Fairlane
trähandtag trähandtag skrev:
när det gäller punkt 5 så visade det sig att nätbolagen hade höjt avgifterna mer om de hade infört effektavgift än för de bolag som inte infört effektavgift. Det var någon utredning för någon månad sedan som hade analyserat detta- kanske var det Nils Holgerson...
Den "utredningen" gäller en viss typ av boende, lägenhet etc, verkligen inte generellt, även om man var väldigt slarvigt i rubrik och ingress.

Faktum är att ett av de bolag som höjt sina avgifter mest är Vattenfall, som aldrig införde någon effektavgift.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
är det så? Tittar i deras tvåsidiga sammanställning och ser inget att de bara pekar ut lägenhet, men har inte läst igenom deras exceldoc.

Fairlane
trähandtag trähandtag skrev:
är det så? Tittar i deras tvåsidiga sammanställning och ser inget att de bara pekar ut lägenhet, men har inte läst igenom deras exceldoc.
Ja,de har ett typhushåll, vilket såklart har en poäng, men man bör ju vara tydligare med det. Man räknar också med att användarna inte ändrar något i sitt beteende när effektavgiften införs.

M Martin Lundmark skrev:
behövs nog rimligen flera år med effektavgifterna för att konstatera hur förändringen påverkat kostnaden för elanvändaren
Så bra. DÅ blir det i stort sett fritt fram att ta vad man vill. Det går ju inte att backa bandet, det värsta som kan hända är att man inte lyckas övertyga i kommande förhandling med EI om nästa intäktsram.
Såg du att det systemet också ska göras om? I stista stund lobbades det in att färändringen bara ska gälla omdelebart för nya nätbolag. Övriga kommer att få 40 år på sig att komma ner till normala intäktsramar, mer liknande de som vi hade tidigare.

K karlmb skrev:
Så bra. DÅ blir det i stort sett fritt fram att ta vad man vill. Det går ju inte att backa bandet, det värsta som kan hända är att man inte lyckas övertyga i kommande förhandling med EI om nästa intäktsram.
Hej trähandtag

Varför blir det ”fritt fram”?

Vad är det som inte går att backa?

Vem är det som; "inte lyckas övertyga i kommande förhandling med EI"?

Kan du ge oss som läser här citat och länk?
K karlmb skrev:
Såg du att det systemet också ska göras om? I stista stund lobbades det in att färändringen bara ska gälla omdelebart för nya nätbolag.
Kan du ge oss som läser här citat och länk var detta står så vi förstår?
K karlmb skrev:
Övriga kommer att få 40 år på sig att komma ner till normala intäktsramar, mer liknande de som vi hade tidigare.
Vad baserar du detta på?
Intäktsramarna fastställs med fyra års intervall

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej trähandtag

Kan du ge oss som läser här citat och länk?

Kan du ge oss som läser här citat och länk var detta står så vi förstår?

Vad baserar du detta på?
Intäktsramarna fastställs med fyra års intervall
Antar att detta inte var menat till trähandtag..
Har du inte sett detta, att regleringen ska göras om?
https://second-opinion.se/ei-kommer-fortsatta-patala-brister/

K karlmb skrev:
Antar att detta inte var menat till trähandtag..
Har du inte sett detta, att regleringen ska göras om?
[länk]
Hej karlmb
Ursäkta
Det var till dig och ej till trähandtag
Visst har jag sett det

Kan du förklara

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb
Ursäkta
Det var till dig och ej till trähandtag
Visst har jag sett det

Kan du förklara
Jag tycker artikeln rätt tydligt svarar på dina frågor.

K karlmb skrev:
Jag tycker artikeln rätt tydligt svarar på dina frågor.
Det gör den inte och det är därför jag ber dig att förklara det du skrev

M Martin Lundmark skrev:
Det gör den inte och det är därför jag ber dig att förklara det du skrev
Nej, förklara nu vad som är oklart.

K karlmb skrev:
Nej, förklara nu vad som är oklart.
Hej karlmb
I inlägg #2 479 skrev du till mig;

"Så bra. DÅ blir det i stort sett fritt fram att ta vad man vill. Det går ju inte att backa bandet, det värsta som kan hända är att man inte lyckas övertyga i kommande förhandling med EI om nästa intäktsram.
Såg du att det systemet också ska göras om? I stista stund lobbades det in att färändringen bara ska gälla omdelebart för nya nätbolag. Övriga kommer att få 40 år på sig att komma ner till normala intäktsramar, mer liknande de som vi hade tidigare"

Det som är oklart, är vad du menar i det du skriver, jag frågar dig därför

Kan du förklara?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Sätta de avgifter man vill
M Martin Lundmark skrev:
De som redan är med i systemet med de orimliga kostnadsramarna med avkastning på ett imaginärt helt nytt nät, vilket väl är 99.99% av alla nät i Sverige, kan luta sig tillbaka och fortsätta åtnjuta detta och det blir bara gradvis avvecklat inom 40 år. Har du linte läst Bekens kommentar?
M Martin Lundmark skrev:
Politikerna som ser detta som ett problem?

K karlmb skrev:
Sätta de avgifter man vill

De som redan är med i systemet med de orimliga kostnadsramarna med avkastning på ett imaginärt helt nytt nät, vilket väl är 99.99% av alla nät i Sverige, kan luta sig tillbaka och fortsätta åtnjuta detta och det blir bara gradvis avvecklat inom 40 år. Har du linte läst Bekens kommentar?

Politikerna som ser detta som ett problem?
Hej
Kostnadsramarna förnyas vart fjärde år

Det är även fortsättningsvis möjligt att revidera lagstiftningen runt kostnadsramarna mm under de nästkommande 40 åren

Jag beklagar att det finns aktiebolag som äger elnät med målet att leverera vinst till aktieägarna. Och det handlar inte om ”99.99% av alla nät i Sverige”

Det är lämpligare att de som beskattar oss äger elnätsbolagen

Jag håller inte med dig i vad du påstår och ser inte att det du hänvisade till i inlägg #2481 styrker ditt påstående

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Det är även fortsättningsvis möjligt att revidera lagstiftningen runt kostnadsramarna mm under de nästkommande 40 åren

Jag beklagar att det finns aktiebolag som äger elnät med målet att leverera vinst till aktieägarna. Och det handlar inte om ”99.99% av alla nät i Sverige”

Det är lämpligare att de som beskattar oss äger elnätsbolagen

Jag håller inte med dig i vad du påstår och ser inte att det du hänvisade till i inlägg #2481 styrker ditt påstående
Exakt vad är fel i de slutsatser jag och artikelförfattaren angett? Blir det ngn större förändring om reglerna ska fasas ut på 40 år, eller ej?
Att inte alla är aktiebolag, skulle det göra att tex kommunala elnätsbolag skulle justeras snabbare än privata AB menar du? Tja, kanske om det finns politiskt tryck, men kommer EI att göra skillnad på de olika elnätsbolagen då menar du?
Är det ens förenligt med EU-rätten? Och hur blir det med tex Vattenfall som är delvis privatägt?

K karlmb skrev:
Exakt vad är fel i de slutsatser jag och artikelförfattaren angett? Blir det ngn större förändring om reglerna ska fasas ut på 40 år, eller ej?
Att inte alla är aktiebolag, skulle det göra att tex kommunala elnätsbolag skulle justeras snabbare än privata AB menar du? Tja, kanske om det finns politiskt tryck, men kommer EI att göra skillnad på de olika elnätsbolagen då menar du?
Är det ens förenligt med EU-rätten? Och hur blir det med tex Vattenfall som är delvis privatäg
Hej karlmb

Jag skrev om det i mitt förra inlägg (#2 488) ; ”Kostnadsramarna förnyas vart fjärde år
Det är även fortsättningsvis möjligt att revidera lagstiftningen runt kostnadsramarna mm under de nästkommande 40 åren”

Det innebär med andra ord, att det som nu gäller gällande kostnadsramarna, kan ändras under de närmaste 40 åren. Kostnadsramarna förnyas vart fjärde år.

Många är anslutna till elnät som ägs av kommuner där dessa elanvändare även beskattas. Det innebär då att eventuell vinst från elnätsbolaget till slut hamnar i samma kommunala kassa som beskattning.
Samma sak gällande de elanvändare som är anslutna till Vattenfalls elnät som ägs av staten som beskattar oss.

Jag beklagar att det finns aktiebolag som äger distributionsnät med målet att leverera vinst till aktieägarna. Men det handlar då inte om ”99.99% av alla nät i Sverige”

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.