Fairlane
D djac skrev:
Jag har inte orkat säga något men det är klart att det inte är bättre att bli svindlad av ett kommunalt än ett privat bolag, jag har sett att flera nämnt att det inte är så farligt när de kommunala bolagen blåser en men det håller jag inte med om.
Här är vi nästa överens. 🙂

Jag tycker det är lite bättre att pengarna går till kommunen än till ett privat bolag om det överdebiteras.

Däremot ska inte elnätsavgiften användas fördelningspolitiskt,det hanteras bättre på annat sätt. Därvid är vi kanske dock inte helt överens, med tanke på diskussioner om förändringar av debiteringsmodell slår mot vissa grupper?!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Här är vi nästa överens. 🙂

Jag tycker det är lite bättre att pengarna går till kommunen än till ett privat bolag om det överdebiteras.

Däremot ska inte elnätsavgiften användas fördelningspolitiskt,det hanteras bättre på annat sätt. Därvid är vi kanske dock inte helt överens, med tanke på diskussioner om förändringar av debiteringsmodell slår mot vissa grupper?!
Det var väl mer en tanke som en reaktion på att de kommunala bolagen alltid hålls emot de privata, nu vet vi ju att även de kommunala finns med på listan över de största förbrytarna, så att bara flytta tillbaks näten till kommunerna lär inte lösa överdebiteringarna, kanske till och med förvärra det eftersom det verkar finnas visst folkligt stöd för kommunal överdebitering.

Man hamnar alltså tillbaks i att om man önskar lägre avgifter måste man göra det smärtsamma och gå tillbaks och göra om allt, precis allt gällande debiteringsnivåerna. Det finns det idag ingen folklig press att göra och så länge man enkelt kan skjuta motmedelsfacklor i debatten och få minst halva gruppen att jaga dessa (varandra) istället för elnätsbolagen, så kommer det inte hända. Vi kommer fortsätta bli överdebiterade och jag gissar att en del av oss kommer fortsätta peka finger mellan offren istället för att angripa problemet.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var väl mer en tanke som en reaktion på att de kommunala bolagen alltid hålls emot de privata, nu vet vi ju att även de kommunala finns med på listan över de största förbrytarna, så att bara flytta tillbaks näten till kommunerna lär inte lösa överdebiteringarna, kanske till och med förvärra det eftersom det verkar finnas visst folkligt stöd för kommunal överdebitering.

Man hamnar alltså tillbaks i att om man önskar lägre avgifter måste man göra det smärtsamma och gå tillbaks och göra om allt, precis allt gällande debiteringsnivåerna. Det finns det idag ingen folklig press att göra och så länge man enkelt kan skjuta motmedelsfacklor i debatten och få minst halva gruppen att jaga dessa (varandra) istället för elnätsbolagen, så kommer det inte hända. Vi kommer fortsätta bli överdebiterade och jag gissar att en del av oss kommer fortsätta peka finger mellan offren istället för att angripa problemet.
Hej
I mitt fall så talar jag om kommunal debitering inte kommunal överdebitering

Kostnaden för ett elnät kan variera under åren och nätbolagen behöver finansiering även för extrakostnader r tex i samband med tex storm och åska

Samhället är idag helt beroende av en fungerande elförsörjning I den aspekten har jag inget emot att kommunens elnätsbolag som jag samtidigt betalar skatt till har råd att bekosta åtgärder då det handlar om samma kassa

Men om jag misstror kommunens all verksamhet där jag bor så är naturligtvis tillvaron besvärlig

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Kostnaden för ett elnät kan variera under åren och nätbolagen behöver finansiering även för extrakostnader r tex i samband med tex storm och åska

Samhället är idag helt beroende av en fungerande elförsörjning I den aspekten har jag inget emot att kommunens elnätsbolag som jag samtidigt betalar skatt till har råd att bekosta åtgärder då det handlar om samma kassa
De flesta kommunala bolag levererar överskott till kommunen som den kan använda som politikerna behagar, känner du inte till det?

Fairlane Fairlane skrev:
Det är dock inte samma sak som att de får sätta vilka avgifter som helst, vilket alla borde begripa.
Och du borde begripa att ingen pratar om 50 papp i månaden heller. Vad tillförde ditt inlägg här?

K karlmb skrev:
De flesta kommunala bolag levererar överskott till kommunen som den kan använda som politikerna behagar, känner du inte till det?
Hej
Hellre ett överskott än ett underskott som begränsar möjligheten att agera bra för kommuninnevånarna
Eftersom skatten går till samma kassa så blir det inget bekymmer för mig
Det är värre för den som inte litar på det samhälle där han befinner sig och ständigt behöver beklaga sig

D djac skrev:
Jag håller inte med, vi har val, nästa är i september, skulle elnätsbolagen snubbla och debitera mer än vad de lobbat för så kommer det skrivas artiklar och innan du vet ordet av så är en översyn av regleringen en valfråga, sen är det kört, mest för aktieägarna.

De driver sin verksamhet helt utan konkurrens, på förtroende, och tappar de detta så kommer det ta generationer att hämta sig.

Jag vet inte om vi är oense men jag känner mig inte säker på exakt vid vilken summa som de kommer förlora, ärligt talat så är vi nog redan förbi den som jag hade gissat på.
En update bara, valet är i år. Nästa år kan mkt hända som är bortglömt innan nästa val...

Fairlane
D djac skrev:
En skillnad är trots allt att går pengarna till kommunen så kan de användas till saker som skola etc.

Jag tycker dock att det är bättre och tydligare om pengarna kommer från skatter som syns.
D djac skrev:
Visst är det väl ändå så att om man har ett kommunalt bolag som överdebiterar så kommer kommunen behöva höja skatten om överdebiteringen tas bort?

Och visst är det väl så att du inte egentligen har något emot mycket pengar till kommunen då du väl är rätt långt vänsterut?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Men om jag misstror kommunens all verksamhet där jag bor så är naturligtvis tillvaron besvärlig
Ja, vi är verkligen beroende av el, det är ju bekymmersamt att vi inte klarar hantera det.

Där anar jag att vi ser olika på det, jag tycker inte att kommunala bolag ska överdebitera för sin tjänster för att maskera ett skatteuttag, det är mer principiellt, rent praktiskt förstår jag att man kan påstå att det är samma kassa men det går lätt överstyr och att exempelvis de boende i kommunala bostadsbolaget ska betala sophämtningen för villaägarna via hyran, är bara ett exempel på hur fel det kan bli.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hellre ett överskott än ett underskott som begränsar möjligheten att agera bra för kommuninnevånarna
Eftersom skatten går till samma kassa så blir det inget bekymmer för mig
Det är värre för den som inte litar på det samhälle där han befinner sig och ständigt behöver beklaga sig
Inte litar på?
Du är nog i den naiva gruppen som "litar på" att våra pengar hanteras optimalt i alla lägen.
Man förstår mer o mer varför du försvarar allt som politiker hittat på.

Redigerat:
D
Fairlane Fairlane skrev:
Och visst är det väl så att du inte egentligen har något emot mycket pengar till kommunen då du väl är rätt långt vänsterut?
Haha, nej det är jag egentligen inte men eftersom partierna har flyttat sig, men inte mina uppfattningar om rätt och fel, jag har kvar den kompassen, så hamnar man ju till slut där :)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det väl ändå så att om man har ett kommunalt bolag som överdebiterar så kommer kommunen behöva höja skatten om överdebiteringen tas bort?
Det har regeringen många ggr, jag tror nu tex, infört ett stopp emot. På goda grunder.
Utan begränsningar för skatteuttag så hade vi haft ännu högre skatter än idag.
Man får aldrig till någon effektivisering utan budgetgränser, det är väl rätt uppenbart?
Och man får aldrig ngn diskussion om vad som är viktigast, skolan eller en ny bussfil, vårdcentralen eller ett nytt kommunalt bygge.
Rätt skrämmande hur en del här resonerar. Och de verkar sammafalla med de som inte tycker effektavgifter o elnätskostander är så farliga, bara det inte är hemska privata bolag som äger.
För då går det bra att skälla halsen av sig.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte litar på?
Du är nog i den naiva gruppen som du "litar på" att våra pengar hanteras optimalt i alla lägen.
Man förstår mer o mer varför du försvarar allt som politiker hittat på.
Hej
Jag tillhör definitivt inte gruppen som anser att våra pengar hanteras optimalt i alla lägen

Men jag har, istället för att gnälla, engagerat mig i att samhället skall fungera och bli bättre

Därför var jag starkt engagerad att starta upp utbildning och sedan även forskning i elkraftteknik på den plats där jag ville bo

Det innebar bl.a. ett samarbete med dåvarande Energimyndigheten (vars arbete jag inledningsvis kritiserade) samt kommunen och universitetet

Jag hoppas att även du kontaktar energimyndigheten eller andra om du har konstruktiv kritik och inte bara gnäller här

När Birka energi som till slut hamnade i EON skulle säljas deltog jag i protesterna men var ganska ensam då de flesta jublade för att det äntligen skulle bli förändringar och dessutom komma in pengar

Hur engagerad du dig då, du som nu är negativ till det hände?

Berätta gärna här, där du klagar, hur du engagerar dig för att förändra det som är fel

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tillhör definitivt inte gruppen som anser att våra pengar hanteras optimalt i alla lägen

Men jag har, istället för att gnälla, engagerat mig i att samhället skall fungera och bli bättre

Därför var jag starkt engagerad att starta upp utbildning och sedan även forskning i elkraftteknik på den plats där jag ville bo

Det innebar bl.a. ett samarbete med dåvarande Energimyndigheten (vars arbete jag inledningsvis kritiserade) samt kommunen och universitetet

Jag hoppas att även du kontaktar energimyndigheten eller andra om du har konstruktiv kritik och inte bara gnäller här

När Birka energi som till slut hamnade i EON skulle säljas deltog jag i protesterna men var ganska ensam då de flesta jublade för att det skulle bli förändringar

Hur engagerad du dig då, du som nu är negativ till det hände?
Visst. Och de lyssnar bra, på tex Beken? Jag tycker det mesta han skriver på området är genomtänkt och väl underbyggt med fakta och källhänvisningar, men ansvariga på elnätsbolagen och många här inne tiger ihjäl eller ifrågasätter på ett sätt som gör att man misstänker kopplingar till elnätsbolag och politiker.
Sålänge detta är fallet håller jag mig till att läsa och sprida information till andra så vi kan få en normal opinion i landet mot allt detta slöseri och mismanagement.

K karlmb skrev:
Visst. Och de lyssnar bra, på tex Beken? Jag tycker det mesta han skriver på området är genomtänkt och väl underbyggt med fakta och källhänvisningar, men ansvariga på elnätsbolagen och många här inne tiger ihjäl eller ifrågasätter på ett sätt som gör att man misstänker kopplingar till elnätsbolag och politiker.
Sålänge detta är fallet håller jag mig till att läsa och sprida information till andra så vi kan få en normal opinion i landet mot allt detta slöseri och mismanagement.
Hej
Det gäller att ha källkritik både gällande det Beken och det jag skriver och att ge källa och tydliga citat när man hänvisar

För många hör på byggahus är det lätt att klaga och att tycka att saker borde vara annorlunda

När någon skriver det som inte stryker åsikter ”medhårs” så misstänkliggörs budbäraren för att vara korrupt

Det är extra lätt att påstå saker om man har lite kunskap och erfarenhet
Därför efterfrågar jag ofta behovet av elkraftkunskap

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.