trähandtag trähandtag skrev:
Då kom besked som nog många hade på känn!!!

[bild]
Intressant. Mitt bolag höjde definitivt inte avgifterna, deras kalkyler visar på att det gick jämnt ut. De höjde avgiften några procent i allmänhet, men detta är kvar också i den återtagna gamla modellen som kommer tillbaka i höst.

lsoderlund lsoderlund skrev:
Jag skulle vilja hävda att Von Der Leyen enbart skor sig själv och fullständigt skiter i Europa och medlemsländerna.

Absolut inte folkvald, i alla fall inte av medlemsländernas folk. Snarare stinker det autoritärt kiss över hela EU-eliten.
Hon har investerat tungt i datacenter eller nåt?

pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Mitt bolag höjde definitivt inte avgifterna, deras kalkyler visar på att det gick jämnt ut. De höjde avgiften några procent i allmänhet, men detta är kvar också i den återtagna gamla modellen som kommer tillbaka i höst.
Då kanske vi ska sluta titta på ditt bolag i denna fråga nu.

K karlmb skrev:
Då kanske vi ska sluta titta på ditt bolag i denna fråga nu.
Det är det enda som är relevant för mig.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänker större, vad är effektavgifter och varför kom de till öht?

K karlmb skrev:
Jag tänker större, vad är effektavgifter och varför kom de till öht?
För att EU ville minska påverkan på oss slutkunder när elektrifieringen pressar elnäten. Detta ledde till att Löfvén beställde en utredning av direktiv till EI som sedan Magdalena klubbade igenom i riksdagen. Nätbolagen började följa denna utredning, men gjorde olika tolkningar på hur det skulle införas. Vissa bolag hade redan innan detta infört effekttarifferna på eget bevåg då de ansåg att dessa bättre matchade kostnaderna för dem.

Ungefär så...

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att EU ville minska påverkan på oss slutkunder när elektrifieringen pressar elnäten. Detta ledde till att Löfvén beställde en utredning av direktiv till EI som sedan Magdalena klubbade igenom i riksdagen. Nätbolagen började följa denna utredning, men gjorde olika tolkningar på hur det skulle införas. Vissa bolag hade redan innan detta infört effekttarifferna på eget bevåg då de ansåg att dessa bättre matchade kostnaderna för dem.

Ungefär så...
Ja. Och när EU börjar lägga sig i tekniska frågor så är det dags att dra åt sig öronen.
Att svenska politiker inte begriper det, men samtidigt tycker att von der Leyen inte ska bry sig om den inre elmarkandens kommersiella funktion säger en del om vår ankdamm.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja. Och när EU börjar lägga sig i tekniska frågor så är det dags att dra åt sig öronen.
Att svenska politiker inte begriper det, men samtidigt tycker att von der Leyen inte ska bry sig om den inre elmarkandens kommersiella funktion säger en del om vår ankdamm.
EU bestämde inte hur det skall genomföras.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
..men våra politiker och tjänstepersoner är snabba med att hänvisa till EU-direktiv, när de blir ifrågasatta. Sedan har Sverige en förmåga att guldplättera många eu-direktiv.

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Där träffar du nog pudelns kärna, där är jag exakt tvärtom, jag är ointresserad av enskilda bolag men väldigt intresserad av den nationella helheten, kanske därför vi landar så olika i denna frågan.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
EU bestämde inte hur det skall genomföras.
Man kunde valt ngt annat än effektavgifter? Vad då?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Håller med så är det med uttjänt utrustning

Men det ny teknik i en artikel den (15 maj 2026 beskriver om projektet;
”Solceller stressar elnätet – ny transformator minskar risk för skadad elektronik” då handlar det nog snarare om förtida utbyte på grund av ändrat beteende hos elanvändare än uttjänt utrustning
[länk]
Se där! Det kanske inte behöver kosta mkt extra alls...

D
K karlmb skrev:
Här är en längre artikel: [länk]
Helt självklart för mig, en naturlag.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Där träffar du nog pudelns kärna, där är jag exakt tvärtom, jag är ointresserad av enskilda bolag men väldigt intresserad av den nationella helheten, kanske därför vi landar så olika i denna frågan.
Är du ointresserad av enskilda bolag? Jag tycker du drar nästan samtliga slutsatser baserat på EON.

Det som är lite intressant med rapporten är att man säger att bolagen som infört effektavgifter är värst, samtidigt som vi vet att Vattenfall och EON inte infört några effektavgifter och de har ju höjt priserna rejält.
Ellevio hade väl ingen märkbar höjning vid införande av effektavgifter, men väl när de plockade bort dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.