81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Jag har tror du har svårt att hitta motstycke till energieffektiviseringar i Världen på detta område om jag ska vara ärlig. Vi är värmepumpsland, isolerings o fönsterbytarland och numera även solcellsland.pacman42 skrev:
Vi behöver inte mer piskor, snarare lägre kostnader (nånstans såg jag att svenska skatten på el är 3000% högre än EUs miniminivå, kanske kan börja där), samt mindre, inte mer, begränsningar för ytterligare elektrifiering. En industri kanske kan gå från gas till eluppvärmning, liksom i processen, men det är tyvärr inte många såna industrier kvar öht, än mindre de som eldar fossilt.
De flesta villor eldar fortfarande en hel del fossilt i form av sina biltransporter.
Det börjar dessutom bli riskabelt.
Det blir nog "effekttariffer" ändå, elpriserna på dagtid kommer att rusa när de nya fossilfria industrierna drar igång.K karlmb skrev:Jag har tror du har svårt att hitta motstycke till energieffektiviseringar i Världen på detta område om jag ska vara ärlig. Vi är värmepumpsland, isolerings o fönsterbytarland och numera även solcellsland.
Vi behöver inte mer piskor, snarare lägre kostnader (nånstans såg jag att svenska skatten på el är 3000% högre än EUs miniminivå, kanske kan börja där), samt mindre, inte mer, begränsningar för ytterligare elektrifiering. En industri kanske kan gå från gas till eluppvärmning, liksom i processen, men det är tyvärr inte många såna industrier kvar öht, än mindre de som eldar fossilt.
De flesta villor eldar fortfarande en hel del fossilt i form av sina biltransporter.
Det börjar dessutom bli riskabelt.
Vilket vätgastrams?K karlmb skrev:
SSABs nya stålverk i Oxelösund går på enbart el, ingen vätgas.
SSABs nya stålverk i Luleå har dock 90-95% vätgas.
Dessa två kommer tillsammans att minska Sveriges koldioxidutsläpp med 10% !!!
Det stora behovet av vätgas kommer dock från LKABs verksamhet. Där kommer 60-70% av koldioxidutsläppen i Sverige att försvinna. Detta inkluderar dock de 7% som finns hos SSAB i Luleå eftersom man inte behöver vätgas i Luleå när man får tillräckligt med järnsvamp från malmfälten (Gällivare).
Detta kommer att ske oavsett.
Sedan kan jag hålla med om att tillverkning av vätgas som skall gå i pipelines mellan Sverige och Finland, det är trams. Detta kommer att stoppas då det i praktiken innebär att el handlas mellan länderna utanför elmarknaden och det kommer att jämna ut priserna mellan Sverige och Finland. Dessutom så måste industrierna ändå bygga egna lager för vätgas och ha egna elektrolysörer för att kunna komma igång utan att vara beroende av pipelinen. Vidare så behövs en överkapacitet av elektrolysörer för att det skall kunna fungera att jaga låga elpriser. I slutänden så kommer det att bli för dyrt, just nu så är det fortfarande lite halleluja-stämning över detta. Det kommer att ske en tillnyktring. Detta kommer inte att hända.
Edit: för första fasen av utbyggnad så räcker elen i SE1 till för Sveriges behov. Då behövs inte någon pipeline. För nästa fas av Hybrit (främst) så tror jag fortfarande inte att Sverige vinner på att koppla sig till Finland.
Om det vore så enkelt... De måste ju gå 24/7. Känslig skit.pacman42 skrev:
Det finns ju mer trams. E-bränsle i Övik var en. Jag frågade om de var villiga till ett PPA med vår vindpark och de skulle återkomma... Nu är de i KK.
E-bränsle är en mkt vettig tanke, men inte om den är baserad på vätgas som ska tillverkas med billig el.
Det blir istället vi andra som får betala när de drar el hela tiden, precis som med stålverkens gröna projekt.
Den som har elektrisk uppvärmning av sitt hus gör naturligtvis lite för att minska sin elenergikonsumtion. T.ex. minska rumstemperaturen dagtid när ingen är hemma.K karlmb skrev:
Varför skulle inte effektavgift påverka på ett liknande sätt?
(Undantaget förstås de som inte bryr sig om vad energi och effekt kostar dem, men få är så rika att de kan göra så).
Elnätbolag får bara ta ut avgifter av kunderna som Energimarknadsinspektionen har godkänt. Huruvida det genererar vinst eller inte beror på elnätbolagens förmåga att ha låga kostnader. De får inte höja avgifterna för att gå med vinst.trähandtag skrev:
jämförelsen med kommunala VA-nät haltar en del, tycker jag. Vad jag läst mig till så är Va-näten i kommunal drift, som har inget tydligt vinstkrav, utan ska gå runt och inte ta ut mer pengar från medborgarna än nödvändigt. Däremot en hel del elbolag är utsålda till större aktörer med aktiva vinstkrav eller investeringsbolag som maximerar vinsten, så långt det bara går.
Ja, det är en sorts planekonomi, men hur ska man annars hantera naturliga monopol?
Redigerat:
Jag tycker faktiskt att det finns en stor poäng med att vara tidigt ute. Den som är först lär sig tekniken och kan ta betalt för att sprida denna kunskap. Man kan dessutom med detta i ryggen driva på andra länder.P pmd skrev:
Men...
...man får inte vara dum. Det får inte kosta mer än det smakar. Detta är en fin balansgång där exempelvis MP ofta antyder att de kan tänka sig att dra Sverige ned i en djup ekonomisk kris genom att låta kostnaderna sänka vår ekonomi.
Jag hörde en ganska kvalificerad diskussion om detta, begreppet de använde är "soft power", den enda makt ett litet land utan stora militära krafter kan ha, och Sverige har haft enorm sådan, som har gynnat oss väldigt mycket, inte minst gett våra företag större möjligheter internationellt. Det bygger man på sånt som idag föraktas, bla en klok klimatpolitik och Sveriga har tappat enormt i detta på senare år, det är jättedumt och kostar långt mer än det smakar.pacman42 skrev:
Jag tycker faktiskt att det finns en stor poäng med att vara tidigt ute. Den som är först lär sig tekniken och kan ta betalt för att sprida denna kunskap. Man kan dessutom med detta i ryggen driva på andra länder.
Men...
...man får inte vara dum. Det får inte kosta mer än det smakar. Detta är en fin balansgång där exempelvis MP ofta antyder att de kan tänka sig att dra Sverige ned i en djup ekonomisk kris genom att låta kostnaderna sänka vår ekonomi.
Synd men det är baksidan av populism, det blir mest att man gör jättedumma saker.
Det är oerhört korkat att ligga för långt före också, då får du stora problem med ekonomin innan du kan skörda frukterna. Lagom är bäst.D djac skrev:Jag hörde en ganska kvalificerad diskussion om detta, begreppet de använde är "soft power", den enda makt ett litet land utan stora militära krafter kan ha, och Sverige har haft enorm sådan, som har gynnat oss väldigt mycket, inte minst gett våra företag större möjligheter internationellt. Det bygger man på sånt som idag föraktas, bla en klok klimatpolitik och Sveriga har tappat enormt i detta på senare år, det är jättedumt och kostar långt mer än det smakar.
Synd men det är baksidan av populism, det blir mest att man gör jättedumma saker.
Oerhört vet jag inte, det skulle ju bara stämma om det man gör får oerhörda konsekvenser och det har inte gjorts någonstans på planeten ännu men kommer nog bli tvunget. Ju mindre vi gör desto oerhördare blir det som vi snart får göra.pacman42 skrev:
Tvärtom, idag är det smart att göra mycket för man får oerhörd avkastning på egentligen väldigt lite, eftersom de andra är så dåliga, det kan snabbt ändras så bästa att passa på nu när det är rea på infytande.