna av goda underliggande framsteg, är dåligt utan tvärtom välkommet. Är man i grunden mot såna förändringar, såna åsikter är populära nu, så förstår jag att man kan reta sig på att elnäten stödjer en sån förändring.Fairlane skrev:
Det är att betrakta som allmän kunskap att materiel som behöver bytas av åldersskäl för en minimal extrakostnad då samtidigt kan uppgraderas några snäpp.blackarrow skrev:
Handlar det om att nån skribent tycker så, någon elnätsägare eller att någon rapport visat att man kan byta ut dessa ledningar eller transformatorer utan att det kostar nått för att de är gamla?
Ologiskt är det ja, de som svamlar om stor risk för en massa uppgraderingar verkar alla glömma bort att det allra mesta redan är uppgraderat, med marginal, i de svagaste delarna av lokalnäten, dvs på landsbygden där det är luftledningar från begynnelsen som ersatts av markkabel tillsammans med i många fall trafos och hela omplaneringar i samband med det.