85 948 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Och btw, så funkar det inte riktigt så, det ligger i människans natur att missbruka, se tex på Lund, där används såna överskott till att åka och supa på Gotland, bara ett exempel, hade vi grävt hade vi hittat mycket sånt, det är jag helt övertygad om.Fairlane skrev:
Och kan man inte det så kan man misstänkliggöra Beken på andra sätt. Allt ifrån kommunist till att han är ute och cyklar bara..M Martin Lundmark skrev:Hej
Det gäller att ha källkritik både gällande det Beken och det jag skriver och att ge källa och tydliga citat när man hänvisar
För många hör på byggahus är det lätt att klaga och att tycka att saker borde vara annorlunda
När någon skriver det som inte stryker åsikter ”medhårs” så misstänkliggörs budbäraren för att vara korrupt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vi är delvis i samma läge, men jag skulle snarare säga att jag är en högerväljare som har svårt att hitta ett parti att rösta på då jag inte gillar utvisningar av tonåringar (och även lite äldre) som pluggar etc och som på inget vis skadar Sverige (etc).D djac skrev:
Resonemang om att det är barnfamiljer eller ensamstående mammor som drabbas av effektavgiften tyder dock på att du är mer vänster.
Nu är det ju återigen, inte Nätdelen man åker och försöker diskutera, men jag är också tveksam till behovet av resan. Ska man dock se det lite nyanserat så fick Lunds kommun 126 miljoner av Kraftringen 2024 (några andra kommuner fick också utdelning som ägare). Något säger mig att supandet på Gotland, även om det kanske är dyrt, inte är tillräckligt dyrt för att påverka något i stort, så det känns mer som ett sätt att blanda bort korten.D djac skrev:
Kraftringen nät är dyrast av alla!
Men nu sänker dom, man kan ju undra varför.
Mycket snömos i pressmeddelandet.
https://www.kraftringen.se/om-oss/n...ltat---successiva-sankningar-vantar-framover/
Men det är ju ok eftersom det delas ut vinst till de kommunala ägarna??
Fast dom kommuner som inte äger kraftringen får ju inte något utdelat så där är det ju ingen bonus för kommunen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu sänker dom, man kan ju undra varför.
Mycket snömos i pressmeddelandet.
Logga in
Skapa konto
https://www.kraftringen.se/om-oss/n...ltat---successiva-sankningar-vantar-framover/
Men det är ju ok eftersom det delas ut vinst till de kommunala ägarna??
Fast dom kommuner som inte äger kraftringen får ju inte något utdelat så där är det ju ingen bonus för kommunen.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är bara verkligheten, man kan undvika att säga det men det är ändå så det blir, de som lever närmre gränsen har mindre resurser att lägga på anpassningar och kommer betala mer medan de priviligierade snabbare och lättare kommer anpassa sig och betala mindre.Fairlane skrev:
Vi är delvis i samma läge, men jag skulle snarare säga att jag är en högerväljare som har svårt att hitta ett parti att rösta på då jag inte gillar utvisningar av tonåringar (och även lite äldre) som pluggar etc och som på inget vis skadar Sverige (etc).
Resonemang om att det är barnfamiljer eller ensamstående mammor som drabbas av effektavgiften tyder dock på att du är mer vänster.
Tja, det håller jag med om, här krävs det att man har principer, för om man bryter ut och isolerar varje liten bluff så är de självklart betydelselösa, det håller jag helt med om men när man lägger alla på rad så får man oftast ett ganska tydligt mönster.Fairlane skrev:
Nu är det ju återigen, inte Nätdelen man åker och försöker diskutera, men jag är också tveksam till behovet av resan. Ska man dock se det lite nyanserat så fick Lunds kommun 126 miljoner av Kraftringen 2024 (några andra kommuner fick också utdelning som ägare). Något säger mig att supandet på Gotland, även om det kanske är dyrt, inte är tillräckligt dyrt för att påverka något i stort, så det känns mer som ett sätt att blanda bort korten.
Du kallar det blanda bort korten men för mig är det ett exempel, som jag dels tycker får nämnas och dels tycker är principellt viktigt i sammahanget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Givetvis är det så, liksom i alla frågor, men jag tycker det är fel att bedriva fördelningspolitik i prissättning från bolag, det hanteras bättre på annat sätt.D djac skrev:
Absolut ska missbruk synliggöras. Vi lägger alla på rad och får en rad bestående av en sak (vad jag har sett hittills), nämligen resan till Almedalen.D djac skrev:
Jag är verkligen för att man är tydlig, det kan givetvis finnas många fler saker liknade Almedalsveckan som gör att Kraftringen är dyrast i landet, men att låtsas som att det är den enskilt påverkar och inte ignorera det faktum att Lunds kommun tar ut cirka 150 miljoner ut bolaget årligen tycker jag är falskt. Det påminner lite om när det blev en diskussion Polisens julfest för de anställda som kostade så mycket. Det visade sig ligga i storleksordningen 250 kr/person, vilket jag tycker är löjligt att bråka om.
Jag vet inte varför man historiskt gjort så, om det är för att det är enklare än att höja skatten eller något annat, men onekligen är det en slant.
Absolut ska det både nämnas och diskuteras, men jag tycker man då bör var tydlig med vad det är och storleksordningen.D djac skrev:
Fast det är det jag menar, om det bryter mot en princip så spelar det ju ingen roll om det är en krona eller många kronor, eller hur? (lex Toblerone)Fairlane skrev:
Sen har vi ju en historia med kommunala bolag som har använts av kommunerna för att ta kostnader som man inte vill ska synas i kommunens räkenskaper, där ska man lajva näringsliv och skoja till det.
Så kort, ja, jag är för att skatter ska samlas in, insett att det är nödvändigt, men det finns en ordning för detta som jag tycker ska följas, det ska inte finnas parallela skatteinhämtningar genom att man överdebiterar från andra kommunala verksamheter.
HejK karlmb skrev:
Att jag inte tror på att inga förändringar kan ske på 40 år, det är inte att misstänkliggöra någon, utan det bygger bla på erfarenhet
Vi vet vad som historiskt har hänt, även om det är 40 år bakåt, men vi vet inte vad som sker 40 år framåt.
Tycker du att det är fel att konstatera det?
Svara på Bekens argument istället.M Martin Lundmark skrev:
Visst du tror kanske elnäten konfiskeras också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Så är vi nog rätt enigaD djac skrev:Fast det är det jag menar, om det bryter mot en princip så spelar det ju ingen roll om det är en krona eller många kronor, eller hur? (lex Toblerone)
Sen har vi ju en historia med kommunala bolag som har använts av kommunerna för att ta kostnader som man inte vill ska synas i kommunens räkenskaper, där ska man lajva näringsliv och skoja till det.
Så kort, ja, jag är för att skatter ska samlas in, insett att det är nödvändigt, men det finns en ordning för detta som jag tycker ska följas, det ska inte finnas parallela skatteinhämtningar genom att man överdebiterar från andra kommunala verksamheter.
Hela Göteborg...allting är bolag där medborgarna inte har insyn eftersom det är bolag och inte kommunal verksamhet ...D djac skrev: